Missen van aanbeten

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Visvangst
    • 31-07-2003
    • 39
    • Steenwijkerwold

Missen van aanbeten

Hallo vissers,

Ik vis met de feeder op een vaart. De vangsten zijn goed, maar ik mis een hoop aanbeten. Ik vis met een standaard brasem onderlijn van Gamakatsu, lengte 60 cm met haak 16. Ook als je een flinke brasem vangt is de haak meteen verbogen. Heeft iemand tips voor mij? Misschien andere haak/onderlijn?

Alvast bedankt!

:? :? :?
    Neem eens een kijkje op de site van de visser!!

Als je haak niet in het water ligt, vang je zeker niets......
    (c) Rolo.
  • fiedeliedel
    Banned
    • 15-03-2004
    • 122

Het missen van aanbeten kan inderdaad aan je haak liggen. Ik vis zelf altijd met Sensas Feeling 3080 haken. Heb er zeer weinig missers mee en ze buigen of knappen zekers niet. En als je dan nog veel beten mist kun je je onderlijn eens langer maken. Zo'n 100 cm. De vis heeft dan langer de tijd om het aas goed in de bek te nemen. En als je veel last hebt van slikkers, dan kort je de onderlijn in.

Nog even een stelregel van mij: voor de feeder haken gebruiken met een brede bocht en korte steel.

Reageer

• Vissport
      Sportvisser
      • 07-01-2004
      • 756
      • Maasbracht

Hallo Visvangst.

Zet eens een elastiekje tussen je wartel en onderlijn....wedden dat je veel minder aanbeten mist....Dat zijn die elastieken die ze gebruiken met de vaste stok. De kleur van de elastiek is purper.Dit is een gouden tip....krijg ik nu ook een pint van jou...
      www.pa3gju.nl
      Beste groeten.

Reageer

• Breamhunter
        Newbie
        • 27-04-2004
        • 38

Hallo,

Ik had ook vaak missers, tot gister. Ik heb de punt van de haak iets verder naar binnen gebogen. Bijna elke beet weet ik nu te verzilveren! Een hele simpele oplozsing met een goed resultaat.

:heavy: Dé Visvangstsite van Nederland!! :heavy:

Beter een vis in de hand, dan 10 in het water!

Reageer

• rsintfeyth
          Newbie
          • 25-04-2004
          • 15

idd.

Ik zou een ander lijntje nemen
          Ik gebruik die van ultimate.
          Of zoals die bovenmij al zei, Haakjes verbuigen.

Reageer

• Loek van Kersbergen
            Met enige kennis...
            • 03-01-2003
            • 289
            • Lekkerkerk

Vaak worden beten gemist door een te korte of te lange onderlijn, da's waar, maar ook kan het liggen in de manier van aanslaan.
            Als je met nylon hoofdlijnen vist (zonder voorslag) moet je een vrij grote ' omhaal' maken om te slaan. Je moet namelijk de bocht en de rek uit je lijn ' slaan' voordat je contact maakt met de vis.
            Vis je echter met een ' vaste' (gevlochten) lijn (dyneema) dan is er veel minder rek op de lijn. Alleen de eventuele voorslag voorziet dan nog in een geringe demping van de aanslag door een beetje rek. Vaak zie ik echter aan de waterkant, dat een visser een beet niet weet te verzilveren doordat hij veel te hard de haak zet. Daarvan is bijna steevast het gevolg dat of de onderlijn breekt, of de haak uitbuigt of afbreekt en dus....weg vis.

Ik zeg natuurlijk niet dat dat in jouw geval de oorzaak is....maar het komt relatief vaak voor dat ik dat zie aan de waterkant.

Vis je met een gevlochten lijn dan is het al voldoende om de hengel op te pakken en met een korte beweging ( 30 cm) naar rechts ( of als je over links vist naar links natuurlijk) de vis te haken. Vaak heeft overigens een vis zichzelf al gehaakt en als je dan een ' knal' of een lange 'omhaal' geeft dan richt je de bekende schade aan.

Zoek het dus in de wijze van 'zetten' van de haak en in de lengte van de onderlijn.
            Dat het aan de haak zou liggen betwijfel ik een beetje. Gamakatsu is een degelijk merk, net zoals veel andere merken. Wel is het zo dat er sommige haken zijn die voor de feeder beter geschikt zijn dan andere haken, maar ....vraag het aan 10 vissers en je hebt een grote kans dat er 10 verschillende meningen daarover bestaan.
            Ik vis zelf vaak met Drennan Special Feeder Hooks en ook wel met Kamasan als het eens wat ' fijner' moet. Als je echter een behoorlijke kwaliteitshaak gebruikt in de juiste maat, dan zou ik het eerder in de aanslag techniek zoeken.

Succes,

Loek
            MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

• Visvangst
              • 31-07-2003
              • 39
              • Steenwijkerwold

Allemaal bedankt voor de tips.

Ik ga ze zeker uit proberen en ook eens onderlijntjes/haakjes van een ander merk proberen...

Vang ze!!

Neem eens een kijkje op de site van de visser!!

Als je haak niet in het water ligt, vang je zeker niets......
              (c) Rolo.

Reageer

• lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door Vissport

Hallo Visvangst.

Zet eens een elastiekje tussen je wartel en onderlijn....wedden dat je veel minder aanbeten mist....Dat zijn die elastieken die ze gebruiken met de vaste stok. De kleur van de elastiek is purper.Dit is een gouden tip....
                Dit is iets nieuw voor mij zijn er ook andere vissers met deze evaring ?
                Alvast bedankt gr lolo
                Groetjes
                Johnny

Match
                Feeder
                Stok

Reageer

• Lex van den Ende
                  Met enige kennis...
                  • 23-01-2003
                  • 402
                  • Tilburg

Piet heeft geen aanbeten gemist........hij ving gewoon minder dan ik
                  Groeten,

Lex.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Whahahahahaha, hij is steeds leuker.

Reageer

• Harpie
                      Specimen Hunter
                      • 13-02-2003
                      • 1009
                      • Emmen

Ik had wel meer vis dan Lex, maar moest deze terug zetten van Theo, want anders werd het zelfvertrouwen van Lex geschaadt.

Gr,
                      Harpie
                      https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Reageer

Working...