Vis in een leefnet

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Frederik
    Specimen Hunter
    • 05-01-2005
    • 1734

OK no problem Bart

Reageer

• Theo van Berner

Ik gebruik altijd een leefnet en heb maar zelden een dode vis. Wanneer een vis toch te diep heeft geslikt, knip ik het lijntje af. Binnen 24 uur spuugt de vis de haak er weer uit.
      Wanneer men een wedstrijd vist, wordt er vaak op brasem gegokt. Daarbij ligt er vaak een lange onderlijn op de bodem waardoor kleinere vis te veel tijd krijgt op het aas door te slikken. Omdat in een wedstrijd tijd geld is zijn er lompe boeren die de haak er dan maar gewoon uitrukken omdat een nieuwe aanknopen teveel tijd kost. Eigenlijk alleen maar door onkunde of een verkeerde techniek dus. Zou de jury voor iedere dode vis in een leefnet het gewicht eraf trekken in plaats van optellen, dan zou het probleem in 1 keer over zijn. Heb dat weleens voorgesteld, maar werd toen uitgelachen. Helaas.

Reageer

• jagt

hoy
        Staat toch al in verschillende regelementen dat er geen dode vis aangeboden mag worden voor de weging .
        Wat mijn inziens een goede regel is ,dus Theo ik lach je wel uit maar niet om deze regel.

Reageer

• lex

Hoi,

Of je nu een leefnet of niet gebruikt..............het gaat maar om 1 ding.
          Dat is dat je goed en voorzichtig met de gevangen vis moet omgaan.
          Het niet gebruiken van een leefnet wil niet zeggen dat je de vis goed behandeld. Ik heb vaker "vissers"gezien die na het vangen van een vis het beestje met een grote boog het water inflikkerde.
          :@ :@ :@
          Je zou toch zeggen dat de visser goed bezig is........hij gebruikt immers geen leefnet :? :?

Ook heb ik vissers met leefnet de raarste dingen uit zien halen met de gevangen vis.
          Ik denk niet dat het gebruik va een leefnet schadelijk is voor de vis, mits je de vis netjes behandeld!!!

Onderzoeken van de ovb hebben uitgewezen dat het geen nadelige gevolgen heeft voor de vis om een leefnet te gebruiken. Voorwaarde is wel dat het net en het gebruik ervan aan een aantal criteria moet voldoen. Hierdoor heeft de ovb de leefnetcode in het leven geroepen. Als je jezelf hieraan houdt kan er eigenlijk maar weinig misgaan.

Bij sommige vissen is het zelfs beter om een leefnet te gebruiken. Een vis die na een flinke dril wordt gevangen is moe. Het leefnet zorgt er dan voor dat de vis rustig weer op krachten kan komen.
          Nu zijn er mensen die zeggen dat dat onzin is. Dan is mijn reactie daarop hetvolgende.

Iedereen maakt het wel eens mee...........de vis die je gevangen hebt en in je leefnet beland die zwemt niet meteen naar de bodem van je net maar blijft een beetje versuft bovenin het water hangen.
          Na een aantal seconden komt er weer wat beweging in het beestje en met een snelle duik is ie weg, om zich daarna niet meer te laten zien. Een half uur zeker zie je niets in je net gebeuren. Dan komt het visje rustig een kijken.Hij spattert wat in je leefnet en duikt weer de diepte in. Hij is nu dus tot rust gekomen en heeft krachten voldoende opgebouwd om weer te zwemmen.

Wat denk je dat er gebeurd was als deze vis gewoon terug in het water werd gedonderd??Zonder de bescherming van een leefnet??

Ik wil er geen dramatisch verhaal van maken, maar denk wel dat een leefnet , mits goed gebruikt, absoluut geen nadelige invloed heeft op de gezondheid van de vis.

Reageer

• Frederik
            Specimen Hunter
            • 05-01-2005
            • 1734

Dit is klare taal.

Reageer

• jagt

hoy
              Kan ik me in vinden Lex

Reageer

Working...