Nou Javah dat maakt wel degelijk verschil. Als je een lijn van 12-honderste aanknoopt die in werkelijkheid 15-honderste is dan bestaat het risico dat je lijn sterker is dan je elastiekconstructie. Ik hoef niet uit te leggen denk ik, wat er dan kan gebeuren. !!
welk draadje
Collapse
X
-
Als de vis goed op beet is niet denk ik. Als de grote vissen "goed los" zijn knoop ik gerust een 14-honderste aan mijn hengel en vis ik ook met een haak 12. Dan zie je ook een van de basisprincipes waar je het in een andere rubriek over had namelijk je materiaal uitbalanceren naar gelang de te verwachten vis (soms weet je dat niet en dien je onder je vissessie van tuig te wisselen. De meer ingewijde vissers zullen daarom altijd buiten hun hengel een aantal topdelen optuigen om genoemd effect te bewerkstelligen)
Er zijn echter ook dagen dat de vis niet los is en dan maakt het wel degelijk uit of je met 14 honderste of 10 honderste vist. Dan maakt het wel degelijk uit of je haak 16 of haak 22 gebruikt. Probeer het gewoon eens uit als de vis slecht aast, ga dan terug in (onder)lijndikte en haakgrootte. Ik besef dat het niet altijd de garantie tot succes is, maar de keren dat de praktijk mijn standpunt bevestigd heeft zijn legio.As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.Reageer
-
Halloo,
Vislijntjes: een veel besproken onderwerp. Zelf een vervent vaste stok visser maar de laatste tijd ook snoekvissen. Voor de vaste stok gebruik ik bijna altijd de G-lime van gamakatsu. Sensas vind ik erg duur. De G-lijn bevalt mij opperbest. 12 boven en 8 onder op de vaste versneden top.
groet....Reageer
-
ik ben geen voorstander van G-line ik heb er meerdere malen mee gevist en ik vind dat deze draad teveel krolt en snel mankementen vertoond waardoor er lijnbreuk kan optreden.Groeten van Kantvisser
Bart Van Peborgh
Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
Koning 2004
http://mokabe.beReageer
-
Heb inmiddels de Gorilla aangeschaft en ga hem Donderdag uitproberen. Ik ben benieuwd Kantvisser of hij me bevalt !?
G-Line gebruik ik wel eens als onderlijn maar heb dan weinig last van kinken. Maar van onderlijnen heb jij als rechtdoorvisser natuurlijk geen "last".As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.Reageer
-
Hij is fijn Kale. Nee ik stuur eerst een ringstaartmaki naar de overkant met een flinke rol draad en dan kan die gorilla zich naar de overkant tijgeren. Je moet wel alles lezen beste vriend, dan wist je dat Gorilla van Tubertini een- blijkbaar- goede visdraad is.
As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.Reageer
-
Ik kan het alleen maar eens zijn met jullie.
De nylonkeuze speelt een enorm grote rol in het al dan niet winnen van een wedstrijd.
In het verleden heb ik vaak met sensas gevist. Bij dunnere lijnen een combinatie van Feeling competition hoofdlijn/Palmer onderlijn. (0,067, 0,082 en 0,104) Met de vaste hengel.
Dat met veel succes, maar vaak onnodig een grote vis verspeeld.
Maar tegenwoordig vis ik met Diamond van Trabucco als onderlijn waarbij G-line van Gamakatsu als hoofdlijn fungeert. Hebben jullie ook goede ervaringen met Diamond van Trabucco als onderlijn van 0.06, 0.08 en 0.10 mm??
Hopelijk kunnen jullie me hierover informeren of moet ik voor alle zekerheid terugzakken naar Feeling?
Diamond heeft mijns inziens 'n enorm grote voordeel: geringe lijnbeschadiging bij het leggen van een haakknoop dankzij gebruikte crême. (kan je ruiken na het openen van een verpakking)
Alvast dank als je kunt helpen

Grtz Janneman :alien:Reageer
-
De beste draad voor mij is Verde van TUbertine , heeft de juiste diameter
en de trekkracht is ook goed. Ikzelf vis meestal met 8/00 onderlijn en bovenlijn 10/00. Onderlijnen maak jezelf best op je gewenste lengte.
Deze draad geeft zijn nut al bewezen op nationaal vlak.
GRT TUURKE (tips for tips)TIPS FOR TIPS
DE GOUDEN TIPGEVER
genomineerd voor de skynet blogs awards
GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
http://tuurkesvissite.skynetblogs.be
http://www.geersfishing.beReageer
-
Sinds kort ben ik begonnen met zelf onderlijnen te knopen,en gebruik daarvoor draad van Shogun. Die heeft bij 10/00 een trekkracht van 1,8 kg zit redelijk wat rek in,en is zeer soepel.
Voor zowel de vaste als de feeder schijnt deze erg geschikt te zijn.Ben zelf nog geen expert in lijnen,dus ben ik afgegaan op het advies van mijn winkelier.groeten svenReageer
-
Heeft er al iemand van jullie fluorocarbon geprobeerd?
Ik denk er over, maar heb het dus nog niet geprobeerd.
Voor diegenen die niet weten wat het is: deze draad heeft een lichtbrekingsindex (oef) die bijna gelijk is aan die van water en is dus in het water zo goed als onzichtbaar. De forelvissers en ook veel karpervissers gebruiken dit. Voor die visserijen en ook op zee voor bepaalde op zicht en niet op de bodem azende soorten schijnt het werkelijk veel beter te zijn. Daar is het ook logisch dat het beter is.
Of het ook voor ons die meestal op de bodem vissen een meerwaarde heeft? Dat is natuurlijk nog wat anders.
Ander voordeel: kan veel beter tegen UV stralen (licht). Nadeel: sommige merken iets stijver. Ga het volgend jaar dus eens proberen.Reageer
-
Ik heb al een hoop merken voorbij zien komen die allemaal te gebruiken zijn.
Maar ik heb toch nog een tip voor diegene die in een winkel, waar relatief weinig vissers komen, zijn nylon koopt (zoals een dierenzaak bijvoorbeeld).
Vraag altijd om de meest verkochte lijn aldaar. Het gevaar van een lijn te kiezen die niet "loopt" in die winkel, is dat je een lijn koopt die er misschien al lange tijd hangt en daardoor oud en broos is. Beter een onbekende lijn die doet wat hij moet doen, dan een bekend merk dat snel breekt door ouderdom.
Mijn voorkeur gaat uit naar Sensaslijnen omdat die relatief weinig krinkelen (doordat er door de wrijving (warmte) platte stukken ontstaan in de draad) na het aantrekken van een knoop. Bovendien heeft deze lijn wat geheugen zodat na het afrollen van je tuigje niet elk bochtje van het plankje te zien blijft.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer