elastiek gebruiken of niet?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • lex

Christ,

Er is geen echte maat die een elastiek moet hebben. De spanning wordt gewoon op gevoel aangepast.
    Let ook op welke elastiek je gebruikt. Hier zit veel verschil in!!!
    Succes en laat je bevindingen maar eens horen!

Reageer

• Henso
      Met enige kennis...
      • 14-12-2002
      • 499
      • Hoogezand

:? :? :? Moi Lex,

Over hoeveel delen verdeel ik het elastiek??
      Als ik het over drie delen moet zetten en elke keer dus opnieuw moet monteren neemt het wel (veel??) tijd in beslag.
      In het voor- en najaar is het niet zo,n probleem, maar in de zomermaanden vis ik bijna dagelijks een paar uurtjes vissen en meestal gaat mijn vrouw dan mee, en als ik dan voordat ik aan het vissen ben eerst een half uur bezig ben om mijn hengel op te tuigen is het niet leuk voor haar en mij zelf., want een hengel vangt alleen vis als hij in het water ligt.
      Jammer dat alle mij bekende met elastiek vissende vissers( stomme zin niet?)
      zover uit de buurt wonen anders kon ik volgend jaar eens een keer bij jullie komen buurten om de kunst af te kijken.
      Maar ach er zijn wel eens vaker vissers in de buurt die met elastiek vissen, tenminste dat hoop ik toch, want ik heb ze nog niet gezien.
      Maar van nuaf let ik er beter op.

Groetjes Henk

KANJER KAMPIOEN 2013
      2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

Reageer

• jagt

hoy Henso
        Zomaar enkele vragen:
        1e Waar vis je regelmatig <> mischien is er nog iemand die daar vist
        2e Hoogezand <> Emmen te ver ????? voor informatie over elastiekvissen.

Reageer

• Henso
          Met enige kennis...
          • 14-12-2002
          • 499
          • Hoogezand

~z~ ~z~ Moi Jagt,

In het voorjaar vis ik meestal in de buurt van Hoogezand, in de zomer altijd in het Oranjekanaal bij Zwiggelte.
          De afstand Hoogezand-Emmen is net zover als Emmen-Hoogezand ongeveer 70-75 km., dus dat betekent een uurtje rijden, want op de Kielsdrachterweg mag je maar 80 km., en van Bareveld naar Emmen maar 100 km. per uur.
          Vanaf Zwiggelte naar Emmen is echter maar een klein eindje, ach en ik ga vaak eens een keer naar de vlindermarkt., dat is op de fiets een heerlijk tochie.

[Gewijzigd door Henso op 10-25-03 at 05:36 PM]

Groetjes Henk

KANJER KAMPIOEN 2013
          2015 Jaar van de doorbraak. 2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌

Reageer

• eelke
            Frequent aanwezig
            • 24-11-2002
            • 163
            • Nederland

Hoi Henso,

Even over elastiek in drie delen. Als je eerste drie delen telescopisch zijn dan kun je het elastiek laten zitten. Een beetje goede hengelsportwinkelier moet een oversteel hengel wel kunnen verbouwen tot telescopisch. Zelf heb ik elastiek in twee delen zitten en dit bevalt mij prima.

Groeten,
            Eelke
            groeten,
            Eelke

Reageer

• remcomo
              15 jaar stil gestaan

• 17-05-2009
              • 41
              • tilburg

Ik vis nu sinds 2 jaar met elastiek meestal 1,06 mm, de gele van preston.
              Maar krijg voor mijn gevoel niet de juiste spanning/rek op de elastiek, en verschilt nogal eens per topset. Of hij staat te slap of juist te strak. Is hier een methode voor om de juiste spanning te verkrijgen of is dit nu gevoelsmatig. Ik heb nu mijn topsets zo gemaakt dat iedere set dezelfde spanning heeft, dit dmv een gewicht van 200 gram aan de connector te hangen, door deze nu omhoog te trekken krijg ik een lengte van 2 meter elastiek die eruit komt voordat het gewicht van de grond komt. Maar wellicht heeft iemand van jullie wel een richtlijn of manier. Alle tips zijn welkom.
              De wateren waar ik op vis zijn kanalen en vijvers met een gevarieerd visbestand , dus van kleine voorn tot grote brasem.
              Remco

Beter een vis in je net dan 10 ernaast.

Reageer

• Boschje
                Komt net kijken

• 06-05-2010
                • 99
                • Veghel

Ten eerste bepaal ik de opslag aan de hand van het type visserij dat ik wil verrichten. Stromend of stilstaand water, wind, et cetera. Heeft bij mij niets met het elastiek te maken. Ik pas het elastiek (maat en spanning) aan naar de omstandigheden en niet andersom. Als het hard stroomt ga je natuurlijk niet met een lange opslag vissen omdat het dan lastig is om op je voerplek te blijven omdat je miscchien wilt blokkeren.

Ik vis van 0,6 mm elastiek tot 1,25mm vol elastiek, met maat 2 tot 4 met dubbele elastiek en ook met hol elastiek voor echt grote vis (karper). Ligt aan de plek, de te vangen vis, enzovoorts.

Spanning op het elastiek is in het begin lastig, kwestie van gevoel, ik weet wel dat de meesten het elastiek te strak hebben staan. Begin eens met een rek van 10%. Bij een lange opslag kun je het wat strakker zetten indien je dat fijn vind.

Belangrijker nog is dat je lijn goed uit de top komt, dus bij voorkeur een interne teflon top-bus, niet te klein anders kan je elastiek wel eens gaan stropen. Ook altijd zorgen dat je elastiek goed glad en soepel blijft en dat er geen water in je top komt (ik gebruik dan ook altijd waterstoppers).

Elastiek over 3 delen heb ik bij dikker vol elastiek, dubbel elastiek en bij hol elastiek. De rek wordt mijn inziens anders te klein. De eerste 3 delen hoeven helemaal niet telescopisch te zijn. Ik steek gewoon de de delen dubbel en dan in een koker (met een plastic geleidertje om je elastiek niet te beschadigen).

Reageer

• Bollekneiter
                  Met enige kennis...

• 11-02-2010
                  • 479
                  • Amsterdam

waarom geen water in de top?

Reageer

• The Frisian Viking
                    NHSF Erelid
                    • 27-06-2006
                    • 5454
                    • Feânwalden

nou de hengel word er zo wie zo zwaarder van
                    Member off the Winning team 2012 - 2014 - 2015 - 2016 en 2020

ik knibbelje foar gjin ien

The Frisian Viking

Reageer

• preston-freak
                      wedstrijd, specimenvissen

• 12-04-2008
                      • 1834
                      • Oss

Op stromend vis ik zeker niet met een te korte opslag (toch zeker 1,5 m), omdat de dobber met een korte opslag onrustig in het water ligt, er moet dus wat lijn in het water liggen. Met een langere opslag kun je ook veel vloeiender blokkeren en steeds iets meegeven.
                      En het is juist niet lastig om op je voerspoor te blijven, want die is langgerekt en wind heeft geen invloed. Een langere opslag geeft je tevens de mogelijkheid om net wat verder stroomafwaarts te vissen, waar meestal ook nog wat vissen te vangen zijn. De meeste vis vang je logischerwijs stroomafwaarts en daar moet je bij kunnen. Als je los aas brengt zal de vis alleen maar verder stroomafwaarts gaan liggen.

Dubbel elastiek is in WFT mythbusted en biedt geen voordelen t.o.v. enkelvoudig elastiek qua kracht en rek.

Soms ontkom je er niet aan op je top een klein stukje in het water te houden, bijv. als er veel wind staat. Op zich vind ik dat niet al te nadelig.

Voor de doorsnee witvisserij gebruik ik bijna altijd 0,75mm in 2 delen. Alleen voor karperputten en het echte sleurwerk (Voorns Kanaal etc) zou ik dikker gaan.

Kies een bung met een ingebouwd 'wikkeltuigje', de spanning is dan nog altijd bij te stellen voor de heersende omstandigheden.
                      Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.

Reageer

• PeBo
                        Hengelaar

• 29-09-2007
                        • 2643
                        • Oosterhout

Mijn voorslag op stomend water. 50 cm en max 80 cm. Vooral als de bodem bezaaid is met stenen en je verplicht bent in een vierkante halve meter te driften, dan kan je voorslag niet kort genoeg zijn.Scheelt je een hoop keer hopeloos vast zitten. Geen probleem bij de dobber te manupuleren, want dat doe je toch bij driften. Vooral niet te licht vissen zodat je lood lees: aas aan de grond blijft. Mocht er wat veel wind staan dan twee delen in het water, want ik vis met een versneden top en dan blijft de dobber mooi stil op zijn plaats. Een lange voorslag is vragen om problemen want je gooit hem ver in en binnen de kortste keren ligt hij door de stroming in het verlengde van je top. Geen probleem, maar door het zwaarder aan de grond moeten vissen vangt hij bij ieder drift elke kei die op de grond ligt en die liggen er nogal wat op de Bergsche Maas.
                        ]Member of the Easterwood dreamteam.
                        Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                        PeBo.

Reageer

• Boschje
                          Komt net kijken

• 06-05-2010
                          • 99
                          • Veghel

Nou, wat betreft dat water in de top. Bij sommige omstandigheden vis ik met de top in het water en als die dan voltrekt daar 13 meter van je vandaan dan wordt dat erg zwaar plus je elastiek gaat "stropen" en er slechter uit komt (en er soms niet meer in wil).

Ik vis inderdaad op stromend water met een korte opslag om de reden die PeBo geeft. Ik heb dan juist meer controle vind ik. Ik heb het dan over maximaal een meter in mijn geval.

Dubbel elastiek kan dan Myth Busted zijn, maar ik vind nog steeds dat het beter vist... en velen met mij. En dan hebben we het toch echt over Nederlandse en Belgische topvissers. Je moet het dan wel over 3 delen gebruiken. Ik vis bijvoorbeeld veel liever met een dubbele nummer 4 (0,85) over 3 delen dan een nummer 8 (1,25mm) elastiek over 2 delen. Dat dubbele elastiek staat dan al standaard een stuk strakker dan het enkele elastieken daar zit mijn inziens het verschil. Ik voel me er happy bij en ik blijf het dan ook gebruiken .

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                            • 1834
                            • Oss

Uiteraard vis ik alleen met een lange opslag als ik aan de grond brasem wil vangen. Bij een voornvisserij mag het allemaal kort.

Bij stroming wil ik dat de lijn onder de dobber onder een bepaalde hoek het water in gaat, afhankelijk van diepte, sterkte stroming etc en de onderlijn ligt hier dan in het verlengde van. Met een korte opslag is dit niet vloeiend genoeg, omdat de dobber zich hier dan niet kan op instellen. Als er veel vuil op de bodem ligt moet je blijven blokkeren en dat is voor mij nog meer reden op met een lange opslag te vissen, zodat de dobber dus rustig op zijn plaats blijft liggen en niet loopt te trekken aan de top.

Reageer

• PeBo
                              Hengelaar

• 29-09-2007
                              • 2643
                              • Oosterhout

Wat mij opvalt is dat er haast niet meer met de vaste stok gevist word op de stroom. In mijn tijd was het niet meer dan normaal dat deze manier van vissen bedreven werd. Wij zijn er als het ware mee grootgebracht. Toen een jaartje of dertig terug het feedertijdperk aangebroken was, was het ook gedaan met de grote en kleine wedstrijden met de vaste stok op de rivieren. Over het algemeen zijn het vrije wedstrijden, die gevist worden met de feeder. Vaste stokken zie je er niet meer en zouden tegenover het feedergeweld in een rij toch vrijwel kansloos zijn. Ook zijn de vissers wat lui geworden, want wie zeult er nog drie weiden ver, met de nodige hekwerken met al zijn spullen en niet te vergeten een bak leem en voer. (in mijn wedstrijd tijd een kinderbadje). Ook toen het Haringvliet afgesloten werd, was het eigenlijk gedaan met het echte op stroom vissen hier, maar enkelen van ons hebben dat nooit meegemaakt omdat ze toen nog in de rode kool zaten. Al met al denk ik dat er nog maar weinig vissers zijn die deze manier van vissen ook daadwerkelijk onder de knie hebben, ook omdat het geen pretje is om urenlang met die lange stok in je handen te zitten driften.
                              ]Member of the Easterwood dreamteam.
                              Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years

Groeten,
                              PeBo.

Reageer

• preston-freak

• 12-04-2008
                                • 1834
                                • Oss

En wat wil je precies duidelijk maken?

Op stromend water vis ik meestal met de dobber, terwijl vele andere bij mijn vereniging er al snel een korf aanhangen (aan de vaste stok wel te verstaan). Hoe dan ook sluit ik een wedstrijd geregeld winnend af.

Het in de hand houden van je hengel is handig voor voorn, maar voor brasem is het vele malen effectiever om een pole support ofwel dat balkje tussen je voorste poten te gebruiken. Je krijgt zo een veel stillere aanbieding en geeft brasem de tijd. Werkt echt perfect met de ribbels, even blokkeren en de hengel dan gecontroleerd over de pole support laten glijden en tijdens het meegeven volgt dan vaak de aanbeet.

Reageer

Working...