veel lossers wat doe ik fout

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Pieter Stam
    -
    • 11-10-2002
    • 2882
    • NL

Hier mijn systeem. Ik denk dat we dan toch redelijk op een lijn zitten!!! Van de 0.1 grams loodjes kun je ook 0.2 of 0.3 maken. Dat maakt het wat eenvoudiger

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter, visserslatijn.nl

Loodzetting
    Over de manier waarop het lood aan de lijn moet worden bevestigd (loodzetting) zijn verschillende artikelen geschreven. Vooral in de wedstrijdvisserij (witvis) is dit een hot item. Zelf vind ik het ook wel belangrijk maar ik hou het het liefst simpel.
    Ik zet het complete draagvermogen, het bulkgewicht, van de pen op 0,1 gram na, op ongeveer een halve meter van de haak (B). Op 5 en op 10 cm van de haak komen twee kleine loodjes van 0,1 gram (resp. X en Y). Deze zijn bedoeld het laatste stukje lijn voor de haak plat over de bodem te laten lopen en om de pen perfect uit te loden. (zie peilen). Het bulkgewicht verdeel ik altijd over een aantal loodjes vlak onder elkaar.
    Dit werpt beter in en is iets gestroomlijnder onder water en tijdens de dril (tussen de planten). Ik gebruik deze loodzetting voor zowel vaste als engelse pennen. Zie voor iets meer duidelijkheid de onderstaande afbeelding.
    Als we veel nep-aanbeten krijgt door lijnzwemmers kunnen we er voor kiezen om niet 10 cm van de lijn over de bodem te laten lopen maar 30 cm of soms nog meer. De echte aanbeten zijn zo wel minder goed zichtbaar maar het aantal nep-aanbeten neemt meestal wel af.

Peilen
    Als we de pen hebben uitgelood zoals is beschreven bij ‘loodbevesting’ is het gemakkelijk om de pen uit te loden. De pen zal namelijk zinken als het laatste loodje (en de haak + aas) niet op de bodem ligt. De pen staat perfect als het op één na laatste loodje net boven de bodem ligt. Als ook dit loodje op de bodem ligt staat de pen te hoog.
    Goed uitpeilen kunnen we dus maar op 1 manier doen. De pen net zolang verschuiven totdat hij precies goed in het water ligt. Zie afbeelding.
    [Juist en onjuist afgestelde pennen.]

Het loodgewicht dat nodig is om de pen precies goed boven water te laten staan wordt gevormd door het bulkgewicht (B) en één klein loodje vlak bij de haak (Y).
    1. De pen is te diep afgesteld. Beide kleine loodjes (X en Y) liggen op de bodem. De pen draagt nu alleen het bulkgewicht en torent dus te hoog boven het wateroppervlak uit.
    2. De pen is te diep ondiep afgesteld. De pen draagt nu niet alleen (B) en (Y) maar wordt door het laatste kleine loodje (X) en eventueel ook de haak en het aas onder het wateroppervlak getrokken.
    3. De pen is precies goed afgesteld. De pen wordt gedragen door zowel (B) als (Y) en staat dus perfect. (X) houdt de haak tegen de bodem en zorgt dat het laatste stukje lijn gestrekt ligt. (Y) kan nét tegen de bodem aan tikken, of er nét boven hangen. Boven water is nu een klein puntje van de pen te zien.
    P.S. grappig dat juist op het plaatje van de Douwe de veelbesproken 5 korrels op de haak zitten

MVG, Pieter

Reageer

• Douwe
      NHSF lid van verdienste
      • 01-07-2006
      • 3136
      • Leeuwarden

Austin door wederom je minachting te tonen maak je het niet beter.
      ABN mijn vriend daar maak je vrienden mee in een Nederlandse discussie.
      Wat jij van mij denkt maakt mij niet uit, ik denk dat jij gewoon een beetje zielig bent.

Pieter ik ben absoluut geen voorstander van lood op de onderlijn ongeacht of jij het perfect uitgelood vindt of niet.
      3 is perfect uitgelood zonder het extra loodje op de grond.

Ik heb wel veel respect voor jou uitleg en kennis die je tentoonspreid, wij verschillen alleen van opvatting.

Ik heb geen enkele zinvolle toevoeging kunnen ontdekken door een extra loodje op de grond neer te leggen.

de vijf korrels is een tekenfoutje zoveel krijg je niet op een haakje 6 zonder de punt af te schermen. :-)
      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Douwe, thx, het geeft ook niet om een inhoudelijk meningsverschil te hebben. Dat maakt het leuk!

Austin! Minder leuk zijn reacties in het engels die nauwelijks iets toevoegen en afbreuk doen aan discussie van een redelijk niveau. Mocht deze zin lastig te begrijpen zijn dan hier de samenvatting: Stop met dit gezeur!
        Als je een probleem hebt met Douwe regel je dat maar via PM. Je kunt mij ook een PM sturen als je het ergens niet mee eens bent. Niet inhoudelijke berichten in dit topic worden verwijderd!

MVG, Pieter

Reageer

• maarten197
          Allround prutser

• 21-01-2009
          • 98
          • assen

Ik heb nu ongeveer 15 cm op de bodem liggen ik ga nu dan idd eens 20 of zelfs wel 30 proberen.
          En 3 tot 4 korrels mais op de haak, zijn er ook nog andere soorten die ik mee moet nemen als ze het op mais laten afweten.( natuurlijk aas bedoel ik en dan geen pellets of iets dergelijks. jullie horen het van me aankomende week of ik dan minder lossers heb. Maar in ieder geval iedereen hartelijk dank voor de tips hier kan ik verder mee zo.
          Als jullie me missen, ben ik vissen:

Reageer

• hopjesvla
            Met enige kennis...

• 26-03-2009
            • 353
            • hazerswoude

over de lijn die op de bodem ligt moet je bij pieter en douwe zijn daar heb ik niet genoeg ervaring voor want ik ben zelf ook beginnend karpervisser.
            en er zijn heel veel soorten particles die je zou kunnen gebruiken.
            als mais het laat afweten zou je bijvoorbeeld aardappel, kikkererwten, pinda's en je zou eventueel ook zinkende hondenbrokken (frolic) kunnen gebruiken.

Reageer

• Douwe
              NHSF lid van verdienste
              • 01-07-2006
              • 3136
              • Leeuwarden

Maarten ik heb altijd in dat soort gevallen wat smack of plakje boterhamworst bij mij, wil het niet dan kun je dat eens proberen en anders is het voor je zelf ook wel een afwisseling.
              Voeren doe ik dan met een mix van; blikmais, boterhamworst of smack, hennep, pellets.

Reageer

• hopjesvla
                Met enige kennis...

• 26-03-2009
                • 353
                • hazerswoude

Douwe na hoelange tijd zou jij afwisselen van aas? heb je daar een beetje een standaard tijd voor en zou je daar een voorbeeld van kunnen geven? of doe je gewoon wat er in je opkomt?

Reageer

• Douwe
                  NHSF lid van verdienste
                  • 01-07-2006
                  • 3136
                  • Leeuwarden

Het enige wat ik standaard doe is wisselen van stek zodra ik een losser heb gehad of een vis heb geland.
                  Ik maak daarom meerdere stekken aan die ik standaard na een uurtje vissen verlaat ongeacht een aanbeet of niet.
                  Ik voer die stek dan nog wel eens aan om er later op de dag nog eens terug te komen.
                  Wisselen van aas doe ik ook actief je ziet dan vanzelf wat werkt of niet.

Reageer

• Austin
                    Banned

• 05-12-2008
                    • 208
                    • veendam

Oorspronkelijk geplaatst door hopjesvla
                    na hoelange tijd zou jij afwisselen van aas? heb je daar een beetje een standaard tijd voor en zou je daar een voorbeeld van kunnen geven? of doe je gewoon wat er in je opkomt?
                    Als er vis aanweizig zijn dan niet voren meen ik! Al dat verplaatsen hoeft ook niet per definitie want vaak is het zo dat karpers zwemen in een group...
                    Je moet op je gevoel af gaan er is geen scheema .Als je het zo zwaart wit wilt maken gaat je vangsten ACHTER uit .Teminste dat is meen evaring.
                    Dat standard van altijd 20/30 cm op de bodem gaat dan uit het raam!

Reageer

• kraak
                      mooi weer visser
                      • 09-08-2005
                      • 307
                      • Kampen

Jammer dat een intressante discussie over het wel of geen lood op het laatste stuk lijn teniet word gedaan door dit geneuzel.

Mooie uitleg Douwe en Pieter.. Daar kan een mens wat mee..
                      vr.gr. Jeroen

Reageer

• Pieter Stam
                        -
                        • 11-10-2002
                        • 2882
                        • NL

Wat mij betreft kan deze discussie hier verder gaan. Zowel Douwe als Austin: Kappen met dit gezeur. Een goeie discussie wordt op deze manier om zeep geholpen.

Reageer

• hopjesvla
                          Met enige kennis...

• 26-03-2009
                          • 353
                          • hazerswoude

En als je dan verschillende stekken maakt is dat dan in het zelfde water of een watertje in de buurt? en is het ver van elkaar vandaan bv 10 minuten fietsen of kan je er binnen een paar minuten naartoe lopen? graag wat informatie over de verschillende stekken.

gr,
                          martijn

Reageer

• Pieter Stam
                            -
                            • 11-10-2002
                            • 2882
                            • NL

Afhankelijk van de bereikbaarheid. Als je verschillende watertjes in de buurt hebt met karper erop kun je natuurlijk op al die plekjes stekjes maken. Bijv. in sloten in het dorp. Daar maak ik soms wel in 4 of 5 sloten 1 of 2 stekjes. Dat werkt prima. Je spreid op die manier ook je kansen. Er zijn altijd wel stekken die niet lopen. Maar meerdere stekken in 1 water kan natuurlijk ook. Ik zou ze wel een beetje spreiden over het water. En natuurlijk niet in het wilde weg stekken maken, maar zoeken naar mooie stukjes.

Groet, PIeter

Reageer

• hopjesvla
                              Met enige kennis...

• 26-03-2009
                              • 353
                              • hazerswoude

In de buurt waar ik graag vis zit ook een kleine sluis voor kleine moterbootjes enz, maar ik kan nog niet zo veel vinden over het karpervissen dichtbij sluizen. Heeft iemand ervaring met het vissen op karper/zeelt naast sluizen of dat goed werk en waar je dan vooral op moet letten? zelf lijkt het me wel aantrekkelijk voor de vis om dicht bij een sluis te zwemmen omdat daar veel stroming is en mischien komt er door de stroming wel weer voedsel vrij voor de vissen?
                              als iemand wat weet over het vissen bij sluizen hoor ik het graag

gr,
                              martijn

Reageer

• Douwe
                                NHSF lid van verdienste
                                • 01-07-2006
                                • 3136
                                • Leeuwarden

Op een mooi stuk water tegen de zee aan is een langgerekt water wat soms hard kan stromen.
                                Ik voer daar om de 20 a 30 meter een tiental stekken aan en vis die om en om af.

Op een recreatiewater met een goede bezetting voer ik over het hele water een aantal bruggetjes aan die ik dan afvis.
                                Ik ga nooit naar een ander water omdat dat bij mij niet nodig is.

Iedereen met een beetje verstand van penvissen op karper weet dat het tijdig wisselen van voorgevoerde plekken de enig juiste manier van vissen is om actief en EFFECTIEF bezig te zijn.
                                Wat is tijdig? bij een losser, bij een vangst, na een drie kwartier max. een uur niets.
                                Zodra de stek maar enigszins verstoord is verkassen.

Zo bouw je ook kennis van het water op, je weet dan later waar je op welk moment van de dag de meeste kans hebt.
                                De karper is een gewoontedier en als je die gewoontes leert kennen vergroot je de kansen.

Als dit alles uit de boekjes komt wordt het tijd dat iedereen die boekjes gaat lezen.

Reageer

Working...