Boilies voor het eerst maken.

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • snoopdevil
    Newbie
    • 25-04-2006
    • 11

    Boilies voor het eerst maken.

    Ik wil binnenkort zelf boilies maken, ik heb mijn recept net in huis gehaald.
    Me recept ziet er als volg uit,

    Volkoren tarwemeel 500gr. ( ik ben net bij c1000 geweest ze hadden alleen tarwe bloem zal dit ook gewoon goed zijn of moet iverder zoeken naar volkoren tarwemeel?)
    Van den eynde tuttifrutti 80 gr.
    Maismeel 250gr.
    Aardappelmeel 200gr.
    soja ontvet 60gr.
    Euvalbemine ( eipoeder) 40gr.

    Deze recpet heb ik gevonden op het internet van professionele vissers.

    Nu is mijn vraag als volgt, Hoeveel water ik er dan ong. in moet doen ( of moet ik dit zelf op gevoel doen)?
    En als ik alles door elkaar heb gemixt spuit ik het op me tafel, hoelang moet ik het dan op die tafel laten liggen ? en daarna ga ik dus balletjes draaien en hoelang moet ik die dan weer latenm liggen voordat ik ze een paar minuten ga koken ?


    [Gewijzigd door snoopdevil op 04-28-06 at 05:58 PM]
  • gamer
    Newbie
    • 09-04-2006
    • 19

    #2
    hoi
    kijk eens op http://members.home.nl/pr-hunter/boilies.htm daar staadt alles op van boilies maken daar heb ik het ook geleerd en als je op fotos in stappen drukt dan krijg je mooie fotos
    wie tips heeft mag mij altijdt toevoegen op msn dragonof0@hotmail.com

    Reageer

    • snoopdevil
      Newbie
      • 25-04-2006
      • 11

      #3
      Kan echt niemand mij vertelle hoeveel water erbij moet en of eieren ( ik heb natuurlijk al die eialbumine) dus ei lijkt me niet nodig) ?
      En of ik ipv volkoren tarwemeel ook tarwe bloem kan gebruiken?

      Reageer

      • karperkoning
        Karpervisser!
        • 13-12-2005
        • 878
        • AELSE

        #4
        1 ei per 100 gram mix..
        klop de eieren en doe dan de mix bij de eieren!!
        niet andersom dan gaat het klonteren...

        Ralph
        http://www.carpteamelsloo.tk

        http://www.hsv-juliana.tk

        Helemaal Karpervisser !!!
        Karp Fishing 4 live!

        De groeten
        Ralph

        Reageer

        • warhead
          Specimen Hunter
          • 27-09-2003
          • 1498
          • haacht

          #5
          De hoeveelheid eieren varieert van mix tot mix. Kan gaan van 8 tot 13-14 eieren per kg. Ge klutst gewoon een ei of 6 in een kom en dan voeg je mix toe tot het deeg niet meer aan de vingers plakt. Blijft het dat toch doen moet je je mix aanpassen, het omgekeerd geldt natuurlijk ook. Heb je nog nooit boilies gerold begin dan met 1 ei, maximum 3 om het onder de knie te krijgen.
          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

          Reageer

          • maikel10909
            Newbie

            • 09-07-2009
            • 5
            • zuidland

            #6
            sojabloem vet 3000
            polenta bloem 2000
            rijstebloem 1000
            tarwebloem 1000
            suiker 100
            olie 300
            maismeel geel 1000
            eieren 600
            rijstgriesmeel 1000

            is dit een goed recept voor 10 kilo

            Reageer

            • Pieter Stam
              -
              • 11-10-2002
              • 2882
              • NL

              #7
              Ehh... je reageert op topics van 3 jaar oud. Opzich prima om via de zoekfunctie de topics te vinden en te reageren maar het kan dan wel zo zijn dat de jongens die 3 jaar geleden actief waren niet meer zullen reageren.

              Op je vraag kan ik je helaas niet verder helpen. Misschien dat iemand anders zijn licht erover kan laten schijnen.

              Groet, Pieter

              Reageer

              • feedervisser
                Met enige kennis...

                • 27-03-2008
                • 389
                • merelbeke

                #8
                hoi maikel10909

                mijn boliesamenstelling is totaal 1,040kg,hier doe ik 10eieren bij.
                wil je nu weten hoeveel kg boilies je hiervan hebt dat is heel éénvoudig,je vermenigvuldigd met 1.3 en je weet het
                ik moest het laatst nog boilies maken voor iemand,ik had 20.8kg mix,na 2dagen droogtijd had ik 27kg boilies

                gr marnix

                Reageer

                • vissertje007
                  Newbie

                  • 11-07-2008
                  • 1
                  • groessen

                  #9
                  hallo

                  ik heb een vraag is boillies zelf maken niet veel duurder dan ze gewoon in de winkel te kopen.
                  ik wil ze ook zelf gaan maken maar wil eerst weten wat goedkoper is.

                  gr.bas023

                  Reageer

                  • feedervisser
                    Met enige kennis...

                    • 27-03-2008
                    • 389
                    • merelbeke

                    #10
                    hoi vissertje007

                    je kan een goedkope mix samenstellen maar ook andersom,het grote voordeel van zelf boilies maken is:je weet waarmee je vist.

                    gr marnix

                    Reageer

                    • Rolla
                      Allroundvisser

                      • 03-05-2009
                      • 2432
                      • Ter Apel

                      #11
                      @vissertje007

                      Ik zou mij eerst eens goed in de materie gaan verdiepen, voordat je er aan begint. Ik heb zelf namelijk een paar keer boillies gedraaid en dat is mij niet goed bevallen. Ten eerste gaat er tijd in zitten en ten tweede is het mij maar een keer gelukt om goede ballen te draaien. De andere keren begonnen de ballen te scheuren tijdens het drogen. Daar baalde ik zo van dat ik de boillieplank verkocht heb aan een andere karpervisser en de kant en klare bollies van Starbaits (4,95 euro de kilo) gehaald heb. Met deze ballen heb ik mijn eerste karper gevangen.

                      Mocht je zelf willen gaan draaien dan zou je de volgende ingredienten kunnen gebruiken :
                      -tarwemeel
                      -maismeel / maismeel zoet
                      -polenta
                      -vismeel

                      Ik zorgde er voor dat ik op ± 850 gram uit kwam en voegde er nog 150 shellfish 'n krill van Waterlandbaits aan toe.

                      Om een deeg te maken deed ik 8 eieren in een emmer en voegde daar de 150 gram shellfish 'n krill aan toe en mixte alles goed door elkaar. Vervolgens ging al mixend de rest van de boilliemix er door.

                      Zelf maken is niet goedkoper, maar kan als voordeel hebben dat je weet waar je mee vist.
                      Vaste stok | Match | Feeder

                      Reageer

                      • Douwe
                        NHSF lid van verdienste
                        • 01-07-2006
                        • 3136
                        • Leeuwarden

                        #12
                        Zelf maken is wel degelijk goedkoper, je hoeft namelijk niet de personeel-elektra-materiaal-belasting enz. kosten te betalen.
                        Zou je een mix samenstellen van € 10,00 de kilo ik reken dat maar als gemiddelde prijs voor een fabrieksboilie, dan kun je nogal wat dure dingen er in doen.

                        Zelf maken is altijd goedkoper en beter dan kopen, er zijn heel wat mixen die niks meer bevatten dan het recept hierboven, haal het vismeel weg en je hebt een dure 50/50 mix die te koop is in vele winkels.
                        Vissen is een hobby geen religie!

                        Reageer

                        • Pumpy
                          Zeeltkolder

                          • 20-07-2007
                          • 364
                          • 't Gooi

                          #13
                          Misschien een hulp voor geïnteresseerden die eens home made boilies willen maken
                          Ik vond ooit deze boiliecalculator



                          Hiermee kun je zelf je mix samenstellen en valideren.
                          Na het bepalen van je mix krijg je een evaluatierapport
                          Hierin staat o.a.het percentage eiwitten,vetten, koolhydraten.
                          Tevens de mate van uitharding, rolbaarheid en instant-response.

                          Erg leuk gedaan en voor beginnende boiliedraaiers misschien wel interessant.

                          Succes

                          Aangepast door Pumpy; 06-08-2009, 17:54.
                          Met vriendelijke groet,

                          Marcel (Vis)Pomp

                          Reageer

                          • Douwe
                            NHSF lid van verdienste
                            • 01-07-2006
                            • 3136
                            • Leeuwarden

                            #14
                            Lijkt leuk die validator maar neemt bv de eieren niet mee in de berekening of dat moet inmiddels zijn aangepast.
                            Juist het ei geeft een totaal ander beeld van je boilie.
                            Als je niet al te goedgelovig bent is het een aardig hulpmiddel maar zonder ei is het niks waard.
                            Bovendien is het nogal arrogant om te bepalen wat de instantwerking zal zijn, er is nogal wat verschil tussen de diverse wateren namelijk.
                            Vissen is een hobby geen religie!

                            Reageer

                            • kraak
                              mooi weer visser
                              • 09-08-2005
                              • 307
                              • Kampen

                              #15
                              Als je je ingredienten 'groot' inkoopt is het een stuk goedkoper om zelf boilies te draaien. Dat er een hoop tijd in gaat zitten is een feit. Ik zie het maar als een hobby in mijn hobby.

                              En eigen bollen daar zit het ingredient vertrouwen in, dat kan je niet kopen
                              vr.gr. Jeroen

                              Reageer

                              Working...