Vis op vijver.
Collapse
Deze discussie is gesloten
X
X
-
Dit onderwerp roept (al jaren) discussie op. En ik denk dat de belangrijkste rede daarvoor is dat er onder ons vissers nou eenmaal een enorm verschil in beleving is. En nog niet eens het welzijn van de vissen.
Frederik, Terror, en vele andere wedstrijdvissers kunnen er volgens mij geen énkele voorstelling van maken dat er ook vissers zijn die met heel weinig tevreden zijn maar wel een heel andere manier en omgeving van vissen (nodig) hebben. Zij kunnen die vijvers en alles wat erbij hoort missen als kiespijn omdat ze hun beleving niet willen inruilen voor 30 kg.
Ik, (en ik denk Douwe misschien ook wel) snappen totaal niet (of maar half) wat de lol ervan is om 30 kg brasem in een net te trekken. Ik persoonlijk vind wedstrijdvissen an sich al helemaal nix... het staat mijlenver van mijn hengelsportbeleving af. Hiermee kijk ik niet op wedstrijdvissers neer, helemaal niet. Het is een vak apart, ik kan me niet met hen meten. Gelukkig doet niet iedereen hetzelfde op deze planeet, dat zou wel heel vervelend worden.
MVG,
Pieter
Reageer
-
dat is nou net zo mooi ,ik lees ook niet in vliegvissen dan hoef ik ook niets te lezen over die mensonterende slachtpartijen met die nep vlieg op een voorn
als het jouw sport niet is dan verdiep je je er toch niet in.
als je nou tegen die tas vissers ben ja ok duidelijk verhaal natuurlijk.
maar wedstrijd vissen vind ik minder erg als dat gekoketteer met je karpertje op een foto.
uiteindelijk is dat het doel voor een hoop van die posers gewoon een foto meer niet dat is toch ook raar ,er zijn foto's zat als je daar naar wilt kijken.
ik begrijp eigenlijk alleen de zeevissers goed lekker gulletje gevangen mooie grote pan kibbeling er van maken heerlijk
Reageer
-
[quote=Pieter Stam;94656]Dit onderwerp roept (al jaren) discussie op. En ik denk dat de belangrijkste rede daarvoor is dat er onder ons vissers nou eenmaal een enorm verschil in beleving is. En nog niet eens het welzijn van de vissen.
Frederik, Terror, en vele andere wedstrijdvissers kunnen er volgens mij geen énkele voorstelling van maken dat er ook vissers zijn die met heel weinig tevreden zijn maar wel een heel andere manier en omgeving van vissen (nodig) hebben. Zij kunnen die vijvers en alles wat erbij hoort missen als kiespijn omdat ze hun beleving niet willen inruilen voor 30 kg.
O jawel Pieter ik snap jou wel.
Lange tijd voor ik wedstrijdvisser werd, zat ik snachts ook op mijn eentje aan de waterkant op karper op paling te vissen, en daar kon ik heel goed van genieten. En ik kan dat ook respecteren, maar dan moet men ons als wedstrijdvisser ook respecteren en niet gaan uitschelden voor dierenbeulen omdat er veel vis op de vijver zit, te verstaan dat 5 ton vis nog geen 3000 vissen zijn. Maar wat ik eruit begrepen heb is dat er gedacht wordt dat elke gekochte vis hier in België van Nederland komt en dat ligt hun precies een beetje zwaar op de maag, moet je weten dat de laatste jaren er meer vis geleverd wordt vanuit de oostbloklanden omdat hij daar goedkoper is.Groetjes Freddy
*
Teamlid "Dierenvriend" België
*
http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm
http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm
http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892Reageer
-
Leuke discussie, ik had al een betoog geschreven hier, ,maar die is blijkbaar verloren gegaan (waarschijnlijk vergeten te posten na het intypen)
-Indien er hier in België in ieders achtertuin een visrijk slootje zou liggen
-Indien er hier in België meer dan twintig kanalen waren waar een grote wedstrijd kan worden georganiseerd.
-Indien er hier in België op ieder deftig kanaal een mooi net vis kon worden gevangen door iedereen.
-Indien er in België geen troepen aalscholvers zouden zitten die zich volvreten.
-Indien er in België de vis in het kanaal niet wordt aan stukken gereten door een waterturbine
-Indien er in België meer dan 14 personen op de 106 meer dan 1kg zou vangen op de bvl (+-topcomp.), (14personen is nu de realiteit, secortorwinst op 100 gram ook.)
Helaas is dat de realiteit NIET. Wij hebben geen talloze grachtjes, wat we wel hebben zijn putten, gegraven voor de wegenaanleg. En met slechte vangsten dan is het mss begrijpelijk dat wedstrijdvissers naar de putten trekken waar men kunstmatig goede vangsten kan garanderen.
Ik zal dan ook de laatste zijn om te erkennen dat er rasechte aquariums tussenzitten. Maar het wordt misschien eens tijd dat er ook wordt ingezien dat er ook goede en gezonde vijvers zijn, die alles in het mogelijke stellen om de vis zo goed mogelijk te behandelen. Op sommige vijvers zal de vis veel beter behandeld worden dan in het kanaal. (onthaken in emmer met ontsmet water, 15kg vis per net, een bioloog die een oogje in het zeil houdt, er wordt gewogen in bakken water, de vis komt dus geen 2min uit het water, met de kop eerst zetten is verplicht,...)
En dat het 'ik zit hier helemaal alleen in het midden van de natuur'-idee wat zoek is, is zeker waar. Maar het is maar wat je van vissen verlangt. Het is vaak kiezen tussen mooie natuur en geen vis en veel vis en de gezelligheid van het onder elkaar een potje hengelen. Het is echt lang zoeken naar een plaats waar de twee elkaar vinden. En die putten waar het natuurlijke nog aanwezig is, genieten ook mijn voorkeur, maar ze lopen niet zo dik...Reageer
-
Hier kan ik me volledig mee verzoenen Esperto.
Groetjes Freddy
*
*
-
wou hier link naar foto van vijver te plaatsen, maar lukt blijkbaar niet. Foto zal te groot zijn misschien.Groetjes Freddy
*
*
-
IK was ff achter ,maar ik heb het hele verhaal van de voors en tegens van de vijver visserij gelezen ,en ik moet zeggen veel verbaal geweld ,en dan nog vaak een hoop gekwaak voor de slaap Ik leef heel erg met Freddy mee die man beleeft aan de vijver visserij enorm veel plezier ,en dat is toch prachtig ,waarom moet men daar nou zo moeilijk over doen Ik denk dat een goed gevoerd belijd de vijver vissen zeker ten goede zal komen ,zo niet gaan de vissen dood en de bezoekers blijven weg dus dat is toch simpel ,kijk Frederik stelt dan dat om 2200 de pompen aan gaan daar is niets verkeerd aan vind ik bij ons in de grachten van Brielle gaat in de zomer ook de pomp aan prima toch en als je geen blauw alg wil zeker aan te bevelen ,Wat ik mij wel afvraag is als daar zo vijf tot zeven ton vis in de vijver gaat ,hoe gaat dat met het eten van die dieren ik denk dat zo'n schooltje vissen wel een hapje ver lust ,maar de spoeling zal dun zijn ben ik bang maar verder ,ik geef het toe dat onthaken in de emmer daar moest ik eerst wel een beetje om lachen ,maar het gaat toch om het wel zijn van de vissen dus een maal aan het idee gewend kan ik dit heel goed begrijpen en dan 15 vissen per net is ook niet verkeerd Alles duid er op dat de uitbaters van de vijvers het beste voor hebben met de vissen ,zo niet zullen ze vast en zeker achter het net vissen en is de kassa snel uit gerinkeldGroeten van Jan de visserReageer
-
Freddy,
Jij was toch degene die deze topic startte. Jullie Vlamingen weten wel de zaken scherp te stellen. Ik begrijp nu ook waar jullie problemen met de Walen vandaan komen. Zelfs op dit forum lukt het je een kleine oorlog te onketenen. Verder is vissen op een put niet mijn dingetje, omdat ik van het wijdse water houd, zoals de rivieren. Ik gun jullie echter van harte jullie plezier aan de put en de kantine en zou het al eens gaan vervelen, dan ben je wat mij betreft, van harte welkom bij het Hollandse viswater.
Groeten,
PeBo.]Member of the Easterwood dreamteam.
Also member of the Winning team 2012 en 2014. 67% winnings over the last three years
Groeten,
PeBo.Reageer
-
Inderdaad ik ben deze topic begonnen, omdat er ergens anders reeds was mee gestart en vond dat het daar niet op zijn plaats stond.Freddy,
Jij was toch degene die deze topic startte. Jullie Vlamingen weten wel de zaken scherp te stellen. Ik begrijp nu ook waar jullie problemen met de Walen vandaan komen. Zelfs op dit forum lukt het je een kleine oorlog te onketenen. Verder is vissen op een put niet mijn dingetje, omdat ik van het wijdse water houd, zoals de rivieren. Ik gun jullie echter van harte jullie plezier aan de put en de kantine en zou het al eens gaan vervelen, dan ben je wat mij betreft, van harte welkom bij het Hollandse viswater.
Groeten,
PeBo.
Zelf heb ik deze kleine forumoorlog niet ontketend.
En wanneer ik de kans heb ga ik ook nog eens op een kanaal vissen en dan is het niet om zoveel mogelijk vis te vange maar wel degelijk om me eens lekker te ontspannen aan de waterkant. Dat moet ook kunnen.
Hoi Janb,
De vis op de vijver wordt tweemaal in de week bijgevoerd met korrels, vitaminerijk alles erop en eraan ook tegen schimmels, onze vis wordrt hier wel degelijk verzorgd hoor. En ook wij hebben hier aalscholvers die met onze vis gaan lopen, en je weet wel wat die kunnen verorberen op een paar dagen tijd zeker.
Groetjes Freddy
*
*
-
Met alle respect Freddy ik vind dat jij in het begin een juiste keuze gemaakt hebt om de discussie uit de andere te halen en hier opnieuw te beginnen.
Maar bij iedere verdere posting van jou maak jij het duidelijk dat de vis zonder allerlei kunstgrepen het niet lang zal overleven.
Dat vind IK dierenkwelling jij mag er van vinden wat jij wilt ook dat maakt mij verder niets uit.
Jij bent deze discussie hier begonnen dus je kunt commentaar verwachten OP ARGUMENTEN en niet op onderbuik gevoelens.
De enige argumenten die ik heb gelezen komen van Esperto en weet je? ik kan mij daar helemaal iets bij voorstellen.
Niet dat ik dan OM ben maar ik ga het begrijpen en dat is een doel van een discussie al die andere min of meer bedekte beledigingen zorgen er alleen maar voor dat de kont in de krib gaat.
Jij kunt wel zeggen dat de criticasters niet belediging worden maar dan moet je de inhoud nog maar eens GOED lezen.
Of de vis uit Nederland komt of uit Hongarije maakt mij verder niks uit.
Jij maakt het alleen nog maar erger door te stellen dat jij een WEDSTRIJDVISSER bent en dat de rest jou niks uitmaakt je loopt volgens jou eigen zeggen zelfs als een holenmens met een knuppel rond dat maakt een wedstrijdvisser een Neandertaler.
Ik ken zolangzamerhand heel wat wedstrijdvissers die zich helemaal niet in dat beeld kunnen vinden.
Natuurlijk wil ik ook graag veel vangen daar ben je voor weg en bij een wedstrijd wil je uiteraard liever veel vangen maar als de wedstrijd met 2 kilo beslist wordt maakt dat ook niks meer uit je hebt gewonnen en dat was je doel toch?
IK denk dat het nu beter is om echt te stoppen ik begrijp heel goed hoe de situatie in België is.
Ik zou zeggen trek er nog een zooitje brasem uit en ik hoop voor de vis dat zij snel het heden met de eeuwigheid zullen wisselen want dit is geen weidelijk leven.Vissen is een hobby geen religie!Reageer
-
[quote=Ivo-69;94634]Onderstaand citaat uit eerste posting in dit topic.
Wie maakt hier van mij de man met de knots?weinig volk betekend dat er op de vijver niet veel te vangen is, want dat is de eerste vereiste, dat de vijver goed moet draaien, [\QUOTE]
Er MOET dus gepresteerd worden met hoge vangsten, dat is ook wat ik lees in andere postings in dit topic. En dat dat dan ten koste gaat van enkele tonnen dode vis, ach dat is niet interesant want je hebt toch maar mooi laten zien wie hier de man is..... (in mijn ogen een houding uit het stenen tijdperk)
Je moet eens leren lezen wat er staat Douwe.
En wie is er gestart met de beledigende woorden richting Belgische wedstrijdvijvers? (meer bepaald in mijn richting)
Dat ik daar dan op reageer is maar niet meer dan normaal zeker. Maar had ik geweten dat ik hier de pispaal ging zijn had ik het zeker niet gedaan. Maar ja bedankt op deze manier leer je ook mensen kennen.
En dan nog ik zet die vis niet op de vijver dat wordt beslisd door het bestuur, en wanneer zij dat nodig vinden om er zoveel op te zetten ga ik hun niet tegenspreken.Aangepast door † Frederik de Belder; 20-06-2008, 10:14.Groetjes Freddy
*
*
-
Heren laten we nou eens de rollen om draaien wij hollanders wonen in Belgie en hun hier !!
Ik weet 100& zeker dat wij dan allemaal ook op zo put gezeten hadden .
Zo heeft ieder land zijn eigen ding van vissen en het is ook belachelijk om iemand daar persoonlijk op aan te vallen .
Of iets goed of slecht is dat terzijde ik ben er ook niet mee eens maar begrijp wel de manier dat Fred ons duidelijk wil maken en daar heb ik groot respect voor.
Laten we nu gewoon verder gaan op een normale manier anders is het een slot op deze topic .
gr johnGroetjes
Johnny
Match
Feeder
StokReageer
-
Mooi gesproken John, Elk land heeft zijn diversiteit dat is ook het mooie aan elk land. Ik geloof dat de King of Clubs geen doorgang zal vinden als Nederland het zelfde water aanbod had. Naar Noorwegen gaan om daar in Fjorden te vissen is dan ook zinloos. Dus laat de Belgen(met respect gezegd) lekker vissen op hun vijvers. En laat de Nederlander lekker in zijn kanalen en rivieren dobberen. Iedereen zijn meug heb ik altijd geleerd.Heren laten we nou eens de rollen om draaien wij hollanders wonen in Belgie en hun hier !!
Ik weet 100& zeker dat wij dan allemaal ook op zo put gezeten hadden .
Zo heeft ieder land zijn eigen ding van vissen en het is ook belachelijk om iemand daar persoonlijk op aan te vallen .
Of iets goed of slecht is dat terzijde ik ben er ook niet mee eens maar begrijp wel de manier dat Fred ons duidelijk wil maken en daar heb ik groot respect voor.
Laten we nu gewoon verder gaan op een normale manier anders is het een slot op deze topic .
gr johnBeter goed gekopieerd dan slecht ontworpen
Reageer
-
[quote=Frederik de Belder;94688]maar tegen spreken is ook moeilijk, het bestuur word gekozen door de leden ,dan moeten die leden zich niet achter het bestuur gaan verschuilen ea zal zeker op de jaarvergadering zijn besproken ,het bestuur kan niet zo maar wat doen lijkt mij ,maar verder Freddy lekker door blijven vissen ,ik ben blij dat ik nu weet dat ze toch eten verstrekt krijgen.Onderstaand citaat uit eerste posting in dit topic.
Wie maakt hier van mij de man met de knots?
Je moet eens leren lezen wat er staat Douwe.
En wie is er gestart met de beledigende woorden richting Belgische wedstrijdvijvers? (meer bepaald in mijn richting)
Dat ik daar dan op reageer is maar niet meer dan normaal zeker. Maar had ik geweten dat ik hier de pispaal ging zijn had ik het zeker niet gedaan. Maar ja bedankt op deze manier leer je ook mensen kennen.
En dan nog ik zet die vis niet op de vijver dat wordt beslisd door het bestuur, en wanneer zij dat nodig vinden om er zoveel op te zetten ga ik hun niet tegenspreken.Groeten van Jan de visserReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer