Hengelbreuk,wie wat en waarom .

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • janb
    jan b
    • 21-11-2005
    • 1982
    • 't Nieuweland

Ja dan blijft over rust in je spel zien te krijgen,wij trainde vroeger het aanslaan in de huiskamer .Ik had dat ergens gelezen ,en er stond een advies bij om de overgordijnen te sluiten .
    Dit was geen verkeerd advies ,het lood vloog je in het begin letterlijk om de ooren, maar de doelstelling was met een kort hengeltje proberen met het aanslaan een stukje lood van 10 gr 10 cm te verslepen .
    In het begin lukte het niet maar na wat trainingen ging het perfect .
    De kracht moet enkel uit de pols komen ,ik weet het,het ziet er een beetje onnozel uit ,maar oefening baart kunst Ik zal echt nooit iets kapot slaan van hengels of tuigen Mijn advies is dan ook probeer het eens het kost niets en je hebt niets te verliezen ,alleen maar te winnen ,Want zo goedkoop zijn die hengeldelen nou ook weer niet.
    Groeten van Jan de visser

Reageer

• lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

Ha Jan best wel een goede tip ,ik heb toen ik de preston kocht in de winkel echt wel een uurtje met dat ding in me handen gezeten droog vissen zeg maar .
      En gewoon een beetje aanslaan net zo lang dat je de controle over de hengel voelt tot in de top.
      Groetjes
      Johnny

Match
      Feeder
      Stok

Reageer

• janb
        jan b
        • 21-11-2005
        • 1982
        • 't Nieuweland

Kijk een hengel van 13 mtr is natuurlijk wat anders als zo'n stokje van 2.25 maar toch, het gaat om het gevoel.En ik snap ook wel dat een 13mtr niet alleen de pols het moet doen. Maar het moment is van zo'n lange hengel vele malen groter als van dat kleine stokje .Als je daar een ram mee geeft vliegt je hengel door het plafond .Maar ik denk dat onze goede vriend tester ons wel van de nodige antwoorden kan voor zien over deze materie .Maar het gaat om het juiste gevoel ,met een auto plank gas weg rijden in zijn 4e versnelling geeft ook de nodige problemen.
        Groeten van Jan de visser

Reageer

• lolo
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

Als je gaat zitten in de huiskamer leg de stukkende hengeldeel naast je met de nodige euro's er naast mooie motivatie

Zo nu ga ik lekker vissen
          Groetjes
          Johnny

Match
          Feeder
          Stok

Reageer

• spuiliefhebber
            Verificatie gaande...
            • 22-04-2006
            • 4156
            • onbekend

Oorspronkelijk geplaatst door janb
            Ja dan blijft over rust in je spel zien te krijgen,wij trainde vroeger het aanslaan in de huiskamer .Ik had dat ergens gelezen ,en er stond een advies bij om de overgordijnen te sluiten .
            Dit was geen verkeerd advies ,het lood vloog je in het begin letterlijk om de ooren, maar de doelstelling was met een kort hengeltje proberen met het aanslaan een stukje lood van 10 gr 10 cm te verslepen .
            In het begin lukte het niet maar na wat trainingen ging het perfect .
            De kracht moet enkel uit de pols komen ,ik weet het,het ziet er een beetje onnozel uit ,maar oefening baart kunst Ik zal echt nooit iets kapot slaan van hengels of tuigen Mijn advies is dan ook probeer het eens het kost niets en je hebt niets te verliezen ,alleen maar te winnen ,Want zo goedkoop zijn die hengeldelen nou ook weer niet.

waar heb jij het nou over ,kracht uit de pols,kort stokkie

Reageer

• Alter Ego
              Newbie
              • 22-06-2006
              • 37
              • Heusden-Zolder

afgelopen zaterdag heb ik op een heel andere manier gevist en dat ging mij al beter af.

met men vorige hengel (zonder elastiek) had ik de gewoonte om met een lange slag onder de top te vissen... Vandaar dat ik zo hard aansla..
              Met de nieuwe hengel (met elastiek) moet ik gewoon ofwel met korte slag vissen, ofwel met gestrekte draad (recht vooruit dan) vissen...

Men winkelier had mij gewaarschuwd dat ik men techniek moest aanpassen en hij heeft duidelijk gelijk gekregen

Reageer

• miracoli
                http://www.lichtletter.be
                • 24-05-2003
                • 222
                • Kortemark

Vorig jaar ben ik erin geslaagd om in de 4 maal dat ik ben gaan vissen, mijn nieuwe hengel 4 keer te breken. Het was een dure, en veel te licht gemaakte hengel.

Een viertal jaar geleden, was er eens een geschokken konijntje die tussen de vissers doorliep.
                Mijn hengel had ik juist teruggeschoven. Het beestje sprong erop. En krAAAk, een netjes geplooide visroede als resultaat.
                Leg dat maar eens uit thuis, ... .
                http://www.sadoradesigns.be

Reageer

• lolo
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

HAHAHAH sorry hoor maar ik vind het wel hummor .
                  Doet me gelijk denken aan een lied over een lief klein Konijntje
                  UUU schat lief klein konijntje heeft mijn hengel stuk gamaakt .
                  Lief klein konijntje heeft mijn hengel stuk gemaakt . ( herhalen 2 keer )
                  En toen zij die echt hard krak

Sorry dit kwam gelijk in me op .

Maar net wat je zegt hoe leg je zo iets uit
                  Apeldoorn zal zo verhaal ook niet zo snel geloven.

Zal terug gaan met een jacht geweer en alle konijnen bij de poelier afleveren .
                  Groetjes
                  Johnny

Match
                  Feeder
                  Stok

Reageer

• spuiliefhebber
                    Verificatie gaande...
                    • 22-04-2006
                    • 4156
                    • onbekend

goed dat ik dit nog ff lees ,schiet me ineens te binnen dat ik afgelopen maandag ook weer een deel heb gemolesteerd.

tuig ietsje dieper zetten op mijn 7mtr topset schuif naar achteren ken ik er net niet bij,wil ik de lomperd hem iets lichten knak deel2 verneu kt .

ken ook nergens tegen die sensas troep powerrrrrrrrr match

Reageer

• jentel
                      belg

• 07-02-2009
                      • 4
                      • zottegem

moet je maar de carpix serie kopen he, dan lever je wel strakheid en lichtheid in

Reageer

• Jan Broess
                        Specimen Hunter
                        • 21-09-2003
                        • 1131
                        • Nieuwegein

Ja... Aanslaan is vaak oorzaak van hengelbreuk. Volgens mij zelfs oorzaak nummer 1.

Bij de NK vijvervissen brak ik het 8ste deel van mijn Shimano Speedmaster AX. De dobber ging al aarzelend met schokjes onder, ik viste al met lange slag ivm halfwater, dus wilde ik een flinke haal maken toen het laatste stukje bovenantenne eindelijk verdween. Krrrrraaaak bij het aanzetten van die haal, vlak voor mijn hand sloeg de hengel dubbel. Ik zette net te hard aan (met een initiele schok), misschien kneep ik er ook nog in. Knijpen en slaan tegelijk is uit den boze.

Dus ja, vissers die voorheen met soepele hengel gevist hebben, moeten hun manier van aanslaan aanpassen als ze overgegaan zijn naar strakke hengels.

Tijdens het opbouwen van de topsets brak ik ook nog het 3de deel. Dit deel was nog niet helemaal uit de koker en ik ging al omhoog.... 3de deel brak vlak onder de bus. Ik ben weer stukken voorzichtiger geworden, altijd blijven opletten. Een ongelukje zit in een klein hoekje!!! Het is inderdaad altijd eigen schuld. (niet gebruiken = voorkomen )
                        Greetz,
                        Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• preston-freak
                          wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                          • 1834
                          • Oss

Bij mij is het zo dat er weinig aan de hand is zolang ik op mijn kist blijf zitten. zo gauw ik echter er vanaf ga en daarbij over mijn hengel(s) moet stappen die in de steun enzo liggen dan is het oppassen. Vooral op een ongelijkmatige oever bijv. met een talud is het lastig en is het eens fout gegaan. Ik tikte met mijn laars de topset aan en die raakt wat beschadigd aan de busrand.
                          Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

Working...