Losschieters bij het feederen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Frits
    gebruiker
    • 22-07-2004
    • 231
    • Papendrecht

Losschieters bij het feederen

Ben sinds enige tijd aan het feederen gegaan, na enige tijd oefenen in het herkennen van de aanbeten vang ik nu een leuk visje met de feederhengel. Wat mij nog wel vaak overkomt dat een gehaakte vis snel lost (zowel kleine als grote vissen). Ik heb hier zelf verschillende ideeen over. Wellicht kan iemand me hiermee verder helpen.

Situatie schets:
    Stromend water, nylon op de spoel, korf in een schuiflus (ca18 cm), Gebruikte hengel KOC feeder met een shimano 7000, onderlijn 1 meter, haak 14/12. De gevangen vissen zijn allen voorin de bek gehaakt (zeer lichtjes gehaakt)

Mijn ideeen:
    - de gebruikte haken zijn te klein, waardoor deze te weinig vlees pakt.
    - de haak is te groot, waardoor deze niet ver genoeg in de bek komt
    - de onderlijn is nog te kort.
    - de lus is niet groot genoeg, waardoor de beet te vroeg doorkomt en de vis te licht gehaakt is.
    - De hengel is te stug, waardoor je de haak als het ware uit de bek trekt tijdens het binnendraaien.

Ik hoor graag jullie meningen..

• pastoor
    ...

• 02-02-2003
    • 1118
    • Drongelen

Uit je situatieschets op te maken zou ik het volgende doen.

Onderlijn nog circa 30 tot 40 cm langer maken.
    Iets meer aas aan doen.
    Ietsje langer door laten bijten.

Reageer

• Frits
      gebruiker
      • 22-07-2004
      • 231
      • Papendrecht

Pastoor,

Iets langer door laten bijten gaat toch niet?? Ik vis met een lus montage, dit is toch een zelfhakend systeem. Bij registratie op de top hangt de vis toch al?

Die van dat meer aas, begrijp ik ook niet, een te vol gepropte haak heeft toch zeker een kleinere haakkans dan eentje waarvan de punt vrij is?

Dat van die langere onderlijn ga ik zowieso proberen deze week. Ik laat je wel weten hoe dit gaat.

Ik hoor graag je reactie,

Frits

Reageer

• pastoor
        ...

• 02-02-2003
        • 1118
        • Drongelen

HA FRITS een zelfhaaksysteem is niet altijd beter.

Als de vis het aas te diep inslikt gebruik ik het ook.
        Maar als je die missers hebt is het misschien beter is zonder te proberen.

Met het veel aas is het even zo.
        Soms bijt de vis dan beter door omdat hij door het vele aas de haak niet voelt en hem verder inslikt.

Probeer het is maar let op het is niet elke dag het zelfde dat moet je ter plaatse bekijken.

Reageer

• john van den broek
          Specimen Hunter
          • 30-03-2003
          • 1089
          • Venray

Hoi Frits,

Tijdens de dril van een vis moet je zorgen dat er altijd genoeg spanning op de lijn staat. Als de spanning even weg is tijdens de dril verlies je heel snel de vis.
          Dus mijn advies is gewoon goed doordraaien en dan zul je zien dat de lossers in je schepnet gebeurt.
          Groet John.

www.baitstore.nl

Reageer

• Frits
            gebruiker
            • 22-07-2004
            • 231
            • Papendrecht

Beste John,

Als de vis hangt, laat ik de lijn niet slap vallen, natuurlijk

MIjn indruk is juist dat met die stugge hengel en grote inhaalcap. vd molen de haak uit de bek getrokken wordt, wanneer ik de vis snel binnen aan het halen ben. Mijn medevissers zie ik heel vaak de vis zeer rustig binnendraaien. Als ik dit doe verspeel ik ook minder vis,maar naar mijn idee nog wel te veel.

Als de vis zeer licht gehaakt is, zoals in mijn geval werkt dit snel binnenhalen en veel druk op de lijn niet en leid het tot het verspelen van de vis.

Reageer

• Vissport
              Sportvisser
              • 07-01-2004
              • 756
              • Maasbracht

Een elastiek tussen de onderlijn zetten doet wonderen, de missers lopen met 90 procent terug. Ik had vroeger het zelfde probleem, maar nu loopt alles als gesmeerd. De elastiek neemt de schokken op van de dikke vis. maar dit probleem is al eens besproken op het forum dacht ik, kijk maar eens rustig rond op dit forum. De elastiek gebruiken wij als wedstrijdvisser al vele jaren met succes. Zeker doen.
              www.pa3gju.nl
              Beste groeten.

Reageer

• lolo
                Geniet maar niet met mate
                • 01-05-2003
                • 3873
                • Weesp

Oorspronkelijk geplaatst door Vissport

Een elastiek tussen de onderlijn zetten doet wonderen, de missers lopen met 90 procent terug. )
                Is hier een tekening van te krijgen want ik wil dit ook eens proberen .
                Alvast bedankt .
                Groetjes
                Johnny

Match
                Feeder
                Stok

Reageer

• Frits
                  gebruiker
                  • 22-07-2004
                  • 231
                  • Papendrecht

Beste vissport,

Ben deze opmerking inderdaad eerder tegengekomen op dit forum, deze opmerking was toen ook van jouw. Kan echter nergens een omschrijving vinden hoe dit dan toegepast word. Ben het met lolo eens en wil een omschrijving of tekening zien, kan ik dit eens proberen. Heb zat elastiek op voorraad van de vaste stok.

Frits

Reageer

• Vissport
                    Sportvisser
                    • 07-01-2004
                    • 756
                    • Maasbracht

Goed een tekening, ik zou niet weten hoe ik dat hier op het forum zou moeten zetten, maar ik zal het zo beperkt mogelijk uitleggen. Neem 20 cm elasiek, van die in de hengeltop zit, kleur purper.Neem nu de elastiek tussen wijsvinger en duim, dus ieder uiteinde in een hand, draai nu de elastiek met de rechter duim en wijsvinger naar rechts, met de linkerduim en wijsvinger draai je naar links.
                    Je zal zien dat de elastiek begint te twisten , of mooi in elkaar kronkeld.Nu neem je de elastiek en maak er een knoopje in aan het afgesneden einde. Laat echter 1 mm staan met afsnijden. Het elastiekje een beetje uit elkaar doen en dan de onderlijn erdoor steken, daarna het elastiek uiteinde in een wartel vastmaken. Het is heel eenvoudig, en je krijgt er veel minder missers mee. Wij gebruiken het al jaren op wedstrijden, het gaat uitstekend. Ik tracht een voorbeeltje op dit forum te zetten. maar eerst moet ik met de scanner een kopie van de elastiek maken, daarna de foto bewerken in jpg, daarna de foto op mijn website zetten, daarna de link kopieren en daarna hier op het forum zetten. Nu begrijp je ook dat het niet zo supersnel zal gaan, maar ik tracht mijn best te doen.Of het lukt is iets anders, maar het komt eraan.
                    www.pa3gju.nl
                    Beste groeten.

Reageer

• Vissport
                      Sportvisser
                      • 07-01-2004
                      • 756
                      • Maasbracht

Even proberen of het lukt :? :?

ik krijg het niet voor elkaar om de afbeelding hierop te zetten, maar je kan ze wel zien op mijn website, klik hiervoor op het vakje www.en ga dan naar nieuws/info, gans onderaan staat de afbeelding. Mischien is dit een overtreding in de forumregels, maar dan mag de moderator het verwijderen, geen probleem.Ook kan iemand die zich uit kent met afbeeldingen de link met afbeelding hierop zetten, ik ben er niet in geslaagt, jammer.ipe:

[Gewijzigd door Vissport op 07-29-04 at 02:09 PM]
                      www.pa3gju.nl
                      Beste groeten.

Reageer

• Frits
                        gebruiker
                        • 22-07-2004
                        • 231
                        • Papendrecht

Beste vissport,

Alvast bedankt voor je snelle reactie
                        Je omschrijving is mij niet helemaal duidelijk, maar zoals ik het begrijp wordt de elastiek een getwiste lus. De lengte vd stiek is 20 cm dus de lus wordt ca 10 cm.

:? :?

Reageer

• Vissport
                          Sportvisser
                          • 07-01-2004
                          • 756
                          • Maasbracht

Oorspronkelijk geplaatst door Frits

Beste vissport,

Alvast bedankt voor je snelle reactie
                          Je omschrijving is mij niet helemaal duidelijk, maar zoals ik het begrijp wordt de elastiek een getwiste lus. De lengte vd stiek is 20 cm dus de lus wordt ca 10 cm.

:? :?
                          Juist klopt zoals een bus.
                          www.pa3gju.nl
                          Beste groeten.

Reageer

• Gert Koops
                            Fishing4/Rix H.Sport
                            • 01-02-2002
                            • 239
                            • Schoonebeek

Dit is wat Karel bedoeld.

Groetjes,

Gert.

Team Fishing4u/Rix Hengelsport

Meer dan 13.000 artikelen online bij Fishing4u
                            Alles van Preston, korum en sonubaits bij www.prestonfishing.nl

Reageer

• abramusbrama
                              Komt net kijken
                              • 24-04-2003
                              • 93

Is een zelfhaaksysteem niet bij de wet verboden?. Ik dacht dat de wet daar een tijdje geleden op aangepast is.

Abramusbrama

Reageer

Working...