feederen op ijssel

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • visseninpolen
    Met enige kennis...
    • 01-01-2005
    • 301
    • wichmond

feederen op ijssel

Ik heb pas op de ijssel gevist nabij deventer. Ik vond het dit keer aardig goed gaan, na veel gepruts de voorgaande keren, de site en de bladen hebben dus succes bij mij. Ik viste eerst met een hele heavy feeder die met gemak 150 gram aan kon. Hier ving ik mijn vis wel op. Ik had gevlochtenlijn, dan een 22/00 lijn met daar aan een 12/00 onderlijn met gamakatsu 10 haak. Het zogenaamde zelfhaak systeem. nu had ik een paar aanbeten niet tot nauwelijks geregistreerd en wilde ik met een andere heavy feeder proberen, met een dunnere top. Nu bleef deze top belachelijk krom staan, hoewel ik er maar 70 graam aan had zitten en ik registreerde geen aanbeten, toch was de lijn af en toe door of de maden helemaal leeg. Wat kan ik dan het beste doen om toch een goede beetregistratie te krijgen??
    ryby ryby ryby i duzo ryb
  • jeroenk
    zolang er geen ijs ligt..
    • 27-12-2005
    • 1490
    • Oldebroek

dat probleem heb ik nu dus ook welleens, zeker de laatste tijd staat er gwoon belachelijke harde stroming.
    kan er nu zo ook geen oplossing voor bedenken, alleen bij mij werd het wel minder toen ik overstapte van 12/00 naar 6/00 gevlochten lijn. de stroomdruk werd gelijk een stuk minder. ik vis overigens niet zwaarder dan 100gram op de ijsel, heb zelfs al vissers zien zitten met 200 gram. zelfs dan ligt ie nog niet stil.

Reageer

• Kosmozz
      Match en Feeder
      • 25-07-2005
      • 1959
      • Hannut

Je kunt het balanselastiek gebruiken om de registratie te verbeteren (staat beschreven op deze site). Hierdoor wordt de stroomdruk als het ware opgeslagen in het stukje elastiek waardoor de aanbeten veel directer aan de top worden doorgegeven.

Tot aan de stroomnaad vis ik altijd met 50 grams korven in de ijssel. Ik gebruik dan een 2oz top. Dat gaat prima. In de stroom is het idd een ander verhaal. Ik zou geen lichtere top dan 3 oz nemen in de stroom, eerder 4 oz. Ik zelf vis momenteel met korven tot 90 gram (leeg). Maar soms is dat nog te licht. Om zo licht mogelijk te vissen, moet je de stroomdruk beperken. Je kunt dan beter niet met dyneema vissen, omdat dit totaal geen rek heeft, waardoor je geen energie van de stroomdruk in de draad kunt opslaan. Met dyneema zul je dus altijd zwaarder moeten vissen dan met nylon. Ik gebruik 22/100 technium lijn met daaraan 1 meter 30/100 daar ik mijn voerkorf heb gemonteerd, met of zonder balanselastiek. bij veel rotzooi kun je dit stuk nylon verlengen. Ik gebruik een 16/00 onderlijn met haak 6-14. Een bocht in de draad laten tijdens het vissen reduceert de druk op top en korf ook omdat je zo de stroomdruk over een groter oppervlak verdeeld. Ankerkorven stellen je ook in staat om 20-30 gram lichter te vissen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mvrgr,
      Kosmozz

Carpe Diem

Reageer

• jeroenk
        • 27-12-2005
        • 1490
        • Oldebroek

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

.Een bocht in de draad laten tijdens het vissen reduceert de druk op top en korf ook omdat je zo de stroomdruk over een groter oppervlak verdeeld.
        Mvrgr,
        Kosmozz
        hoe bedoel je dit? verander je de positie van je hengel?

Reageer

• Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

Ik bedoel dat je de draad niet straak aandraait, zodat er een bocht in komt. Wel tricky met aanslaan.

Carpe Diem

Reageer

• jeroenk
            • 27-12-2005
            • 1490
            • Oldebroek

bij mij trekt de stroming de draad vanzelf wel strak

Reageer

• Rinko
              • 14-08-2005
              • 1117

Zondag op de ijssel gevist tussen een krib met een 25/00 nylon lijn en 14/00 onderlijntje eerste twee uren met een 70 grams korf gevist net tegen de stroomnaad aan en toen de beten weg vielen meer in de stroom gevist en had aan een 110 grams korf net genoeg.

Wat betreft de aanbeten met de 70 grams korf daar knalde ze echt op de top ze trokken de heavy feeder nog net niet van mijn steun.

Wat betreft de aanbeten met de 110 grams korf en in de stroom daar had ik moeite om een aanbeet te verzilveren en soms had ik ook het probleem dat zonder ik iets had gezien dat op een aanbeet leek mijn aas toch van de haak was.

Misschien was in het laatste geval toch beter geweest om met het balans elastiek te vissen?

Reageer

• hoffie
                fan van alien
                • 06-09-2002
                • 95
                • Tuk

ben effe benieuwd waar je gevist hebt, ben nl as zondag van plan om op de ijssel bij kampen te gaan vissen. daar waar de ijssel overgaat in het keteldiep.

gr . hoffie

Reageer

• janb
                  jan b
                  • 21-11-2005
                  • 1982
                  • 't Nieuweland

Oorspronkelijk geplaatst door Rinko

Zondag op de ijssel gevist tussen een krib met een 25/00 nylon lijn en 14/00 onderlijntje eerste twee uren met een 70 grams korf gevist net tegen de stroomnaad aan en toen de beten weg vielen meer in de stroom gevist en had aan een 110 grams korf net genoeg.

Wat betreft de aanbeten met de 70 grams korf daar knalde ze echt op de top ze trokken de heavy feeder nog net niet van mijn steun.

Wat betreft de aanbeten met de 110 grams korf en in de stroom daar had ik moeite om een aanbeet te verzilveren en soms had ik ook het probleem dat zonder ik iets had gezien dat op een aanbeet leek mijn aas toch van de haak was.

Misschien was in het laatste geval toch beter geweest om met het balans elastiek te vissen?
                  Balans elastiek daar heb ik nog geen ervaring mee Ik zoek het nog steeds in de korf En dan maak ik toch heel vaak mee dat een stil liggende korf In een sterk stromende rivier ,de vis nou niet direkt aanzet om tegaan azen De vis is volgens mij er ook niet aan gewend ,dat hij op het gemakje ,het hem aangeboden aas naar binnen kan zuigen Alles gaat in zo'n rivier op tempo Dus voor mij een korf die bijna blijft liggen En echt het leverd heel vaak vis op Met de ken****** van het water ,in het Spui valt dan ook meest al de beet stil
                  gr/Jan de visser
                  Groeten van Jan de visser

Reageer

• Kosmozz
                    Match en Feeder
                    • 25-07-2005
                    • 1959
                    • Hannut

Rinko, wat voor top gebruikte je?

De vis is volgens mij er ook niet aan gewend ,dat hij op het gemakje ,het hem aangeboden aas naar binnen kan zuigen
                    Goed punt
                    Carpe Diem

Reageer

• hbtje
                      Sportvisser
                      • 02-02-2005
                      • 773
                      • heerde

ja ze? zeggen dat brasem een stilstand of liggend aas wil hebben maar al genoeg gevangen met een rollende korf
                      groet hbtje
                      wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

Reageer

• Rinko
                        • 14-08-2005
                        • 1117

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

Rinko, wat voor top gebruikte je?
                        Ik gebruikte een 3 ounce top hetzelfde als iets voor de stroomnaad met de 70 grams korf , waar ik grote klappen op de top kreeg.

Reageer

• visseninpolen
                          Met enige kennis...
                          • 01-01-2005
                          • 301
                          • wichmond

wat is een ounce dan?? Ik had op de ene hengel de dikste top er op zitten, maar die bleef belachelijk krom staan en ik zag echt niets van aanbeten. Maar ik ga nog eens goed bekijken wat er allemaal staat beschreven en ga weer eens proberen.

Wie weet waarom er met de feeder niets gevangen wordt aan de oude ijssel??
                          ryby ryby ryby i duzo ryb

Reageer

• Kosmozz
                            Match en Feeder
                            • 25-07-2005
                            • 1959
                            • Hannut

1 ounce = 28.3 gram
                            Carpe Diem

Reageer

• hbtje
                              Sportvisser
                              • 02-02-2005
                              • 773
                              • heerde

hoe kun je na gaan dan met wat voor ounce top je vist dan, weet niet of belangrijk is kijk gewoon naar een top en dan naar welke ik ga gebruiken,maar wil wel graag weten hoe je die ounce bepaalt .
                              groet hbtje
                              wordt geen crimineel de overheid duldt geen concurrentie

Reageer

Working...