elastiek gebruiken of niet?
Collapse
X
-
In "jouw" tijd bestonden er niet eens pole supports, nu gebruikt bijna iedereen ze en het is heel wat anders dan zijdelings steunen. Verder is het is ook weer niet zo dat ik de hele wedstrijd mijn hengel op dat ding heb liggen, maar het is een verrekt handig hulpmiddel.
Maar goed, ik boek er resultaat mee, daar gaat het om en ik heb al genoeg offtopic zitten schrijven.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Inderdaad. Toen noemden we een pole support nog gewoon hengelsteun. Ik geeft toe het klinkt in het engels wel interessant. En of je nou van voor, van achter, van links of naar rechts gebruikt het blijft toch een hengelsteun. Overigens komt dit eerste stukje tekst van deze zin me bekend voor. Volgens mij een liedje, maar laat maar want ik zit weer wat te mijmeren.
]Member of the Easterwood dreamteam.
Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Groeten,
PeBo.Reageer
-
Ik vis zowel op de feeder, match en de vaste stok (met een dobber wel te verstaan) en ik vind het vissen met een dobber de meest "propere" manier van vissen (zoals een Belg het zou zeggen). Daar zit mijn inziens gewoon het meeste in... Techniek, kennis, etc... Op stromend water des te meer. De drempel om de feeder te pakken is veel lager gezien het een eenvoudiger manier van vissen is dan met een dobber. Volgens mij de reden dat weinig mensen met de match vissen (en dan vooral met een vast systeem).
Natuurlijk is ook het feederen een hele aparte tak van sport waarin heel veel zit, maar toch is het laagdrempeliger om ermee te beginnen dan met de vaste stok, zeker op stromend water.
Pole support gebruik ik nooit, maar met de reden dat dat ding altijd in de weg zit met voornamelijk het scheppen van een vis. Maar je kunt prima blokkerend vissen met een support, zonder meer.Reageer
-
In het Engels klinkt het niet alleen interessant, maar je moet wel het verschil weten tussen een pole support en een pole rest.Inderdaad. Toen noemden we een pole support nog gewoon hengelsteun. Ik geeft toe het klinkt in het engels wel interessant. En of je nou van voor, van achter, van links of naar rechts gebruikt het blijft toch een hengelsteun. Overigens komt dit eerste stukje tekst van deze zin me bekend voor. Volgens mij een liedje, maar laat maar want ik zit weer wat te mijmeren.
Een pole rest zijn de zijdelingse steunen, een pole support (de naam zegt het al) ondersteund de hengel al dan niet tijdens het vasthouden. Als ik 'm gebruik zit ik voorover gebogen met dat ding in mijn handen, je bent dus minstens zo snel en nauwkeurig bezig als "uit het handje". Misschien nog wel beter, omdat de ondersteuning niet vermoeiend is en je dus nog alerter kunt blijven.
Verder vind ik het totaal niet onhandig met scheppen van vis, eerder handig, omdat je de steel er op kunt laten rusten.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Hallo BoschjeIk vis zowel op de feeder, match en de vaste stok (met een dobber wel te verstaan) en ik vind het vissen met een dobber de meest "propere" manier van vissen (zoals een Belg het zou zeggen). Daar zit mijn inziens gewoon het meeste in... Techniek, kennis, etc... Op stromend water des te meer. De drempel om de feeder te pakken is veel lager gezien het een eenvoudiger manier van vissen is dan met een dobber. Volgens mij de reden dat weinig mensen met de match vissen (en dan vooral met een vast systeem).
Natuurlijk is ook het feederen een hele aparte tak van sport waarin heel veel zit, maar toch is het laagdrempeliger om ermee te beginnen dan met de vaste stok, zeker op stromend water.
Pole support gebruik ik nooit, maar met de reden dat dat ding altijd in de weg zit met voornamelijk het scheppen van een vis. Maar je kunt prima blokkerend vissen met een support, zonder meer.
dat de feeder een eenvoudige manier van vissen is dat lijkt maar
ik vind de dobber makkelijker daarmee kun je een beetregestratie hebben van 0,001 gram ( natuurlijke aasaanbieding )
met de feeder gaat het allemaal wat grof bij de beginners dan en moet je het meer hebben van je voer en het daarmee samendhangende aasgedrag om de grove beetregestratie te overbruggen
en daar heb je vele foefjes voor nodig zowel op techniek als aasaanbiedinggr GerardReageer
-
Gerard, ik geef hier boven ook aan dat ook bij het feederen uiteindelijk veel komt kijken maar zeker voor een "beginnend" visser is het makkelijker om met de feeder te beginnen. Relatief eenvoudige montages, geen gedoe met elastiek, lijnen, type dobbers, uitloding, loodverdeling, peilen, etc. Dat is waarschijnlijk de reden dat feedervissen zo populair is in Nederland. Relaxed dagje vissen is bij mij ook de feeder, waarom? 2 hardcase foudraaltjes met 3 feeders totaal, schepnetsteel, koffer en een paar emmers en tassen mee en ik ben weg.
Voer is en blijft een issue voor elke tak van visserij. Toch denk ik dat de basis identiek is, die moet je beheersen. Daarna kan je het voer aanpassen aan type visserij en het water/weer en aasgedrag van de vis.
Uiteindelijk blijf ik persoonlijk van mening dat het vissen met ene dobber uiteindelijk iets "meer" heeft dan het feederen en juist een moeilijkere registratie heeft (zeker bij harde stroming en veel wind). En daar mag jij (en ieder ander) het uiteraard niet mee eens zijn.
Ik gebruik die methode waarmee ik op dat moment het beste kan vangen op dat water en als dat de feeder is, pak ik de feeder. Ik zeg ook niet dat ik het een meer leuk vind dat het andere... ik zeg alleen dat ik het vissen met de stok of match "moeilijker" vind.Reageer
-
Hallo Boschje
je hebt volkomen gelijk dat vaste stok en zeker de matchs moeilijk is
ik vind het een kunst om met wind een dobber op 30m te plaatsen ( zo deden we vroeger snoekbaarzen met de schuifdobber ) tot wel 25 m diep in de winter
en ja dobbers daar kun je een boek over schrijven daar heb ik me helemaal inverdiept en maak ze zelf
en als dan kijkt wat voor beetregestratie je kunt berijken met een dobber ( die niet meer te meten is ) je kunt het alleen nog uitrekenen
en je vergelijkt dat met feeder vissen dan moet de vis heel gretig zijn om je aas te pakken zoniet dan laat ie los
kun je die zelfde plek met de vaste stok (dobber ) bevissen blijkt het wel te lukken
en dat bedoel ik met makkelijker de vis zal met een juiste dobber( als dat mogelijk) is langer doorbijten
door de geringe weerstand
op het eind van de zomer kun je dat b.v. op de vossekuil zien de vis is dan zo achterdochtig dat ie alleen nog te vangen is met de antenne vlak met het watergr GerardReageer
-
Ik ondervond vroeger juist dat de feeder lastiger is. Als je het "normale" traject volgt dan begin je met telescoop-hengeltje van 4 à 5 m en leer je het dobbervissen. Naderhand leer je met een werpmolen omgaan om te kunnen snoeken e.d. en vervolgens pas het feederen. Jeugd-afdelingen van visverengingen leren je normaal gesproken ook eerst met de vaste stok te vissen.
Het onder de knie krijgen van steeds op dezelfde plaats kunnen werpen en de fijne kneepjes leren vergt best wel wat tijd. In het begin ving ik veel minder met mijn winke picker dan met de vaste stok. Pas later begon ik over het algemeen meer met de feeder te vangen.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
-
Het werpen met een feeder is inderdaad wel even wat lastig, zeker om steeds om de juiste plaats te werpen en alles uit de knoop te houden. Dat is gewoon een kwestie van oefenen en proberen (en afkijken!). Toen men dat "over-de-kop" gooien ging toepassen met de feeder dat was toen wel even wennen inderdaad!
Ik heb eigenlijk van jongs af aan al zowel op de vaste stok en winkle picker/feeder gevist. In het begin viste ik wel met een kort vast stokje maar dat is al zo lang geleden (+25 jaar) dat daar geeneens meer iets van kan herinneren. Maar de feeder en vaste stok heb ik zo'n beetje allebei tegelijkertijd geleerd, matchen pas later. Als ik de tijd ga bekijken die ik nodig heb gehad om met feederen of het stokvissen technisch (dus ook montages etc.) onder de knie te krijgen dan zit er bij mij toch wel degelijk heel veel meer tijd in het stokvissen. Vooral de overgang van een vijver naar een kanaal/rivier (hardstromend water) met de vaste stok vond ik lastig toentertijd.
Ik probeer i.i.g. altijd bij te blijven op alle fronten. Of het nu method feeder. matchen met zo'n "raket" is of het vissen met pasta, ik probeer altijd nieuwe dingen uit om de vangsten te verbeteren.
@Gerard: Jij gaat dus ook weleens naar de Vossenkuil? Altijd leuk, karper op de vaste stok
Dus jij maakt je dobbertjes zelf, erg leuk! Ik heb daar ook eens aan willen beginnen maar dat is er nooit van gekomen.
Grt,
NickReageer
-
Hallo
ja door de tijd leer je moeilijke dingen en worden ze weer gewoon
het ging hier over elastiek ging wel of niet
nou het mooie is die vraag kun je stellen
bij de vaste stok ( topelastiek )
bij de feeder ( montage )
bij de method kan het nie zonder(of je moet schuivend vissen op de top ) net als vroegen (de voederveer )
bij karper vissen bung ( verende onderlijn )gr GerardReageer
-
Elastiek ging het over inderdaad.
- Ik vis dus op de vaste stok altijd met elastiek.
- Met de feeder vis ik (mits ik een gevlochten hoofdlijn heb) met een stukje elastiek tussen de schuiflus en de onderlijn.
- Op de method in principe ook altijd, toch vis ik soms met die inline korfjes en een gevoelige top als de vis voorzichtig bijt. Heb ik goede resultaten mee geboekt.Reageer
-
HalloElastiek ging het over inderdaad.
- Ik vis dus op de vaste stok altijd met elastiek.
- Met de feeder vis ik (mits ik een gevlochten hoofdlijn heb) met een stukje elastiek tussen de schuiflus en de onderlijn.
- Op de method in principe ook altijd, toch vis ik soms met die inline korfjes en een gevoelige top als de vis voorzichtig bijt. Heb ik goede resultaten mee geboekt.
ja dat elastiek word op veel plaatsen gebruikt
ik denk dat het (geheim) van een verende onderlijn of gevoelige top is dat de vis eenmaal geprikt niet zo makkelijk het aas uitspuugt
ik vis als er stroomdruk is altijd met een stukje topelastiek meestal van 0,7 (balanselastiek ) dat de helft korter is als de schuiflus of loodlijn
dat heft voor een deel de stroomdruk op betere beetregestratie en het bungy effect
ik monteer dat stiekje aan de korfwartel en de hoofdlijn langs de schuiflus of loodlijn
met de vaste stok daar gebruik ik geen stiek maar wel zachte hengels met versnede top
Spro hurrican 7.5 m met lange opslag en 0,20 hoofdlijn voor kleine karper met de pen en voederveer
Spro cresta 7-6 10 m voor de korte opslag en dikke brasem met de pengr GerardReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer