Matchvissen met de stickfloat

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • coarse fishing
    Banned
    • 13-04-2004
    • 142

Matchvissen met de stickfloat

Afgelopen week las ik het artikel in Witvis Totaal van Loek van Kersbergen over Matchvissen met de Stickfloat . Omdat ik geen matchvisser ben kwam bij mij de vraag op of zoiets niet net zo simpel, of simpeler gewoon met de vaste stok gedaan kan worden.

Kan iemand mij vertellen wat de voordelen bij zo'n visserij zijn van een matchhengel t.o.v. een vaste hengel, als je toch niet al te ver uit de kant vist?

Groeten,
    Coarse Fishing
  • Loek van Kersbergen
    Met enige kennis...
    • 03-01-2003
    • 289
    • Lekkerkerk

Hi Coarse!,
    Het feit is dat je met de matchhengel een langere drift kan maken. Soms vis ik wel zo'n 15 meter drift stroomafwaarts.
    Het is ook waar, dat je vaak niet ver uit de kant vist, maar met de stick en de matchhengel komt het toch ook wel voor dat ik zo'n 15 meter uit de kant mijn drift begin.

Theoretisch zou er met de vaste stok ook wel te vissen zijn op deze manier, maar het is gewoon niet mogelijk om dan eventueel langere driften te maken.
    En : stel je eens voor dat ik zo'n 7 tot 8 meter uit de kant vis. ( Dat is in de praktijk een afstand die op rivieren en stromende kanalen nogal eens goed blijkt te werken). Als ik met een 12,5 meter vaste stok en een metertje opslag wil vissen dan kan ik een drift maken van maar een paar meter. Maar....ik moet de montage dan inzetten op de helft van mijn hengellengte, dan de hengel meegeven in de stroom om te driften en dan nog eens om de lengte van de drift te kunnen uitvissen de hengel steeds verlengen.

In de praktijk is dat eigenlijk niet te doen.

Zou ik nu een drift maken op bijvoorbeeld 10 meter, dan kan ik inzetten met de vaste stok en een meter of 2 a 3 mee driften, daarna komt de dobber naar de kant toe drijven of de montage komt omhoog omdat ik geen ' slack' line meer kan geven.

Dus: resumerend: het kan wel met de vaste hengel, maar het wordt wel heel erg beperkt.

Ik hoop dat dit antwoord voldoende antwoord geeft op jouw vraag!

Groetjes, Coarse en .....vang ze!!

Loek.
    MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

Working...