Gewicht voerkorf

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • pvdplaat
    Newbie
    • 18-03-2004
    • 5
    • Alphen a/d Rijn

Gewicht voerkorf

Hallo vissers

Ik pas pas begonnen met het vissen met een feeder. Ik heb medium feederhengel.

Als ik een voerkorf van 15 gr neem, krijg ik mijn lijn niet goed strak, elke keer veerde
    mijn (lichtste) tip terug. Pas toen in een 30grams korf gebruikte kreeg ik mijn lijn strak.

Ik vis op een stilstaande water op ongeveer 30 meer. Ik haal makkelijk 30m met mijn 15gr
    voerkorf, dus waarom zou ik 30 gr nemen, je moet toch altijd zo licht mogelijk te vissen ?
    Ik gebruik dynema lijn 14/00...

Mijn vraag is, waarom krijg ik mijn lijn niet strak met een voerkorf van 15 gr.

Is mijn top te stijf en/of is mijn lijndikte te dik ?

Groeten

Peter
  • Theo de Kreij (van Berner

Je top is dan te stijf. Je wilt dat de top een lichte kromming maakt zodat je weet dat je lijn strak staat en nauwkeurig je aanbeet laat zien op de top. Wanneer je top echter te hard/stug is, veert die makkelijk weer terug met als gevold dat je korf word omgetrokken. Bij de meeste feeders zitten meerdere toppen. Neem de zachtste tot 15 gram. Bij elke 15 gram meer ga je een strakkere top nemen enzovoort.
    Echter is het idee van zo licht mogelijk vissen met een feeder niet zo heel erg van toepassing. Soms ga je op een sterke stroming naar 100 gram of meer en registreer je toch je aanbeet. Je past daar bijvoorbeeld je lusmontage op aan en verlengt je onderlijn zodat wanneer een vis weerstand voelt het eigenlijk al te laat is en de haak zich bijna vanzelf zet.

Reageer

• Lex van den Ende
      Met enige kennis...
      • 23-01-2003
      • 402
      • Tilburg

Hoi Peter,

Je top is idd te stug. Theo heeft je dat mooi uitgelegt. Ik vind ook je draad aan de dikke kant. Als je met 30 gram vist heb je aan 16/00 of 18/00 nylon meer dan genoeg. Wil je met dyneema vissen dan is 4/00 of 6/00 al voldoende.
      Groeten,

Lex.

Reageer

• Harpie
        Specimen Hunter
        • 13-02-2003
        • 1009
        • Emmen

Hiet kan ik niets meer aan toevoegen.

Jammer. !@#$ !@#$ !@#$ !@#$

Gr,

Harpie
        https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• happyksk1
          Komt net kijken
          • 25-10-2003
          • 73
          • Alphen aan den Rijn

Hoi visvrienden,

Kijk dat vind ik nu zo hartverwarmend van jullie, staan altijd klaar met de juiste antwoorden.
          Ga zo door mannen!!!
          Charles

fortis et fidus

Reageer

Working...