Misschien zijn er dan ook wel relatief wel meer karpervissers die gericht vissen op de grotere karpers en dus vaker eenzelfde exemplaar vangen op een water. Staan vaak met meerder rodpods de vis te belagen waardoor de kans ook groter is zo'n vis te haken. Ik denk dat dit een beetje een kip-ei verhaal is...
hoe kun je het beste grote brasems vangen
Collapse
X
-
Nou ik denk dat je hiermee het nederlaqnds record benadert, respectivelijk overschrijdt, en dan zijn die karpervissers behoorlijke naievelingen..Nou dat overal dikke brasem zwemt is niet waar maar ze komen meer voor dan wij denken
Ik vis al 15 jaar op dikke brasem enik zit nu op een pr van 7,2 kilo maar worden op dat water grotere vissen gevangen door karpervissers alleen zijn deze niet zo blij met hun vangst
Dat grote brasem sluwe en schuwe vissen zijn klopt ook niet helemaal want om groot te worden moeten ze veel eten en veel eten betekent grotere kans op mijn haakaas , het is niet voor niks dat grote karpers die zwaar zijn relatief vaker worden gevangen dan hun schuwe en bange soortgenoten
Voor super brasem zoek een water op maar weinig vis , meestal komt dit door de aalscholver/snoek etc hierdoor de kunnen aardig door groeien
gr jerryReageer
-
Ik vis voor mijn plezier Hans Niet voor records , een hoop van mijn pr's is groter dan een NBZW record
En een bivy bewoner die met 3 hengels en bollen vist is altijd naief
als of je kunde en kennis af hangt van de hoeveelheid hengels en geld die je hebt
Ik geniet van elke vis ben net zo blij met een baarsje van 30 cm als een snoek van 1 meter
gr jerryA day on the river is always a good dayReageer
-
Met die 7,3 kilo heb je inderdaad een bak van een brasem te pakken, maar mogelijke zijn er inderdaad karpervissers die zwaardere brasems vangen. Alleen in tegenstelling van de engelse karpervissers halen de nederlandse karperaars in het algemeen hun neus op voor andere vissen. Als ik op zeelt zit te vissen op een karperput met beetmelder etc (het zgn scale down carpfishing) en ik kom in gesprek met de karperboys, dan hoor ik vaak genoeg over vangsten van grote zeelten en brasems, maar cm en gewichten hebben ze niet. Het is niet de vis waar ze op vissen, dus niet interessant.
Net als Jerry vind ik elke vis welkom, al probeer ik wel juist zo te vissen dat ik de kleinere vissen niet vang. Maar ik ben wel blij als ik een vissessie van een blank kan redden door twee voorntje van 10 cm te vangen op het trillen van een avontop.Theo
De Mûdhûnfisker.Reageer
-
Een oud collega van mij was duiker en die heeft mij eens video's van vissen laten zien waar ik "bang" van werd.
Wat mij opviel tijdens deze video was dat deze dieren vrij solitair leven.
Hij wist mij ook te vertellen dat Brasems van zulks formaat vrij normaal was.
Nu geven onderwaterbeelden natuurlijk een vertekend beeld en is het vrij lastig in te schatten.
Maar sommigen waren zeker ver over de 60 Cm.
Nu is 60 Cm geen extreme maat, maar de aantallen waarin ze voorkwamen verbaasde mij ( ten opzichte van wat er gemiddelt gevangen wordt ).
Helaas verteld hij nooit waar hij deze beelden gemaakt heeft of waar ze duiken.Reageer
-
Als ik zo'n karpersnob tref, en als ze het vragen van heb je wel eens karper gehaakt.
Standaart antwoord....................nooit ( heb geen intresse aan een horde wildkampeerders op mijn visstekken ).Reageer
-
De echt grote platte leven inderdaad in kleine schooltjes van misschien hooguit 5 stuks. Er zijn er gewoon weinig van en daarom is de vangkans voor witvissers gering. Karpervissers maken er door lange sessies en het grotere aas meer kans op. Ik denk ook dat die platten op plaatsen waar veel gekarpert wordt zich ook gaan richten op dat voedzame aas dat karpervissers voeren en minder geinteresseerd raken in maden enzo.
Voor de echte specimenvissers doet de lengte er niet echt toe, maar wel het gewicht. Misschien dat ze nog doorgroeien tot 75cm ofzo, maar vanaf 60cm gaan ze echt de hoogte en krijgen ze een dikke pens. Het draait dus om een dikke pens en een hoge/dikke rug.
De ene platte is met 60 cm nog echt een platte, maar ik vang ze op de Maas geregeld van 55 à 60 cm met een dikke rug. Ik heb grote handen met mijn bijna 2m, maar ik krijg mijn vingers dan niet onder de buikvinnen en moet dus in het schepnet onthaken.
Verder is het zo dat de meeste witvissers vrij dun vissen en het komt mij in ieder geval jaarlijks voor dat ik een dikke vis niet kan houden, ondanks elastiek enzo. Vaak wordt dan gezegd dat het zeelt, karper ofzo is, maar ik weet zeker dat het ook weleens kneiters van platten zijn.Wie een voorn niet eert is een brasem niet weerd.Reageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer