alweer over dobbers

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Roha
    pennenbouwer
    • 18-04-2005
    • 1175
    • Nijverdal

Jeroen,
    Ik kan met jouw stelling gedeeltelijk meegaan. Omdat ik beet krijg op dat lichte pennetje blijkt dat de vis geïnteresseerd is in m'n aas. De vis neemt het dus in de bek, maar laat vrijwel direkt ook weer los waardoor je alleen een kort 'tukje' ziet aan de pen. (Van onrust door (onder)stroming of heen en weer bewegen van de lijnopzet is geen sprake. Het pennetje staat doodstil op z'n plek.)

Hoewel die zware slider in jouw bewering dan voor een stillere aasaanbieding zou moeten zorgen, blijft natuurlijk de weerstand die een dergelijke pen in 't water heeft veel groter.
    (0,3gram is veertig keer lichter dan 12 gram!!) :~ :?

Ik heb dit fenomeen vaker meegemaakt op stilstaand water en er nog geen afdoende verklaring voor kunnen vinden
    Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
    www.dobberbouw.nl

Reageer

• Eduard
      Moderator
      • 11-08-2004
      • 3278
      • Sappemeer

Roha,
      het pennetje staat stil... maar zijn die 'tukjes' ook werkelijk aanbeten? Ik had ook een licht dobbertje heel scherp afgesteld en kon er geen beet aan krijgen (met een zwaardere dobber wel, maar dat kwam denk ik meer omdat ik meer lijn op de grond had liggen dan door meer lood). Als de vis op je voerplek is zal er ondanks dat het bladstil weer is en zonder (onder)stroming, wel 'turbulentie' zijn onder water, immers een vis zit niet stil, maar zwemt rondjes op en om je voerplek.

Kan het dus niet zo zijn dat je lichte dobbertje, met het haakje zwevend boven de grond, reageert op dat gewoel van staarten en vinnen?
      groet,
      Eduard

Reageer

• Roha
        pennenbouwer
        • 18-04-2005
        • 1175
        • Nijverdal

hoi Eduard,

Volgens mij waren die stootjes wel degelijk voorzichtige aanbeten omdat de pinkies aangevreten/beschadigd waren. (Ook als ik een vis wèl ving was de aanbeet minimaal met 't lichte pennetje)
        De sliderlijn had een zelfde onderlijn met staande haak. (Alleen had ik hier een knots van een bulklood boven hangen.) Deze pen gaf een kort stootje en zakte daarna vrijwel terstond de diepte in. Gewoon schitterend hoe die aanbeten waren.
        Het blijft voor mij een raadsel dat hele vistheoriën overboord gaan tijdens een dergelijke visserij.

Hoe dan ook; vissen blijft vissen.

Ik heb ervan geleerd dat wanneer de aanbeten minimaal zijn een onverwachte lijnopzet nog wel eens wil helpen.

Groet'n,

Ronald

><((('<><((('<><((('>
        www.dobberbouw.nl

Reageer

• Kosmozz
          Match en Feeder
          • 25-07-2005
          • 1959
          • Hannut

Geweldig die dingen die tegen je intuitie indruisen
          Carpe Diem

Reageer

• Eduard
            Moderator
            • 11-08-2004
            • 3278
            • Sappemeer

Oorspronkelijk geplaatst door Kosmozz

Geweldig die dingen die tegen je intuitie indruisen
            Yep! Soms is het meest onlogische de oplossing... alleen...kom er maar eens op!
            groet,
            Eduard

Reageer

Working...