Gevraagd: Tips & advies voor beginnende matchviser

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • john van den broek
    Specimen Hunter
    • 30-03-2003
    • 1089
    • Venray

Hoi Eric,

Ik heb zelf nog nooit gematcht, maar volgens mij moet je geen lijnclip gebruiken.
    Je markeert de lijn bijvoorbeeld bij de molen, gooit in en je draait de lijn met de top onder water weer in tot de markering bij de molen zit.
    Bij het gooien moet je een vinger gebruiken om de lijn op het einde af te remmen, hierdoor zal de onderlijn met de loodverdeling de dobber voorbij vliegen.
    Tenminste zo heb ik het Groenewold zien doen.
    Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• benny
      dobbertjesvraagbaak
      • 09-12-2002
      • 383
      • omgeving Leuven(B)

Het kon inderdaad ook aan jouw loodverdeling gelegen hebben.Er wordt aangeraden om minimaal 75% van je totale loodgewicht aan de dobber te hebben,dat dan dus dient als werpgewicht.In jouw geval is dat maar 66%(2gram van het totale=3gram).In principe kan 3 gram volstaan om op 15 meter te vissen(bij niet te veel wind)
      *Als je het echt nodig vind van 1 gram op de lijn te hebben is het beter dat je een pen neemt die zwaarder is.Minimaal 4 gram,zodat je dan 3gram aan de dobber hebt (75% ) en 1gram op de lijn (25% ).
      *Als je denkt met minder lood op de lijn te vissen lijkt het me een goed idee dat je een gedeelte van het verdeelde lood omhoog schuift.Je kan dan streven naar een minimale verdeling waarbij 2,25gram (75% ) aan je dobber is, en 0.75gram (25% )op de lijn.

Let wel:
      * De 75%-regel is een richtwaarde,meestal is het zelfs beter om een groter deel rond je dobber te hebben.
      * Wees niet bevreesd om een zwaardere dobber te nemen als het werpen niet zo goed lukt, de invloed van het dobbergewicht heeft bij het matchen een kleinere invloed dan bij het vaste stok vissen.

[Gewijzigd door benny op 11-29-03 at 06:49 AM]
      Vissen is NIET mijn hobby,
      Vissen is mijn leven!

Reageer

• lex

Hoi Eric,

Als je lijn aan het eind van de worp niet mooi strekt dan is het meestal dat de worp niet strak genoeg is.
        De dobber is goed. Benny heeft al goed uitgelegd wat je kan doen met het lood op de lijn. Ik gebruik zelf ook vaak 2+1 dobbers en die volstaan prima, mits de omstamdigheden het toe laten. Let er bij het vershuiven van het lood op dat je aas langzamer naar de bodem zakt.

Als je gooit met de match dan moet je zorgen dat je worp zo strak mogelijk is. Dus niet met een boogje maar horizontaal strak over het water heen. Door de snelheid van de dobber slaat dan altijd de lijn achter je montage in het water. Gebruik nooit je lijnclip bij het matchen!!! Het afstoppen doe je met je vinger, vlak voordat de hele bende het water raakt. Dan draai je de hele handel ,met de hengeltop onder water, terug naar het markeringspunt dat je van tevoren op je lijn hebt aangebracht. Dit kan een stoppertje zijn dat je bij je startoog laat hangen, of je kan markeerstiften kopen waarmee je je lijn wit kan maken.

Nooit een clipje gebruiken!! Als je een dikke vis haakt en je moet je clip eraf hale omdat hij er anders doorheen zwemt ben je de juiste plek kwijt. Op 15 meter is dit nog vrij snel terug te vinden, maar als je verder gevorderd bent dan ga je op een gegeven moment ook verder vissen. Als je op afstand van 30 meter een plek moet zoeken van een vierkante meter dat valt niet mee. Leer het dus niet verkeerd aan!!

Reageer

• Slafes
          Sportvisser
          • 31-01-2003
          • 844
          • Leuven

Nog een vraag over dat boekje. Van welke uitgeverij is dit? Is dit ook in België te verkrijgen? Door die gekte zou ik het wel eens willen inkijken...

Maar nergens meteen te vinden hier...
          http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• Fisherman Eric
            Frequent aanwezig
            • 25-08-2003
            • 187
            • amersfoort

Hoi Slafes,

De uitgeverij van het boek is: Media Publishing Int. BV, Keppelseweg 28, 7001 CG Doetinchem, Tel: 0314 - 640150.

Wil je het boek bestellen dan kan je dat het beste met het ISBN nummer doen. ISBN 90-801413-7-2. Daarna volgt het volgende waarvan ik niet weet of het wel bij het bestelnummer hoort. NUGI 463.

Groeten Eric

Groeten, Eric.

Reageer

• Fisherman Eric
              Frequent aanwezig
              • 25-08-2003
              • 187
              • amersfoort

Bedankt voor de tips mannen,

Nu het volgende " inwerpen op stromend water". Als ik op stomend water vis en ik gooi b.v. tegen de stroom op in, dan heb je gelijk een enorme bocht in de lijn. Ik ben dan al snel geneigd om (bijna) recht vooruit in te gooien. Is dat goed?

Welke hengel?
              Op dit moment vis ik met een geleende matchhengel om te zien wat ik er van vind. Op deze manier kan ik er een beetje achter komen wat voor actie ik graag in de hengel zou willen zien. De hengel waar ik nu mee vis vind ik erg stug, vooral voor de voorns. Ik heb een Drennan ultra light in de winkel gezien, maar ben bang dat ik mezelf dan toch te veel beperkingen opleg (3.90 cm er staat geen werpgewicht op maar wel max 12.00). Is er iemand op het forum die deze hengel kent en weet wat de mogelijkheden er mee zijn?

Alvast bedankt

[Gewijzigd door Fisherman Eric op 11-30-03 at 09:15 PM]
              Groeten, Eric.

Reageer

• Keizer
                Newbie
                • 05-05-2003
                • 24
                • aa

het tel nr van media house publishing is 0314-340150
                in het visblad van deze maand zit zelfs een bestelbon
                het boek kost 7.50€