BRASEM waarom vang IK altijd de meeste de gootste de zwaarste

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Slafes
    Sportvisser
    • 31-01-2003
    • 844
    • Leuven

Schreef al ergens in een andere topic,...

Mijn vriendin vaste lijn, 16/100 bovenlijn, 14/100 onderlijn, op brasem.

Ik, polderlijn (lange lancé 4,5m) 30/100 bovenlijn (vanaf dit jaar 27,5) en 25/100 onderlijn, en haakje 12 specimen Drennan haakjes.

Vriendin iets minder ervaring, 2 platte op een uur, ik zat aan een 12, en dat waren allemaal dikke platten, want de kleintjes zie je aan zoiets niet bijten... Nog even vermelden dat ik tussendoor ook nog 2 voorntjes had, waarvan je niet verwacht dat ze aan zo'n montage gaan hangen,...

Als brasem bijt, mag daar een onderlijn aanhangen, zo dik als je maar wil,... Die gaat dat pakken, ook in België, maar de durf zit er dikwijls niet in denk ik!

Nu, dit jaar ga ik ook ietsje lichter proberen, maar ik ga niet te veel veranderen, want mijn probeersel vorig jaar met mijn lange polderstok met molen is me best bevallen,.... (er zijn zelfs witvishengels waar je een molen kan opzetten, kan je dus zeer licht gaan)

Waarom ik zo vis op brasem? Ik heb nog niet zoveel brasem weten opsrpingen als ze gevangen worden, maar als ze opspringen en zich in het water laten vallen draait mijn molen af, en verspeel je de vis toch niet,... Met vaste lijn speel je zo makkelijker je vis kwijt, uit ondervinding...

[Gewijzigd door Slafes op vrijdag 7 maart 2003 @ 23:31]
    http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• Frederik
      Specimen Hunter
      • 05-01-2005
      • 1734

Hey visboys

Deelnemen aan een wedstrijd is nog altijd belangrijker dan winnen, de beste hebben ook slechte dagen. Zit er geen vis dan zal je hem ook niet vangen vissers zijn er twee soorten goede en heel goede, maar heeft de vis geen zin om te bijten dan doet hij het ook niet.

Groetjes Putvissertje

Reageer

• rudy vis
        sportvisser
        • 01-02-2003
        • 656
        • merelbeke

..Hallo slafes mij maak je niet wijs dat jij met 3o% zoveel beet zal krijgen als ik met mijn 10%,en ik vraag me dan af met welk soort haak je dan vist.ik ben er zeker van hoe lichter uw draad en hoe kleiner de haak des te beter is uw aaspresentatie.Je zegt ik had er 12 maar had je die dag lichter gevist, je had er misschten meer. vele groeten Rudy

Reageer

• lex

Klopt Rudy,

Met dunnere lijnen krijg je meer beet. Dat is algemeen bekent.
          Maar als de vis echt los is pakt hij toch wel.
          Ik vind wel dat 30/oo erg dik is..........Dat gebruiken sommige vissers op zee!!!!!!

Groeten,

Lex.

Reageer

• rudy vis
            sportvisser
            • 01-02-2003
            • 656
            • merelbeke

Volledig mee akkoord Lex ik heb op 23 en 24 maart wedstrijden op 2 verschillende waters.Alletwee op brasem en voorn,op de ene vijver moet je ongelooflijk peuteren om een aanbeet te krijgen en op de andere vijver mag je gerust wat zwaarder vissen.Ik wil maar zeggen,ik vis op dezelfde vissoorten maar om ze te vangen moet ik mij aan passen aan het water.vgr

Reageer

• Henso
              Met enige kennis...
              • 14-12-2002
              • 499
              • Hoogezand

Hoi luitjes,

Ik vis nooit wedstrijden, nu is mijn vraagje aan de mensen die wel aan wedstrijden meedoen: vangen jullie meer als je aan een westrijd meedoet of als je gewoon voor de aardigheid vist.?
              Ik lees vaak dat er met wedstrijden veel voer in het water gegooid wordt en dat de vangsten vaak slecht zijn, terwijl er een week voor de wedstrijd in dat zelfde water goed is gevangen.
              Ik denk wel dat je in een wedstrijd scherper bent, minder gauw afdwaalt dus je vangt meer omdat je minder aanbeten mist.
              Een dunnere lijn is natuurlijker en levert denk ik meer vangstkans op als een dik stuk touw. Maar belangrijker is volgens mij de verhouding, hengel,hoofdlijn, onderlijn, loodverdeling en haak.
              Een paar jaar geleden was ik vaak met mijn vrouw op een vijver aan het vissen. Zij ving elke avond vis ik kreeg nog geen aanbeet terwijl wij maar een paar meter uit elkaar zaten., wat bleek na een paar dagen ik viste op de bodem zij er 10 cm. boven. Ik heb uiteraard mijn spullen net zo afgestemd als mijn vrouw en toen ving ik ook.
              Het is nog vaak zo dat als mijn en ik samen vissen zij meer vangt dan mij, en hoe dat komt??
              Zij vist met 16/00 haakje nr. 10 ik met 12/00 haakje nr. 14 dus zeg het maar.
              Ik denk dat sommige mensen van nature standard al 10 vissen voor liggen op de buurman, gewoon omdat zij meer feeling of wat dan ook voor de hengelsport hebben, dat maakt het denk ik ook zo leuk gewoon om elke keer te proberen beter te zijn dan een ander en meer te vangen dan de laatste keer.
              groetjes Henso.

Groetjes Henk

KANJER KAMPIOEN 2013
              2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

Reageer

• Frederik
                Specimen Hunter
                • 05-01-2005
                • 1734

Klopt Rudy maar dat verschil kan je ook op één en dezelfde vijver hebben vandaag vis je 4 cm op grond en morgen 50 cm om vis te vangen,wat maakt dan hier het verschil?

Gr Frederik
                Putvissertje

Reageer

• lex

Hoi Frederik,

Ik denk als je dat weet dat het dan niet zo leuk meer is om te vissen.Het leuke van vissen is onder alle omstandigheden toch vis te vangen. Ik heb eens op een water gevist waar met de vaste en de feederhengel nooit een visje te vangen was. Na twee uur geen aanbeet te hebben gehad heb ik de matchhengel gepakt en begon als een gek te vangen. Ik had een heel tevreden gevoel toen ik in mijn autootje weer naar huis reed.

Reageer

• rudy vis
                    sportvisser
                    • 01-02-2003
                    • 656
                    • merelbeke

Hallo Henso,ik vang meer vis als ik alleen ga.Op wedstrijden heb je meer concurentie.Ik ben juist thuis en heb goed gevangen,maar over 14 dagen heb ik wedstrijd en het zal zeker minder zijn.neem nu een brasem die losschiet op je voerplek vis je alleen de vis komt terug naar de voerplek maar op een wedstrijd trekt je vis naar de buren.en zo zijn er veel dingen.Je hebt maar 3u en er mag niet veel verkeerd gaan.groeten

Reageer

• Slafes
                      Sportvisser
                      • 31-01-2003
                      • 844
                      • Leuven

Soms denken ik toch dat er mensen over mijn post kijken, of er gewoon naastlezen hoor, bovenlijn is 30/100, onderlijn van 14/100 tot 25/100, de haakjes die ik gebruikte stond er ook bij,.. (Drennan specimen hooks 12)

Ik heb al gemerkt dat bovenlijn totaal niets uitmaakt, als je vist met een vrij lange onderlijn (30-45cm) dus,... Ja, ik ga geregeld op de vijver waar ik vis vissen op deze manier, er zit immers ook karper op, en met die montage is het fijn dat als de brasem niet bijt, de karper wel eens durft bijten, bijgevolg,...

Ik zeg niet dat als je op kleine visjes gaat vissen de dikte van de lijn niet beslissend is, maar in de zomer op vijver, lol, vis maar vrij zwaar, en je zal ook plezier beleven hoor! Ik denk dat er veel vissers (Belgen) zijn die het gewoon eens niet durven uitproberen van zwaarder te vissen dan ze gewoon zijn, of om eens een andere manier te proberen? Zoals ik in de vorige post ook al zei: ik heb met die montage zelfs al kleine voorntjes gevangen, ja, met 25/100 draad, en haakje 12,... Ja, zelfs op de Leuvense vaart!

Ik heb ook een vaste stok, waar ik in de zomer niet dikker vis dan 14/100 onderlijn, en 16/100 bovenlijn (lees nu wat er staat, niet dikker dan) en dat het soms eveneens slecht gaat met dunnere lijn, dan met de dikkere,...

Tussen haakjes, ik blijf er bij dat de bovenlijn amper iets uitmaakt op de visvangst, immers, de vis gaat toch niet eerst naar je bovenlijn kijken om te zien of die te dik is, om dan verder te zwemmen? Nee, die zit naar je aas en naar je voer te kijken! (en te eten!)

Zeker als je op de grond vist op brasem bvb, wat maakt de dike van de lijn dan nog uit als alles tussen de modder ligt?

Allez, massaal een reactie op mijn uitspraak van de bovenlijn,...

[Gewijzigd door Slafes op zondag 9 maart 2003 @ 09:34]

Reageer

• jos.holl

he Rudy ik ken er heel veel die altijd veel vangen als ze alleen zijn. Daar is dit forum naar genoemd.

Maar over dikkere onderlijn neem maar van mij aan als de Brasem dus geen voorn een beetje redelijk bijt vang je er meer omdat je sneller bent en ook de hele grote zonder problemen binnenhaald.

Jos

Reageer

• jos.holl

Om even op die dikke onderlijn terug te komen.
                          Leg mij eens uit wat het voor zin heeft als je een angel gebruikt waar wel tien dikke castermaden op kunnen om dan 10/100 te gebruiken????

Jos

Reageer

• Slafes
                            Sportvisser
                            • 31-01-2003
                            • 844
                            • Leuven

Trouwens, om te feederen staat op de site van Visserslatijn dat de dikte van de draad geen rol speelt, dus, als je op de bodem vist met vaste stok, maakt het ook niet veel uit, ik denk eerder dat het belangrijk is iets te kiezen in functie van de haak...

Nu heb ik nog niemand gevonden die kan bevestigen of tegenspreken wat het belang van een bovenlijn is!

Groeten!

Reageer

• jos.holl

Klopt denk ik de vis gaat niet kijken wat voor lijn er boven zit.
                              De bovenlijn is naar mijn mening helemaal afhankelijk van de situattie. Met de vaste stok heb ik minder ervaring maar daar reageert iemand anders wel op.
                              Met de feeder is het weer afhankelijk van een aantal factoren.
                              Welke soort vis wil je vangen?
                              Wat voor hengel gebruik je? (stug of soepel)
                              Wat voor water bevis je? (stilstaand of stromend)
                              Wil je kortbij of ver af vissen?

Het beste kun je dat zelf ervaren denk ik.
                              Als je b.v. voorn ver af wilt vangen moet je vrijwel zeker met gevlochten lijn vissen omdat die de beet beter registreerd.
                              Als de stroom zeer snel is ben je genoodzaakt om met nylon te vissen omdat die weer minder weerstand op de stroom heeft.
                              Zo zie je dat elk water elke soort vis en elk materiaal weer zijn eigen aanpassingen nodig heeft.

Jos

Reageer

• lex

Hoi,

Een dikkere bovenlijn is alleen nadelig voor de stroom op het water.
                                Een dikke lijn pakt meer stroom dan een dunne.
                                Lijndikte van de feeder is hetzelfde. Dikke lijn -meer stroomgevoelig.
                                Ook is het zo dat een dikke hoofdlijn op de feederhengel minder ver gooit. Je hebt immers meer wrijving als de lijn van je molen afloopt.

Reageer

Working...