elastiek gebruiken of niet?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Boschje
    Komt net kijken

• 06-05-2010
    • 99
    • Veghel

Gerard, ik zag een foto van je balanselastiekmontage elders op dit forum. Is dat stuk vanaf de lus tot aan de onderlijn nu 7,5cm of 75cm? Ik kan niet goed zien of er een punt/komma tussen staat omdat het plaatje wat klein is. Welke lengte ook klopt zou je kunnen beargumenteren waarom je die lengte gebruikt?

Ik begrijp het systeem, maar hoe bepaal jij wat voor elastiek je nodig hebt om de stroomdruk op te vangen? Ik bedoel als het harder stroomt zou je dus een sterker/dikker elastiek nodig hebben toch?

Alvast bedankt,
    Nick

Reageer

• tester
      Maas en Waal visser
      • 06-03-2004
      • 2596
      • Son

Oorspronkelijk geplaatst door Boschje
      Gerard, ik zag een foto van je balanselastiekmontage elders op dit forum. Is dat stuk vanaf de lus tot aan de onderlijn nu 7,5cm of 75cm? Ik kan niet goed zien of er een punt/komma tussen staat omdat het plaatje wat klein is. Welke lengte ook klopt zou je kunnen beargumenteren waarom je die lengte gebruikt?

Ik begrijp het systeem, maar hoe bepaal jij wat voor elastiek je nodig hebt om de stroomdruk op te vangen? Ik bedoel als het harder stroomt zou je dus een sterker/dikker elastiek nodig hebben toch?

Alvast bedankt,
      Nick
      Hall Boschje

dat is 75 cm + de onderlijn van 20 cm (wedstrijdonderlijnen gamatsku ) tot als het moet 100cm

dat doe ik zo lang dan werkt het als een soort afhouder met ingooien en als demper voor de vis

als ik met de loodlijnmontage (zijlijnmontage ) vis pak een stuk rood powergum

knoop er op 40 cm een lusje in ( dat komt aan de hoofdlijn ) een eind knoop een lusje op 25 cm (de loodlijn )

en het andere eind op 75 cm een lusje voor de onderlijn

het is dan een alroundmontage die niet makkelijk in de war gooit en ook als demper voor de vis

ik kijk hoever mijn top krom gaat door de stroom druk (haaks op de lijn )

en thuis dan welk dikte topelastiek dan 15 cm uitrekt bij de zelfde kromming van de top

dan is het in balans in de practijk gebruik ik noot anders als 0,7 aan Maas en Waal op de zandplaat
      Aangepast door tester; 13-04-2011, 15:25.
      gr Gerard

Reageer

• Boschje
        Komt net kijken

• 06-05-2010
        • 99
        • Veghel

Gerard,

Bedankt voor je antwoord!

Maar bij je loodlijnmontage heb je dus vanaf het lusje aan de hoofdlijn 25 cm tot aan de korf en 75 cm tot aan de onderlijn als ik het goed begrijp?

Gewoon die rode powergum van Drennan? Die gebruik ik soms ook om de schuiflus van de maken, of die doe ik van nylon en dan een stukje powergum of elastiek tussen de schuiflus en de onderlijn. Vaak tors ik ook een stuk van zo'n 15 cm vanaf de schuiflus naar de onderlijn, dat gooi je ook niet snel in de war.

Groeten,
        Nick

Reageer

• tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

Gerard,

Bedankt voor je antwoord!

Maar bij je loodlijnmontage heb je dus vanaf het lusje aan de hoofdlijn 25 cm tot aan de korf en 75 cm tot aan de onderlijn als ik het goed begrijp?

Gewoon die rode powergum van Drennan? Die gebruik ik soms ook om de schuiflus van de maken, of die doe ik van nylon en dan een stukje powergum of elastiek tussen de schuiflus en de onderlijn. Vaak tors ik ook een stuk van zo'n 15 cm vanaf de schuiflus naar de onderlijn, dat gooi je ook niet snel in de war.

Groeten,
          Nick
          Boschje inderdaad die 75 cm met onderlijn komt dan altijd voorbij de korf met ingooien en dan kun je uuren lang vissen zonder problemen

ik ge bruik nu de drennan omdat ie rood is maar 0,6 dik maar ik heb nu van Preston F de tip dat Trabucco ook rode nylon heeft van 0,30 dik die ga ik een rolltje halen in Helmond

en dan kook ik die ( het geheugen gaat er dan uit ) en gebruik ik die als powergum is weer de helft dunner met de zelfde kracht +-
          gr Gerard

Reageer

• Boschje
            Komt net kijken

• 06-05-2010
            • 99
            • Veghel

Lijn uit de war halen is inderdaad ook niet mijn favoriete bezigheid. Ik maak mijn shuiflus zo'n ruime 20 centimeter van powergum bij gevlochten draad) en dan een stuk getorste nylon van 25 cm. Ik heb ook een tijdje met een lus van 30 cm gevist inderdaad maar merkte eigenlijk geen verschil. Ik dit weekend maar weer eens "oefenen" met het balanselastiek, de selectiewedstrijden komen er aan

Misschien een stomme vraag maar waarom wil je dat die lijn rood is?

Groeten,
            Nick

Reageer

• henkus
              Met enige kennis...

• 23-12-2008
              • 457
              • hoogmade

Misschien een stomme vraag maar waarom wil je dat die lijn rood is?

dat is inderdaad een heel goede vraag,

heeft dit toevalig te maken met de zichtbaarheid van de kleur rood onderwater?
              of met het zichtvermogen van de vis?

ik kan me bijna niet voorstellen dat het puur om een estetisch iets gaat...

Reageer

• tester
                Maas en Waal visser
                • 06-03-2004
                • 2596
                • Son

Oorspronkelijk geplaatst door henkus
                dat is inderdaad een heel goede vraag,

heeft dit toevalig te maken met de zichtbaarheid van de kleur rood onderwater?
                of met het zichtvermogen van de vis?

ik kan me bijna niet voorstellen dat het puur om een estetisch iets gaat...

Hallo het is meer de ervaring

de uitspraken van onder zoekers

de uitspraken van colega vissers rode haken /rode maden / rode puntjes in je voer / watervlooien / ver,s /

en dan gevoel/vertrouwen

als ik rode powergum gebruik word het er zeker niet slechter op

onderzoekers geven aan dat rood onderwater het eerst wegvalt en blouw het laats

colega vissers geven aan dat een rode haak de voorkeur heeft bij een moeilijke visserij en,z

en dan heb ik er een goed gevoel bij of de veel gehoorde uitspraak vertrouwen

PS er staat hier ergens op het forum nog veel info over een vraag die ooit gesteld heb wel of geen rode haak

de gemilddelde voorkeur was een rode haak voor een moeilijke visserij ( b.v. de kemp )
                Aangepast door tester; 15-04-2011, 12:47.
                gr Gerard

Reageer

• tester
                  Maas en Waal visser
                  • 06-03-2004
                  • 2596
                  • Son

Hallo

waarom rode haak ,, bij zoeken ,, kom je er bij uit
                  gr Gerard

Reageer

Working...