Powergum of niet??

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • john van den broek
    Specimen Hunter
    • 30-03-2003
    • 1089
    • Venray

Geen powergum voor mij, ik heb het nog nooit gebruikt en zal het ook niet gaan gebruiken.
    Ik heb nog van niemand de voordelen ervan gehoord.

Je montage zo simpel mogelijk houden is de toverzin !!!

Ik gebruik ook de montages op de manieren zoals Loek ze beschrijft, alleen mijn voorslagen zijn van 27/00 tot 33/00.
    Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• Fisherman Eric
      Frequent aanwezig
      • 25-08-2003
      • 187
      • amersfoort

Hoi lex, ik gebruik 1.00 mm van sensas. Misschien zijn er wel andere merken die beter zijn, dat weet ik niet. En Lex je moet het zeker eens proberen, maar hou het kort. stukken 15 tot 20 cm heb ik ook geprobeerd, het leek wel kauwgom. Je denkt in te gooien maar de korf blijft nog even achter je liggen!
      Groeten, Eric.

Reageer

• Jurgen v.d. S
        Nishikigoi

• 01-08-2008
        • 203
        • Nieuwegein

Powergum

Laatste post is geloof ik in 2003 gedaan, maar anno 2009 vist deze jongen nog steeds met powergum van het Merk Drennan. Bevalt me uitstekend. ik heb er een stuk of 10 in mijn koffer zitten van verschillende dikte's heb ze nog nooit kapot gegooid ook niet met korven 100+. Montage is simpel en als voordeel vind ik dat ik zeer snel van korven en onderlijnen kan wisselen. Laat ik dan ook iets noemen wat een nadeel zou kunnen zijn voor sommige, dat is dat ik met een iets dikkere gevlochten lijn vis dan medevissers om er op de gevlochten lijn een behoorlijke kracht komt te staan bij het inwerpen. verders zou ik niets kunnen verzinnen

Reageer

• reijntjes
          Swingt(o)(i)pper
          • 12-12-2005
          • 3499
          • Asten

Jurgen,

Hoe ziet die simpele montage eruit dan ?
          Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
          2016 walk-over Blauforlaet !
          2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
          2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
          2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Jurgen v.d. S
            Nishikigoi

• 01-08-2008
            • 203
            • Nieuwegein

Montage powergum

Frank ik hoop dat het op de foto een beetje te zien is maar dat legt het wat makkelijker uit als alleen maar tekst.
            Men neme een stukje powergum van ongeveer 20 a 30 cm. Aan de bovenkant word er een wartel aan bevestig welke met een, ik noem het maar een "Tonnetje"wordt bevestigd In het midden zit weer een "speld wartel" hieraan wordt de voerkorf bevestigd. Aan de onderkant wordt weer een "tonnetje bevestigd met 45/100 nylon lijn. Deze tonnetjes worden in diverse electronica zaken verkocht of krijgen van een kennis welke in de electronica zit. De onderlijn wordt vast gemaakt aan de 45/100. Laatst genoemde ( 45/100) haal je even door een vlam waardoor de lijn iets krult. De wartel heb ik in diverse formaten alsmede de powergum. Verwisselen van onderlijn en korf gaat supersnel. De powergum wordt aan de gevlochten lijn bevestigd middels oa een dubbele knoop. Het is mij nog nooit overkomen dat de onderlijn spontaan los liet van de krul op het laatste stukje 45/100. Heb er tijdens wedstrijden karpers mee uitgehaald ( Bongenaar maart 2008 ).
            Afgelopen diverse manieren uitgeprobeert ( dubbelepowergum, powergum met zelfhaaksysyeem) maar de montage op de foto bevalt mij het best.
            Dus zoals ik al eerder zij is het voor mij een plezierige manier van vissen. Maar zoals je op dit forum al leest zijn er zeer vele manieren van vissen welke leiden naar "Resultaat"
            Attached Files

Reageer

• reijntjes
              Swingt(o)(i)pper
              • 12-12-2005
              • 3499
              • Asten

Jurgen,

De foto is wat klein dus is moeilijk te zien.
              Ik kan de montage wel voorstellen alleen de "tonnetjes" zeggen me even niets !
              Mocht je misschien nog een duidelijker foto hebben graag .

Ieder geval bedankt
              Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
              2016 walk-over Blauforlaet !
              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• Jurgen v.d. S
                Nishikigoi

• 01-08-2008
                • 203
                • Nieuwegein

Deze foto's zijn wat duidelijker. Ter aanvulling op vorig bericht het laatste stuk nylon van 45/100 is vaak gekrult. Ik wil dat recht hebben. Ik neem een stuk van ongeveer 1,5m en hang dat op met aan de onderkant een emmer muurverf van ongeveer 5kg. na vier dagen is het snoer kaars recht.
                Attached Files
                Aangepast door Jurgen v.d. S; 18-01-2009, 19:59.

Reageer

• Kosmozz
                  Match en Feeder
                  • 25-07-2005
                  • 1959
                  • Hannut

Jurgen,

Je kunt beter een harde haar van een bezem nemen, die rode. Die blijven gegarandeerd recht. Je kunt er ook makkelijk een bolletje aan smelten. Ze houden de hoek ook veel beter af. Hoe dik is jouw powergum? Ik gebruik zelf altijd de 0.6 Drennan maar ik doe deze altijd dubbel. Enkel vertrouw ik niet als ik met 140 gram werp. Ik heb wel eens van die kant en klare geprobeerd, die waren ook dik, maar die braken al op 60 grams korven. Wat ik nu gebruik is sterk zat:

Carpe Diem

Reageer

• Jurgen v.d. S
                    Nishikigoi

• 01-08-2008
                    • 203
                    • Nieuwegein

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz
                    Jurgen,

Je kunt beter een harde haar van een bezem nemen, die rode. Die blijven gegarandeerd recht. Je kunt er ook makkelijk een bolletje aan smelten. Ze houden de hoek ook veel beter af. Hoe dik is jouw powergum? Ik gebruik zelf altijd de 0.6 Drennan maar ik doe deze altijd dubbel. Enkel vertrouw ik niet als ik met 140 gram werp. Ik heb wel eens van die kant en klare geprobeerd, die waren ook dik, maar die braken al op 60 grams korven. Wat ik nu gebruik is sterk zat:

http://pic20.picturetrail.com/VOL133.../325189961.jpg
                    Weer wat geleerd, heb toevallig vorige maand een nieuwe bezem gekocht, een rode, om het ijs aan te vegen bij ons voor op de sloot. Ga het inderdaad proberen. ook ik gebruik Drennan 0.65 voor voerkorven tot 60 a 70 gr. Daarna stap ik over op 1.0 van het merk Gardner Tackle. Beide montage's zijn bij mij enkel. Heb ook de montage's gemaakt zoals jij heb afgebeeld maar ben toch terug gevallen op de enkele. Met dubbelemontage is niets mis me maar ik wil het zo simpel mogelijk houden. Ikzelf heb ze nog nooit gekocht, maak ze uitsluitend zelf. Toch leuk om te horen dat er meer zijn die met dit systeem vissen

Reageer

• Jurgen v.d. S
                      Nishikigoi

• 01-08-2008
                      • 203
                      • Nieuwegein

Ben toch effu snel naar de schuur gelopen en een haar van de bezem af geknipt, in de vlam gehouden en inderdaad kaars recht en een mooie krul

Reageer

• Kosmozz
                        Match en Feeder
                        • 25-07-2005
                        • 1959
                        • Hannut

Hoi Jurgen,

In 2007 vistte ik ook met een enkele powergumdraad, totdat ze begonnen te breken. Voor lichte korven is het prima. Ik gebruik enkel de Drennan powergum om dat de enige is die goed knoopt. Iets wat ik heel balngrijk vind. Qua eenvoud wijkt een enkele of dubbele draads montage overigens niet veel af vind ik ;-) De 1 mm Drennan ga ik ook nog proberen, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Voor mijn medium feeder gebruik in gewoon een nylon korflijn (30/00, 40 cm) icm 15 cm 8 lb Drennan powergum (die bruine). De hengel is al soepel en daarom voegt een volledige powergummontage niet veel toe. Deze gebruik ik dan alleen voor het zware werk.

De eerste keer dat ik met powergum vistte is al een jaar of tien geleden. Toen zag ik op tv een maasvisser in Limburg er mee vissen.
                        Carpe Diem

Reageer

• Jurgen v.d. S
                          Nishikigoi

• 01-08-2008
                          • 203
                          • Nieuwegein

Ik ben er in 2000 mee begonnen. Er waren toen wedstrijden volgens mij van de NASO. Iemand die naast mij zat viste er mee. Heb er toen ééntje van hem gekregen om te proberen. Is mij zeer goed bevallen. De 1.0 van Drennan ben ik ook nog nergens tegen gekomen. Wel heb ik 1.0 van Sensas geprobeert echter deze beviel mij niet zo. TE elastich bij zware korven 100 + en brak af. Voorts heb ik Gardner Tackle geprobeert en vis hier nog steeds mee met zware korven. Sensan zou misschien wel goed zijn voor zware korven met een dubbele montage.

gr

Reageer

• Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

Mijne heren om de stugge nylonlijn snel en kaarsrecht te krijgen is een simpeler middeltje.
                            Thuis boven de stoom uit een fluitketel aan het water neem een stuk fietsband of iets dikkers van rubber en trek de lijn daardoor gegarandeerd kaarsrecht.

De tonnetjes heten sleeves en zijn verkrijgbaar met een goede tang bij iedere goede hengelsportzaak.
                            Wil je echt experimenteren met nylon bekijk dan eens de Glassmono die de roofvisser gebruikt echt goed schuurbestendig op water met obstakels.
                            Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Jurgen v.d. S
                              Nishikigoi

• 01-08-2008
                              • 203
                              • Nieuwegein

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                              Mijne heren om de stugge nylonlijn snel en kaarsrecht te krijgen is een simpeler middeltje.
                              Thuis boven de stoom uit een fluitketel aan het water neem een stuk fietsband of iets dikkers van rubber en trek de lijn daardoor gegarandeerd kaarsrecht.

De tonnetjes heten sleeves en zijn verkrijgbaar met een goede tang bij iedere goede hengelsportzaak.
                              Wil je echt experimenteren met nylon bekijk dan eens de Glassmono die de roofvisser gebruikt echt goed schuurbestendig op water met obstakels.
                              De fluitketel is bij ons in 1989 het huis uit gegaan. Sindsdien hebben we een waterkoker
                              Maar bedankt voor de tip

Reageer

• Douwe
                                NHSF lid van verdienste
                                • 01-07-2006
                                • 3136
                                • Leeuwarden

Waterkoker werkt ook heel goed, fluitketel is bij mij niet weggegaan omdat de stoom er gerichter uit komt en dus beter is om de lijn in te strekken.
                                En ik heb er wat recht gemaakt in mijn karperleven.
                                Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

Working...