beginnersvraag...

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Nee ik bedoel de gratis DVD Verantwoord vissen op karper die uitgegeven wordt door de SBBK lees hier verder.

De deelnemende winkeliers staan ook op die site en ik moet eerlijk zeggen het is niet uitsluitend voor beginnende vissers.
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Machinehead
      Zeelt en Karper visser

• 07-07-2007
      • 146
      • Houten

Ik ben ook een begginende karper visser maar dit is niet de manier om aan informatie te komen. Lees veel artikelen in hengel bladen op internet,

Maar het beste ga je naar "ervaren" karper vissers die in jou meertje al wat vissen hebben gevangen. Vraag ze over van alles en nog wat, Denk aan plekken of routes die de vis aflegt etc. Kies dan een aas uit waarvan je zeker weet dat er niet heel vaak mee gevist word.
      Koop ook niet van die goedkope boilies van 2 euro de kilo want daar heb je weinig kans dat je ermee vangt, deze staan stijf van de conserverings middelen.
      Het beste kun je mischien tijgernoten proberen als je wat minder te besteden hebt, je kunt zelf boilies maken, of je koopt kwaliteits boilies.
      Onderlijnen kunnen gewoon standaard dingen zijn.
      en dan als je eenmaal weet waar de vis zich bevint ga je voor voeren. Ik deed 3 dagen lang voor voeren en de 4e dag bevissen. Bij mij werkte het. Ik voer met ongeveer 700 gram boilies + 300 gram karper pellets op de eerste dag. Dat bouw je dan langzaam af.
      Als je dat gedaan hebt kun je het avontuur beginnen denk ik :P

Reageer

• fishie
        roof/karper visser

• 04-05-2008
        • 52
        • visvijver

Hee bedankt!

goeveel heb jij er al gevangen?? en heb je nog tips inverband met water? wat is een goed water? is een parkwater eigenlijk goed? en kan je met een korfje als je daar lokvoer in doet en je neemt een rig en dan bollies erop kan dat?

thanks alvast

Reageer

• Rutger
          Kurk op karper
          • 10-04-2005
          • 188
          • Ossendrecht

Het beste is om te vissen waar je mee voert. Als je alleen een bergje lokvoer hebt met een boillie dan springt deze er nogal uit. Kan wel lokvoer met mais mengen bijvoorbeeld en dan mais op je hair doen.

Parkwateren verschillen nogal. Vind het zelf niet echt super om er op te vissen vanwege de drukte. Hier in de buurt zijn ze ook waardeloos, desondanks zijn er mooie parkwateren met flinke jongens te vinden.

Ltrs

Rudi
          Het is vlees noch vis..

http://robmeijermodelbouw.nl

Reageer

• fishie
            roof/karper visser

• 04-05-2008
            • 52
            • visvijver

kee bedankt!

Hier is een vijver en daar zitten vaak mannen te vissen et echt proffesional spul enz
            dus er zal vast wel karper zitten!
            maar ik had nog een vraag raad je me ana als beginner te vissen met een bollie?

en is dit een goede bollie miks: 1deel griesmeel 1deel maismeel> is dit goed en heb je verder nog tips of iets wat je wil zeggen?

bedankt alvast

Reageer

• Rutger
              Kurk op karper
              • 10-04-2005
              • 188
              • Ossendrecht

Ben zelf ooit begonnen met maïs, maden, deeg en dat soort dingen maar ja dat hoeft niet persé natuurlijk. Beginnen met boillies, ik zou niet weten waarom niet, het gebruik ervan vereist echt geen jarenlange ervaring in de visserij. Zelf draaien vereist daarentegen wel wat info. Ik zou niet zomaar in het wilde weg wat gaan staan draaien. Maar hier zijn tegenwoordig goeie artikelen over te vinden op internet (qua waardes etc.) Daar barst het overigens ook van de recepten. Ik zou zeggen, hou het in het begin simpel (en laterop ook eigenlijk.. ) Maar niet zo simpel als alleen griesmeel en maïsmeel in ieder geval. Dat zeg ik, gewoon op internet zoeken. Besteed er wel genoeg aandacht aan, je wil niet dat de vissen op je water er kotsmisselijk van worden natuurlijk.

Toch wil ik je ook aanraden om, zeker als je op een parkwater vist, een andere vorm van aas te proberen. Meestal zijn dat soort wateren namelijk plat gebombardeerd met bollen in alle smaken en vormen. Een flinke vismeelpellet zorgt al voor wat afwisseling wat nooit kwaad kan..

Tot zover,

Ltrs

Rudi
              Het is vlees noch vis..

Reageer

• fishie
                roof/karper visser

• 04-05-2008
                • 52
                • visvijver

Ahha maar wat is precie sene vismeel pellet? en als ik emt mais ga heh vang ik dan ook brasems en voorns want dat wil ik juist niet!
                heb je een aas dat anders is dan normaal waardoor je op zo'n vijver meer kans hebt van slage>?< ohja super bedankt voor al je info dat vind ik echt top!

thanks laterzz

Reageer

• Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

Je hebt als karpervisser één groot nadeel, een brasem is een karperachtige die zich op precies dezelfde manier voedt.
                  Je kunt de brasem niet uitschakelen met aas.

Reageer

• fishie
                    roof/karper visser

• 04-05-2008
                    • 52
                    • visvijver

nee oke maar met bollies vang je amper tot geen brasems maar je haak en hair vol met mais denk ik dat je meer brasem dan karper vangt ofnie? en weet je anders gewoon nog een goed aas?

Reageer

• Rutger
                      Kurk op karper
                      • 10-04-2005
                      • 188
                      • Ossendrecht

Tuurlijk zijn particles witvis-gevoeliger dan boillies, maar vergis je niet. Op boillies (toch zeker tot 20mm) pak je net zo makkelijk brasems. Ook bollen die zo groot zijn dat ze ze niet in de mond krijgen blijven ze net zolang tegenaan klooien totdat ze vanzelf een keer gehaakt raken. Als iemand een karperaas heeft wat garantie geeft op 0,0 bijvangsten krijgtie van mij een lintje.

Ltrs

Rudi
                      p.s. Wat pellets en andere dingen betekenen kun je gewoon opgooglen..
                      Het is vlees noch vis..

Reageer

• fishie
                        roof/karper visser

• 04-05-2008
                        • 52
                        • visvijver

Kee super bedankt allemaal!
                        ik kga denk ik maar is een keer met frollic maar ga eerst met zoete mais waar ik nog een zakje vanillesuiker doorheen gooi vissen!
                        zal ik het dan over de haak heel veel zodat je de haak niet meer ziet en over de hair doen of wat?

super bedankt

Reageer

• warhead
                          Specimen Hunter
                          • 27-09-2003
                          • 1498
                          • haacht

Oorspronkelijk geplaatst door fishie
                          Kee super bedankt allemaal!
                          ik kga denk ik maar is een keer met frollic maar ga eerst met zoete mais waar ik nog een zakje vanillesuiker doorheen gooi vissen!
                          zal ik het dan over de haak heel veel zodat je de haak niet meer ziet en over de hair doen of wat?

super bedankt
                          Brasem kan je niet volledig uitschakelen maar er zijn wel bepaalde aassoorten/boiliemixen die gemakkelijker brasems gaan aantrekken. Zoete mais bv tegenover gewone gekookte en vanillesuiker ook, trekt veel te fel brasem aan. Opt kanaal is het al 2 jaar geleden dat ik nog een brasem gehaakt heb, denk dat ik ze op 1 hand kan tellen in al die jaren.
                          om mijn visclub te promoten sla ik alles naar de kloten,
                          trop commerciale, desolé|studio Baptiste rulez

Reageer

• fishie
                            roof/karper visser

• 04-05-2008
                            • 52
                            • visvijver

Oh dust valt wel hartstikke mee?

thanks

Reageer

• fishie
                              roof/karper visser

• 04-05-2008
                              • 52
                              • visvijver

Beste mensen zo gata mijn montage eruit zien:

nr1=de lijn
                              nr2= op de lijn zit een afstandshoudertje weet je wel waar je je korfje ana hangt maar dan een bonk lood van hoeveel gram? (by the way die afstandhouder is ijzer)
                              nr3= stoppertje die de afstandhouder stopt.
                              nr4= achtje en dan de rig! en dan ana de haak doe ik mais en aan de hair ook!
                              kan ik hier mee gana karpervissen? is dit een beetje goed bedacht?

alvast bedankt en hoeveel gram moet dat lood bonkje zijn dan? 40 ofso het is voor in een park vijver waar niet heel veel stroom staat!

Reageer

• Douwe
                                NHSF lid van verdienste
                                • 01-07-2006
                                • 3136
                                • Leeuwarden

Nadeel is dan weer dat zoete blikmaïs ook de karper beter aantrekt dus je schakelt het een een beetje uit en je maakt het doel - de karper - lastiger om te vangen, bovendien is een kanaal niet te vergelijken met een vijver.

Fishie wat wil je nu karpervissen of feedervissen?
                                Wil je karper vissen ga dan niet met een voerkorf vissen het kan wel maar dat is weer een andere manier van vissen.
                                Ik lees dat je de korf wilt laten stoppen door een stopper maar zet de korf in geen geval boven de afhouder vast.
                                Een karper die boven de stopper voor lijnbreuk zorgt raakt van zijn leven de korf niet kwijt.
                                Je maakt dan een zgn. sterfmontage de vis blijft ergens achter hangen en sterft omdat hij niet weer los komt.

Zoek op de site van bv Korda om wat goede montages die zijn er genoeg, bij een lijnbreuk komt het lood dan vrij en de vis blijft tenminste niet ergens achter haken.

Reageer

Working...