Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
Als Lex niet in zo'n team zat, dan kon hij ook niet zo goed gooien.
Even zonder dollen, afstand gooien is een kwestie van techniek en durf, in combinatie met een feeder en molen die daar voor gebouwd zijn.
Maar, dat wil nog niet zeggen dat die feeder en molen bij jou passen.
Het aanschaffen van zo'n werpkanon is niet, ik gooi er maar wat geld tegen aan en ik gooi verre zuivere afstanden, maar, je moet wel degelijk uitzoeken wat voor jou daarbij de juiste feeder en molen is.
Daarna, komt de fase dat je vertrouwd moet raken met je feeder, dus, dat je aan de weet komt, wat de mogelijkheden van de stok zijn.
Dan pas, zal je op verre afstanden kunnen gaan gooien.
Want, als je bang bent om je feeder aan diggels te gooien, zul je nooit de verre afstanden halen.
Met mijn heavy feeder haal ik die afstand van 100 meter wel, maar laten we eerlijk zijn, waar vind je hier in het noorden een kanaal of water waar je echt die honderd meter moet halen? Ze zullen er best zijn, maar de wateren waar ik doorgaans vis hebben een maximum van zeg 75m. Zo'n werpkanon zou voor mij alleen maar 'om het hebben'zijn. Voor die paar keer dat ik hem echt zou gebruiken is het een beetje boven mijn budget. (Wat niet wil zeggen dat als ik het geld zou hebben.... )
Ik kan met een worp uit stilstand heel goed mijn voerplekken bereiken, alleen, het beheersen van de slingerworp is gewoon sport voor mij. Daarnaast heb ik gezien dat je sneller weer aan het vissen bent. De bewuste visser bij wie ik deze worp heb afgekeken had zijn voerbak zo hoog afgesteld dat ie na het vullen van zijn korf gelijk kon inwerpen. Dus: binnenhalen, korf vullen en in één beweging, 'swingggg!'...korf weer op z'n plek. Daar ben ik dan strontjaloers op en wil ik ook zo kunnen. :@
Tot nu toe heb ik mijn feeders nog helemaal heel kunnen houden en ik ben er echt niet voorzichtig mee! Wel even goed opletten of je lijn niet om je top zit...
Wat molens betreft ben ik niet zo op de hoogte. De lijn moet er voor mij soepel en snel aflopen en bij het inhalen is het wel fijn als de molen in een redelijk tempo binnenhaalt. Vooral bij de wat grotere afstanden en op wateren waar wat scheepvaart is. Neem bijvoorbeeld het van Starckenborghkanaal: De vis bijt altijd vlak voordat het binnenvaartschip op je voerplek is. Zaak is dus om zo lang mogelijk te wachten met binnenhalen. Maar als je dan binnenhaalt moet je wel snel kunnen doen want anders heb je een 'visje' van pakweg 800 ton of meer die er met je hele zaakje vandoor gaat....
Over werptechnieken kan ik iedereen aanraden een paar lesjes vliegvissen te nemen. Ik ben ooit begonnen als vliegvisser en ik heb daar veel profijt van gehad bij het witvissen in het algemeen, maar zeker bij het feederen.
M.i. is het de kunst om de hengel het werk te laten doen en wat dat betreft sluit ik mij dus helemaal aan bij jou Harpie als je zegt dat je vertrouwd moet raken met je hengel en aan de weet moet komen wat zijn mogelijkheden zijn.
bedankt voor alle tips en reacties. Afgelopen zondag even bij wat vissers aan het a.dam rijnkanaal gekeken. Ik geloofde mijn eigen ogen niet, de vissers die daar zaten visten echt op 1 meter vanaf de overkant (100 meter uit de kant). Het materiaal wat zij gebruiketen was niet eens zo zwaar als ik dacht.
Wat mij inderdaad opviel was dat deze vissers allemaal met een pendelworp gooiden. Ik gooi(de) zelf nog vanuit stilstand. Ik heb de worp van deze vissers goed geanaliseerd en heb 2 dagen lang alleen maar gegooid zonder te vissen. Ik moet je zeggen dat de pendelworp mij een hoop winst in meters heeft gebracht.
Met de combinatie waar ik eerder 70 tot 75 meter mee gooide, haal ik nu met de pendelworp echt 100 meter. Het enige probleem is echter dat ik niet meer zuiver gooi. Ik denk dat dit een kwestie van oefenen is.
Reageer