Vis wegtrekken bij de buren

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • PeBo
    Hengelaar

• 29-09-2007
    • 2643
    • Oosterhout

Jaartje of twintig terug, selectiewedstrijd aan de Maas bij Ooyen. Mijn buurman op de uitdrift zat goed in de vis. Bij mij stukken minder. Laat mijn buurman mijn vismaat zijn. Op dat moment is hij echter ook tegenstander. Diepte ong. 3 meter op 11 meter. Een lijn gemaakt van 10 meter en de dobber kort tegen de top en zo het aas mooi met de stroom naar de buurman laten driften. De dobber mooi tegen het eind van het mijn vak (12 meter) laten hangen. Werkte goed want ik ging steeds meer vangen op hem zijn voerplek. Tot er een moment kwam dat ik een platte in zijn vin haakte en die vis naar boven kwam naast de dobber van mijn buurman. Je had toen een foto van zijn gezicht moeten maken. We zijn overigens nog steeds vrienden. Het jaar daarop probeerde Hennie van Bruggen bij mij hetzelfde met de match. Echter niet gelukt want ik kende de truc al. Toch weer een mooi stukje nostalgie.

Groeten,
    PeBo.
    ]Member of the Easterwood dreamteam.
    Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
    PeBo.

Reageer

• fpulles
      omgeturnd

• 15-02-2008
      • 1260
      • Eindhoven

Mooi verhaal pebo. Ik heb ooit soortgelijks meegemaakt met een onderlinge wedstrijd van mijn vereniging destijds. Mijn maat zat ook naast me. Mijn maat gooide tijdens het bijvoeren "per ongeluk" een forse voerbal in mijn richting. Ik was na 3 minuten mijn vis kwijt en kreeg ze er niet meer onder. Ik snapte er nix van; totdat die "schooier" bij de prijsuitreiking kenbaar maakte wat er in die voerbal zat. Hij had tijdens het vissen al geroepen dat ik een "schone" visplek had. Bleek ie een flinke bal omo waspoeder met daaromheen een beetje leem in mijn richting gegooid te hebben. Ik heb helaas daarna nooit meer naast hem gezeten, dus geen kans gehad op wraak. Ik kon er toen, en nu ook nog, om lachen.

Frank
      oude hond kan ook trucjes leren

Reageer

• preston-freak
        wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
        • 1834
        • Oss

Gewoon een goede voerstrategie van lolo, maar het bewijst nog niet dat vis eerst bij de buurman heeft gezeten. Het kan net zo goed dat de vis die al in de buurt zat in een vreetroes gebracht werd met de vele pinkies. Zelfs al vang je niet tot nauwelijks, dan nog zit er meestal wel vis op je stek, het is gewoon de kunst ze tot azen te verleiden.
        Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• Jakob
          <*{{{{><(

• 06-03-2007
          • 1870
          • Staphorst

Ron,

het blijft altijd de vraag of je de vis vangt door welke strategie of truc dan ook. Misschien als je niks had gedaan waren ze ook wel gekomen. We weten het niet en zullen het nooit weten ook.
          Het is logisch dat je een bepaalde strategie wat vaker gebruikt omdat je er succes mee hebt gehad.
          Vertrouwen in wat je doet is het allerbelangrijkste.
          Je hebt volkomen gelijk dat dit allemaal niks bewijst, maar als je op je taktiek en techniek kunt vertrouwen dan kun je je beter concentreren op het vissen zelf en dat levert sowieso meer vis op. Het geeft voor een visser ook een rustig gevoel als hij nog een bepaalde truc achter de hand heeft en als je er maar genoeg op vertrouwd werkt het ook nog.

Dit alles maakt je gewoon een betere visser en of dat nu alleen maar tussen de oren zit of niet maakt niet uit.

Reageer

• henkus
            Met enige kennis...

• 23-12-2008
            • 457
            • hoogmade

Helemaal mee eens jacob,

zijn er nog meer van dit soort trucjes eigenlijk (vast wel),

doet me trouwens denken aan afgelopen 2e paasdag, ik zat lekker te vissen en mijn maar rechts naast me had veel minder beet dan ik, het gemaal rechs begon een uurtje te malen en het stroomde dus spontaan erg hard van rechts naar links.

toen het gemaal stopte met malen was de beet bij mij weg en zat de vis bij mijn maat, zou hij per ongeluk een voerspoor naar zijn stek hebben getrokken? in zo'n geval hoe zorg je er dan voor dat je voerstek niet wegspoelt, erg zwaar voer? met weinig werkende delen? (het stroomt bij dat gemaal dan ook gelijk erg hard, tewijl het er toch c.a. 40m1 breed is)

Reageer

• preston-freak
              wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
              • 1834
              • Oss

Vertrouwens in jezelf en tactiek is inderdaad belangrijk en kan het verschil maken, maar op een wk stikt het anders wel de moord van de bankrunners. Iedere visser kijkt wel eens af bij de buren, wat betreft afstanden, te gebruiken aas etc. Uiteindelijk is het is vooral ervaring die je de beste keuzes laat maken, maar geluk is essentieel in het loten van een goede stek, dat is al het halve werk ofwel de halve vangst.
              Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• mike80
                Visser in hart en nieren

• 12-07-2007
                • 458
                • grave

mijn vismaat zat tussen nummer 1 en nummer 3, ze konden alle drie wel hun visje vangen maar opeens kregen nummer 1 en drie 3 geen stootje meer, af en toe een kleintje. en op nummer 2 werd alle vis gevangen en ook nog zelfs de grotere vissen trokken allemaal naar zijn voerplek toe ...
                eind van het verhaal hij werd tweedes en op de staart werd eerstus. hoe hij het deed, deed ie ut maar hij had duidelijk de buren naar huis gevist...
                "beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"

Reageer

• SvVoorden
                  Sportvisser
                  • 26-07-2002
                  • 747
                  • Woerden

Vis wegtrekken met behulp van veel maden bijvoorbeeld werkt best al het stroomt, niet als het stil staat. Om korven boven in het water leeg te trekken en zo de stek van je buurman naar de knoppen te helpen vindt ik zelf eigenlijk gewoon onsportief want als je buren bovenstrooms dit doen kun je er weinig aan doen om te zorgen dat de vis mee gaat met die stroom van voer en aas. Ik zal zelf dergelijke niet niet doen als mij buurman goed zit te vangen. Je kunt je plek nog zo goed onderhouden, als er een stuif los voer en aas langs komt zijn ze weg.
                  Sjaak van Voorden

Reageer

• henkus
                    Met enige kennis...

• 23-12-2008
                    • 457
                    • hoogmade

Sjaak,

bijwedstrijden is het toch net even de bedoeling om meer te vangen als je buurman, als je het niet voor mekaar krijgt om meer te gaan vangen gaan slimmigheidjes een rol spelen, als je buurman minder gaat vangen vergroot dat jou kans op een hogere plaats in het klassement.

natuurlijk kan je dit zien als onsportief maar een takle op de bal bij voetbal om een aanval van de tegenpartij te stoppen is zeker net zo onsportief en wordt over het algemeen gezien als goede verdediging.

een voerbal met omo zoals hierboven ook wordt genoemd vind ik echter wel onsportief, het verpest iedere kans voor je buurman ook maar iets terug te kunnen dien, zijn voerstek is compleet verpest

Reageer

• ironny
                      Moderator
                      • 04-04-2006
                      • 1377
                      • Hamont

Dat is gewoon schandalig. ik kan daar ook echt niet tegen en ook niet op een onsportieve tackel die dus niet getolereerd kan worden.
                      met maden of voer vis naar je toelokken is wat anders maar met rotzooi gaan smijten grrr...
                      Het verloop van de communicatie hangt meer af van de interpretatie van de ontvanger dan van de intentie van de zender

Reageer

Working...