feedervissen met gevlochten lijn zonder voorslag?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • lex

KLopt Mini........ben ik het helemaal mee eens.
    Echter als je in een rijtje zit is het soms nodig om die afstanden te gooien.

Als ik voor mezelf zit te vissen dan ga ik er ook geen 80 meter opzitten. Dan kun je inderdaad je vis ook vangen op 40/ 50 of 60 meter. Het is echter wel erg makkelijk als je die lange afstand wel kunt gooien. Je merkt dan dat je makkelijker op korte afstand kunt vissen. Ik bedoel daarmee dat je makkelijker op de korte afstand kunt gooien.
    Als je niet op de top van je kunnen begint te vissen kun je je tijdens de vissessie nooit laten foppen door b.v. tegenwind of andere tegenslagen.

Reageer

• Harpie
      Specimen Hunter
      • 13-02-2003
      • 1009
      • Emmen

Klopt Lex,

Als je niet alles uit jezelf en je hengels haalt, weet je nooit waar je staat.
      Ik kan er in komen, als je niet aan wedstrijden mee doet, dat je hier niet zoveel belang bij hebt.
      Maar, loop je wel de wedstrijden af, dan moet je wel, anders doe je altijd mee voor het inleggeld.

Gr,
      Harpie
      https://www.prestonfishing.nl/

Reageer

• minimus
        Specimen Hunter
        • 19-03-2003
        • 1203
        • Tilburg

Fisherman Eric is een beginnend feedervisser. Dus vanuit die invalshoek mijn antwoord !!
        As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• Fisherman Eric
          Frequent aanwezig
          • 25-08-2003
          • 187
          • amersfoort

Hoi vissers,

het is al weer een wat oudere topic, maar wil hier toch nog even reagen. Ondanks het feit dat het me werd afgeraden heb ik toch nog met powergum geexpirimenteerd. Ik ben nou eenmaal zo dat ik alles graag uit probeer.

Ik heb het als volgt gedaan ik heb van wat zwaarder nylon een schuiflus gemaakt 15 a 20 cm. Aan de bovenkant van de schuiflus aan een stukje powergum gehangen (in eerste instantie 25 cm) en inderdaad Theo het voelde wel erg slapjes aan zowel met inwerpen als met het aanslaan. gaander weg ben ik het stukje powergum in gaan korten. Telkens 5 cm er af. Nu vis ik met een stukje powergum van ongeveer 10 cm tussen de gevlochten hoofdlijn en de schuiflus, en ik vind het helemaal perfect.

Eigenlijk merk je het niet eens zo heel erg. Op deze manier geeft het minder rek als nylon, maar het harde stuge gevoel van het vissen met alleen maar gevlochten lijn is verdwenen. Dus de controle blijft zoals ik het voel erg goed.

Zolang je er maar voor zorgt dat het stuk powergum niet te lang is, gaat het in mijn beleving goed. Mischien heeft iemand nog wat aan deze informatie.

Groeten, Eric
          Groeten, Eric.

Reageer

• happyksk1
            Komt net kijken
            • 25-10-2003
            • 73
            • Alphen aan den Rijn

Hoi, mede vissers
            Aangezien ook ik een beginnend feedervisser ben (na jaren alleen met de vaste stok gevist te hebben) valt het mij op dat er zo veel verschillende montages voor het feedervissen zijn dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb binnen de club waar ik vis wel rondgekeken welke montages er gebruikt worden, maar wat denk je? allemaal verschillend :? Ik heb dus mijn fantasie de vrije loop gelaten en heb de volgende montage uitgebroed ~0 Powergum (ca. 25cm) aan gevlochten lijn, stopper op ca. 10cm gezet zodat de voerkorf 15cm schuifend is. Door de stopper en het gewicht van de korf krijg je een hoek in de powergum die er voor zorgt dat de onderlijn niet om de voerkorf draait. Misschien niet de juiste manier volgens velen maar het vangt wel vis.

Groetjes Charles
            Charles

fortis et fidus

Reageer

• Fisherman Eric
              Frequent aanwezig
              • 25-08-2003
              • 187
              • amersfoort

Hoi Charles,

Als je slim bent dan koop de de 2 laatste nummers van het bald witvis totaal, hierin worden diverse montage's getoont. Ik heb ze ongeveer allemaal uitgeprobeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het liefst met een schuiflusmontage vis. Met deze montage is de beetregistratie vrijwel altijd gelijk (hangt er een beetje vanaf waar je je onderlijn aan de lus monteerd). Maak je de lus van een wat dikkere lijn, dan kan je een mooi zijlusje maken waar je je onderlijn aan monteerd, dan blijft je onderlijn ook nog eens een stukje van je voerkorf af hangen. Hierdoor voorkom je dat de onderlijn om de lus en of korf heen gaat draaien.

Ik denk overigens wel dat het een beetje persoonlijk is. Ik ken vissers die al jaren met een vaste montage vissen. Deze mensen vissen erg goed scoren hoog bij wedstrijden maar ik kan er niet aan wennen. Ik zou zeggen gewoon veel uitproberen, begin met een montage en en verander deze tijdens het vissen. je ziet dan vanzelf hoe de beetregistratie veranderd.

groeten, Eric
              Groeten, Eric.

Reageer

• Fisherman Eric
                Frequent aanwezig
                • 25-08-2003
                • 187
                • amersfoort

h

[Gewijzigd door Fisherman Eric op 10-29-03 at 08:21 PM]
                Groeten, Eric.

Reageer

• happyksk1
                  Komt net kijken
                  • 25-10-2003
                  • 73
                  • Alphen aan den Rijn

Hoi Eric,

Ik ga de bladen kopen en laat t.z.t weten of er voor mij een bruikbare (en vooral 1 die nog meer vis oplevert) montage bijzit.
                  Bedankt voor het advies.

Visgroet Charles
                  Charles

fortis et fidus

Reageer

• happyksk1
                    Komt net kijken
                    • 25-10-2003
                    • 73
                    • Alphen aan den Rijn

Hoi Eric,

Ik ga de bladen kopen en laat t.z.t weten of er voor mij een bruikbare (en vooral 1 die nog meer vis oplevert) montage bijzit.
                    Bedankt voor het advies.

Visgroet Charles
                    Charles

fortis et fidus

Reageer

• happyksk1
                      Komt net kijken
                      • 25-10-2003
                      • 73
                      • Alphen aan den Rijn

Oeps!!! 1 keer te veel verzonden solly !@#$
                      Charles

fortis et fidus

Reageer

• Theo van Berner

Hoi Eric.
                        Die schuiflusmontage is in 1e instantie vooral bedoelt voor stromend water maar kan op stilstaand water ook worden ingezet. Voorwaarde is dan wel dat je de schuiflus niet langer maakt dan de aanslag/uitslag van je top, meestal zo'n 15 cm. Nadeel van deze montage op stilstaand water kan zijn dat je haak te ver van je korf komt te liggen, en dat is niet de bedoeling. Op stromend water is het belangrijk dat de knoop van je lijn/onderlijn op de hoogte ligt van je korf. Vandaar dat de korf tot bijna op je onderlijn montage schuift zodat de onderlijn zich op de hoogte van je korf strekt in de stroming waardoor hij in het voerspoor ligt.
                        Bij stilstaand water is een engelse lus montage toch effectiever denk ik. (knoop een lusje in je lijn voor montage van de onderlijn. Schuif een wartel op je lijn en knoop 10 cm boven je lusje een lus van ca 20 cm, met daarin het warteltje. Aan de wartel doe je een korf en aan de kleine lus een onderlijn van 40 cm. Je zal zien dat de korf dan halverwege je onderlijn hangt en dus de haak dichter bij de korf ligt.)

Reageer

• Fisherman Eric
                          Frequent aanwezig
                          • 25-08-2003
                          • 187
                          • amersfoort

Hoi Theo,

Het probleem wat jij beschrijft als je op stilstaand water met de schuiflus vist, (het aas komt te ver van je voerkorf af te liggen). Is te ondervangen door een extra stukje lijn tussen de lus en de korf in te monteren. Hierdoor komt je korf afhankelijk van de lengte van het tussenstuk lager te hangen. Op die manier komst je aas dichter bij je korf te liggen en kan je toch met een schuiflus vissen.

Heb ik ook niet van mezelf hoor!!
                          Wel geprobeerd en goede ervaring mee op gedaan.

Wat vind jij er van????
                          Groeten, Eric.

Reageer

• Theo van Berner

Ik begrijp het Eric. Ik doe het niet zo, maar ga het zeker proberen. Wellicht dat "tussenstukje" maar gelijk van powergum maken?

Reageer

• Fisherman Eric
                              Frequent aanwezig
                              • 25-08-2003
                              • 187
                              • amersfoort

Als we dan toch creatief gaan worden!
                              Groeten, Eric.

Reageer

• Deputy
                                Sportvisser

• 04-02-2002
                                • 606
                                • Lille

Mogelijk ben ik volledig verkeerd... maar ik denk dat op stilstaand water... je aas bijna bovenop je korf valt, daar je korf de rest meetrekt......
                                enkel op stromend water zal je aas in het verlengde liggen van je korf.
                                groetjes van Deputy Dog

---------------------------
                                http://www.deputy.bewoner.antwerpen.be/
                                http://www.marcelvandeneynde.be

Reageer

Working...