Gevlochten lijn

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Theo van Berner

Ik gebruik gevlochten lijn op de feeder en nylon op de picker. De feeder is voor afstanden en voor flink stromend water. Met nylon verlies je in deze situaties door de rek te vaak de gevoelige aanbeten.
    Met een gevlochten lijn is het voordeel van het betere, en directere, contact met de vis groot. Het vergt eerder oefening om in een automatische reflex dus NIET aan te slaan. Best lastig om dat af te leren. De vis haakt zich practisch altijd zelf al. Als voorslag ga ik uit van 8 meter, ongeacht van mijn feedrelengte. Vanwege de goede rek gebruik ik dan 22/00 van het merk G-line. Dat is een sterke lijn maar zeker zo belangrijk; er zit veel rek in.

Ikzelf vis al regelmatig zonder voorslag. Dan moet het gevoel om de vis te drillen optimaal zijn en puur vanuit de pols komen. Wel maak ik altijd een onderlijn van min. 80 cm van die G-line van Gamakatsu. Dan heb ik de zekerheid van sterkte en en ook flinke rek van ca 10 cm.

Overigens blijf ik bij de stelling dat men te snel een feeder koopt voor wateren waar die niet voor ontwikkeld is. Op een vaart of in een vijver is een picker nog altijd de beste optie en geeft het meeste sport. Maar wie ben ik...

Reageer

Working...