Ik wil graag beginnen met wedstrijdvissen en hoort ook de vastestok bij. Ik ben een leek op het gebied van elastiek en wil graag weten welke dikte bij welke omstandigheden en beste montage systemen. En hoe weet je of het elastiek op de juiste spanning staat
Elastiek
Collapse
X
-
Hallo swingtip,
Ga naar de hengelsportzaak en vraag naar elastiek wat past bij jouw vislijn.
Bij een tienhonderdste lijn zal elastiek horen wat zo ongeveer 1mm dik is.
Bij het merk elastiek wat ik gebruik is dat oranje van kleur (dit kan per merk verschillen)
Het op spanning brengen van het elastiek is een kwestie van proberen maar een goede vuistregel is om de lengte van de hengeldelen waardoor je het elastiek wilt doorvoeren op te meten en daar 70% van te nemen.
Bijv is je top een meter lang neem dan elastiek met een lengte van 70cm.
Breng het elastiek voordat je het afknipt altijd eerst op maximale spanning anders zal het na een paar brasems een eind uit je top blijven bungelen.Er is altijd iemand die nog minder vangt. -
hoi swingtip,
alle elastieken hebben een nummer bv.elastiek met nr.4 of 5 is te gebruiken bij een
lijn van0.8 honderste.
elastiek met nummer 3 of 4 te gebruiken bij een lijn van 0.7 honderste
elastiek met nummer 5 of 6 te gebruiken bij een lijn van 10 honderste
om uw elastiek op spanning te brengen zij er tegenwoordig eindpluggen waar je
je elastiek kunt oprollen tot op de juiste spanning te komen.
ik ben nog altijd voorstander voor een elatiek in de 2 eerste delen te monteren
en voor ik begin te hengelen breng ik altijd glis aan mijn elastiek toe dat verlengt
de levensduur
vang ze . groeten lode
Reageer
-
Elastiek nr4 oranje is geschikt voor lijnen van 8 a 10 honderdste en elastiek nr5 blauw is geschikt voor het vissen op brasem met een lijndikte van 10 a 12 honderdste.
Elastiek nr 6 lijkt me aan de wat dikke kant voor een 10 honderdste lijn.
Het moeten al behoorlijke jongens zijn willen ze met deze montage nog door de lijn zwemmen.
Alles hangt natuurlijk wel af van een goede montage.
Elastiek in 1 sectie is mogelijk met deze diktes maar 2 secties is meer aan te bevelen.
Nog dikker elastiek gaat door 3 secties en ga je op de karper dan gebruik je elastiek nr 12 t/m 20 door 3 t/m 4 of zelfs 5 delen.
Is de brasem helemaal los kun je met dikkere lijn en dikker elastiek gaan vissen om zo sneller de vis te kunnen landen.Er is altijd iemand die nog minder vangt.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer