Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
na dat ik al de reacties doorgelezen heb,versta er geen bal van
ik vis ook met elastiek+conector volgens mij kun je nooit je connector verkeert
monteren.
als ik met de vaste top vis wind ik mijn lijn op kikkers.
connector vastlijmen op de vaste top,heb ik nog nooit van gehoord,dat moet
je mij een uitleggen :?
groet,Lode
--------------------------
als ze me zoeken ben ik snoeken.
Das hetzelfde systeem als een connector voor de elastiek alleen zit hier een gat onderin de connector zodat je hem op je top kunt schuiven. Vergelijk het een beetje met een topbusje waar je elastiek doorheen gaat, alleen dan met een connectorverbinding erop. Beetje secondelijm erop en vissen maar.
Denk dat ik dan wel met mijn billen toe genepen zou drillen. Zou er echt geen vertrouwen in hebben. Als het dan een stevige dril is komt die connector toch los ???
Het begint met een ondelijn en het eindigd met een connector.
Om het woord onderlijn toch weer in de discussie te laten terugkeren zal ik m'n zegje er ook even over doen.
Als ik me het goed herinner gaat de discussie over wel of geen ondelijn.
Hoewel ikzelf nooit met een onderlijn vis, ben ik er voor 100% zeker van dat een onderlijn vele voordelen bied ten opzichte van een "doorlopende lijn", de meeste punten zijn wel al genoemd, maar de belangrijkste punten voor mij zijn toch wel het snel kunnen inspelen op veranderende omstandigheden zonder je dobber of lood te hoeven verschuiven, simpelweg door je onderlijn langer of korter te maken.
Ik heb alleen connectors op mijn vaste hengels tot 6 meter lengte. Puur om snel te kunnen vissen op klein grut. Voor het stevige werk pak ik de elastiekmontages op de langere hengels.
Ik begin stilaan te zien dat er veel meer voordelen aan een onderlijn zitten dan bij het rechtdoor vissen. Ik ga er ook steeds meer gebruik van maken hoewel ik onder sommige omstandigheden toch voorkeur heb voor het rechtdoor systeem.
Alleen dat geknoop........ Ik ben er niet goed van. Zelfs met een haakie-an heb ik al moeite met een maatje 18 of kleiner. Pfffffft.
maak mijn onderlijnen zelf,heb er voor de moment een 120 tal in mijn
onderlijndoos zitten met haakjes van18 tot en met 26
maak daar geen probleen van die zelf te maken
groet,Lode
----------------------
als ze me zoeken ben ik snoeken.
Een kunst Lode! Na 5 onderlijnen begin ikzelf al scheel te kijken en ongeduldig te worden omdat het uren lijkt te duren voordat die haak er aan zit of die lus is geknoopt. Ligt puur aan mij en is het enige nadeel aan mijn hobby, voor mij dan tenminste.
Ik gebruik zelf een "onderlijnen maker", het is wat lastig uit te leggen maar het komt neer op een plankje van ongeveer dertig centimeter. Aan de linker kant zit een draaiende "hakie an" gemonteerd. Aan de rechter kant zit een draai molentje. Voordeel is dat je de "hakie an" niet in de hand hoeft te houden. Het priegelen gaat dan al een stuk beter. Zoals ik al zei is het wat lastig uit te leggen, als we de volgende keer met de forumvrienden gaan vissen neem ik hem wel ff mee ter demonstratie.
Heb de pierottie van Sensas, top dingetje. Deze kan tenminste ook haakmaat 22 en 24 aan zonder problemen. Voor als je veel onderlijnen maakt een absolute aanrader. Kosten ongeveer 35-40 euro.
Ik gebruik ook de Pierotti van Sensas. Kostte destijds 90 guldens. Was wel duur, maar werkt inderdaad top.
Daarmee kan je als je een beetje handigheid ermee hebt heel makkelijk onderlijnen maken. Gaat ook tamelijk vlot, ik maak er zo'n 50 in een uurtje.
Bovendien zijn met dit systeempje - en dat vind ik dus nog het allerbelangrijkste- al je onderlijnen EXACT even lang, dus nog geen millimeter verschil!
Aanrader!
Groetjes Loek
**************************** MATCH VISSEN IS HET MOOIST ****************************
Ik ben nog niet in de luxe omstandigheid mijn onderlijnen met behulp van de Pierotti o.i.d. te maken, maar het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe vaak je vist en of je ook wedstrijden vist. Ikzelf vis wel regelmatig (toch in ieder geval minimaal 2x per week) en heb tot op heden geen wedstrijden gevist. Ik heb zelf een plankje gemaakt met wat spijkertjes op de gewenste onderlijnlengtes, dus na het haak aanzetten haak je het haakje aan de onderste spijker en maak je (m.b.v. de loop-tyer van Sensas) een mooi lusje. Dit zelfgemaakte plankje staat overigens in redelijk wat hengelsportboeken. Als je eenmaal de slag te pakken hebt lukt het toch wel heel aardig om ze op gelijke lengte te knopen, al zal de nauwkeurigheid niet zo groot zijn als bij de duurdere hulpmiddelen. Aangezien ik toch meestal op de bodem vis zit ik er ook niet zo mee dat de ene onderlijn een paar mm verschilt met de andere (wedstrijdvissers denken hier waarschijnlijk anders over).
Wel hoor ik vaak klachten over het lus in lus systeem, de lus draait en is moeilijk meer open te krijgen om er een nieuwe onderlijn door te halen. Dit valt echter wel mee, enkel de lus van de onderlijn over de andere schuiven en het haakje is toch doorgaans klein genoeg om als eerste door het gefrommelde lusje te halen volgens mij. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee.
Reageer