Vis in een leefnet

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Pepping
    Frequent aanwezig
    • 11-08-2003
    • 206

waarschijnlijk je volgende leefnet volgooien? ~0
    ---------------

Pieter

Reageer

• ChrizzzFCG
      Newbie
      • 07-10-2003
      • 10

Ik vind dat als je geen wedstrijden vist ook geen leefnet moet gebruiken.

je kan mij niet vertellen dat die dingen goed zijn voor de vis ,zo allemaal op een hoopje zonder ruimte.
      dat doet mij een beetje denken aan de legbatterij kippen.

Reageer

• patrick
        Komt net kijken
        • 03-02-2002
        • 62

ChrizzzFCG,

Ik gebruik ALTIJD een leefnet als ik ga vissen. Heb je wel eens lekker zitten te vangen en de vis terug gegooid? 10 tegen 1 dat je beten terugvallen. Ik heb zelden een dooie vis in het leefnet. Als er al eens een keertje eentje het loodje legt, dan komt het omdat ik hem niet goed onthaakt heb (al dan niet mijn eigen schuld). Ik vindt het correct omgaan met je vis erg belangrijk, maar het is nou ook weer niet zo dat ik s'nachts wakker lig van een voorntje dat naar de vissenhemel is gegaan omdat hij het haakje te diep had geslikt. Hetzelfde voorntje had waarschijnlijk direct terugplaatsen niet overleefd. Wat uiteraard de vele posters voor mij zeggen is dat de plaatsing en welk leefnet je gebruikt wel van belang is. Al heb je een 6 meter lang leefnet en je zit op de kop van een krib, zorg dan wel dat je net vastligt.

Reageer

• tuurke
          Met enige kennis...
          • 07-10-2003
          • 396
          • oudenaarde

Bij ons is het brasem op de put, van ongeveer 1kg. 250 stuk.
          10 brasems in het net en de volgende leefnet.
          Bij ons win je wedstrijden met 20 tot 40kg. zijn geen uitzonderingen, overgewicht in
          je net betekent bij ons declaséé,dus verschillende netten zijn aangewezen.
          TIPS FOR TIPS
          DE GOUDEN TIPGEVER
          genomineerd voor de skynet blogs awards

GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
          http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

http://www.geersfishing.be

Reageer

• ChrizzzFCG
            Newbie
            • 07-10-2003
            • 10

10 tegen 1 dat je beten terugvallen.
            Daar heb je opzich wel gelijk in ja. maar dat duurt bij mij altijd maar een paar minuten en dan is de beet volledig terug. en soms op diep water valt de beet helemaal niet weg. Maar ik ben een recreatie visser en ik hoef ook geen 30 kilo te vangen. een paar grote voorns ,wat klein spul en wat brasem ben ik al blij mee

[Gewijzigd door ChrizzzFCG op 10-30-03 at 12:38 PM]

Reageer

• Slafes
              Sportvisser
              • 31-01-2003
              • 844
              • Leuven

Ik ben nog niet helemaal mee... :~

Zoals hier al gesproken wordt over het aantal kilo's:

je vangt vis, je schat die, geen enkele vis weegt hetzelfde, zeggen dat er enkel vis van 1kg zit is onzin, je kan enkel zeggen ongeveer. Met andere woorden, je gaat zeker te vroeg stoppen met meer vis in je leefnet te zetten, immers, uitschakeling volgt dan. Stel, je bent lekker aan het vissen, en vangt op 4u, 50 brasems van die gestelde kilo. Maar je schat wat slecht, en speelt op zeker, en in elk net zit maar een goeie 10 kilo. Heb je dan 5 leefnetten bij?? Waar plaats je die dan? Hoeveel tijd raak je hiermee dan niet kwijt?

Allez, krijg hier allemaal kleine stukje puzzel, en ben die in elkaar aan het passen, maar krijg nooit alles in één keertje!
              http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• Frederik
                Specimen Hunter
                • 05-01-2005
                • 1734

Normaal waar men deze beperking oplegt zijn er wel reserve netten voor handen, en zit daar maar 11 of 12 kg in de net dan is dat ook zo, maar zit er meer dan 15 kg in zou het kunnen dat je nul hebt op sommige wedstrijden is dat zo.

Hoe minder vis er zich in één leefnet bevind, hoe beter voor de vis daarom stelt men die beperkingen van het gewicht in de net voor en past men ze op veel plaatsen toe.
                Is ook gedaan om vissterfte tegen te gaan bij wedstrijden op vijvers.

Reageer

• Pieter Pepping
                  Frequent aanwezig
                  • 11-08-2003
                  • 206

dat vind ik een erg goeie regel!!

ik gooi ook altijd m'n vis terug, mssn dat ik daarom zo weinig vang (@)
                  ---------------

Pieter

Reageer

• Maximilian
                    Met enige kennis...
                    • 12-02-2003
                    • 352

verticaal is inderdaad horizontaal

[Gewijzigd door Maximilian op 10-30-03 at 08:23 PM]
                    g\'day to y\'all folks,

:fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

Reageer

• tuurke
                      Met enige kennis...
                      • 07-10-2003
                      • 396
                      • oudenaarde

frederik, jij bent volledig mee.
                      Schatten is niet moeilijk als je dikwijls vist,kan je zelf zonder weegschaal
                      op een paar 100gr. juist zijn , inderdaad ikzelf heb soms een drietal leefnetten mee,beter onder de 15kg. dan déclacéé.
                      En de voeremmer met ontsmettingsmiddel erin doet ook wonderen voor de vis,want we willen die brasems nog een keer vangen of niet soms?

ontsmettingsmiddel in de emmer dient voor de vis te beschermen tegen allerei ziekten en die krijgen we van de club, nen toffen club hé !!!

GRT. tuurke
                      TIPS FOR TIPS
                      DE GOUDEN TIPGEVER
                      genomineerd voor de skynet blogs awards

GRT TUURKE (al meer dan 450.000 bezoekers!!!...waarvoor mijn dank!!!!!)
                      http://tuurkesvissite.skynetblogs.be

http://www.geersfishing.be

Reageer

• warhead
                        Specimen Hunter
                        • 27-09-2003
                        • 1498
                        • haacht

Bij ons op de vijver mag er 20 kilo per leefnet. Dit omdat de balans niet meer dan 23 kilo weegt. Zit er meer in heb je gewoon 20 kilo. Brasem en karper moet wel apart.
                        Over het gewicht van de vis:
                        Pas gezette vis weegt het meest, tegen het einde van het seizoen zijn het echter scheermesjes geworden.
                        Frederik schatte 12 à 13 brasems. Kan goed kloppen, maar daar heb je bij ons int begin dus bijna 20 kilo mee. Zeker voor de paai.
                        De vis die wij geleverd krijgen weegt gemiddeld iets minder dan 2 kilo. Bij DLV waren het toch ook redelijk grote brasems. Zouden die int voorjaar ook niet zo'n 2 kilo wegen?
                        Ik denk wel dat je met enige ervaring weet na hoeveel brasems je een nieuw net moet nemen. Kleine karpers kan ik totaal niet schatten, meestal overschat ik ze dus da kan geen kwaad. Ne volwassen kroes weegt zo 1.200 Kg.
                        om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                        trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• Frederik
                          Specimen Hunter
                          • 05-01-2005
                          • 1734

Met die 12 tot 13 vissen per net bedoel ik dan ook vissen van om en bij de kilogram, er zijn vijvers waar ze enkel vis zetten van 1,5 kg tot 2 kg en meer zelfs hangt ook van de leverancier af.
                          En bij DLV hadden we een speling tot 20 kg tussen 15 en 20 kreeg je 15 kg boven de 20 kg 0,000 kg.

Reageer

• kantvisser
                            Bart Van Peborgh
                            • 24-12-2002
                            • 837
                            • Koningskooikt

Als een leefnet correct gebruikt word zal er normaal gezien geen sterfte optreden, maar er zijn op de markt veel slechte leefnetten te koop, een goed leefnet moet gemaakt zijn van zacht matriaal, gebruik zeker geen Antireuknetten deze zijn gemaakt van een soort plastiek waar de vis makkelijk zijn slijmlaag kan beschadigen en dat kan op termijn lijden tot de dood van de vis.
                            het leefnet moet minstens een doormeter hebben van 50 cm en lang genoeg zijn
                            zeer belangerijk is de hoeveelheid vis in het leefnet: meer dan 15 kg in een net is dodelijk voor de vis, als men het net dan uit het water trekt worden de onderste vissen gewoon platgedrukt, zet ook nooit karper en brasem in hetzelfde net, de karper zit niet stil in een leefnet en zal de brasems beschadigen met zijn rugvin, het is dus aan te raden om atijd meerdere leefnetten bij te hebben, zelf heb ik altijd 3 volwaardige leefnetten bij zodat er nooit teveel vis in 1 leeniet zit.

Ik gebruik trouwens alleen leefnetten bij een wedstrijd, tijdens het recreatief vissen zet ik iedere gevangen vis onmiddelijk terug in het water, dat is natuurlijk het beste voor de vis

[Gewijzigd door kantvisser op 10-31-03 at 11:17 AM]
                            Groeten van Kantvisser

Bart Van Peborgh
                            Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                            Koning 2004

http://mokabe.be

Reageer

• kantvisser
                              Bart Van Peborgh
                              • 24-12-2002
                              • 837
                              • Koningskooikt

frederik

Bij ons is er een gelijkaardig regelement maar boven de 17,000kg in 1 leefnet is 0,000kg tussen de 15,000kg en 17,000kg is 15,000kg.
                              Groeten van Kantvisser

Bart Van Peborgh
                              Voorzitter Visclub: Moedige Kampers Berlaar
                              Koning 2004

http://mokabe.be

Reageer

• warhead
                                Specimen Hunter
                                • 27-09-2003
                                • 1498
                                • haacht

Oorspronkelijk geplaatst door Frederik

Met die 12 tot 13 vissen per net bedoel ik dan ook vissen van om en bij de kilogram, er zijn vijvers waar ze enkel vis zetten van 1,5 kg tot 2 kg en meer zelfs hangt ook van de leverancier af.
                                En bij DLV hadden we een speling tot 20 kg tussen 15 en 20 kreeg je 15 kg boven de 20 kg 0,000 kg.

Hangt inderdaad van de leverancier af. Het gewicht kan je daar niet kiezen. Ze brengen gewoon wat ze in Nederland krijgen.
                                om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                                trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

Working...