Waar moet de ideale visaanhanger aan voldoen?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Rolla
    replied
    Goed bezig geweest. De aanhanger begint weer ergens op te lijken.

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Vandaag ook weer lekker door kunnen werken en kwam toch een flink probleem tegen.
    Ondanks dat ik alle wanden keurig haaks heb gezet en ook het deksel keurig haaks heb gemaakt dan toch als ik de scharnieren monteer op de plek waar deze voorheen ook hebben gezeten dan staat het deksel scheef op de wanden.
    Gevolg dat een hoekstuk dan geheel verbuigt.

20250418_172205.jpg
    het bovenste deel van de voorkant (waar het onderste deel van het scharnier aan vast zit) had ik al wel vervangen maar gelukkig heb ik het hoekprofiel (wat hier ook omgeklapt is) nog niet vervangen en alleen maar recht gebogen.
    Reden was dat dit hoekstuk alleen maar vervangen kan worden als je de gehele voorste balk van het deksel los snijdt (is geheel in elkaar gekit) en dat was toch wel een beetje veel werk.
    Dus heb het nu maar opgelost door wat opvulplaatjes achter het scharnier te plaatsen tot het deksel netjes recht op de wanden zakt.
    20250609_182528.jpg
    dus nu zit het deksel er ook weer op en is de achterklep gemonteerd
    20250609_182013.jpg
    en kan alles nu ook weer dicht en heb ik ook de spatborden weer kunnen monteren (staan hier nog niet op de foto)
    Enige wat nog mist is het haakje waar de bovenklep mee vast gezet kan worden aan de achterklep, dus als ik morgen op tijd thuis ben die ook nog even halen en dan de 1e proefrit om te kijken hoe het op de snelweg gaat en daarna verder afwerken.

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Van het weekend weer even flink aan het werk geweest en alle verlichting nu aangesloten.
    Dat was wel een puzzel werk maar als het goed is dan zou alles u goed moeten zijn aangesloten, later alleen nog 2 achteruitrij schijnwerpers monteren want met het licht van de achteruitrijlamp is het telkens maar op goed geluk achteruit rijden en wil dan 2 kleine 10W schijnwerpers gaan monteren zodat ik ook kan zien waar ik rij.
    Dan nog binnenverlichting monteren alleen moet ik nog een oplossing zien te vinden hoe ik dat doe met het scharnierende deksel maar ook dat ik nog licht heb als ik de aanhanger niet achter de auto heb hangen. Dus heb de laaddraad van de auto ook meteen door gekoppeld zodat ik een kleine accu in de aanhanger kan laden en als de aanhanger niet aangekoppeld is ik licht krijg via die opgeladen accu.
    Ik vertelde eerder al van het laswerk en zo zag de zijkant er dus eerst uit
    schade zijkant.jpg

en na wat laswerk ziet het er nu zo uit

20250608_212004.jpg
    Verder vandaag de bodem weer terug gemonteerd
    IMG-20250608-WA0017.jpg

en nu dus helemaal vastgeschroefd en gekit na eerst alles precies haaks te hebben gezet.
    De klep er ook alvast even opgepast en deze sluit nu ook weer mooi op de de wanden aan, dus daar morgen nog wat verbogen stukken van recht gaan buigen en hoop dat die dan morgen ook weer gemonteerd kan worden.

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Deze week een lekker lang weekend dus ook weer even wat tijd gehad om verder te gaan met de aanhanger.
    Had al een klein stukje gereden met de aanhanger en de metalen bodem maakt dan wel flink wat lawaai door overal tegen aan te klapperen.
    Dus de bodem er maar weer uitgehaald en dik rubber aangebracht op de plekken waar de bodem op de randen komt te liggen.
    20250602_203933.jpg

Nu de bodem er uit is ook meteen de bekabeling voor de verlichting aangebracht en is ook de nieuwe dissel goed te zien.
    Verder ook de verlichtingsbalk weer in elkaar gelast en deze samen met de verlichting gemonteerd

20250602_203937.jpg
    Probleem waar je met een stalen bodem dus wel tegenaan loopt is dat je niet even wat klemmetjes in het hout draait om alles vast te zetten.
    Maar had speciale klemmen gevonden die je op de dunne wanden kunt slaan en die zichzelf vastklemmen
    20250602_203951.jpg
    Hier kun je de klemmen goed zien.
    2 kabels passen prima in zo'n klem en een dunne 3e past ook nog maar een 4e gaat niet en al helemaal niet als je er een 12 aderige kabel in kwijt moet.
    Dus die toch nog op een andere manier zien vast te zetten.
    Wellicht door een kabelgoot op de verlichtingsbalk te gaan lijmen zoals ik nu ook met de lasdoos voor alle verlichting heb gedaan.
    Het wordt wel druk in de lasdoos want je komt aan met een 12 aderige kabel dan ga je met 2 x 5 aders naar de achterlichten en dan nog 2 x met een 2 aderige kabel naar de zij-verlichting links en nog een keer met 2 x een 2 aderige kabel naar de zij-verlichting rechts en dan nog een kabel voor de binnen verlichting en ik wil er nog 2 kleine schijnwerpers achterop zetten voor het achteruitrijden in het donker want dan zie je maar bar weinig.
    Nu eerst wachten tot de lijm droog is en de lasdoos goed vast zit.

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Met 1 zo'n speciaal geharde boor kun je dus 5 a 6 keer door dit staal boren en dan is de kop ook weg.
    Probleem is nl. dat je op je rug onder de aanhanger ligt om dan gaten te boren op de zelfde plekken waar al eerder schroeven door het frame waren geboord.
    En probeer dan maar eens de boorplek te koelen, gelijktijdig te boren terwijl ook die gloeiend hete boor boorspaanders naar beneden vallen.
    Normaal krijg je wel boorkrullen maar hier spatten telkens stukjes van 1 a 1,5 mm weg.
    Mijn zoon liet zondag de plekken zien waar de boorspaanders in zijn vel waren gebrand (een overall aan was natuur veel te heet )
    Voordeel was wel dat ik 3 boortjes had gekocht (wel ruim 10 euro per stuk) dus heb ze allemaal kunnen boren maar heb nu wel 3 stompe boren.
    Dus even kijken of ik die ook zelf weer kan slijpen want normaal heb je 2 snijvlakken op een boor alleen hier waren er 4 snijvlakken in geslepen.

Voor het meenemen van de vishengels heb ik me van deze beugels besteld
    wandbeugels.jpg
    Zijn uitgevoerd in het RVS en gebruik je ze niet dan kun je ze plat tegen de wand klappen en steken dan nog slechts 2,5 cm uit.
    Ik heb er meteen dik rubber bij mee besteld om er bovenop te plakken zodat de hengels niet direct op het metaal liggen en zo beter beschermd zijn.
    Dus kijken hoe dit gaat.
    Attached Files

Laat een reactie achter:

• bart125
    replied
    lekker bezig.
    Nieuwe boren lukte wel goed?

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Aanhanger is idd. 105 cm breed en 205 cm lang
    Dus de hengels kun er wel in de lengte in maar een tussenschot gaat problemen geven.
    Ik heb er hopelijk wel iets op gevonden nl. wegklapbare wandsteunen.
    gebruik ik de aanhanger voor het vissen dan kan ik ze opklappen en heb ik 4 steunen van 45 cm breed om de hengels op te leggen, gebruik ik de aanhanger voor iets anders dan klap je ze naar beneden en heb je 4 x 2,5 cm x 2,5 cm aan de wand hangen.
    Als het goed is dan komen ze eind deze week binnen en kan ik proberen of het werkt.

Aanhanger heeft geen WOK melding oid. dus hoef niets te laten keuren oid. gewoon herstellen en klaar.
    Ben ondertussen al wel weer aardig opgeschoten
    dinsdag waren dus alle delen die ik wilde vervangen binnen gekomen
    En vrijdag kon ik ook de dissel en oplooprem ophalen.

Zaterdag eerst de dissel op maat gemaakt, alle gaten geboord en steunbussen binnenin de dissel gelijmd (moest 24 uur drogen)
    en gelukkig kwam mijn zoon even langs en die heeft me geholpen om de bodemplaat in de aanhanger te plaatsen (plaat is alleen net te tillen) 20250510_182717.jpg
    Hierbij kwam ik er wel achter dat e.e.a nog meer scheef was, dus eerst de bodem aan de voorzijde vastgemaakt en daarna de rechter kant naar binnen gedrukt zodat de plaat goed paste en deze ook aan die kant vastgezet.
    Daarbij kwam ik er achter dat aan de linkerkant de bodemplaat 1,5 cm uitstak en dat ik aan de voorzijde 1,5 cm tekort kwam.
    Maar ja wie heeft lijmklemmen van ruim 2m om dat weer haaks te kunnen drukken?
    Dus eerst zelf lange lijmklemmen gemaakt en daarmee alles recht gedrukt zodat de bodemplaat ook aan die kant vastgezet kon worden.
    Kwam er wel achter dat de plaat echt knetterhard is want ook met de speciale kobalt boren kun je maar een beperkt aantal gaten boren en dan doen ze niets meer.

Gevolg van alles rechtzetten was wel weer dat de gaten voor de asbevestiging nu weer niet recht tegenover elkaar zaten dus die ook nog weer recht gezet en daarna alles vastgeschroefd.

Vandaag was ik aardig op tijd thuis dus na het eten weer verder gegaan met de dissel en deze in elkaar gezet en onder de aanhanger gemonteerd.
    20250512_214027.jpg
    Dus het krijgt weer de vorm van een aanhanger, oplooprem ook weer goed afgesteld en heb hem nu ook maar op slot gezet want nu is hij ook eenvoudiger mee te nemen.
    Nieuwe verlichting is vandaag binnen gekomen dus hoop daar deze week nog even tijd voor te krijgen om een manier te bedenken hoe ik de kabels aan kan brengen want in een metalen bodem draai je niet even wat schroeven met kabelklemmen.
    Zit de verlichting er op en is de kentekenplaat binnen (de oude is met het ongeluk kwijt geraakt) dan kan ik hem gaan testen en is alles goed dan de bodemplaat er weer uit, deze kitten om hem waterdicht te krijgen en weer terug plaatsen waarna je hem er dus ook niet weer uitkrijgt zonder flink wat moeite. (zal je alle kit door moeten snijden)

Laat een reactie achter:

• Rolla
    replied
    Dat is een mooi project waar je mee bezig bent.

De aanhanger is zeker niet breed genoeg om er in de lengte een tussenschot in te maken, zodat je aan een zijde je viskist neer kunt zetten en aan de andere zijde een foudraal met hengels? Anders zou je namelijk aan de zijde met de hengels een dubbele bodem kunnen maken, zodat je meerdere foudralen op elkaar kunt leggen. Bijv. vaste stok foudraal onder en de foudraal met werphengels boven op. Aan de zijde waar de kist staat, zou je dan nog zo in kunnen delen, dat je daar tassen, voeremmers e.d. kwijt kunt.

Je schrijft dat de aanhanger met kenteken is, betekent dit ook dat hij, nadat je hem hersteld hebt, naar de RDW moet voor een herkeur?

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Onderdelen beginnen nu binnen te komen.
    Eergisteren de rubber vloer opgehaald die ik in de aanhanger wil maken om te voorkomen dat bij elke bocht/remmen./optrekken alles over de gladde bodem schuift.
    Gisteren eindelijk de boren en alle aluminium onderdelen binnen gekomen die ik ga vervangen. bestelde onderdelen.jpg

Morgen de dissel ophalen en de oplooprem, dus denk dat ik mijn zaterdag wel vol krijg met al het sleutelwerk.

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Omdat de boren vanmiddag pas laat in Duitsland zijn aangekomen de vloerplaat maar eerst verder onderhanden genomen.
    bodemplaat.jpg
    zo zag hij er uit

vloerplaat geschuurd en schoongemaakt.jpg
    En na het nodige schuurwerk eerst met korrel 60 daarna met 120 en 400 kwam hij er zo onderuit.

Van de week nog een keer met polijstpasta na schuren zodat hij zo glad is dat er geen/slecht vuil aan kan hechten en dan gaten boren.
    Verder de plaat ook aardig recht weten te krijgen, (balkje er onder en er dan om gaan staan dansen om hem iets terug te duwen) dus verwacht dat als ik hem straks met de schroeven vastzet hij netjes vlak in de aanhanger zal liggen.

Dan komt vrijdag de nieuwe dissel met oplooprem binnen zodat die er zaterdag onder gezet kunnen worden en daarna de bodemplaat in de aanhanger lijmen.
    Hopelijk komen dan zaterdag ook de overige onderdelen binnen en kan ik al het beschadigde aluminium gaan vervangen. (de rest probeer ik opnieuw te lassen)

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    Lage toeren had ik al wel gedaan (heb vroeger in een slachterij vrij veel met RVS gewerkt) maar dit spul is zo hard dat zelfs mijn cobalt boren nauwelijks wat doen en ook zo weg zijn. (de snijranden brokkelen gewoon af)
    Dus hoop dat de hardmetalen boren wel hun werk doen want die dingen zijn met ruim 10 euro per stuk voor een 6mm boor best aan de prijs.

Laat een reactie achter:

• pastoor
    replied
    inderdaad goed koelen / smeren een scherpe boor en vooral lage toeren

Laat een reactie achter:

• bart125
    replied
    rvs 304 ? ja dat is lastig spul om te boren en te snijden.
    goed koelen moet helpen. kan in principe gewoon met water

Laat een reactie achter:

• Gerrit Bakker
    replied
    ook een heel leuke prijs

Het wordt al geen goedkope aanhanger maar met dit soort dingen wordt het wel heel duur.

Vandaag de oude bodemplaat vrijgemaakt van alle siliconenkit en als mal gebruikt voor de nieuwe bodemplaat.
    Deze op de stalenbodemplaat geklemd en daarna met de haakseslijper met de speciale doorslijpschijfjes op maat gezaagd.
    Metaal was dus echt wel knetterhard want met 1 zo'n 125mm schijfje haalde ik nog geen meter en dan was hij op, drukte ik wat harder dan haalde ik de 60 cm nog niet.
    Kwam er ook achter dat de plaat niet helemaal vlak was, maar maandag een vrije dag en kijken hoe ik hem vlakker kan krijgen.
    Hoop dat de bestelde hardmetalen boren dan ook binnen komen (zouden vandaag al binnen zijn gekomen maar kreeg om 15.30 uur bericht van DHL dat de verzending vertraagd was) en dat die hier wel doorheen kunnen boren want de boren die ik nu heb boren een klein stukje en dan doen ze niets meer, ook met snijolie geprobeerd maar één keer een 3mm gaatje lukt nog net echter het 2e gat met dezelfde boor gaat niet en wil ik hem opboren naar 6mm dan draait de boor gewoon over het metaal heen ipv. spanen te geven. (en dat zijn al kobalt boren)
    Dus dat wordt nog wat als ik zo 16 gaten moet boren want heb maar 3 boortjes besteld.

Laat een reactie achter:

• bart125
    replied
    Er bestaat best veel op dit gebied vooral installateurs hebben vak iets op het dak voor lang materiaal

https://bestelauto-accessoires.nl/product/buizenkoker-2-6-meter/?attribute_pa_kleur=aluminium&attribute_pa_lengte= 2-meter&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMI6Pr9lciHjQMV4 kBBAh2FJRehEAQYBCABEgI-h_D_BwE

Laat een reactie achter:

Working...