beginnersvraag...

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • fishie
    roof/karper visser

• 04-05-2008
    • 52
    • visvijver

beginnersvraag...

Beste mensen ik heb weer wat vraagjes

1.is het altijd zo dat je lang moet wachten voor je karper vangt?

2. is karper sterker dan snoek ( zijn ze wel ong even groot)

3. Als je met bollies vist op de bodem duurt het dan ook weer altijd lang voor je er een hebt?

4. pop ups bollies blijven toch drijven? is dat dan speciaal om er drijvend mee te vissen of om een andere reden?

5. ohja moet je persé een vrijloop molen hebben om karper te kunnen vissen?

6. wat is een rig?

7. wat is een Hair?

thanks alvast het zijn er aardig wat maar zo leer ik tenminste
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

1. Nee
    2. Ja
    3. Nee
    4. a. Ja, b. nee, c. om net boven de bodem te kunnen vissen. Maar drijvend kan ook.
    5. Nee
    6. Onderlijn
    7. Lusje onder haak waarop (hard) aas wordt bevestigd.

Reageer

• fishie
      roof/karper visser

• 04-05-2008
      • 52
      • visvijver

Hele erg bedankt hier kan ik wat mee!
      maar hoe kan het dan dat ik al best vaak met bollies op karper gevist heb en nooit wat gevangen heb terwijl er in die vijver wel veel karper zit! hoe kan dat?
      en wat is dressuur ofso?
      ohja ik heb geen vrijloop molen maar hoe moet ik het dan doen want normaal als je je hengel ergens in een standard zet doe je die vrijloop klik open en als je beet hebt neemt die dus draad waardoor je pieper af gaat tog? maar hoe moet ik dat dan doen met een molen zonder vrijloop?

heel erg bedankt alweer

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Als de techniek (statisch vissen) je geen resultaten oplevert moet je toch eens goed bij jezelf te rade gaan waar dat aan kan liggen. Ik kan daar geen antwoord op geven. Maar ik wil er wel wat over zeggen.

Vissen is niet alleen een kwestie van weten hoe iets moet. Boeken lezen, internetten, forums... allemaal nuttig maar daarmee ben je er niet. De basis van vissen is dat je ongeveer weet hoe het er in de natuur en onder de vissen aan toegaat. Door ervaring. Meestal leer je dat stapsgewijs. Ik heb de indruk dat je nog niet veel ervaring hebt met (deze manier van) vissen. Het is niet ***lig bedoeld maar maar ik krijg het gevoel dat je 'de basis' mist.

Wat ik nu schrijf gaat niet specifiek over jou maar het is wel iets om over na te denken. Veel jongelui stappen van de Play Station 3 en www.hoevisikopkarper.nl rechtstreeks over op de rodpod en het 'moderne' karpervissen. Je pikt ze er langs de waterkant zo tussenuit.

Kom je tot de conclusie dat je misschien toch wel tot die laatste groep behoort, dan wil ik je de volgend tip geven: Ga terug naar de basis. Ga weer eens met de vaste stok op brasem vissen, probeer eens wat zeelt te vangen, pak eens de penhengel en probeer op die manier een karper te vangen, of met de korst. Zo doe je een schat aan ervaring op. Met deze ervaring is het een stuk makkelijker om de op het oog 'moeilijkere' technieken (statisch) onder de knie te krijgen.

Molen zonder vrijloop: Slip helemaal openzetten in zijn lichtste stand. Aanslaan met de hand op de spoel. Daarna de slip tot de goede stand dichtdraaien.

MVG,
        Pieter

Reageer

• karperkoning
          Karpervisser!
          • 13-12-2005
          • 878
          • AELSE

Pieter heeft voor een groot gedeelte wel gelijk...
          je zal eerst wat ervaring moeten opdoen maar om dat te doen door te pennen... ga eens kijken bij medevissers en ook op internet leer je veel..
          ikzelf zie penvissen niet als een stap lager dan statisch vissen hoor..
          je hebt wel gelijk als je zegt dat je een grote ervaring ermee opdoet om ook in het statisch vissen te gebruiken... want bij penvissen gaat het ook voornamelijk om de laatste meter onder water net zoals het statisch vissen..

Ralph
          http://www.carpteamelsloo.tk

http://www.hsv-juliana.tk

Helemaal Karpervisser !!!
          Karp Fishing 4 live!

De groeten
          Ralph

Reageer

• fishie
            roof/karper visser

• 04-05-2008
            • 52
            • visvijver

Bedankt ik hoor niet bij die groep hoor pierre en vis al heel lang met de vaste stok en ben vaak ana het feederen op de eem waar ik super grote deurmatten van brasems eruit haal!
            ik heb ook wel eens op het hilversums kanaal een karper gevangen met maden en die zijn zeker sterk omdat er erg stroming staat!
            dus hebben jullie verder nog tips?

p.s. Ik heb geen playstation:P

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Fishie je kunt bij de betere hengelsportzaak een DVD krijgen bij aankoop van wat materiaal en anders is die te koop voor € 1,50 ga die halen dan zie je veel meer dan je hier uit woorden kunt halen.
              Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• fishie
                roof/karper visser

• 04-05-2008
                • 52
                • visvijver

Kee bedankt maar ik vind het wel raar als ik met mijn vriend mee ga die al ik weet niet hoeveel karpers gevangen heeft ook een van 28 pond in eemnes, doe ik precies hetzelfde als hij enz zelfde technieken enz en dan vang ik niks en hij ook niet en dat is al een paar dagen zo!
                hoe kan dit dan? want het ligt dan volgens mij niet egt aan mij!

douwe: thanks voor de tip zal is gaan kijken

Reageer

• Rutger
                  Kurk op karper
                  • 10-04-2005
                  • 188
                  • Ossendrecht

Ja, dat is dus niet zo een erg sterke vraag want het zou aan ik weet niet hoeveel dingen kunnen liggen in mijn ogen. Dat zijn dingen die je niet zo 1, 2, 3 kan beantwoorden. "Ik vang niks waar ligt het aan?" kunnen we hier weinig mee. Dan zul je toch eerst wat meer toelichtingen moeten geven..

Mvg,

Rudi

p.s. Wat op het ene water wel karper op de mat brengt kan op een ander water totaal niks op de mat brengen..
                  Aangepast door Rutger; 09-05-2008, 08:39. Reden: onvolledig
                  Het is vlees noch vis..

http://robmeijermodelbouw.nl

Reageer

• fishie
                    roof/karper visser

• 04-05-2008
                    • 52
                    • visvijver

Euhmm het is een soort park vijver met de diepte in het midden tot ong 2 meter en aan de kant een centimeter of 60-70 er zit best veel karper dus...... is dit genoeg info?

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

enz en dan vang ik niks en hij ook niet en dat is al een paar dagen zo!
                      hoe kan dit dan? want het ligt dan volgens mij niet egt aan mij!
                      Dus hij vangt zonder jou wel vis en met jou niks en dan zeg je dat het niet aan jou ligt??
                      Het zou ook zo kunnen zijn dat hij helemaal niet zoveel vis vangt dan dat hij zegt.

Maar los daarvan; vissen is geen vangen leer dat eerst maar eens en het succes ligt in doorzetten.
                      Maar het allerbelangrijkst is daar vissen waar de vissen zich bevinden.
                      Donder je de boel maar ergens neer en ga je dan zitten wachten of weet je hoe de bodem is.
                      Eerst is de vis daar waar ik wil gaan vissen of komen de vissen daar, dan dieptes, verloop van oever naar midden, hard of juist zacht en waar zijn dan de harde en zachte plekken, hoe dik is de zachte laag enz.
                      Dan pas na gaan denken wat voor aas moet ik gaan gebruiken, je kunt het beste aas neerleggen maar als de vis er niet komt vang je niks.
                      Met slecht aas vang je wel waar de vis komt maar nog beter is een combinatie van "goed" aas met waar de vis komt.

Allemaal dingen die je moet weten voor je ergens met succes wilt gaan vissen.
                      En weet je wat?? je moet het allemaal zelf uit gaan peilen en zoeken geloof maar niet wat een ander zegt want al te goedgelovig is buurmans gek.

Reageer

• fishie
                        roof/karper visser

• 04-05-2008
                        • 52
                        • visvijver

Thanks thanks een hoop informatie!
                        nou mijn beste vriend die donderd gewoon ze mooie spul(heeft egt mooi spul) uit en die vang vaak grote karpers en die heeft die dan op zijn mobiel op de foto staan zodat ik ze zie en die zijn egt groot!
                        maar peilen doe je tog met een peilloodje? en knijp je die aan een loodje vast aan je draad of an je haak?

thanks iedereen jullie helpen me goed!

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Haal de DVD daar wordt ook het peilen uitgelegd.

Reageer

• fishie
                            roof/karper visser

• 04-05-2008
                            • 52
                            • visvijver

oke bedankt allemaal!

Reageer

• Rutger
                              Kurk op karper
                              • 10-04-2005
                              • 188
                              • Ossendrecht

@ Douwe, bedoel jij trouwens die DVD van Korda?
                              Het is vlees noch vis..

http://robmeijermodelbouw.nl

Reageer

Working...