lood soorten en verdelingen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Piscator

-Torpilleloodje of druppelloodje met daaronder enkele loodhagels 1 tot ong. 3 gram, door de loodhagels te verschuiven kan de montage veranderd worden ( langzaam stromend water)

- Een enkel torpilleloodje of druppelloodje vrijglijdend over de hoofdlijn, vanaf 2 gram
    ( sterkstromend water, driftend vissen)

- Ketting van stijllood of loodhagel 0,2 tot ong 1,5 gram.
    (Stilstaand tot langzaamstromend water)

Reageer

• Peter1969
      Met enige kennis...
      • 21-02-2003
      • 269
      • culemborg

Oorspronkelijk geplaatst door rickie

jammer dat er op dit topic weinig word gereageerd, aangezien ik van mening ben, dat ik op het gebied van loodzetting nog veel kan leren. Aangezien er een speciaal topic voor is geopend, neem ik aan dat ik hiermee niet de enige ben.
      Zo'n beetje het hele loodverdeling-gebeuren zijn in deze reacties besproken. Je kunt het enorm ingewikkeld gaan maken en van allerlei tierlantijn gaan bespreken maar hou het eenvoudig. Ikzelf begin vanaf 0.5 gram met druppellood met 1 of 2 loodhageltjes nr. 10 maar de rest zal hetzelfde zijn als eerder al beschreven. Wat uiteraard wel belangrijk is, is dat er natuurlijk wel met dat lood geschoven moet worden als de situatie daarom vraagt.
      Let wel, bij het vissen met de matchhengel komt er wel wat meer bij kijken uiteraard. Maar ook dan;hou het simpel!

Reageer

• Jan Broess
        Specimen Hunter
        • 21-09-2003
        • 1131
        • Nieuwegein

Oorspronkelijk geplaatst door rickie

jammer dat er op dit topic weinig word gereageerd, aangezien ik van mening ben, dat ik op het gebied van loodzetting nog veel kan leren. Aangezien er een speciaal topic voor is geopend, neem ik aan dat ik hiermee niet de enige ben.
        Deze topic lees ik nu wel voor het eerst.
        Ik blader vaak achteloos door op zoek naar interessantere topics. De loodverdelingen zijn bij mij simpel.
        Bij de pennen tot 0.75 gram worden vaak met styllood uitgelood. Af en toe gewoon met loodhagels. Vaak maak ik een bulk van 3-5 styls/hagels en daaronder de valloodjes (styl of hagels) afhankelijk van het drijfgewicht van de dobber.
        Pennen zwaarder dan 0,75 gram worden vaak met een olivette van Sensas of Milo uitgelood, vastgezet m.b.v. meerdere loodhagels en soms styllood (voor de visserij waarbij veelvuldig met hennep wordt bijgevoerd).

De loodverdeling verschilt helaas altijd per viswater en omstandigheden. De basisverdeling (bij het maken van de tuig) is een bulk op 60 cm van de haak en daaronder 1 à 3 valloodjes.

Dit is helaas wel wat een heleboel vissers zullen vertellen... (@) !@#$
        Greetz,
        Jan Broess

www.devaartposcar.nl

Reageer

• fixvis
          Frequent aanwezig
          • 24-01-2005
          • 170
          • Wilsum

Er is maar èèn man die alles kan vertellen over lood verdeling,dat is Oscar van Nooten, als je jaren lang "Voor en door de visser"hebt gelezen,weet je wel zo,n beetje alles over lood verdeling.Helaas het blad bestaat niet meer. Dus ik zou zeggen probeer die oude bladen te bemachtigen.
          groeten Fixy

Reageer

• rickie
            hoe kouder hoe beter
            • 18-11-2005
            • 2377
            • Oldebroek

ik heb het hele blad nooit gelezen, dacht dat het niet erg interessant was, maar de reacties die ik hier hoor, verraden iets anders.

Reageer

• † John van der Zee
              [In Memoriam]
              • 16-11-2005
              • 1761
              • in zuidholland in een mooi visgebied

Float
              JEAN-DIDIER
              0.20g to 2g

ç Feeling Compétition Line Ø 8 ou 10
              ç n° 6 to 8
              10 cm
              ç n° 10 to 11
              20 cm
              ç n° 11 to 12
              30 cm
              ç n° 12 to 13
              ç Feeling Palmer Line Ø 6.7 to 7.2
              25 cm
              ç Hooks Feeling 3010 n° 20 to 24
              ou 3411 n° 20 to 22

[/IMG]
              Vissen is ontspannend.
              Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• reijntjes
                Swingt(o)(i)pper
                • 12-12-2005
                • 3499
                • Asten

John,

?????
                Groeten

Frank

2015 de Belgen verslagen in eigen huis
                2016 walk-over Blauforlaet !
                2017 Nipt verloren in Booischot maar volgend jaar gaat de zegereeks weer door!
                2018 smadelijke nederlaag in Blauforlaet
                2019 Nipt verloren in Beerse maar niet naar huis gevist !

Reageer

• † John van der Zee
                  [In Memoriam]
                  • 16-11-2005
                  • 1761
                  • in zuidholland in een mooi visgebied

ja had wat geprobeert om neer te zetten maar dat ging fout (@)
                  Vissen is ontspannend.
                  Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

Met Vriendelijke Visgroeten

vaste stokvisser????????

Reageer

• eelke
                    Frequent aanwezig
                    • 24-11-2002
                    • 163
                    • Nederland

Hoi,

Het is alweer wat een ouder topic, maar het onderwerp blijft vragen oproepen. In ieder geval bij mij.

Ik begrijp dat je wanneer je al het lood naar boven schuift het aas mooi naar beneden dwarrelt, deze loodzetting pas ik dan ook vaak toe.

En dat wanneer je al het lood naar beneden schuift helpt om je aas snel naar de bodem te brengen kan ik ook begrijpen.

Wat ik niet zo goed snap is wat het effect is van andere loodzettingen, kan iemand mij uitleggen welke loodzetting jullie tijdens een wedstrijd uitproberen en wat daar de logica achter is ?

Groeten,
                    Eelke
                    groeten,
                    Eelke

Reageer

• Eduard
                      Moderator
                      • 11-08-2004
                      • 3278
                      • Sappemeer

Eelke, ook een late reactie van mij....

Ik kan iedereen het boekje aanraden van Eric van Hecke: "Eric van Hecke praat met wereldkampioen Marcel van den Eynde" (je weet wel.. die belg die toch een aardig potje kan vissen). Daarin laat Marcel een drietal loodzettingen zien die hij gebruikt, hoewel het er eigenlijk maar één basiszetting is maar door het schuiven van het lood kun je er drie van maken. Ik denk dat bijna iedere visser er wel mee vist, maar dat er (onbewust) heel veel mee gevariëerd wordt ....

1: Je begint gewoon met je lood gegroepeerd in een bulk. Het lood zit op een afstand van iets meer dan twee keer de lengte van je onderlijn, bij mij is dat ongeveer 50 cm.
                      2: Blijft de beet uit gaat het laatste loodje (verklikkerloodje) stapsgewijs naar beneden, richting de haak.
                      3: Als je de juiste diepte gevonden hebt en gaat het op snelheid, gaat er een tweede loodje naar beneden, naar het verklikkerloodje.

In wezen gebruikte ik dit al voordat ik erover had gelezen, ik weet alleen niet meer hoe ik er aan kwam, ik geloof dat Cor Jagt daar de schuldig aan is.....
                      Het is een simpele basis waarop je lustig en rustig kunt improviseren. Marcel geeft nog een aantal tips:
                      - Als de beet er is, maar je kunt ze niet 'verzilveren' moet je je loodpositie verhogen.
                      - Hoe verder je lood van je haak, hoe gevoeliger je vist.
                      Dit is in wezen heel logisch: Als je lood dichter bij de haak zit komt het bij een aanbeet eerder in beweging en zal je dobber eerder reageren. Als het lood verder van het haakje zit geef je de vis meer tijd, hij krijgt minder snel argwaan omdat hij de weerstand van het lood minder snel voelt (is hetzelfde als een lange onderlijn bij het feederen) en vis je dus gevoeliger/voorzichtiger. Als je de aanbeten niet kunt verzilveren moet je de vis meer tijd geven, dus of een langere onderlijn, of gewoon je lood omhoog schuiven. Ik vis altijd met dezelfde lengte onderlijnen, dus blijft voor mij alleen het schuiven met het lood over.

Bij de eerste loodverdeling breng je met je bulk de zaak op diepte en 'dwarrelt' je aas de laatste 50cm heel rustig naar beneden, je geeft de vis meer tijd om te bijten. Blijft dat bijten uit ga je, door met het laatste loodje te schuiven, stapsgewijs dat 'dwarreltraject' verkleinen, totdat je de vis wel kunt verleiden. Dat lijkt tegenstrijdig maar je moet ergens beginnen en zo zoek je heel effectief de juiste positie van je verklikkerloodje. Daarnaast, door je loodje richting je haak te schuiven geef je de vis minder tijd, dus kun je sneller op een aanbeet reageren (wellicht dat dat 'dwarrelen' de vis juist afschrikt).
                      De laatste (nummer 3) is gewoon je aas zo snel mogelijk op diepte brengen, want de vis ligt daar te wachten en het gaat op snelheid.

Als ik met een sleep op de bodem vis, op brasem, pak ik negen van de tien keer de tweede verdeling (bulk op 50cm met een verklikkerloodje eronder, op 22 cm, tegen de lus van de onderlijn). Als het aas heel stil op de bodem moet liggen wil ik het verklikkerloodje nog wel eens op de onderlijn plaatsen (dus nog dichter bij de haak). Als de vis goed op beet is laat ik mijn bulk ook zakken om sneller op diepte te komen, maar meestal is het peuteren en moet ik de hele boel omhoog schuiven om een lange sleep ('de Panieklijn') te maken.... Als je op zink mag vissen leg ik ook mijn bulk op de bodem en als het helemaal niet meer wil zet ik mijn pet achterstevoren en hoop ik dat de vissen denken dat ik naar huis ga zodat zij aan tafel kunnen...
                      groet,
                      Eduard

Reageer

• tester
                        Maas en Waal visser
                        • 06-03-2004
                        • 2596
                        • Son

loodverdeling

Hallo Eduard die gaat in de map

een mooie en heldere uitleg over hoe ik het dit jaar wil aanpakken met de vaste hengel en dan gebruik ik drie loodjes zo,als Janb het in een ander topic beschreven heeft /dat moet goed komen
                        gr Gerard

Reageer

• eelke
                          Frequent aanwezig
                          • 24-11-2002
                          • 163
                          • Nederland

Bedankt Eduard , zeker nuttige info. Ik heb inmiddels het boekje over Van Den Eynde op de kop getikt, een aanrader.
                          groeten,
                          Eelke

Reageer

• janb
                            jan b
                            • 21-11-2005
                            • 1982
                            • 't Nieuweland

Oorspronkelijk geplaatst door fixvis
                            Er is maar èèn man die alles kan vertellen over lood verdeling,dat is Oscar van Nooten, als je jaren lang "Voor en door de visser"hebt gelezen,weet je wel zo,n beetje alles over lood verdeling.Helaas het blad bestaat niet meer. Dus ik zou zeggen probeer die oude bladen te bemachtigen.
                            Wanneer is dat blad gestopt dan !!
                            Groeten van Jan de visser

Reageer

• eelke
                              Frequent aanwezig
                              • 24-11-2002
                              • 163
                              • Nederland

Ha Jan,

Het blad is eind 2005 helaas gestopt. Ik was ook abonnee en kreeg de aanbieding om lid te worden van de Beet. Oscar van Nooten schrijft nu zo af en toe een artikel in de Beet (en op zijn eigen website).
                              groeten,
                              Eelke

Reageer

• 4x14
                                Banned

• 10-12-2006
                                • 849
                                • Brielle

Oorspronkelijk geplaatst door eelke
                                Ha Jan,

Het blad is eind 2005 helaas gestopt. Ik was ook abonnee en kreeg de aanbieding om lid te worden van de Beet. Oscar van Nooten schrijft nu zo af en toe een artikel in de Beet (en op zijn eigen website).
                                kun je het adres van de site geven ?

Reageer

Working...