Uitpeilen op stromend water.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Loek van Kersbergen
    Met enige kennis...
    • 03-01-2003
    • 289
    • Lekkerkerk

Hoi Fred,

Ja ik denk dat je gelijk hebt.Want welke richting de vis ook opzwemt, je ziet het altijd aan je dobber.Maar inderdaad de opsteker vervalt bij deze vorm van vissen.Maar ik heb dan zoiets van.....of ik 'm nu vang met een opsteker of een 'wegloper' ......als ik'm maar vang!

Loek.
    MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

• Loek van Kersbergen
      Met enige kennis...
      • 03-01-2003
      • 289
      • Lekkerkerk

Overigens, ik pas de volgende methode soms toe en die werkt ongelofelijk scherp:

Ik neem een gewoon tuig ( laten we zeggen in een matige stroming een 2 grams dobber), die lood ik gewoon normaal uit. Als ik dat gedaan heb dan neem ik 1 loodje (meestal een no 4 of een no 6 van de lijn af. De dobber staat nu dus te hoog. Dan neem ik een Arlesy bomb(etje) van een gram of 5 en plaats dat voor het valloodje dus net boven mijn onderlijn. Het Arlesy bombetje kan dus schuiven tussen het loodje dat ik tegen mijn ondenderlijn aan heb en het daarop volgende loodje. Laten we zeggen zo'n 15 a 20 cm.

Nu inzetten en de zaak afzinken op de bodem. Ik heb zodanig uitgepeild, dat mijn onderste loodje met de Arlesy daarvoor net op de bodem liggen en de onderlijn ligt dus geheel op de bodem. (Mijn onderlijn is bij deze visserij tussen 20 en 30 cm.) De dobber wordt nu niet ' gehinderd' door het overgewicht van de Arlesy en door het onderste verklikker loodje ( dat nu dus in feite alleen dient als stoppertje voor de Arlesy).

Nu staat daardoor dus mijn dobber te hoog. Maar...ik trek de dobber met mijn opslag langzaam een klein stukje tegen de stroom richting of tegen het stil liggende Arlesy bombetje aan en .....de dobber zakt precies zover als ik dat wil.

Op die manier kan ik de dobber slecht 1 of enkele millimeters boven het oppervlakte laten staan en ....de geringste beweging ' beneden' wordt gezien.

Dat is een leuke vorm van vissen en op stromend water heel erg effectief.

Nog 1 ding: de reden dat ik een Arlesy lood neem in plaats van een schuiflood,is, dat de lijn bij een Arlesy in feite door het (halve) warteltje van de Arlesy bomb loopt en dus nog minder weerstand heeft dan bij een schuiflood waarbij de lijn over de hele lengte door het lood loopt. Een Arlesy gaat -als het een goed gefabriceerde is tenminste!!- door zijn vorm op de bodem ' staan' en de lijn loopt dus door een klein wartel oogje maar voor de rest helemaal vrij!

(Een goed gefabriceerde Arlesy Bomb kan je controleren door hem in een bekertje water te 'zetten') doordat de peervorm ervoor zorgt dat 70% a 80% van het gewicht onderin het loodje zit en slechts 20% a 30% dus bovenin, blijft de Arlesy dus min-of-meer [afhankelijk van de hoeveelheid stroming] rechtop staan!!)

Veel plezier ermee! Probeer het eens!

Groetjes, Loek

Reageer

• † Frederik de Belder
        [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
        • 13-01-2003
        • 5730
        • Niel (België)

Thnx Loek,
        Zal ik zeker uitproberen.
        Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
        http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• minimus
          Specimen Hunter
          • 19-03-2003
          • 1203
          • Tilburg

Nog een hypergevoelig systeem dan : de Matout zetting
          Matout was een Franse visser die 50 jaar de wateren onveilig maakte. Toen kende men nog geen olivetti's
          De Matout- zetting gaat uit van 10 loodjes van dezelfde grootte en gaat uit van de redenering dat een vis altijd stroomopwaarts zwemt. De lijn moet zo uitgelood zijn dat deze door de stroming afbuigt met het aas = dus weg van de stroomrichting naar de vis toe. Hiervoor zijn doorgaans 3 factoren bepalend

1) vast afstand tussen haak en eerste loodje (30 cm)
          2) vaste verrekenwaarde kleiner dan 1
          3) 0.6 = allround factor 0.8 = diep water 0.4 = ondiep water
          Naar mate stroming toeneemt wijzigt ook de factor (wordt kleiner)

Een voorbeeld :

We vissen op diep langzaam stromend water en nemen dus factor 0,8
          Het eerste lood komt dan op 30 cm van de haak
          Het tweede lood op 30*0.8 = 24 cm boven het eerste loodje
          Het derde lood komt op 24*0.8=19.2 boven het tweede loodje
          Het vierde lood komt op 19.2*0.8=15.3 boven het derde loodje
          Het vijfde lood komt op 15.3*0.8=12.2 boven het vierde loodje
          Het zesde loodje komt op 12.2*0.8=9.7 boven het 5 loodje
          Het zevende loodje op 7.7 boven 6
          Het achtste loodje op 6.2 boven 7
          Het negende lood op 4.9 boven 8
          Het tiende lood op 3.9 boven 9

Het mag duidelijk zijn dat men met zo'n loodzetting de lijn door de stroming in een mooie bocht gedreven wordt.
          Zelf heb ik met dit systeem een paar keer geoefend en het blijkt dat voorn hier goed mee te verschalken is. Voor de brasem denk ik is het minder geschikt. Maar ja, er zijn nog steeds mensen die graag voorns vangen (waaronder mezelve)

Natuurlijk heb ik deze wijsheid niet van mezelf. Hij staat in een boek van Nico de Boer en dat boek is zeer de moeite waardom eens te lezen.

As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• tester
            Maas en Waal visser
            • 06-03-2004
            • 2596
            • Son

Hallo

mooi om te lezen en van te leren als een boek met meerdere auteurs dit FOREM
            gr Gerard

Reageer

• ome jos
              Banned
              • 12-05-2004
              • 20

nou minimus een hele berekening

Reageer

• Jans
                Toekomstig expert
                • 13-03-2004
                • 272
                • Drenthe

Hallo,

Kijk, op zulke berekeningen als die van Minimus zat ik dus te wachten.

De ene knoopt gewoon een bonk lood aan z,n lijn en gaat op zink vissen, terwijl de ander er een berekening op los laat waar Einstein jaloers op zou worden.

Ga zo door, ik lees alles met veel plezier.
                Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• ome jos
                  Banned
                  • 12-05-2004
                  • 20

ja jans met deze berekening heb je pen en papier nodig

kan meschien eens nuttig zijn

Reageer

• Loek van Kersbergen
                    Met enige kennis...
                    • 03-01-2003
                    • 289
                    • Lekkerkerk

Ik heb het nooit zo uitgerekend, maar minimus heeft wel gelijk.
                    Waarover hij praat noemen de Engelsen een "reverse taper" en het werkt inderdaad.

Een taper is wanneer je naar de haak toe de loodjes steeds dichter bij elkaar zet. Die methode houdt je aas dichter tegen de bodem. Naarmate de stroming toeneemt de loodjes dichter bij elkaar naar de haak toe. Veel brasem is het gevolg.
                    Andersom wanneer de stroom wat afneemt of je wat verder boven de bodem wilt vissen en toch een natuurlijke aasaanbieding wil gebruiken dan is een zgn reverse taper zoals die waar minumus over schrijft een goed alternatief.

Ik reken het echter niet zo nauwkeurig uit als in de beschrijving die minimus in het boek van Nico de Boer heeft gelezen, en ik doe het meer een beetje op gevoel.
                    Scheelt me weer de verplichting om een rekenmachine in mijn viskist te hebben

Gr. Loek

Reageer

• minimus
                      Specimen Hunter
                      • 19-03-2003
                      • 1203
                      • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Loek van Kersbergen

Ik reken het echter niet zo nauwkeurig uit als in de beschrijving die minimus in het boek van Nico de Boer heeft gelezen, en ik doe het meer een beetje op gevoel.
                      Scheelt me weer de verplichting om een rekenmachine in mijn viskist te hebben

Gr. Loek
                      Nou heb ik ook geen rekenmachine bij maar wel een tabel waarin ik van factor 03 tot 0.8 ingezet heb. Want let wel, als de vis niet wil bijten geldt ook hier dat de loodzetting aangepast dient te worden. Het is soms opmerkelijk hoe de beet kan veranderen door factorwijziging. Je bent er even mee zoet maar het loont de moeite.

Reageer

• minimus
                        Specimen Hunter
                        • 19-03-2003
                        • 1203
                        • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Jans

Hallo,

Kijk, op zulke berekeningen als die van Minimus zat ik dus te wachten.

De ene knoopt gewoon een bonk lood aan z,n lijn en gaat op zink vissen, terwijl de ander er een berekening op los laat waar Einstein jaloers op zou worden.

Ga zo door, ik lees alles met veel plezier.
                        Da's ook de bedoeling Jans van dit Forum. Ervaringen en kennis uitwisselen. Daar wordt iedereen beter van.
                        Het tijdperk van mysterieus gedoe is wat mij beteft allang een gepasseerd station. Als ik goed vis vang mag iedereen weten hoe ik dat voor den bakker gekregen heb. Helaas denken nog veel vissers in termen van ikke ikke ikke en aan de rest zal ik mijn beet niet verklikken. Als je open bent naar andere vissers krijg je er ook nuttige informatie voor terug. Zo hoort het naar mijn idee !!!

Reageer

• Lex van den Ende
                          Met enige kennis...
                          • 23-01-2003
                          • 402
                          • Tilburg

juist Mini........ ke: ke:
                          Groeten,

Lex.

Reageer

• minimus
                            Specimen Hunter
                            • 19-03-2003
                            • 1203
                            • Tilburg

Die Matoutzetting is een afwisselend vissen, maar pas op hij is niet zaligmakend. Als de stroming boven gemiddeld komt of de wind vanaf matig wordt vind ik hem aanbruikbaar. Dobbers vanaf 1,5 gram en meer beveel ik niet aan met de zetting waarvan boven de berekening staat. Boven de 1,5 gram gaan we over op druppellood.
                            De essentie is dat onder het druppellood altijd een aantal kleine loodjes worden gezet (inderdaad Loek : de taper) want daar wordt de aasaanbieding mee gemaakt. De vissen staan met hun kop als het ware in de stroming
                            want vanzelfsprekend komt van die kant het voedsel. De taper die ik bij druppeloodvissen gebruik (een stuk of 5/6 loodjes) nemen naarmate ik dichter bij de haak kom in grootte af. Je bent snel op diepte en door de taper van groot naar klein in te richten wordt hij snel door de stroming in een mooie bocht gewrongen. Let er wel op dat de taper uitgerust is met klein lood. Indien men hier (te) groot lood gebruikt wordt de natuurlijke bocht uit de lijn gedrukt (lijn wordt hoekig !!!) Ook vind ik een taper met loodhagel "natuurlijker" dan met styllood en indien men styllood prefereert dan toch het valloodje (laatste loodje) een loodhagel.
                            Nog een handige tip die ik op internet las op een Franse site : hij is van Jean Pierre-Fougeat (who the fuck is Jean Pierre-Fougeat ???) Nou die was een paar keer wereldkampioen !!
                            Mijn Frans is net zo goed als jullie Azerbeidjaans maar een goede collega doet wonderen.

"Voor het monteren van het druppellood gebruikt men 2 loodhagels aan boven en onderzijde om te zorgen dat het druppellood op zijn plaats blijft. Eventueel plaatst men hier een stukje siliconenslang tussen. Men kan echter met een haar uit een handveger het druppellood ook bevestigen. Hierdoor heeft men de 2 extra loodjes voor het op de plaats houden van het druppellood niet meer nodig. De lijn wordt ook niet beschadigd want een haar uit de handveger is een natuurlijk materiaal. Het best is een haar uit een gebruikte handveger omdat deze door het veelvuldig gebruik taps is. Het dunne gedeelte is de spie waarmee het druppellood zich vastzet op de hoofdlijn. Komt het handvergerhaar er aan de onderzijde uit dan dat deel afknippen en de aan de bovenzijde een stukje eruit laten steken (anders krijg je het niet meer uit mekaar) Het druppellood zit stevig aan de lijn en kan met een beetje kracht naar boven of beneden worden geschoven"
                            (dus denk ik dan : aaspresentatie snel te beïnvloeden)

(met dank aan mijn Franse collega Alicia, die dit voor mij grotendeels vertaald heeft. Jullie denken toch niet echt dat ik weet wat het Franse woord voor "handvegerhaar" is.

Reageer

• Jans
                              Toekomstig expert
                              • 13-03-2004
                              • 272
                              • Drenthe

Hallo allemaal,

Minimus, als je het boek "Witvissen doe je zo" van Jan Aben in je bezit hebt kun je je dat hele gedoe in het Frans besparen, de tekst is daar letterlijk in te vinden.

Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat ervaringen uitwisselen nuttig is, dat is ook precies waarom ik zo af en toe een vraag loslaat op dit forum.
                              Iedereen heeft zo zijn eigen methodes om vis te vangen en ik vindt het wel leuk om te kijken hoe anderen er over denken, hoe raar je er soms ook tegen aan kijkt.
                              Soms denk je die man spoort niet helemaal en soms komt er iemand met een gouden idee.

Vist er trouwens wel eens iemand met een "omgekeerde" loodzetting d.w.z. het zwaarste loodje het dichtst bij de haak?
                              Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• Vissport
                                Sportvisser
                                • 07-01-2004
                                • 756
                                • Maasbracht

Vist er trouwens wel eens iemand met een "omgekeerde" loodzetting d.w.z. het zwaarste loodje het dichtst bij de haak?

ja ik,vis graag met een druppellood, dat is een peervormig loodje, en is voor stromend water uiteraard geschikt. Je kan ze in alle gewichten verkrijgen ( kopen).
                                www.pa3gju.nl
                                Beste groeten.

Reageer

Working...