Uitpeilen op stromend water.

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • minimus
    Specimen Hunter
    • 19-03-2003
    • 1203
    • Tilburg

Oorspronkelijk geplaatst door Jans

Hallo allemaal,

Minimus, als je het boek "Witvissen doe je zo" van Jan Aben in je bezit hebt kun je je dat hele gedoe in het Frans besparen, de tekst is daar letterlijk in te vinden.
    En daar kom je nu pas mee !! Thnxs
    As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• † Frederik de Belder
      [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
      • 13-01-2003
      • 5730
      • Niel (België)

Zo vis ik altijd vissport.
      Anders kom ik met mijn lijn in de knoop te zitten.
      Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
      http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

Vist er trouwens wel eens iemand met een "omgekeerde" loodzetting d.w.z. het zwaarste loodje het dichtst bij de haak?
        Ja, die zijn er en ik heb hem al eerder aangehaald "Nico de Boer" In zijn boek "600 vistips schrijft hij daar het een en ander over en wel het volgende :

"Om een lijn optimaal te gebruiken, moet het lood gemakkelijk verschuifbaar zijn en een groot aantal snelle combinaties toelaten. Het drie-loodjes-systeem is een eenvoudige manier van uitloden. Het is een systeem zonder ingewikkelde berekeningen waarmee een groot aantal combinaties mogelijk is. Bovendien moet men slechts 3 loodjes verschuiven, wat eenvoudiger is dan wanner er 10 of 12 loodjes op de lijn zitten. Het verschuiven van het lood bepaalt in oge mate een succesvolle vangst, als u daar maar even notie van neemt.
        Bij het 3 loodjes systeem komt het ZWAARSTE loodje steed onderaan te zitten. Schuift u dit loodje op 20 cm boven de haak en de rest op 50 cm van het eerste loodje DAN KRIJGT U EEN GEVOELIGER LIJN dan wanneer u omgekeerd zou werken. De beet wordt veel directer gemeld. Wel rekening houden met de eigen reactiesnelheid. Wanneer u 3 meter uit de kant vist kunt u vlugger aantikken dan wanneer u 10 meter uit de kant vist"

Tot zover Noco de Boer.

Dit principe is tamelijk revolutionair want was het niet zo dat de vis zo min mogelijk weerstand moet ondervinden bij het de aanbeet. En door het grootste loodje het dichtst bij de haak te plaatsen wordt gesteld dat de lijn gevoeliger wordt en de aanbeten beter doorgegeven worden. De Boer stelt verder dat zijn systeem het best floreert als men styllood gebruikt tussen de nummer 13 en 20. Dat houdt in dat men in het systeem dan toepast in het dobbergebied 0,1 gram 0,5 gram. Immers bij 3 stylloodjes nr. 20 aan een 1 grams dobber komt men toch wat loodgewicht tekort. Vanuit die invalshoek is het mogelijk wel te begrijpen, want hoe groot is de weerstand van een styl nummer 20 op een uit de kluiten gewassen vis. Mijn inziens te verwaarlozen. Indien de beet beter doorgegeven wordt door het grootste lood het dichtst bij de haak te plaatsen in combinatie met 2 loodjes hoger op de lijn is het dus mogelijk goed toe te passen voor LICHTE VISSERIJ. Onder omstandigheden met veel wind of sterke stroming betwijfel ik de goede bedoelingen van dit systeem.

Reageer

• Jans
          Toekomstig expert
          • 13-03-2004
          • 272
          • Drenthe

Goeienavond,

Bedankt voor de info Minimus, ik zelf heb het nog nooit geprobeerd maar ik zal het eens uitproberen.
          Ik vis wel altijd (meestal) met een druppelloodje met 2 0f 3 stylloodjes omdat dit snel en gemakkelijk te verstellen is maar dan altijd met het druppellood BOVEN de stylloodjes.

Alleen als de vis goed los is lijkt het systeem met het druppellood onder het styllood me een goed systeem.
          In tegenstelling tot wat jij schrijft lijkt me dit systeem juist WEL toe te passen op stromend water omdat de lijn niet zover wordt opgetild en daardoor je onderlijn rustiger op de bodem blijft liggen.
          Er is altijd iemand die nog minder vangt.

Reageer

• minimus
            Specimen Hunter
            • 19-03-2003
            • 1203
            • Tilburg

Goeienavond,

Alleen als de vis goed los is lijkt het systeem met het druppellood onder het styllood me een goed systeem.
            In tegenstelling tot wat jij schrijft lijkt me dit systeem juist WEL toe te passen op stromend water omdat de lijn niet zover wordt opgetild en daardoor je onderlijn rustiger op de bodem blijft liggen.
            Ik denk een klein misverstand. Het systeem van de Boer is zonder druppellood en bestaat enkel uit 3 stylloodjes tussen de nr 13 en 20. Daar kun je niet onbeperkt mee op stromend water vissen en zeker niet als je het loodje het dichtst bij de haak op de bodem wilt houden. Dan spreek je toch vooral over lichtstromend water of stilstaand water waar dat echt gaat lukken. Het systeem is uitermate geschikt om snel van loodzetting te wisselen als aanbeten uitblijven. Wel eens over nagedacht hoeveel varianten er zijn tussen dobber en haak met 3 loodjes afgezet tegen de handelingssnelheid. Ik ga het in de zomer zeker uitproberen !! (heb er nog nooit mee gevist)

Reageer

Working...