Wat doe ik fout met de picker?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

Wat doe ik fout met de picker?

Vandaag het lumineuze idee gekregen om de picker nog eens onder het stof vandaan te halen. Bleek goede keuze te zijn, vermits de paar vissers die aan de vijver zaten zo ver mogelijk wilden vissen.

Onderlijntje van 60 cm (14%), bovenlijn van 16% grotere voerkorf voor de eerste keren, kan je ook veel voer meenemen de eerste keren. Veel castertjes er tussen platgenepen. Gooi in, vrijwel meteen met topje paar cm opzij. Ik sla aan, geen beet, dus nog een dikke korf erop... Dan toch meteen een witvisje, en wat later een brasempje. Dan bleef de beet komen, maar sloeg telkens mis. Dus, zoals hier gelezen, de onderlijn korter maken, ik deed er 20 cm af. Inderdaad, meteen prijs, een mooie rijkarper, die dan net aan de kant toen ik mijn schepnet wou nemen, zomaar de 14% draad deed knappen. Nieuwe onderlijn, en terug proberen. Was met een namaak maisje bezig van berkley, en bijvoeren door een klein voerkorfje te gebruiken met voer en mais, en casters. Ik zag ondertussen ook al belletjes van brasem, maar heb er maar eetnje kunnen vangen... Heb een beet gekregen van een grote karper, door gewoon in te gooien, en spande mijn lijn aan, en hij was er al mee weg. Knap, terug nieuwe onderlijn.... Nu bleef ik constant beten hebben, maar ik bedoel dan ook echt CONSTANT! Gewoon inleggen, even wachten, top die paar cm opschuift, aanslaan, en niets, zo wel een keer of 30... Dan ineens, terug bij het inwerpen, nog de lijn aan het aanspannen, en lijn al weg, dikke kroeskarper. Dan terug 30 keer beet, maar telkens misslaan. Had lijn nog korter gemaakt, veel beet, maar niks vangen. Dan maar terug lange lijn geprobeerd, en enkel met lood, mocht niet baten, veel beet, aanslaan, niks voelen, en zelden eens de vis voelen lossen.

Kan iemand me helpen wat ik verkeerd doe? Ik had op een bepaald moment echt zoiets van: NU MAAK IK VAN DE 3 DELEN ER 4! :~

1) ik sla te snel aan?
    2) ik sla te traag aan?
    3) mijn montage is fout? (is anders wel de montage van lus waarin een warteltje vrij kan bewegen, ook van het forum gehaald)
    4) de vis zat hoog
    4) de tikjes op de lijn waren allemaal lijnzwemmers?
    5) zit er te veel rek op mijn draad zelf? (op 20-25 m denk ik dat toch niet, maar leek toch alsof de haak niet goed werd gezet)
    5) ....

Ik kreeg dus inderdaad constant tikjes, soms grote, soms kleine, maar de echte grote beten dat mijn top 10 cm uitslaat waren er niet veel bij. Heb dus geprobeerd met lang te wachten, en snel aan te slaan op die kleine en grotere tikjes. Hoe doen de experts van het forum het nu in feite. Wachten tot ze een duidelijke beet hebben, of ook op de kleine tikjes slaan?

Wil het echt nog eens gaan proberen, want het is de enige manier om eens iets anders dan brasem en voorn te vangen... (vermits ik 2 mooie kroezen had, en ik beet had van andere karpertjes ook...)

Dus, elke tip welkom!
    http://www.wandelendetakken.be
  • † Frederik de Belder
    [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
    • 13-01-2003
    • 5730
    • Niel (België)

Hoi Slafes,

Heb je geprobeerd met de picker in de hand, of had je hem in je steunen liggen.
    Als je hem in de hand hebt maak je natuurlijk meer kans dat je elke aanbeet hebt.
    Dan heb je meer een direct contact.

Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
    http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• minimus
      Specimen Hunter
      • 19-03-2003
      • 1203
      • Tilburg

Volgens mij had je veel last van klein grut. Vis eens op een slappe lijn, dus niet aanspannen !!!
      Als je dat klein grut niet wilt vangen, groot haakaas gebruiken (haak 12-14) Zoals na regen zonneschijn komt zo komt na klein grut groot spul !!
      As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• Slafes
        Sportvisser
        • 31-01-2003
        • 844
        • Leuven

Dat ik daar zelf niet opgekomen ben,... !@#$

Ik heb wel gevist met zeer weinig spanning, maar niet met slappe lijn,...

Moet ik echt eens uitproberen, en inderdaad, met grotere haak, voor de kleine karper...

Reageer

• abramusbrama
          Komt net kijken
          • 24-04-2003
          • 93

In plaats van een slappe lijn kun je ook een hele lange onderlijn gebruiken, en de lijn toch strak houden. Kun je toch goed zien als je beet hebt. Als je de lijn strak zet en opeens staat de lijn slap, dan moet je aanslaan, want dan zit er een vis aangehaakt die naar je toezwemt.

Abramusbrama

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Was met een namaak maisje bezig van berkley

Misschien een domme vraag Slafes, maar zat dat aas wel goed op de haak? Ik bedoel, was de haakpunt voldoende vrij om te kunnen inhaken in de bek van de vis? Een haak trek je namelijk wel door zachte mais bij het aanslaan, maar niet door de imitatie.

Reageer

• Janneman

Slafes,
              De vele missers die je maakt, lijkt me waarschijnlijk van klein grut of lijnzwemmers.

Misschien vis je (veel) te licht met de onderlijn 14/00 op het water waar je veel kans maakt op karpers???
              Ik zou er 18/00 van maken met sterke haak 12.
              De andere tips van de overige forumgebruikers zijn al erg goed. Ik heb er niks aan toe te voegen.
              De lijn ietwat slap laten vallen bij minieme tikjes of zachte buiginkjes werkt meestal erg goed.

Veel suc7 met je pickertje.
              Grtz Jan :alien:

Reageer

• tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

Hallo Slafes

slappe lijn vissen is het zelfde als zelfhaakvissen doordat de lijn slap is ondervind de vis weinig weerstant om de loodlijn 90 graden om te trekken en zichzelf te haken
                als je met een schuiflus en een onderlijn van 1.m met een krul erin vist dan voelt de vis de eerste 30 c.m
                niks en dan pas de hooftlijn
                de krul maak door de helft van de onderlijn over de rug van een mes te halen
                zoals een bloemist dat doet met die sierlintjes je hooftlijn moet dan wel strak staan
                gr Gerard

Reageer

• Slafes
                  Sportvisser
                  • 31-01-2003
                  • 844
                  • Leuven

Bedankt voor de tips... Ben vandaag weer gaan proberen, en was dus de voorn die beet, en in mindere mate de brasem...

Nu, in het begin, met slappe lijn, meteen een vis of vijf, en dan waren het enkel maar kleine tikjes, en constant maden leeg gezogen, ik vis met haakmaatje 14,en daar ving ink dus voorns op van een 15cm. Maar de dikke vissen, die laten telkens los als je aanslaat, en naar binnen draait...

Dan was het hele poos niet echt veel soeps, hard trekken, en niets hebben...

Heb mijn picker vastgenomen, in de auto gezwierd, en heb de vaste lijn ter hand genomen, en op 15 min had ik 20 prachtvoorns tussen de 20 en 25cm, en 2 nog een pak groter, een grote kolblei, en een brasem...

Volgens mij zal de picker onder een stoflaag verdwijnen... Dat is niets voor mij... Ofwel doe ik nog vanalles verkeerd, maar ga niet blijven testen met die prullen, is al de 5e keer, en geen van de 5 keren leverde een mooi resultaat op, en als ik dan vergelijk met de 20 min met vaste lijn, dan vrees ik dat ik de picker nooit meer ga gebruiken...

Reageer

• ome jos
                    Banned
                    • 12-05-2004
                    • 20

het is nu paaitijd dus een grote groep kleine grut had je te pakken en die zuigen alles leeg lol

Reageer

• Janneman

Ik heb nog een goede tip,

Gebruik eens een zeer gevoelige feedertop of zelfs een swingtip als de vis heel moeilijk bijt.
                      Succes!

Grt Jan

Reageer

• pastoor
                        ...

• 02-02-2003
                        • 1118
                        • Drongelen

Ik weet niet of het op dat water ook lukt maar hier op de Maas dikwijls wel.

Als ik heel de tijd mis sla is doe ik het volgende.
                        Als eerste neem ik een onderlijn van minimaal 1,5 meter soms wel langer.
                        Hier door krijgt de vis gelegenheid door dat er geen weerstand is eerst is op zijn gemak te proeven etc.
                        Als hij dan gaat verplaatsen en de lijn loopt strak (waardoor je de beet ziet) moet het voor de vis te laat zijn om het aas los te laten.
                        Daarvoor kies ik dan voor de volgende oplossing.
                        Je neemt een korf die zeker niet te licht is of voorzien van een ankertje.
                        De onderlijn zet je vast in de wartel waar mee je de korf vast maakt.
                        De enigste speling die de vis nog heeft is de lengte van de rubber ring, maar ruim voldoende om de beet te zien.

Dus de lange onderlijn om hem beter door te laten bijten.
                        En zo kort mogelijk op de korf om hem zo dra hij strak loopt hij zich zelf haakt.

Probeer het maar is je zult versteld staan hoe goed dit werkt.
                        In veel gevallen zie ineens de lijn slap komen doordat de vis gehaakt is en de korf verplaatst.

Reageer

• tester
                          Maas en Waal visser
                          • 06-03-2004
                          • 2596
                          • Son

Hallo

Pastoor ik ga morgen testen aan de maas kan ik dat mooi uitproberen
                          b.v.d. voor de tip
                          ik heb een droom 25 k.g ???????
                          gr Gerard

Reageer

• pastoor
                            ...

• 02-02-2003
                            • 1118
                            • Drongelen

IK HEB OOK EEN DROOM!!!

48 KG.

MAAR DAN WEL EEN ZEEMEERMIN MET DE STAART TOT AAN HAAR KNIE.

:noidea: :noidea: :noidea: :noidea: :noidea: :noidea: :noidea: :noidea:

Reageer

Working...