Losschieters bij het feederen

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Vissport
    Sportvisser
    • 07-01-2004
    • 756
    • Maasbracht

Hallo Gert.

Bedankt voor het eropzetten van bedoelde elastiek.

En dit is geen zelfhaaksysteem, maar een elastiek om de schokken op te vangen van grote vis, als je vist met de lange stok met elastiek, dat is toch op hetzelfde princiep zo eenvoudig is dat, ipe:

[Gewijzigd door Vissport op 07-29-04 at 06:35 PM]
    www.pa3gju.nl
    Beste groeten.

Reageer

• lolo
      Geniet maar niet met mate
      • 01-05-2003
      • 3873
      • Weesp

Bedankt voor deze reactie ga het eens uitproberen zodra ik de Fieder pak .
      Mekelijk he z'n Forum .
      Gr lolo
      Groetjes
      Johnny

Match
      Feeder
      Stok

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Het elastiek is een optie, maar de lengte van je schuiflus aanpassen ook. Wanneer je top krom gaat bij een aanbeet en een afstand van 40 cm aflegt (curve bij een lichte top) maak je met een 18 cm lange schuiflus niet optimaal gebruik van je hengelspanning en zal de vis te licht of geheel niet gehaakt worden. Dan is een lus van 75% lengte beter (30 cm dus). Bij een strakkere top met een curve van 25 cm zit je met die 18 cm lus beter. Daarna het aanpassen van je onderlijnlengte op de felheid van de aanbeten en het monteren van elastiek om de klappen op je dunne onderlijn op te vangen en het zou beter moeten gaan, zeker wanneer je zonder voorslag vist en wat absoptie op de kracht van de vis nodig hebt.

Reageer

• tester
          Maas en Waal visser
          • 06-03-2004
          • 2596
          • Son

Hallo Theo

als de lus op is komt het lood haak kracht genoeg zou je denken of begrijp ik het niet goed
          ik vind dit een heel intersant onderwerp -puure techniek-
          gr Gerard

Reageer

• Frits
            gebruiker
            • 22-07-2004
            • 231
            • Papendrecht

Bedankt voor de tips, afgelopen zondag wedstrijdje gevist op de Lek. De vis deed het moeilijk, heb ook veel korven en onderlijnen verspeelt,......maar iedere gehaakte vis is geland. Heb de volgende dingen toegepast:

-vis iets langer doorlaten bijten (zeer moeilijk in te schatten ivm zeer luie aanbeten)
            -haak vol gepropt met aas
            - langere onderlijn (1.20m)

de optie met elastiek gaan we eerst een paar keer testen, voordat we deze in een wedstrijd toe gaan passen. Heb hier een ideale stek voor, op deze stek komt het regelmatig voor dat je een snelle harde aanbeet krijgt. Bij het aanslaan voel je de vis niet, als de lijn is binnengedraaid is de onderlijn gebroken. Het elastiekje lijkt mij hier de juiste toepassing voor. Ben benieuwd wat voor vis dit oplevert. ik vermoed grote winde of baars

Reageer

• Bastiaan
              Newbie
              • 05-08-2004
              • 2

Vissen met elastiek/powergum:

Indien je hiermee gaat vissen wat is dan wijsheid: De voerkorf aan het elastiekje of de onderlijn zelf aan het elastiekje?

Reageer

• Frits
                gebruiker
                • 22-07-2004
                • 231
                • Papendrecht

Bastiaan,

In de reactie van vissport in dit artikel lees je dat het elastiek tussen de onderlijn en de korf moet worden gemonteerd.

Frits

Reageer

• Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

Beste Frits, Bastiaan en al die andere kampioenen, ik ben nieuw op dit forum en als ik zo zit te lezen over losschieters enzo wil ik toch even uit mijn eigen ervaring een steentje bijdragen. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Ikzelf ben ooit begonnen met vliegvissen. Veelal wordt daar gevist met haakjes zonder weerhaken. Ook nu heb ik de misschien voor jullie rare gewoonte om de weerhaken plat te knijpen... De kunst is om vooral met gevoel een vis te drillen. Hier in Groningen vissen we allemaal met gevlochten lijnen, ikzelf ook maar met een flinke voorslag, dat wel, maar een beetje vis kan in wezen zo naar binnen "gesjeesd" worden. Vooral bij wedstrijden zie ik vaak dat een vis al klapperend over het water naar binnen wordt gehaald en niet zelden hoor ik daarna een hevig gevloek omdat de vis net voor het netje nog even een klap geeft en de benen neemt. Het klinkt misschien arrogant , maar ik verspeel (bijna) nooit een gehaakte vis. Als me dat wel gebeurt ben ik bijna altijd te gehaast. Als je zorgt dat de lijn strak blijft, je de hengel op "tien voor twee" houdt en de vis de tijd geeft om moe te worden (en bij een brasem duurt dat echt niet zo lang) dan vangt de combinatie van al die dingen -voorslag, houding v.d. hengel- de klappen op en heeft de vis bijna geen mogelijkheid om los te schieten. De vis moet natuurlijk wel goed gehaakt worden... en mijn ervaring is dat dat met gevlochten lijn beter gaat dan met nylon.
                  groet,
                  Eduard

Reageer

Working...