Nieuwe vaste stok, maar welke?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Rolla
    Allroundvisser

• 03-05-2009
    • 2433
    • Ter Apel

Nieuwe vaste stok, maar welke?

Van mijn vader's hengel, Spro Cresta S1 950, zit in de lengterichting een scheur. Uit navraag bij 2 verschillende hengelsportzaken blijkt dat dit deel 37 euro moet kosten.
    Ten opzichte van de huidige nieuwprijs 99,95 vindt ik dat te duur. Dan kan mijn vader mijn inziens beter besluiten om nog zo'n hengel aan te schaffen voor reservedelen.

De hengel heeft vorig jaar overigens 50 euro gekost.

Nu zit mijn vader te overwegen een andere hengel aan te schaffen, omdat volgens zijn zeggen de hengel op 9.50 mtr "zwiebert" Mijn vader zoekt dus een hengel die op 9.50 mtr
    ook nog strak is en geschikt is / kan gemaakt worden voor het vissen met kikkertjes. Budget 100 - 150 euro.

Nu hebben we even gekeken en onderstaande hengels gevonden als mogelijke vervanger.

-Sensas Power King 92 9m50
    -Sensas Power King 71 9m50
    -Shimano Alivio Allround 9m50

Iemand ervaring met een van bovengenoemde hengels?
    Vaste stok | Match | Feeder
  • Amadeus
    Knoeit wat aan het water.

• 02-09-2007
    • 1626
    • Westerlee

Nagenoeg alle (dunne) stokken zwabberen wat op die lengte.
    Maar idd ik vind het ook nog al een bedrag, economisch totallos
    Jammer, maar wellicht kan er een leuk topsetje van gemaakt worden.
    https://excelsior-hoogkerk.jouwweb.nl

Reageer

• Rolla
      Allroundvisser

• 03-05-2009
      • 2433
      • Ter Apel

Idd economisch total los, maar misschien is er iemand die belang heeft bij reserve delen. Dan levert de hengel nog wat op en kan mijn vader dat bedrag ook bij een nieuwe hengel leggen.

Reageer

• Kosmozz
        Match en Feeder
        • 25-07-2005
        • 1959
        • Hannut

Alivio heb ik geen ervaring mee. De goedkopere sensas vond ik zwieberstokken.

Indien mogelijk dan zou ik wachten en doorsparen voor een Technium allround van 9.5 meter. Dit is een zeer goede en strakke hengel die tegen een stootje kan. Bij Voorhuis verkopen ze die voor 233 euro. Je hebt ook een Catana voor 219 euro. Maar voor dit prijsverschil zou ik zeker voor de Technium gaan. Als je inruilt, kun je de prijs wellicht nog drukken.
        Carpe Diem

Reageer

• Rolla
          Allroundvisser

• 03-05-2009
          • 2433
          • Ter Apel

Kosmozz, heb je ook enig idee wat het verschil is tussen de Technium en de Catana?

Voorhuis heeft nl. de Catana AR 1100 pack in de aanbieding voor 259,95 euro. T.o.v. van een Technium heb je voor 26,95 euro twee vierdelige topsets extra en een 11 mtr hengel. Hengel kan natuurlijk op 9.5 mtr gevist worden, maar als je nooit op 11 mtr vist is het misschien zonde om een 11 mtr aan te schaffen, maar ten opzichte van een Catana 9.50 heb je voor 40 euro extra wel een 11 mtr hengel en 2x 4 delige topset. De Catana 9.50 voor 219 euro is natuurlijk alleen hengel, koker en foudraal.

Ik heb destijds (2010) 65 euro betaald voor 3 topdelen voor mijn Nexave BX Competition 950.

Je hebt het over inruil, maar neem aan dat je een hengel met een kapot deel niet kunt inruilen? Of wel?

Reageer

• Kosmozz
            Match en Feeder
            • 25-07-2005
            • 1959
            • Hannut

Technium heeft een iets betere kwaliteit van carbon. Die aanbieding van de Catana is voor u denk ik wel het meest interessant. Als je hem op 9.5 meter gebruikt zal ie strakker zijn dan op 11.5 meter en met de extra topsets kun je ook nog eens varieren met dobbergewichten. Ik denk dat het een heel aardige hengel is voor dat geld.

Er zal vast en zeker ook wel een actie komen voor een Technium hengel, maar weet niet wanneer. Je kunt het hem ook gewoon eens vragen of hij iets voor je kan doen. Jurgen ruilt veel in. Als je delen hebt waar veel mensen naar op zoek zijn, dan maak je kans.

Zelf heb ik een Technium XTA Margin van 9.5 meter die ik gebruik om met de voerkorf te vissen tussen de kribben op brasem in de winter. Zeer degelijk en sterke hengel.
            Carpe Diem

Reageer

• Rolla
              Allroundvisser

• 03-05-2009
              • 2433
              • Ter Apel

Afgelopen donderdagmiddag bij mijn vaste winkelier even gekeken, maar die heeft alleen de Beastmaster 850 en Alivio 800 nog voorradig. Hij bestelt dit jaar ook geen vaste stokken meer en
              wacht tot het nieuwe seizoen en kijkt wat er dan leverbaar is. Voorhuis daar in tegen verkoopt het hele jaar vaste stokken.

Mijn vader overweegt, gezien de gunstige prijs, voor een Catana AR 1150 pack te gaan. Ten op zichte van een 9.50 krijg je voor 40 euro meer een 1150 mtr hengel met 2x 4mtr topset.
              Als hij een deel weg laat vist hij ook op 9.50 mtr. Een 9.50 met extra 4 mtr topset moet 240 kosten.

Er kan ipv kikkertjes ook een connector op de top gelijmd worden. Heeft dit nadelen bij het drillen van een vis? Bij het vissen met kikkertjes zit er immers ook nog lijn om de hengeltop gewikkelt.
              De bedoeling is om alle topsetten van elastiek te voorzien, behalve een die zal voorzien worden van kikkertjes of een vaste connector op de top.

Reageer

• fisscherman
                Met enige kennis...

• 23-03-2013
                • 381
                • apeldoorn

jamaar dan moet je de top wel verzagen,en moet hol wezen,dan kun je er zo een conectortje inlijmen en je kan de vis wel goed drillen,wel zorgen dat je het juiste elastiekie erop zet,maar dat weten ze in de viswinkel ook wel.
                suc7. jean.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                  • 1626
                  • Westerlee

Voor of nadelen van stiek of vaste connector.....
                  De diverse tuigjes op verschillende lengtes.
                  Niet zo gauw meer of minder lijn kunnen geven als je wisselt van strategie, denk aan een deeltje extra of korter.
                  Bij een eventuele ongelukkige lijnbruik moet je nagenoeg het hele tuig omwisselen.

Met stiek, moet er idd gezaagt worden.
                  Daarnaast duurt een dril langer, dus ook vermoeiender voor de vis.
                  Ook als je vast zit op de bodem kan het een leuke klus zijn met elastiek.
                  Daarnaast is stiek kwetsbaarder voor beschadigingen en veroudering.

Ik zou voor de kikkers gaan en met versneden top.

Reageer

• Rolla
                    Allroundvisser

• 03-05-2009
                    • 2433
                    • Ter Apel

Bij mijn eigen Shimano hengel hoefde er destijds niets gezaagd te worden. Ik verwacht dat dit bij de Catana niet anders is.

Ik vis zelf zowel met elastiek als met kikkertjes en een versneden top. Elastiek heeft idd als nadeel dat als je vast zit aan de bodem het soms lastig is om weer los te komen.
                    Gelukkig nog maar een keer of 2 gehad. Met een versneden top ben ik gauwer geneigd een vis te scheppen die ik met de elastiektop zo geland zou hebben. Mijn versneden top
                    is overigens aan het einde zo dun dat er 0,8 mm siliconen slang op past.

Ik ben van mening dat voor beide manieren van vissen wat te zeggen valt. Ik ga niet ontkennen dat elastiek nadelen heeft zoals jij omschrijft, maat het heeft ook zeer zeker wel voordelen en
                    om nou alle 3 topsetten te voorzien van een versneden top met kikkertjes is ook zal zo wat.

Waarschijnlijk wordt het een topset met kikkertjes en een versneden top, dan kun je idd de lengte van de lijn nog langer of korter maken, en nog een topset met elastiek. De derde topset kan hij
                    dan bijv. voor reservedelen gebruiken.

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                      • 1626
                      • Westerlee

Een ieder vist op die manier die bij hem of haar past.
                      Elks heeft voor en tegens, het is aan jou va te bepalen wat.
                      Maar met versneden top eerder een net te gebruiken dan met stiek......
                      Ik kan met mijn stok toch een redelijk vis omhoog tillen, terwijl hij aan een stiek nog zou bunjyjumpen ;-)
                      De vraag is alleen of je dat zou willen, immers het dier hangt dan wel in de lucht met zijn hele gewicht aan het lijntje.

Reageer

• hans vis
                        Specimen Hunter

• 26-08-2009
                        • 1026
                        • Eelde-Paterswolde

Oorspronkelijk geplaatst door Amadeus
                        Een ieder vist op die manier die bij hem of haar past.
                        Elks heeft voor en tegens, het is aan jou va te bepalen wat.
                        Maar met versneden top eerder een net te gebruiken dan met stiek......
                        Ik kan met mijn stok toch een redelijk vis omhoog tillen, terwijl hij aan een stiek nog zou bunjyjumpen ;-)
                        De vraag is alleen of je dat zou willen, immers het dier hangt dan wel in de lucht met zijn hele gewicht aan het lijntje.
                        Wat een flauwekul, ligt er maar aan welk elastiek je gebruikt, zeker is dat je met stiek grotere vissen met een kleinere haak kan controleren en drillen dan met een volglas top
                        groet,
                        Hans

https://www.hansparlevliet.com (voor wie die van schilderkunst houdt)

Reageer

• Amadeus

• 02-09-2007
                          • 1626
                          • Westerlee

Brasems van 60 65cm hou ik ook rustig met mijn versneden top, heeft niets met de grote van de vis te maken.
                          Alleen hoe je ermee omgaat.
                          Maar ja, ieder zijn ding.
                          Btw, ik vis ook rustig met 10 tot 8/100 met haakje 16

Dus flauwekul zou ik het niet noemen.
                          Over de voors en tegen van het stiek vissen is al vaker gesproken.
                          En het is nog nooit bewezen dat de een meer vis brengt dan de andere, het is gewoon een manier van vissen.
                          In mijn nederige opinie, wat jij stelt is flauwekul ;-)

Reageer

• Rolla
                            Allroundvisser

• 03-05-2009
                            • 2433
                            • Ter Apel

Laten we het topic niet ontaarden in een discussie over wel of geen elastiek. Ik vis al voor het 4e jaar met
                            elastiek en behalve een paar keer vast zitten aan de bodem heb ik nog een grote nadelen kunnen ontdekken.

Aangezien er bij de hengel 2 extra topsetten geleverd worden zat ik te denken om mijn vader het volgende
                            te adviseren:

1x topset met 0,9 mm elastiek voor het vissen op voorn / brasem. Lijndikte 12/00.

Deze topset gebruiken voor de allround visserij op voorn en brasem.

1x topset met ??? mm elastiek voor het vissen op specifiek grote brasem, zeelt en eventueel karper(tjes) Lijndikte 16/00??

Het zal niet de bedoeling zijn om op de karpervijvers te aan vissen, maar puur op de kanalen gericht op de brasem en zeelt en eventueel karper.

Welke diameter elastiek raden jullie aan? 16/00 G-line heeft een trekkracht 2,28 kg. Neem aan dat dit voldoende is voor het brasem en zeelt vissen?

1x topset met kikkertjes en versneden top

Reageer

• reijntjes
                              Swingt(o)(i)pper
                              • 12-12-2005
                              • 3499
                              • Asten

Roze of blauwe Daiwa hydrolastic. KUn je nog dunner vissen op grotere vissen.
                              Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                              2016 walk-over Blauforlaet !
                              2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                              2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                              2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

Working...