FeederVisHulp!!

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Peter1969
    Met enige kennis...
    • 21-02-2003
    • 269
    • culemborg

Hoi Pieter,

Pas op met mestpieren in je voer.
    Bouw je stek rustig op.In het begin kun je er pinkies door doen.Merk je na verloop van tijd dat er brasem aanwezig is, ga dan over op geknipte pieren en mais.Vervang eventueel de pinkies voor gewone maden.Maar overdrijf het niet!Wat casters betreft,pas daar heel goed mee op!Neem alleen die casters die NIET drijven.Je begrijpt denk ik zelf wel waarom.
    Sommige zijn zelfs bang dat de maden te bewegelijk zijn op de bodem en je voerplek kunnen verlaten.Ze overgieten ze met kokend water om ze dood te maken.Zelf doe ik dit niet,want ik denk dat juist die kronkelende maden aantrekkelijker zijn voor de vis.
    Hoe dan ook,succes ermee!Hoop dat je er wat aan hebt.

Reageer

• Pieter Pepping
      Frequent aanwezig
      • 11-08-2003
      • 206

@ Peter
      bedankt, ik zal het eens proberen met pinkies erdoor!

Ik ben vandaag begonnen met de montage die John beschreven heeft. Ik merkte dat de aanbeten veel minder fel en langzamer zijn. Ik had 1 brazem van 20cm en 1 van 30cm.

Na een uur ben ik overgegaan op de montage met de hoekafhouder. De aanbeten waren nu veel feller en duidelijker te zien. Ik had 1 brazem van 43cm (deze was trouwens op de rug gehaakt???!!! :boggle: urplex: )en 1 van 49 cm (de grootste vissen tot nu toe, op een karper van 76 cm na), m'n broertje heeft foto's gemaakt . Verder had ik nog wat 'normale' brazempjes en voorntjes.

Ik zou graag nog willen weten waarom jullie de voorkeur geven aan het vissen zonder hoekafhouder.

Bedankt, Pieter
      ---------------

Pieter

Reageer

• john van den broek
        Specimen Hunter
        • 30-03-2003
        • 1089
        • Venray

Hoi Pieter,

Ben je 100% zeker van je zaak dat de aanbeten feller werden, nadat je een hoekafhouder ging gebruiken ?

Een hoekafhouder vind ik persoonlijk een tierelantijntje wat helemaal niet nodig is.
        De naam zegt het al "korf in een hoek afhouden van de hoofdlijn".

Als ik een keer in de buurt ben, kan ik het een keer demonstreren.

Groet John.
        Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• Pieter Pepping
          Frequent aanwezig
          • 11-08-2003
          • 206

John,

Ik ben daar vrij zeker van ja. Volgens mij kan de lijn op de manier die jij beschreven hebt veel minder bewegen, omdat die korf in de 'weg' zit. De vis moet dus met de korf gaan slepen, waardoor je top veel langzamer ombuigt.

Met een hoekafhouder beweegt de lijn vrij door de hoekafhouder, waardoor de vis niet met de korf hoeft te gaan slepen. De vis heeft dus niet de weerstand en zwaarte van de korf als hij aan het aas zit, waardoor het veel sneller en feller op je top komt.

ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar volgens zit het zo
          ---------------

Pieter

Reageer

• Pieter Pepping
            Frequent aanwezig
            • 11-08-2003
            • 206

ter verduidelijking: ik bedoel feller in de zin van 'agressiever/sneller', niet dat je misschien denkt dat ik bedoel dat ik meer aanbeten krijg...
            ---------------

Pieter

Reageer

• Peter1969
              Met enige kennis...
              • 21-02-2003
              • 269
              • culemborg

Pieter,luister ff......

Als je op de juiste manier je montage knoopt,dan heeft de zwaarte van je korf totaal geen invloed op het bijtgedrag van de vissen.Voorwaarde is wel,en dat bedoelde ik met de juiste montage,dat je wartel met daaraan je voerkorf makkelijk zonder weerstand over de lijn kan bewegen.Dit dus bij een schuivende montage.Om er helemaal zeker van te zijn kun je het stuk nylon waar je wartel aanhangt ongeveer 3cm langer houden.In de praktijk komt het er dus als volgt op neer;de lijn die vanaf je haak tot aan je feedertop loopt,zal onder spanning komen te staan,terwijl je korf dan "vrij" (zonder spanning)op de bodem ligt.Ik weet dat het misschien moeilijk overkomt.Zal eens kijken of ik een site tegenkom waar dit alles d.m.v. een tekening verduidelijkt wordt.Dan laat ik het wel weten.

Adios en succes.

p.s. maar gooi echt die hoekafhoudertjes niet aan je lijn!!

Reageer

• Pieter Pepping
                Frequent aanwezig
                • 11-08-2003
                • 206

Peter,

het zou mooi zijn als je een plaatje tegenkomt, ik raak nou helemaal in de war, haha :drool: :noidea:

Pieter
                ---------------

Pieter

Reageer

• Pieter Pepping
                  Frequent aanwezig
                  • 11-08-2003
                  • 206

bedoel je soms deze montage?

Pieter
                  ---------------

Pieter

Reageer

• Peter1969
                    Met enige kennis...
                    • 21-02-2003
                    • 269
                    • culemborg

Ja Pieter!! Die bedoel ik!
                    Zoals hij daar afgebeeld staat is al helemaal ok,maar je kunt hem nog wat verfijnen.De lus waar het warteltje/korf aanhangt,maak je zo dat het ene lijntje 3cm langer is dan de andere.
                    Wat ook nog mogelijk is;de lus die naar je onderlijn loopt,bestaat op de tekening uit 1 knoopje.Wat je ook kunt doen is om de 1cm ongeveer een knoopje te leggen.Je krijgt dan een aantal (4 is zat overigens)knopen naast elkaar,welke ervoor zorgen dat je onderlijn niet in de buurt van je korf komt.Een zogenaamde hoekafhouder.
                    Ik hoop dat je het nu begrijpt.
                    Andersssssssss...........laat maar weer horen :upsidown: oh: :notsure:

Reageer

• Pieter Pepping
                      Frequent aanwezig
                      • 11-08-2003
                      • 206

Peter, ik snap het helemaal!!, eindelijk .

Het enige waar ik nou nog geen antwoord op heb, is waarom je de voorkeur geeft voor het vissen zonder hoekafhouder. Ik ben nog steeds van mening dat dit veel ingewikkelder is (met al die lussen en knopen), langer duurt en ook elke keer een heel stuk draad kost. Ik zie dus het voordeel niet in van het vissen zonder hoekafhouder...

Ik hoop dat je op deze (laatste) vraag ook nog antwoord heb

Pieter
                      ---------------

Pieter

Reageer

• cdfire
                        Newbie
                        • 08-08-2003
                        • 7

heb je met deze montage geen last van in de knoop raken van onderlijn met voerkorf ?
                        Ik hou het meestal bij de montage : stoppertje op de lijn met vervolgens een wartel met de voerkorf, dan een heel klein speldwarteltje aan de lijn geknoopt voor de onderlijn.Die knoop is eventueel met een kraaltje te beschermen tegen de aanslag wan de wartel met voerkorf. Op deze manier kan de voerkorf vrij over de lijn glijden tot tegen het stoppertje wat een soort zelfhaak functie heeft.
                        Deze montage zit vrijwel nooit in de knoop.

René

Reageer

• Peter1969
                          Met enige kennis...
                          • 21-02-2003
                          • 269
                          • culemborg

Klopt cdfire,ook een goede montage.Komt aardig overèèn met lusmontage.
                          En Pieter,over die hoekafhoudertjes,ik vind het gewoon helemaal niks.Gelukkig ben ik niet de enige.Ga eens voor alle duidelijkheid bij een wedstrijd kijken waar "de grote jongens" aanwezig zijn.Geen van hun zal je met zo'n hoekafhouder aan de slag zien.Ik ben van mening dat al de tierlantijn op je nylon/dyneema niet nodig is.
                          Maar begrijp mij goed;als jij zweert bij een hoekafhouder en je vangt er meer(!!!) mee,wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet moet gebruiken.

Hou me op de hoogte als je wilt!

Succes!

Reageer

• john van den broek
                            Specimen Hunter
                            • 30-03-2003
                            • 1089
                            • Venray

Het ultieme voordeel van mijn montage is dat de vis zich in 80% van de gevallen zichzelf haakt door de weerstand van de korf.
                            Als de vis zeer voorzichtig bijt, probeer ik het wel eens met een zeer lichte korf en/of door de hoofdlijn slap te laten hangen.
                            Als dit ook niet werkt, dan durf ik de onderlijn best te verlengen tot wel 2 meter.

Als allerlaatste zou ik de montage gaan veranderen, ik zweer echt heilig bij mijn montage.
                            Als ik me niet vergis vist Jan van Schendel ook met een soortgelijke constructie.

Groet John.
                            Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• Pieter Pepping
                              Frequent aanwezig
                              • 11-08-2003
                              • 206

net m'n kranten gelopen en nu ga ik vissen . Ik zal beide montages (hoekafhouder en lus) proberen. Nu maar hopen dat ik aan de waterkant nog weet hoe ik die lusmontage in mekaar moet flansen

Pieter
                              ---------------

Pieter

Reageer

• Pieter Pepping
                                Frequent aanwezig
                                • 11-08-2003
                                • 206

oke, ik ben begonnen met die lusmontage, maar nadat ik na 1,5 uur ofzo nog nix had gevangen, ben ik overgegaan op de hoekafhouder, hier heb ik de rest van de tijd mee gevist. ik heb amper wat gevangen, dus ik heb niet goed het verschil kunnen bekijken. Ik moet het dus nog maar us overdoen

Pieter
                                ---------------

Pieter

Reageer

Working...