Leefnet

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Jans
    Toekomstig expert
    • 13-03-2004
    • 272
    • Drenthe

Leefnet

Hoe hou ik m'n leefnet in snelstromend water (bijv IJssel) op z,n plek.
    Heb het al geprobeerd met een plastic zak gevuld met een grote steen maar ook hiermee bleef het net niet op z'n plaats.
    Het beste is natuurlijk om dan maar geen leefnet te gebruiken maar met een wedstrijd ontkom je er niet aan.
    Er is altijd iemand die nog minder vangt.
  • Jans
    Toekomstig expert
    • 13-03-2004
    • 272
    • Drenthe

Wat ik eigenlijk bedoel is niet het probleem van de stroming maar meer de ellende die je meemaakt door de grote schepen die je net alle kanten op doen rollen.

Reageer

• Gert Koops
      Fishing4/Rix H.Sport
      • 01-02-2002
      • 239
      • Schoonebeek

Hoi jans,

Iets wat ik een keer heb gezien tijdens een wedstrijd op het ketelmeer kan misschien wel helpen. Als de wind daar verkeerd staat, klotsen de golven zodanig tegen de stenen dat ook het leefnet met daarin de vissen telkens weer tegen dezelfde stenen aanslaan. Dat dit niet gezond is voor de vis spreekt voor zich.

Het volgende werd gedaan om het leefnet op zijn plek te houden:

Men neme een grote steen o.i.d. Doe deze in een plastic zak. Verbind de plastic zak met de steen erin m.b.v. een stevig stuk elastiek aan de onderkant van het leefnet( postbode elastieken aan elkaar geknoopt of iets vergelijkbaars) De lengte van dit elastiek zou je moeten uitbroberen.

Door nu de plastic zak met de steen erin op een bepaalde afstand in het water te gooien, zal het elastiek het leefnet goed gestrekt in het water houden. Volgens mij moet dit ook werken op rivieren. Het elastiek zal uitrekken als er een schip passeerd en zal dus als buffer fungeren zodat de steen en dus ook je leefnet blijft liggen.

Na een vis-sessie kun je het net gewoon uit het water halen. Het elastiek rekt wel mee. Je zult wel op een gegeven moment hard moeten trekken om het elastiek te laten knappen, of als je geluk hebt de zak met de steen weer op het droge te brengen. Lukt dit niet, dan knip je het elastiek gewoon door. nadeel is dat de plastic zak met de steen erin in het water blijft. Met name de plastic zak is een belasting voor de natuur. Wellicht kun je ook een soort jute zak o.i.d. gebruiken. Jute is een natuurproduct en zal dus ook natuurlijk weer afgebroken worden.

[Gewijzigd door Gert Koops op 03-15-04 at 05:15 PM]
      Groetjes,

Gert.

Team Fishing4u/Rix Hengelsport

Meer dan 13.000 artikelen online bij Fishing4u
      Alles van Preston, korum en sonubaits bij www.prestonfishing.nl

Reageer

• Pieter Pepping
        Frequent aanwezig
        • 11-08-2003
        • 206

Hoi,

Zoals gert al zegt, de plastic zak zou achter kunnen blijven, doordat het elastiek knapt. Je kunt mssn ook een touw(tje) aan de zak maken (met het andere uiteinde op het land), zodat je de zak met steen weer uit het water kunt trekken. Je kunt ook een touwtje van de zak aan het leefnet maken. Het touwtje moet dan uiteraard wel langer zijn dan de max. uitrekking van het elastiek en natuurlijk ook sterker dan het elastiek.

Succes!
        ---------------

Pieter

Reageer

• Jans
          Toekomstig expert
          • 13-03-2004
          • 272
          • Drenthe

Hallo Gert en Pieter.

Die truc met de plastic zak heb ik al eens geprobeerd (zonder elastiek) maar dat was niet zo'n sucses.
          In de stroming houdt dat het net wel op z'n plek maar als er zo'n groot grindschip langskomt die de bodem soms wel tien meter blootlegd is er geen houden meer aan.
          Mischien is er ook wel geen goede oplossing voor dit probleem, ik wacht af mischien dat er nog iemand komt met het ei van Columbus.

Reageer

• Lex van den Ende
            Met enige kennis...
            • 23-01-2003
            • 402
            • Tilburg

Hoi Mannen,

Ik duw een oude schepnetstok in mijn leefnet. Hierdoor blijft je net altijd gestrekt in het water. Wel is het zo dat je net nog naar links en rechts kan gaan. Hier gebruik ik dan een paar stenen in een plastic zak voor.
            In het ergste geval trek je de zak kapot en blijft de steen in het water achter. Ik heb nog nooit gehad dat het touw brak en de plastic tas in het water achterbleef.

Heb je geen oude schepnetstok??? Die dingen koop je voor 10 euro en dan heb je er eentje van 3 meter.........
            Telescopisch is niet ideaal omdat de kracht van het net ook de stok in elkaar kan duwen, en dan zit je dus weer met een stokje van 1 metr 25 te pielen. Je kan dit oplossen door in je steel een paar gaatjes te boren en daar een splitpen in te duwen. de steel kan dan niet meer door de stroom en het net in elkaar gedrukt worden, maar wel door jezelf als je de splitpennen eruit haalt.
            Groeten,

Lex.

Reageer

• Cor Jagt
              Sportvisser
              • 02-03-2003
              • 600
              • Emmen

Als de mogelijk er is loop ik het water in (heb wel een neopreenpak met laarsen)
              En druk een bankstick in de bodem natuurlijk ook door de ring of lus aan de onderkant
              van je leefnet.
              Is het aan de kant te diep of te steil doe eens een kei binnenin je net in combinatie wat lex zei
              door het gewicht van de kei naar beneden , en je net recht door de steel bijkomend voordeel is dat je niet vast komt te zitten omdat het hele spul aan de binnenkant zit.
              Een andere optie , er zijn van die netten in de handel met een veersysteem springt direct open (op volle lengte)als je hem van de clip doet .
              Een visgroet "Opa" Cor Jagt

Reageer

• Deputy
                Sportvisser

• 04-02-2002
                • 606
                • Lille

Cor,

een steen in je net is het "slechte" wat je kan doen en zal de vis zeer zeker beschadigen.
                Op de meeste wedstrijden hier, waar je net plat ligt en er stroming is, is het zelfs ten strengste verboden vreemde voorwerpen IN je leefnet te hebben, op straffe van diskwalificatie.

de leefnetten met veersysteem heb ik al gezien, maar nog niet in de handel gevonden.
                Meestal gebruik ik het systeem van Lex, afgedankte schepnetstok met onderaan het net plastiekzak met stenen.
                groetjes van Deputy Dog

---------------------------
                http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                http://www.marcelvandeneynde.be

Reageer

• Jans
                  Toekomstig expert
                  • 13-03-2004
                  • 272
                  • Drenthe

Dag allemaal.

Een steen in het net lijkt me ook niet zo'n goed idee, maar de kombinatie plastic zak met elastiek/schepnetsteel zal ik binnenkort zeker eens gaan proberen.
                  Tegenwoordig zijn de meeste plastic zakken biologisch afbreekbaar en daarbij heb ik de paar keren dat ik een plastic zak gebruikt heb steeds de zak weer binnen kunnen halen omdat de bodem eruit scheurde tijdens het binnenhalen.

Reageer

• Lex van den Ende
                    Met enige kennis...
                    • 23-01-2003
                    • 402
                    • Tilburg

De "springnetten" ook spiraalnet genoemd, zijn al wel op de markt. Sensas heeft ze maar die zijn poepie duur.
                    Ook midi heeft er eentje en die noemt het speedy net. Binnenkort zijn deze netten waarschijnlijk te koop bij Carps Cabin in Benthuizen.
                    Groeten,

Lex.

Reageer

• fiedeliedel
                      Banned
                      • 15-03-2004
                      • 122

Ik heb zelf zo'n spiraalnet van Sensas. Is perfect, alleen rolt deze nog wel van links naar rechts. Dus nog steeds de plasticzak met steen eraan...

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Er zijn toch ook rechthoekige riviernetten (40x60)? Iets wat vierkant is rolt niet. Op de 2 hoeken van elke ring die op de bodem liggen plat karperlood bijv. 100 gram bevestigen en je komt een heel eind. Schepnetsteel om te strekken en voila!

Reageer

• warhead
                          Specimen Hunter
                          • 27-09-2003
                          • 1498
                          • haacht

Ik vul mijn leefnet met vis
                          Vanonder zijn er aan mijn netten zo 2 lussen. Daar een koord aan met een stuk buis van ne fietskader rond. Ge kunt daar natuurlijk aanhangen wa ge wilt.
                          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• pastoor
                            ...

• 02-02-2003
                            • 1118
                            • Drongelen

Die plastic zakken vind ik maar niks.
                            Ik zat gister bij de brug in Heusden te vissen en precies op mijn plek lag al een zak met stenen klaar die de vorige had laten liggen.
                            Na een wandelingetje langs het water gemaakt te hebben kom je al gauw tot de ontdekking dat het gewoonte is die daar te laten. Binnen 200 meter denk ik al snel een stuk of 15 kapotte of hele zakken met stenen gevonden te hebben. En dan heb ik niet onder water gekeken wat daar misschien nog wel ligt.

Zo als ik het doe is misschien wel lomp maar werkt vrij goed.
                            Ik heb aan het net een spanbandje van 3cm breed goed stevig vast gemaakt.
                            Na ongeveer 50 a 60cm zit daar aan en gewone straatklinker.
                            Zelden dat door stroming en of golven mijn net van zijn plek gaat, terwijl ik soms toch wel drie keer per week aan de Maas zit.
                            Eerste reactie van anderen is, dat doe ik niet want die gaat vast zitten.
                            KLOPT : ik doe dit zo nu een jaar denk ik en inderdaad een keer bleef ie vast zitten.
                            Nou geen enkel probleem, je steekt je schepnet onder het spanbandje, duwt de steen wat naar achter en hij is weer los.

De beste oplossing is eigenlijk zorgen dat er minstens 40 kg vis in zit die houden dan zelf het net op zijn plek. ke:

Reageer

• Loek van Kersbergen
                              Met enige kennis...
                              • 03-01-2003
                              • 289
                              • Lekkerkerk

Het blijft altijd lastig om je net goed gestrekt te houden in wateren met veel scheepvaart. Ik leg onderin mijn net altijd een plastic fles ( 2 literfles met schroefdop waarin schoonmaakmiddel heeft gezeten) die ik gevuld heb met grint. Dat weegt voldoende zwaar om het net gestrekt en diep te houden en doordat de plastic fles de vis niet beschadigd kan ik die ook weer onbeschadigd laten zwemmen na de weging.
                              Blijft het feit dat ik zo af en toe mijn net een keertje moet strekken na passage van een heel erg sterk zuigend schip, maar dat zijn toch uitzinderingen.
                              Wel moet ik zeggen dat ik een net heb van 5,5 meter! Ik heb mijn 5,5 meter net gestopt in een oud net van 4,5 meter ( het is dus over een lengte van 4,5 meter een ' dubbel' net . Dat oude net heb ik ter hoogte van de ringen met tye-rib's vastgemaakt aan het 'nieuwe' net wat erin zit.
                              Voordeel: mijn nieuwe net is heel goed beschermd tegen scherpe stenen en zal dus geen gaten en slijtplekken krijgen. De slijtplekken aan mijn oude net repareer ik steeds met tye-rib's . Inmiddels 'ziet' het geheel (na zo'n 5(!) jaar gebruik) er niet meer uit, maar van binnen is het 'nieuwe' net nog geheel gaaf!

Wat ik wel doe is met de zware fles erin aan het begin van de vispartij mijn net heel ver 'uitgooien' over de volle lengte ( daarbij dient de fles in de bodem van het net natuurlijk als ' werpgewicht'. Als mijn net zich na de eerste worp niet geheel strekt dan haal ik het in en gooi ik nogmaals. Als het net zich volledig heeft gestrekt en is afgezonken haal ik het naar me toe om aan de standaard te bevestigen. Het ligt dan strak , gestrekt en op diepte, en ik heb maar hoogstzelden dat ik dan tijdens het vissen nog het net na moet strekken.

Nogmaals : het ziet er niet uit dat oude buitennet met al die tye-rib's maar het is een prima ' tijdelijke' verblijfplaats voor de vis, want de binnenzijde is gaaf en het oude buitennet vangt alle klappen op.

Wel even een paar kritische kanttekeningen:
                              1.In de handel houdt men gewoon te weinig rekening met het vissen op stromend water of vanaf hoge kademuren (havens enzo). Er is namelijk maar heel weinig aanbod van echt lange netten ( 5 meter en langer).
                              2.Een visser die met een net van 4 meter of korter op stromend water en rivieren zit vind ik geen visser. Dat netje steekt amper 3 meter in het water en blijft ' te hoog of ondiep' heen en weer rollen, met alle gevolgen van dien voor de vis. Als je zo'n kort netje hebt, moet je zonder net vissen en de vis direkt weer laten zwemmen inplaats van ze eerst een paar uur te beschadigen in dat veel te korte netje!!!! Wedstrijd vissen op de rivier???? Lang net kopen of niet meedoen. Als ik het voor het zeggen had zou ik een visser die kilo's zwaar beschadigde vis ter weging aanbiedt zonder pardon diskwalificeren.
                              Als je wedstrijd wilt vissen ( zoals ik ook doe overigens!) op stromende rivieren dan hoort een 5 meter net (of langer) gewoon bij je uitrusting!

Gr. Loek

[Gewijzigd door Loek van Kersbergen op 03-18-04 at 10:38 AM]
                              MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

Working...