Vastzitten van Vaste hengeldelen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • ghelsing
    Frequent aanwezig
    • 20-03-2004
    • 245
    • Vleuten

Vastzitten van Vaste hengeldelen

Hallo visvrienden, ik ben pas lid bij dit forum, en wil gelijk maar een vraag voorleggen. Ik ben gisteren met slecht weer, veel regen wezen vissen.
    Of het nu door de regen komt, ik weet het niet, maar mijn hengeldelen 3 en 4 krijg ik niet meer van elkaar. (Arco Millenium 400 insteek) .
    Ik heb dit wel eens vaker gehad, maar kon na 1 dag de delen , zij het met moeite van elkaar krijgen. Nu lukt het mij in ieder geval niet. Ik heb er al kruipolie in laten lopen, maar niks hoor, niet los te krijgen. Ik durf niet te veel te draaien , want Carbon, is natuurlijk kwetsbaar.
    Weet iemand hier misschien een oplossing voor.

Groeten van Gerard Elsing
  • lode
    Frequent aanwezig
    • 22-02-2004
    • 195

probeer hem eens op de rand van de tafel te leggen(met wel met 2 man zijn)
    je legt de stok waar de bussen klemmen juist over de rand,de ene houd het
    ene deel vast dat op tafel ligt,ende andere gaat lichtjes op en neer met het
    andere deel.

hopelijk lukt het zo,suc6

groet,Lode ~_~ ~_~

Reageer

• Koefstajn
      Banned
      • 12-12-2003
      • 13

lijkt me verstandiger om als je met 3 man bent 2 man de hengel vast te laten houden en zachtjes trekken en dan de 3e in het midden een beetje op en neer wiebelen, dit lijkt me gezonder voor de hengel dan wanneer je het op een tafelrand doet....

Reageer

• Lex van den Ende
        Met enige kennis...
        • 23-01-2003
        • 402
        • Tilburg

Hoi Gerard,

Doe het op de manier van Koeftajn en er zal niets breken van je hengel. Op en neer wiebelen of een draaiende beweging maken. Niet een hengel die dan nog in elkaar blijft zitten. Let er wel op.......dit kan goed 10 minuten duren maar hij komt los.
        Groeten,

Lex.

Reageer

• TicTacTies
          Komt net kijken
          • 17-10-2003
          • 74

Hoi,

Nog een mogelijkheid, doe een warme doek (geen natte doek) om de hengel heen, op het punt war de twee delen in elkaar vast zitten. Dan voorzicht aan beiden zijden eraan trekken. Hopelijk gaat het lukken!

Veel succes
          Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!

Reageer

• Vissport
            Sportvisser
            • 07-01-2004
            • 756
            • Maasbracht

OK...ik doe het als volg.

Ieder insteekgedeelte van de lange hengel aan het water zuiver maken, met een droge lap.
            Daarna een beetje vaseline op een lapje doen en deze gedeelten instrijken.
            En zeker bij regen of regenachtig weer.
            Daar om heb ik ook altijd een klein potje vaseline in mijn viskoffer, voor dergelijke cituaties. Je zal zien...het gaat nu uitstekend om de hengeldelen uit elkaar te krijgen. Succes....
            www.pa3gju.nl
            Beste groeten.

Reageer

• warhead
              Specimen Hunter
              • 27-09-2003
              • 1498
              • haacht

Zet juist waar ze elkaar raken een streepje krijt. Handig om te zien of je vorderingen maakt.
              Als je ze op tafel legt moet je rekening houden met het model. Insteek of oversteek. Ik haal de mijn altijd zo uit mekaar zeker als ik alleen ben.
              om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
              trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• ghelsing
                Frequent aanwezig
                • 20-03-2004
                • 245
                • Vleuten

Oorspronkelijk geplaatst door TicTacTies

Hoi,

Nog een mogelijkheid, doe een warme doek (geen natte doek) om de hengel heen, op het punt war de twee delen in elkaar vast zitten. Dan voorzicht aan beiden zijden eraan trekken. Hopelijk gaat het lukken!

Veel succes
                Nog bedankt voor de moeite, het is me al gelukt, op de manier van Lex van de Ende

Groeten Gerard Elsing

Reageer

• Loek van Kersbergen
                  Met enige kennis...
                  • 03-01-2003
                  • 289
                  • Lekkerkerk

Kan je nagaan hoeveel maniertjes er bekend zijn. Ik ben blijvoor je da het gelukt is!

Ik verbaasde me over die tip van die warme doek. Ik werk al jaren in de hengelsport en wij gebruiken altijd de ' Lex-manier' , en als het dan eens een heel enkele keer niet lukte op die manier, dan namen we een zak IJS (!!!) of we zetten als dat ging de delen een half uurtje in de grote maden KOELING ( 3° C) net zolang totdat het materiaal door de kou wat was gaan KRIMPEN.

Wat mij verbaasde over die warme doek: carbon is een materiaal met een tamelijk hoge dichtheid ( density) afhankelijk van de kwaliteit van de carbon soms zelf een zeer hoge dichtheid. Bij warmte zet dit materiaal echter uit en bij kou is er sprake van een geringe krimp. Daarom begrijp ik dat van die warme doek niet.

Maar je iedere truuk die werkt zonder de boel te slopen is natuurlijk goed.

De tip van de vaseline is ook heel goed, dat werkt altijd prima.
                  Nog één tip van mij : bij regenachtig weer bij het inelkaar steken van de delen proberen om nooit te draaien! Slechts in elkaar schuiven. Door draaien ontstaat een volkomen passende waterfilm die de delen a.h.w. vaccum aan elkaar ' trekt'/

Groetjes, Loek
                  MATCH VISSEN IS HET MOOIST

Reageer

• warhead
                    Specimen Hunter
                    • 27-09-2003
                    • 1498
                    • haacht

Hebben ze tegen mij ook al gezegd. Idd goede tip, was vergeten em erbij te zetten. Zeker als er toevallig iets tussenkomt bv een zandkorreltje of een grassprietje krijg je em niemeer uit elkaar als de delen in mekaar zijn gedraait.

Reageer

• snoek
                      Newbie
                      • 12-05-2002
                      • 5

hallo

spuit er eens kruipolie tussen , zou zeer goed werken

Reageer

• warhead
                        Specimen Hunter
                        • 27-09-2003
                        • 1498
                        • haacht

Da vreet uwe stok kapot. Chance da ik die vraag hier is stelde om er WD 40 tussen te spuiten, want da komt nie goe.

Reageer

Working...