Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
ik heb gister nog een wedstrijd gevist en mij is op gevallen dat er heel wat vissers hun voer al heel erg donker hebben,probeer je voer wat donkerder te maken er is op dit moment een discussie over Turbo zwart wat ik in de winter gebruik
veel te weinig tijd om te trainen dus moet dat maar tijdens de wedstrijd gebeuren of info via het forum wat meestal goed is
Omgeving de Briel is deze dicusie al gesloten al jaren trouwens 85 % vist met Turbo zwart of de Zwarte van Verpa is ook nog al populair.Als ik jou was zou ik ',zeker met al dat heldere water om ons heen 'er geen probleem van maken [Turbo Zwart,] en ik heb geen aandelen in dit merk!
Het gaat er om dat je voer niet afsteekt tegen de bodem, dus het gele voer van de zomer kun je nu wel vergeten. Naar mijn weten zijn de meeste waterbodems (donker)bruin en niet pikzwart. Verder: hoe kouder het wordt, hoe voedselarmer je voer moet zijn. Zelf hou ik niet van pikzwart voer, doe mij maar donkerbruin, wat je nog verder voedselarm en donkerder kunt maken met donkere leem. Duivenmest wordt ook vaak aangeraden als de R in de maand zit, maar dat maakt het voer wel lichter.
Het verschilt echt per water en dan bedoel ik de helderheid, kleur van de bodem, diepte, visstand (brasem of voorn), hoeveelheid roofvis en niet overal zijn ze even schuw aangelegd. In de herfst gaat de voorn vaak los en dan heb je nog geen pikzwart voer nodig.
aha, dat lijkt me interessant om eens uit te proberen. We krijgen de laatste tijd toch minder beet bij het feederen maar hebben ook vrij lichtkleurig voer. Donkere soorten dus proberen als ik het goed begrijp. Geld dit ook voor het feederen?
In Engeland is rood voer, zowel in troebel als in helder water populair op het moment. Je zou zeggen dat het moet opvallen, maar rood is juist de kleur die in de diepte het eerst vervaagd.
Heb vorige week gevist met Ringers Red en moet zeggen met succes !
Mooi donker rood voer.
Groeten
Frank
2015 de Belgen verslagen in eigen huis 2016 walk-over Blauforlaet ! 2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door! 2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet 2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !
In Engeland is rood voer, zowel in troebel als in helder water populair op het moment. Je zou zeggen dat het moet opvallen, maar rood is juist de kleur die in de diepte het eerst vervaagd.
Hoezo vervaagd rood eerder
"beter achter het net gevist als helemaal niet gevist"
Elke kleur in wit licht heeft zijn eigen golflengte. Het water werkt als een verzameling van kleine prisma's waardoor de kleuren uitgesplitst worden. Nu blijkt dat de kleuren met de kortste golflengte (blauw, groen,...) minder snel geabsorbeerd worden dan de kleuren met lange golflengte (infrarood, rood, geel,...). Daarom blijven de kleuren met korte golflengte (blauw, groen,...) langer waarneembaar naarmate wij dieper gaan.
Elke kleur in wit licht heeft zijn eigen golflengte. Het water werkt als een verzameling van kleine prisma's waardoor de kleuren uitgesplitst worden. Nu blijkt dat de kleuren met de kortste golflengte (blauw, groen,...) minder snel geabsorbeerd worden dan de kleuren met lange golflengte (infrarood, rood, geel,...). Daarom blijven de kleuren met korte golflengte (blauw, groen,...) langer waarneembaar naarmate wij dieper gaan.
Duikboek open geslagen? Zo staat het namelijk exact beschreven ( plus wat extra tekst) in m'n duikboekie
Ik kreeg afgelopen zomeren een wondje onder water. Op 10m diepte leek het bloed wat ik had groen / zwart.
Duikboek open geslagen? Zo staat het namelijk exact beschreven ( plus wat extra tekst) in m'n duikboekie
Ik kreeg afgelopen zomeren een wondje onder water. Op 10m diepte leek het bloed wat ik had groen / zwart.
Haha toevallig, ik heb ff ge-googled ja, dat gaat het snelst en is het betrouwbaasrt. Maar goed, dat van de brekingsindex van water is allang bekend. Dit geldt vooral bij kleurgebruik bij de kunstaasvisserij. Neemt niet weg dat de kleur van lokvoer een grotere rol kan spelen dan we denken. Volgens mij draait het om contrast, als de kleur van het voer overeenkomt met de bodem, dan zit je in de winter goed. Als de bodem heel zanderig en dus lichtbruin is, dan geeft het niet dat het voer ook wat lichter is. Als het water ook nog eens troebel is, dan kan licht voer soms zelfs beter uitpakken.
ik heb toevallig morgen een wedstrijd in het Noordhollands kanaal ter hoogte van Purmerend. Nu heb ik voor morgen donker lokvoer, en casters om er bij te doen. Ik was eigenlijk van plan om daar ook geknipte wormen bij te doen, maar dat werd afgeraden, dit schijnt iets meer voor in het voorjaar te zijn? Wat is jullie mening daar over? (heb niets hierover gevonden in het lokvoer forum)
Wij gaan zondag mee doen aan de koppel wedstrijd Lagevaart,
en gaan dit ook doen met Ringers Red voer.
Wij hopen maandag daar een verslag van te hebben op onze website met foto's of het ook daadwerlejik is wat wij er van hadden verwacht.
Wij hebben afgelopen week nog gevist in het Noord Holland kanaal te hoogte van Alkmaar/ Koedijk.
Bij deze vismiddag hadden wij een wat donker voer met veel casters en veel geknipten wormen gebruikt.
Wij hadden bijna na 5 uur vissen 30 kilo vis .
Dus volgens mij is dat niet slecht.
Ik zou gewoon nog wormen knippen en door je voer heen doen.
Reageer