Hoezo witvis?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Kwik
    Frequent aanwezig
    • 12-08-2003
    • 120

we hebben alle kleuren nog niet gehad !

ik dacht dat er ook een "bruinvis" bestond (ergens in één of andere zee)

Reageer

• Theo van Berner

Je hebt helemaal gelijk Pieter. Dacht daar even niet bij door, maar bedoelde diverse karpers als schub, spiegel e.d.

Reageer

• Maximilian
        Met enige kennis...
        • 12-02-2003
        • 352

Hallo,

bedankt voor je interessante inbreng Theo, maar nog ff dit : "vissen die in mindere mate voorkomen op rivieren zoals barbeel ed", laat barbeel nu ook een karperachtige zijn Theo, hahahaha.....waarom deze dan weer in een apart hokje plaatsen? En welke vissen vallen onder die ed?

Kwik, een bruinvis is wel bruin maar geen vis. Het is een soort walvis, een (zee)zoogdier dus.

[Gewijzigd door Maximilian op 09-10-03 at 07:27 AM]
        g\'day to y\'all folks,

:fish: :frog: :snail: :snog::robin::worm: :smikkel:

Reageer

• Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

mssn dat de volgende vissen tot die 'ed' horen (?):

barbeel,
          blauwneus,
          sneep (ook zilver trouwens..),
          div. meervallen,
          kwabaal,
          harder,
          marene,
          steur,
          houting

deze vissen zijn allemaal zeldzaam tot zeer zeldzaam...

gegroet
          ---------------

Pieter

Reageer

• Slafes
            Sportvisser
            • 31-01-2003
            • 844
            • Leuven

Als de mensen die hier een zinnig antwoord op wilden geven even naar visserslatijn zouden surfen, en dan naar vissoorten gaan kijken, dan zouden hun ogen rollen vrees ik...

de voorntjes zijn allemaal ondergedeeld bij de karperachtigen.

De snoekbaars daarentegen, is terrecht ingedeeld bij de familie van de baarzen.

De snoek zelf, bij de fam van de snoeken...

Forel en zalm zijn een onderverdeling op zich.

Mij hebben ze altijd gezegd dat bij de witvisachtigen, de schubben altijd wit of licht zijn, vandaar de naam witvissen zeker? De kleur van het vlees zoals ik hier al gelezen heb zal ook zeker niet gelogen zijn, het vlees van deze karperachtigen zijn bijna allemaal wit.
            http://www.wandelendetakken.be

Reageer

• jos
              Frequent aanwezig
              • 23-08-2003
              • 123

karpers hebben baarddraden.
              alles wat tot de karperachtige benoemd wordt en geen baarddraden hebben, in t zoet water leven zijn witvissen, zo ook de kroeskarper, deze heeft wel de naam van een karper maar heeft geen baarddraden.
              alle karperachtige hebben wit vlees en leven vooral van planten, plantenresten, slakjes etc.

ik had het niet over de roofblei, maar over de kolblei overigens deze twee zijn geheel verschillend.

de rest behoren tot de roofvisklasse, dat zijn de jongens die zich in leven houden met wat zich levend voor zijn snuit bevindt en ook zo gegeten wordt en merendeels hebben toch een aardig gebit.

misschien nog niet zo een bevredigend antwoord voor je maar je kan t ook in drieen verdelen:
              1. karperachtige
              2. roofvis zoetwater
              3. aal, forel.
              voor nederlandse begrippen dan he en niet dat je de halve middelandse zee en weet ik t allemaal niet gaat meetellen.
              en of t nou groen blauw of geel is iedereen weet dat je met witvis de voornachtige, brasems, zeelt en kolblei aanduidt, want dat wordt gewoon merendeel gevangen in nederland tenzij je nu woont waar ze met hun bezopen harsus zoutwater ingelaten hebben, men weet ook drommels goed dat zout de funderingen aantast waardoor de huizen zullen gaan afbreken en over betonnenfunderingen maar niet te spreken, maar goed de hoge heren weten t wel, allemaal druiloren, maar ach ja een garnaal heeft ook een hoofd.

Reageer

• miracoli
                http://www.lichtletter.be
                • 24-05-2003
                • 222
                • Kortemark

Ik herinner me het nog als dag van gisteren. Toen zei de mooie bevallige nieuwe juffrouw : " Als je een woordje niet begrijpt, neem dan jullie woordenboek". Dat waren nu nog eens wijze woorden. En ja, ik ben de mooie bevallige nieuwe juffrouw nog altijd niet vergeten en lees in mijn Vandaele :" wit'vis, m.-sen (1 voorn, brasem, blei, enz.; 2 in het mv. kleine aasvis; 3 zilverkleurige goudvis)".

En misschien heeft er één van jullie wel een encyclpedie bij de hand.
                http://www.sadoradesigns.be

Reageer

• miracoli
                  http://www.lichtletter.be
                  • 24-05-2003
                  • 222
                  • Kortemark

En in Kramers' Nederlands woordenboek:" lichtschubbige vis, vooral voorn en blei".
                  http://www.sadoradesigns.be

Reageer

• Maximilian
                    Met enige kennis...
                    • 12-02-2003
                    • 352

Hallo Witvissers,

ik geloof dat ik nu wel een aardige indruk heb gekregen van wat de term witvis ongeveer betekent.....

samengevat:
                    Van oorsprong, waarschijnlijk nog voordat mensen voor hun sport gingen vissen (?), wordt de term "witvis" gebruikt om de groep van zilverkleurige zoetwatervissen (met wit vlees) aan te duiden. Hiertoe worden vooral de Rutilus soorten (blankvoorn en rietvoorn) en Abramis soorten (brasem en kolblei) gerekend, en waarschijnlijk ook de Leuciscus soorten (Winde, serpeling en kopvoorn). De term heeft echter in de loop der tijd binnen de vissport een veel ruimere betekenis gekregen.
                    Met de vaste stok en de feeder/match/picker, de kenmerkende materialen van de "witvisser", worden naast de klassieke witvissoorten ook andere vissoorten gevangen. Ook deze vissoorten worden dan vaak onder het kopje "witvis" geplaatst, maar vallen eigenlijk niet binnen die klassieke definitie van "witvis".

Mooi toch, weet ik dat ook weer.....

bedankt voor jullie reacties

g\'day to y\'all folks,

Reageer

• Frederik
                      Specimen Hunter
                      • 05-01-2005
                      • 1734

Theo als ik op zee ga vissen dan gebruik ik de term platvis of zeevis.
                      En op zoetwater de term witvis.
                      En ga ik in Tilburg vissen gebruik ik de term NIKSVIS.

[Gewijzigd door Frederik op 09-13-03 at 08:37 AM]

Reageer

• minimus
                        Specimen Hunter
                        • 19-03-2003
                        • 1203
                        • Tilburg

Ik heb er even mee gewacht, omdat ik het niet wist. Toen heb ik het "genootschap van Onze Taal" (daar ben ik lid van) de etymologische betekenis van het woord "witvis" voorgelegd. Vandaag de reactie en die luidt als volgt :

"Het woord witvis, dat al in het Middelnederlans voorkwam, duidt wel degelijk op de zilverwitte schubben van de vissoorten die ermee benoemd kunnen worden. Wel komt het op het eerste gezicht vreemd over dat de nogal donkere brasem er ook onder valt. Maar jonge brasems worden ook wel bliek genoemd en bliek is zilverglanzend. Het zou gek zijn om volwassen brasem als een andere "diersoort" (iets anders dan witvis) te beschouwen. Vermoedelijk is hiermee deze schijnbare inconsistentie verklaard"

Voor mij tamelijk verrassend want bij ons is "de blei" een bliek en niet een jonge brasem. Hoe zit dat in de rest van Nederland ???

As long as the heart beats in me, a fisherman it is that I shall be.

Reageer

• Maximilian
                          Met enige kennis...
                          • 12-02-2003
                          • 352

Kijk, nou komen we ergens......ke:

Trouwens : ik weet dat in elk geval in Brabant en Limburg met een bliek een kolblei(Abramis bjoerkna) wordt bedoeld (de verbas****** naar blei ligt trouwens voor de hand maar is eigenlijk fout). Kolblei lijkt erg veel op (jonge) brasem, misschien vandaar de verwarring?
                          g\'day to y\'all folks,

Reageer

• Braakdraak
                            Banned
                            • 23-02-2003
                            • 325

Witvis zijn alle zoetwater vissen in Nederland die niet behoren tot de roofvissen.

Reageer

• john van den broek
                              Specimen Hunter
                              • 30-03-2003
                              • 1089
                              • Venray

Hoi Fred,

Gisteren hebben Jos en ik ook een hoop NIKSVIS gevangen, Jos had wel twee kleine visjes, maar die heeft hij volgens mij van thuis meegebracht.
                              Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• Kwik
                                Frequent aanwezig
                                • 12-08-2003
                                • 120

John,
                                ken ik ook, die Niksvis, heb er ook al redelijk wat van gevangen
                                en vooral de Bijnaniksvis, zoals eergisteren aan de zee: 1 tongetje, 1 dorade en 2 euh.. zeedonderpadjes, tezamen 100gram ofzo

lang leve het vissen ! %)

Reageer

Working...