Zeelt

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pumpy
    Zeeltkolder

• 20-07-2007
    • 364
    • 't Gooi

Gericht op zeelt

Hallo Mannen,
    De laatste jaren heb ik voornamelijk gericht op barbeel en zeelt gevist. Nu mijn privé situatie mij dichter bij huis houdt vis ik de laatste tijd weer alleen op zeelt. De afgelopen tijd zijn er weer aardig wat vissen gevangen met verschillende methoden en ik wil graag mijn kennis delen.

Ik zag hier een vraag over gericht op zeelt vissen staan en wil ook graag een duit in het zakje doen.

Om het simpel te houden kun je met iedere hengel wel zeelt vangen. Match, penhengel, winckle picker, vaste stok. Alles is mogelijk. De zeelt eet eigenlijk alles wel waar wij standaard mee vissen. Maden, casters, mais, miniboilies e.d. De kunst is natuurlijk om het kaf van het koren te scheiden. In dit geval bijvangsten als brasem, voorn, karper etc... maar dat blijft lastig. Bijvangsten houd je altijd zolang de vissoorten op dezelfde stek azen.

Wat ik persoonlijk heb gemerkt is dat blikmais nog steeds goed werkt. Ik denk dat ik zo'n 85% van mijn zeelten op de blikmais heb gevangen en dat is best wel veel. Wel moet ik zeggen dat ik altijd voorvoer. Een dagje of 2 van te voren een blikje langs de kant van het riet en je creëert een mooie maisplaat. Tijdens het vissen prik ik dan een stuk of 3 korrels op een maatje 12 of groter en vang mijn zeelt. Dit om in ieder geval de voorn wat minder kans te geven de grote hap naar binnen te werken. Toch komt er af en toe een ruisvoorn tussendoor, over brasem maar niet te zwijgen, maar toch zijn die plekken langs het riet goede stekken.

Nogmaals, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar om te beginnen kun je hier best mee uit de voeten.

Succes met de zeeltelarij

Met vriendelijke groet,

Marcel Pomp
    Aangepast door Pumpy; 26-05-2009, 20:03.
    Met vriendelijke groet,

Marcel (Vis)Pomp

Reageer

• Amadeus
      Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
      • 1626
      • Westerlee

Gezien de datum van zijn posting, is hij nog niet terug van zijn experimentele vistocht...................................
      https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Pumpy
        Zeeltkolder

• 20-07-2007
        • 364
        • 't Gooi

Maakt niet uit Je kunt dit topic ook als algemene informatie zien voor mensen die gericht op zeelt willen vissen, toch?
        Met vriendelijke groet,

Marcel (Vis)Pomp

Reageer

• lolo
          Geniet maar niet met mate
          • 01-05-2003
          • 3873
          • Weesp

Goed idee Pumpy ik wilde er ook al wat meer in verdiepen omdat in deze regio de zeelt erg veel voorkomt Naarden vesting vecht .
          En als bij vangsten in een wedstrijd is het altijd leuk.
          Dus alle info is meegenomen.
          Groetjes
          Johnny

Match
          Feeder
          Stok

Reageer

• Pumpy
            Zeeltkolder

• 20-07-2007
            • 364
            • 't Gooi

Hoi Lolo
            Kijk dat klinkt me als muziek in de oren

De wateren rond 't Gooi hebben een goed zeeltbestand.
            Het is wel even een kwestie van energie in steken, maar dan heb je ook wat.
            Prachtige vis, prachtige sport en dan die rode kraalogen,om in te verdrinken.

Overigens zijn de wateren die je noemt prima zeeltwateren. Heb er menig zeelt gevangen.
            Met vriendelijke groet,

Marcel (Vis)Pomp

Reageer

• lolo
              • 01-05-2003
              • 3873
              • Weesp

Zeker in de naarden vesting volop zeelt en geen kleintjes ook .
              Er zijn nu al wedstrijden daar die bepaald worden door de zeelten.
              En ja een prachtvis is het zeker ,elke keer (als) ik er 1 vang dan verbaast het me hoe mooi die vissen wel niet zijn.
              Ik vind hun huid wel wat weg hebben net als de barbeel .
              Ook bijna geen slijmlaag
              Groetjes
              Johnny

Match
              Feeder
              Stok

Reageer

• Pumpy
                Zeeltkolder

• 20-07-2007
                • 364
                • 't Gooi

Het is inderdaad bekend dat die wedstrijden tegenwoordig gewonnen worden door zeeltvangsten.
                Had vorig jaar nog vernomen dat een visser er 6 in een wedstrijd had op de winckle picker.

Over de slijmlaag ben ik het niet met je eens lolo
                De zeelt heeft juist een dikke slijmlaag om ziekten en parasieten van de vis te houden.
                Daarom zijn die zeelten ook zo ontzettend glad

De barbeel heeft veel minder slijm en dat merk je wel aan je schepnet.
                Na het vissen op zeelt mag mijn schepnet weer een paar dagen buiten hangen hahaha
                Met vriendelijke groet,

Marcel (Vis)Pomp

Reageer

• lolo
                  • 01-05-2003
                  • 3873
                  • Weesp

Ok zal ik wel de verkeerde zeellten gevangen hebben .
                  Het viel me juist op dat de zeelt zo wijnig slijm hebt.
                  Of ik ben die slijmjurken gewent Brasem dat kan natuurlijk ook , want nogmaals ik vang ze niet vaak helaas .
                  Groetjes
                  Johnny

Match
                  Feeder
                  Stok

Reageer

• preston-freak
                    wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                    • 1834
                    • Oss

Zeelt heeft ook slijm, maar niet van dat vieze snot als van brasem. Er wordt gezegd dat zeelt een doktersvis door de helende werking van zijn slijm, maar dat zal wel een fabel zijn. Trouwens lolo, ik zag vandaag op vistv dat het in Naarden vesting inderdaad mooi vissen is (op zeelt), maar ook op mijn thuiswateren in Den Bosch zijn er genoeg mogelijkheden.
                    Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

Working...