DAGELIJKSE DISCUSSIE over vangst en problemen van de laatste dag

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • john van den broek
    Specimen Hunter
    • 30-03-2003
    • 1089
    • Venray

Citaat uit "alles over aardwormen" :
    Toen indertijd werd besloten het "gesloten seizoen" af te schaffen, werd op aandrang van de beroepsbinnenvisserij en ter bescherming van de aalstand wel een periode afgesproken waarin niet met bepaalde aassoorten ( waaronder de worm ! ) mag worden gevist. Deze gesloten tijd aassoorten is bepaald van 1 april t/m 31 mei en gedurende die periode krijgen dus ook onze aardwormen rust..! Vreemd genoeg geldt deze gesloten tijd aassoorten niet voor de peur, waarmee immers specifiek aal wordt gevist ! Voor het vissen met de peur is echter altijd zowel een sportvisakte als een afzonderlijke peurvergunning nodig. Dergelijke peurvergunningen worden in de regel slechts mondjesmaat verleend.

Zoals ik dus de gesloten periode interpreteer is deze periode niet bedoeld om paaiende vissen te ontzien, maar een voorwaarde toendertijd gesteld door de beroepsvisserij om akkoord te gaan met het opheffen van de gesloten periode waarin toen helemaal niet gevist mocht worden.
    Als ik een worm gebruik tijdens de gesloten periode ben ik niet "niet fair" jegens de vissen, maar ga ik in overtreding tegen het als voorwaarde gestelde van de beroepsvisserij.
    En van deze beroepsvisserij heb ik toch al geen hoge pet op omdat hun alleen maar aan geld verdienen denken en alleen maar denken aan de economische waarde van de visstand.
    Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• best of all
      Newbie
      • 10-04-2004
      • 10

beroepsvissen????
      Ik snap wel wat je bedoelt John.

Toch gaat deze discussie ging over

1 visser
      1 pier(tje)
      1 zeelt

als het maar niet in de krant komt.

wat een ander niet weet weet ik.

Reageer

• Lex van den Ende
        Met enige kennis...
        • 23-01-2003
        • 402
        • Tilburg

Je hebt helemaal gelijk Jos..........tis maar 1 visser met 1 pier en met 1 vis.....maar het is en blijft tegen de regels. Hoe je het ook wil bekijken. We hebben op dit forum 100 geregistreerde gebruikers. Dat zijn dan 100 vissers.........1000 pieren.........1000 vissen. Heeft het verbod dan nog zin??

Je reactie vind ik erg overtrokken. Cor en ik hebben alleen aangegeven dat er eigenlijk niet met pieren gevist mag worden. En gelijk spring je erin alsof je aangevallen wordt, en worden wij "wijsneuzen" behoorlijk afgekraakt terwijl we alleen maar proberen om iemand te overtuigen zich aan de regels te houden.

Verboden is verboden.......klaar!!! Deze discussie moet anders genoemd worden......namelijk..Waarom is er een verbod om met pieren te vissen en heeft het zin om een verbod te hebben om met pieren te vissen. Zoals John al aangeeft heeft het dus niets te maken met het paaigedrag van de vis. Waar dan wel?? En is dat verbod dan ook acceptabel??

Fred ik mag eerlijk zeggen dat ik nog nooit met verboden middelen of aas heb gevist. Wat niet mag dat mag niet. Ik probeer idd om mijn vis te vangen maar niet op een manier die verboden is.

John ik begrijp helemaal wat je bedoelt maar is dat dan een reden om je niet aan de regels te houden??
        Groeten,

Lex.

Reageer

• † Frederik de Belder
          [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
          • 13-01-2003
          • 5730
          • Niel (België)

Ik bedoel niet alleen wormen gebruiken in de gesloten tijd, ik bedoel gelijk welke overtreding.
          Trouwens een verbod om met wormen te vissen vind ik ergens wel dom, bijt de vis die periode dan beter aan wormen dan aan maden of ander aas.
          Ook op een plaats gaan vissen waar je geen vergunning voor hebt is een overtreding(vissen op Madenstein). Hier bij ons ben je zelfs in overtreding wanneer je verder dan twee meter van je visstek verwijderd bent en je hengel zich nog in het water bevind, ik weet niet hoe dat in Nederland is.
          Ik durf toegeven dat ik ook al in overtreding ben geweest, maar dan wel onbewust, vorige week zelfs nog, hier is het gesloten tijd op de openbare waters, maar op bepaalde waters mag men nog zijn hengeltje uitwerpen. Maar men mag er geen leefnet te water laten dit is dan wel verboden, voor die paar keer op een jaar dat ik ze dan wel gebruik was ik dus in overtreding, gelukkiglijk was het maar een collega visser die er mij op wees dat het niet mocht, voor hetzelfde geld was het een controleur en had ik prijs.
          Dat is wat ik hier bedoel met een overtreding begaan.
          Maar ik ben er wel mee akkoord reglementen zijn gemaakt om nageleefd te worden anders moeten er geen reglementen zijn. Wat ik wel niet ga doen is me dik maken over het feit dat er naast mij iemand met een piertje gaat vissen als dat niet mag, maar wel als die persoon daar met drie of meerdere hengels gelijktijdig gaat vissen. Of wanneer die persoon daar gaat vissen zonder een vergunning en dan nog met drie of vier hengels.
          Hou het vuurtje aan de lage kant, het leven is al zo kort.
          ke:
          Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
          http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• john van den broek
            Specimen Hunter
            • 30-03-2003
            • 1089
            • Venray

Ook ik overtreed die regelgeving, zoals ik wel meerdere regels overtreed.
            Ik denk dat wat betreft de wormen eerder een morele kwestie is dan dat van het overtreden van de regels.
            Iemand die zich netjes aan de regels houdt voelt het als zijnde niet eerlijk als iemand anders wel wormen gebruikt tijdens het vissen.

In deze kwestie wordt er ook feller op gereageerd bij het overtreden van de regels dan bijvoorbeeld bij het niet dragen van een gordel of het overtreden van de maximumsnelheid met autorijden.

Maar nogmaals mij gaat het om het doel van de regelgeving en daar sta iik niet achter.

Een ander voorbeeld is de rode made ( daar is ie weer ), ik denk over twee jaar dat de rode made volledig vrij gegeven is in de visserij door de federaties.
            De wetgeving laat de rode made toe, de federaties verbieden het.
            Je ziet nu ook geen rood gekleurde vissen meer dan wat we voor 15 jaar geleden wel zagen, terwijl er wel volop gevist wordt met de rode made.
            Dit is een bevestiging van het feit dat er nu meer natuurvriendelijkere kleurstoffen gebruikt worden.
            Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• † Frederik de Belder
              [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
              • 13-01-2003
              • 5730
              • Niel (België)

ke:
              Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
              http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• happyksk1
                Komt net kijken
                • 25-10-2003
                • 73
                • Alphen aan den Rijn

Tja,

Wat ik er van vind? Misschien zit er wel niemand te wachten op wat ik vind, maar wil hier toch wel iets over kwijt.
                Laat ik met mezelf beginnen. De vraag of het gebruik van pieren in de gesloten tijd verboden moet blijven is mijn idee dat dit allang achterhaald is, ik ben ervoor om dit verbod op te heffen. Het gebruik van gekleurde made moet men toestaan mits er een en dezelfde kleurstof gebruikt word, en die de minste schade toebrengt. Ikzelf gebruik geen pieren of gekleurde maden, niet in wedstrijden, niet in de vereniging en ook niet als ik aan het trainen ben en alleen ben. Ook ik weet dat er bij wedstrijden en zelfs in mijn eigen vereniging gesjoemeld word, en dat is jammer, ik doe er in ieder geval niet aan mee. DAN WIN IK MAAR NIET!!!
                Ga nu even m'n casters zeven. Vang ze
                Charles

fortis et fidus

Reageer

• TicTacTies
                  Komt net kijken
                  • 17-10-2003
                  • 74

Dagelijkse discussie over vangst...........

Oh ja dat moeteb we hier vermelden. Nou deze morgen heb ik gevist bij Mijnheerkens in Leeuwen (L). Het duurde een tijd voordat ik de vis op mijn voerplek had. Maar toen het eenmaal zover was ving ik verschillende mooie en grote brasems, zonder plekjes/bultjes. Mijn record voor brasems is weer eens verbroken qua gewicht en lengte, helaas had ik geen meter bij. Maar ja als echter visser voel dat toch gewoon. Heerlijk begin dus van de Koninginnedag!!!
                  Ook als de vis niet bijt moet je blijven LACHEN!!

Reageer

• Visvangst
                    • 31-07-2003
                    • 39
                    • Steenwijkerwold

't is maar hoe je het bekijkt. Er zijn ook genoeg roofvissers die op 2 maart nog op snoek gaan vissen, terwijl ze weten dat dit niet mag. Het excuus is dat de vis toch niet weet dat het al 1 maart is geweest. En hetzelfde geldt voor de baars en snoekbaarsvissers. Oke, het is niet verboden. Maar hou toch op. Als je alleen een sportvis akte hebt, mag je ook maar met 1 hengel vissen. Er zijn er genoeg die er dan een 2e bij leggen. En ja, regels zijn regels. Maar vissen met maden kan ook af en toe een snoek op leveren. En dat mag ook niet. Inderdaad is de regel van het niet mogen gebruiken van mestpiertjes gedurende het gesloten seizoen achterhaald. Ik hoor vaak genoeg verhalen van mensen die het leuk vinden om snoeken te belagen in de paaitijd.

Ik kom regelmatig vissers tegen (eind april) die nog met hun bootje snoekbaars jagen..... En dat zijn niet altijd alleen maar onze "vriendelijke" oosterburen. Er spreken er genoeg vloeiend hollands...

Maak je niet te druk. De verantwoordelijkheid ligt bij de visser zelf. Wordt je gesnapt, krijg je een bon. Anders heb je mazzel en vang je misschien iets leuks....

Fijne koninginnedag...hehe ~z~ ~z~
                    Neem eens een kijkje op de site van de visser!!

Als je haak niet in het water ligt, vang je zeker niets......
                    (c) Rolo.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

"Maak je niet te druk. De verantwoordelijkheid ligt bij de visser zelf. Wordt je gesnapt, krijg je een bon".

Juist Visvangst, zeer goed gesproken!
                      Dat neemt echter niet weg dat een hengelaar zijn verantwoordelijkheden hier op het forum moet kennen. Een 'slip of the pen' kan iedereen maken, maar houd er alsjeblieft rekening mee dat hier ook kinderen, dierenbeschermers en noem maar op, meelezen. De 1 willen we niets verkeerd leren en de ander willen we niet op het spek binden.
                      Wordt dus niet boos op elkaar als we eens iets verkeerd typen, maar attendeer elkaar op de verantwoording die we hebben als forumbezoekers ten opzichte van onze gastlezers. Dat doe je het beste via een prive bericht in het profiel van diegene die je ergens op wil aanspreken.

En dan nu weer verder met de dagelijkse discussie.

Reageer

• pastoor
                        ...

• 02-02-2003
                        • 1118
                        • Drongelen

OK Theo doen we.
                        Zaterdag op twee stekken wat voer getest.
                        De eerste stek 3 1/2 uur 30 stuks ongeveer 20 kg.(Alem aan de Maas)
                        De tweede stek 3 uur 34 stuks ongeveer 25 kg.(Drogelen aan de Maas)

Al met al toch 64 stuks totaal en ongeveer 45 kg.
                        Een leuke en leerzame dag.

Reageer

• Breamhunter
                          Newbie
                          • 27-04-2004
                          • 38

Gister op een vaart vlak bij een stoomgemaal zitten vissen met grote witte maden.
                          Resultaat van 2,5 in de regen en wind:
                          Een aantal mooie voorns, 6 brasems (tot 49 cm) en een zeelt van 46 cm.
                          Verder nog een brasem en een zeelt vlak bij de kant verspeeld.
                          Ondanks de teruggang van het weer, goed gevangen!

#) #) #)
                          :heavy: Dé Visvangstsite van Nederland!! :heavy:

Beter een vis in de hand, dan 10 in het water!

Reageer

• pastoor
                            ...

• 02-02-2003
                            • 1118
                            • Drongelen

Rare ervaring vandaag.

Ben eventjes 2,25 uur naar de Maas geweest.
                            Op zich best goed gevangen met dit slechte weer, totaal 27 stuks.

Ik gebruikte ongeveer het zelfde voer zo als gewoonlijk, en op een plek waar ik veel zit(Meeuwen).
                            Het vreemde was dat naast de grote brasems en enkele voorn ik ook 14 baars ving.
                            Meer als de helft baars ggggggrrrrrrrr.

Volgens mij had ik de pech midden in een baarzennest te vissen.

:@ :@ :@ :@ :@

Reageer

• Lex van den Ende
                              Met enige kennis...
                              • 23-01-2003
                              • 402
                              • Tilburg

Piet had ook een rare ervaring vandaag..........Ik heb meer gevangen als hem.....
                              Groeten,

Lex.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

En dat zonder ook maar 1 baars!

Reageer

Working...