Okuma Epix molen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • coarse fishing
    Banned
    • 13-04-2004
    • 142

Okuma Epix molen

Vanmiddag zat ik zomaar even de catalogus van Svendsen Sport door te lezen en daarbij viel me op dat de Epix molen een versnelling heeft van 6,3:1, wat beduidend hoger ligt dan de andere types van Okuma.

Dit vond ik bij bijvoorbeeld de Shimano molens alleen terug bij de Super Aero 4000 HS (6,1:1), de rest lag allemaal lager. Wil dit dan ook zeggen dat deze Epix een goede molen is voor het feederen (wat versnelling betreft dan, omdat dan weinig vistijd verloren gaat?)

Groeten,
    Coarse Fishing
  • tester
    Maas en Waal visser
    • 06-03-2004
    • 2596
    • Son

Hallo

de okuma epix 40 heeft met een volle spoel 95 cm per slag
    gr Gerard

Reageer

• coarse fishing
      Banned
      • 13-04-2004
      • 142

Ja tester, dat weet ik, ik zou dan kiezen voor een 50 vanwege het werpen, maar als ik dan even een gemiddelde diameter aanhoudt van 6 cm (bij volgespoelde spoel), kom ik op 118 cm per slag. Dat lijkt me dan weer aan de ruime kant.

Toch? Of maak ik hier een rekenfoutje?

Reageer

• sven
        Met enige kennis...
        • 17-10-2003
        • 396
        • Venlo

Hoi,
        Heb zelf nog niet zo lang de epix bait feeder model 65 met een versnelling van 4.5:1 .
        Eigenlijk is dit een karpermolen, maar om mee te feederen werkt ie ook perfect.
        Enige nadeel is dat er een halve kilometer lijn op past.
        groeten sven

Reageer

• tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

Hallo

ik zit met het zelfde 95 cm is voldoende tot + - 50 m en 1oo gr
          verder en zwaarder een zeemolen pakken
          gr Gerard

Reageer

• tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

Hallo Sven

hoe groot is de doorsne van de spoel als die helemaal vol is
            3.14 maal de d maal de versnelling is de slag
            gr Gerard

Reageer

• fiedeliedel
              Banned
              • 15-03-2004
              • 122

Even mijn mening:

Ik vind een hoge inhaalsnelheid voor de feeder niet fijn. Je moet veel kracht zetten om een 110grams korf binnen te draaien. Moet er ook nog een 2kilo brasem bij aanhangen kun je helemaal je lol op. Liever een inhaalsnelheid van 4,8 of 5,0.

Voor de match is een hoge inhaalsnelheid wel fijn.

Reageer

• Hobbyfeeder
                Banned
                • 18-05-2004
                • 27
                • Rijswijk (ZH)

Hoi Fiedeliedel,
                Ik kan me wel vinden in jouw gedachte, de wedstrijdvisser mag hier zelf zijn keus maken.
                Gezien mijn naam zal mijn keus wel duidelijk zijn,"gemak dient de mens".
                Groeten,Fred.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Een hoge indraai snelheid zal absoluut in sommige omstandigheden zijn voordelen hebben. Bij een feederwedstrijd waar je op 100 meter zit scheelt dat wellicht 8-10 seconden per worp, maal zeg 80 worpen = 11-13 minuten pure vistijd. Als het om snelheid gaat heb je in die minuten 1 of meer vissen winst. Dat kan net genoeg zijn.
                  Realiseer je echter dat 80 worpen a 100 meter bij elkaar 8000 meter draad is, dus 8 kilometer!, en dat dat zeer veel van je kracht vergt. Voor velen is een lagere indraaisnelheid dan een verademing en zal het verlies van effectieve vistijd worden vervangen door in ieder geval plezier in het vissen. Het is dus maar net waar je voor kiest of waar je belangen liggen.

Deze vraag is ook belangrijk; je koopt een bakbeest van een molen, hang je die dan wel onder de juiste hengel? De doorsnee feeder is licht van gewicht. Ik bedoel, haal je met een dergelijke molen niet snel je balans uit de hengel. En wat levert dat op? Nadelen? Voordelen?
                  Al je materiaal moet wel redelijk in evenwicht zijn vind ik. Bij zo'n molen hoort een echte stevige pook met een flinke body die een dergelijke grote molen met een hoog gewicht kan benaderen. Die poken wegen al snel flink meer dan de doorsnee feeder. Tel de kracht die je dan extra (op die 8 kilometer lijn binnendraaien) nodig hebt en trek dan je plan. Kan je dat aan? Heb je het echt nodig?

Reageer

• pastoor
                    ...

• 02-02-2003
                    • 1118
                    • Drongelen

Ik hoor veel wedstrijdvissers die zeggen terug te gaan naar lagere indraaisnelheden.
                    Dit enkel en alleen omdat ze dan minder vis verliezen onderweg.
                    Ook heb ik gehoord dat er molens zijn of dat die op de markt gaan komen waar versnellingen op zitten.
                    Dit zal wel de definitive oplossing zijn denk ik.
                    Geen vis aan de haak met hoge snelheid indraaien.
                    Wel vis aan de haak met lage snelheid.
                    Misschien ga ik wel een motortje maken op mijn molen!!!!!

Reageer

• Lex van den Ende
                      Met enige kennis...
                      • 23-01-2003
                      • 402
                      • Tilburg

Hoi,

De snelheid van een molen is afhankelijk van de diameter van de spoel, de ratio (het aantal omwentelingen per slingerslag) en ........hoe snel je zelf draait!!! Ik gebruik, op de zware feeder, molens met een grote spoel met een ratio van 4.6. Eigenlijk meer zeemolenachtige molens. Door de grote conische spoel gooi je makkelijker en verder. Deze molens halen een meter lijn binnen per slingerslag. Dat gaat dus lekker snel. Als ik op 80 meter vis en haal mijn lijn binnen zonder dat ik beet heb gehad komt mijn korf als een speer naar de kant. Ik draai dan voluit. Heb ik er een vis aan hangen dan draai ik rustiger de vis binnen. Dat je een snelle molen hebt wil niet zeggen dat je elke keer als een bezetene moet gaan slingeren om je vis zo znel mogelijk binnen te halen.

De snelheid van de molen is dus helemaal afhankelijk van je arm. Hoe snel draai je binnen. Dat is iets dat je op gevoel moet doen. Een molen die een meter binnen haalt hoeft maar 4 keer te slingeren en je hebt 4 meter binnen. Een molen die 80 cm binnenhaalt moet dat 5 keer. Het wil niet zeggen dat de molens met de grotere overbrenging ook sneller aan de kant zijn.......Als je met een trage overbrenging sneller draait is het even snel of misschien nog wel sneller.

Ik ben dus een voorstander van molens die veel lijn binnenhalen per slingerslag. Als het dan kan draai ik als een gek binnen en heb ik al weer ingegooid terwijl iemand met een tragere molen nog aan het binnendraaien is. ( bij wijze van spreken)

Welke molens je ook neemt......een vis drillen doe je met gevoel, en dat is een kwestie van ervaring en je aanpassen aan je materiaal.
                      Groeten,

Lex.

Reageer

• Loek van Kersbergen
                        Met enige kennis...
                        • 03-01-2003
                        • 289
                        • Lekkerkerk

De reden dat sommige fabrikanten ( waaronder Shimano en Daiwa) niet veel molens brengen met een hoge inhaalsnelheid ligt in feite voor de hand.
                        Wat een molen met een hoge inhaalsnelheid te verduren krijgt tijdens een dril of tijdens het binnendraaien is een veel grote belasting.
                        Grotere belasting betekent dus ook hogere slijtage.
                        Het is zelfs zo, dat bij molens met een hoge inhaalsnelheid met echt zware vis er op ( bijvoorbeeld op zee een zware gul of op zoet een grote platte of een karper) de molen ' niet goed rond wil'. De trekkracht+weerstand+gewicht dat dan binnegedraaid moet worden is door de hoge versnelling reden dat de molen ahw 'blokkeert'. De belasting die dan optreedt op de as of het pinion-gear (wormwiel) kan dan behoorlijk groot zijn.

Daarom dus match molens met een wat hogere inhaalsnelheid,maar4 andere molens -bewust- met een lagere inhaalsnelheid en een lagere balasting van de overbrengingen! Dat scheelt nogal wat in de levensduur van een molen.

Groetjes, Loek
                        MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

Working...