veel lossers wat doe ik fout

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • maarten197
    Allround prutser

• 21-01-2009
    • 98
    • assen

veel lossers wat doe ik fout

Ben vandaag met de penhengel in een karpervijver wezen vissen. Veel karper maar tot ongeveer 16 pond.
    Had 3 korrels mais op de lijn en twee aan de haak ook met een 10 mm hook pellets wezen vissen allebei op een groot haakje 10. Echter nu is mijn probleem dat ik steeds mis sla ik voel de vis even en weg is ie. ik heb alles geprobeerd van tikkie van de dobber en dan aan slaan, wachten tot ie helemaal onder is, en zelfs langere tijd. heb er zo wel 12 verspeeld ( misschien maar 3 vissen die me aan het plagen waren).
    Wat kan ik fout hebben gedaan. kan iemand mij dit vertellen.
    Gr Maarten
    Als jullie me missen, ben ik vissen:
  • Douwe
    NHSF lid van verdienste
    • 01-07-2006
    • 3136
    • Leeuwarden

Penvissen is missen dat is nu eenmaal zo, ik zou je willen aanraden om een haakmaat 6 te kiezen 10 is echt te klein je dekt met je aas de haakpunt teveel af.

Dus eerst de haak groter 6 of 8 en dan weer proberen.
    Wil je zoveel mais of een grote haakpellet als aas is het te overwegen om een hair te gebruiken.
    Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Pieter Stam
      -
      • 11-10-2002
      • 2882
      • NL

Haak 10 is aan de kleine kant maar kan wel. Ik vis standaard met een Fox 2 Series size 10 op zeelt en ik verspeel maar heel zelden de karpers die in dat geval 'bijvangsten' zijn. Ik vis dan met een hair (hard aas) of 2 korrels maïs op de haak met de haakpunt nog net vrij.

Let heel goed op dat je haak juist is gemonteerd. Dat betekent dus in het geval van een oogjes-haak dat de hoofd- of onderlijn van voor naar achter door het oogje van de haak moet worden gehaald. Of in het geval van een bledjes-haak dat de lijn aan de voorkant van het bledje loopt. Als dat andersom is gaat het helemaal mis en ga je weinig vangen omdat de haak dan uit de bek van de vis draait in plaats van erin. Als je met een halve bloedknoop de haak vastmaakt moet je opletten dat je af en toe het 'torentje' dat ontstaat naar voren duwt (dus richting haakpunt).

Volg je 't nog...

Een andere reden kan zijn dat je lijnzwemmers verspeelt. Zeker met de beschrijving van de aanbeten die je geeft. Het is vaak moeilijk om de lijnzwemmers van de echt aanbeten te onderscheiden. Je kunt lijnzwemmers voorkomen door een groter gedeelte van de onderlijn (dmv loodjes) over de bodem te laten lopen. Wat ook heel goed werkt is verspreid voeren zodat de karpers niet op een plek over je voerstek heen gaan schuiven, waarbij ze je haak met hun vinnen meenemen. Als je meer verspreid voert zoekt de vis meer bewust naar het voer en hapt niet in het wilde weg. Daardoor heb je minder lijnzwemmers.
      Een verspeelde lijnzwemmer (dus een vals gehaakte vis) herken je vaak al snel. Soms fladdert er een schub aan de haak. Na het aanslaan voelt het vaak onnatuurlijk aan. Erg log, sloom en onbestuurbaar. Soms is het zelfs zo erg dat je de vis bijna aan de oppvervlakte kunt tillen zonder dat ie actie geeft.

Vanzelfsprekend moet je haak ook erg scherp zijn. Controleer regelmatig en vervang een botte haak onmiddelijk. Slijpen kan denk ik ook, maar daar begin ik nooit aan. Heb meer vertrouwen in een nieuwe haak.

Groet, Pieter

Reageer

• Douwe
        NHSF lid van verdienste
        • 01-07-2006
        • 3136
        • Leeuwarden

Haak 10 is in handen van een geroutineerde visser inderdaad mogelijk, toch ben ik van mening dat je adviezen moet geven met in het achterhoofd de ervaring van de vraagsteller.

Lijnzwemmers herken je ook aan het plotseling ondergaan van de pen zonder de EERSTE tekenen van het willen pakken van het aas.
        Maar dat leer je niet vanachter een scherm dat is een harde ervaring van jaren en dan nog vergis je je wel eens.
        Penvissen is missen dat is nu eenmaal zo.
        Advies om lood op de grond te leggen om de lijn over de bodem te laten lopen vind ik geen advies die navolging verdiend.

De lijn tussen het laatste loodje en de haak moet in mijn visie minimaal 20 liever 30 cm zijn zonder lood om de lijn op de bodem te houden.
        Je kunt namelijk niet met enig fatsoen een klein loodje op een 0.25 lijn zetten en dat is wel de minimale lijndiktye die je moet gebruiken.

Reageer

• Pieter Stam
          -
          • 11-10-2002
          • 2882
          • NL

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
          Haak 10 is in handen van een geroutineerde visser inderdaad mogelijk, toch ben ik van mening dat je adviezen moet geven met in het achterhoofd de ervaring van de vraagsteller.
          Daar heb je een punt

Advies om lood op de grond te leggen om de lijn over de bodem te laten lopen vind ik geen advies die navolging verdiend.

De lijn tussen het laatste loodje en de haak moet in mijn visie minimaal 20 liever 30 cm zijn zonder lood om de lijn op de bodem te houden.
          Je kunt namelijk niet met enig fatsoen een klein loodje op een 0.25 lijn zetten en dat is wel de minimale lijndiktye die je moet gebruiken.
          Ik vis ook met 25/100 en gebruik 0.2 g loodjes om de lijn over de bodem te laten lopen. Standaard gebruik er 1 op ongeveer 10 cm van de haak. Tot maximaal 3 stuks op 10, 20 en 30 cm van de haak, of iets in die orde van grootte. Ik vis namelijk standaard met een klein stukje lijn op de bodem. Dit doe ik om mijn lijn te fixeren op de bodem. Ik ben anders bang dat het laatste stukje lijn gaat fladderen --> waardoor lijnzwemmers. Ik heb dit 'ontdekt' bij het pennen op zeelt. Zeelt aast met de kop recht naar beneden en de staart dus om hoog. Op ondiep water heb ik eens 4 zeeltstaarten net onder de oppverlak zien zwaaien op mijn stek. Fantastische beleving, ik zal het niet snel vergeten. Als je dan geen lijn over de bodem hebt lopen is het voor de zeelt zo goed als onmogelijk om je haakaas te pakken. Hij duwt het weg met zijn lijf of zijn staart. Sindsdien gebruik ik het ook op karper en ik ben er erg positief over. Ik heb het gevoel dat ook de karper het aas makkelijker kan opnemen. Een andere belangrijke reden om ik het laatste stukje lijn tegen de bodem te leggen is dat er geen bocht in komt die de vis kan zien. Zeker van belang op 'dressuur'-water

Groter dan 0.4 gebruik ik overigens uberhaupt niet, ook niet in mijn bulklood. Ik weet niet of jij dat klein vindt..? Van deze soort:

Ik ben zelf (ook) altijd benauwd dat m'n lijn beschadigt. Daarom zet ik mijn loodjes altijd eerst op de lijn, knijp ze vast, schuif ze heel voorzichtig naar boven en knip dan het onderste stuk lijn af (waar ik ze heb vastgeknepen). Daarna monteer ik pas de haak. Misschien overdreven pietertje-precies maar het overkomt mijn niet meer dat de lijn op de loodjes breekt

Groet, Pieter

Reageer

• Pieter Stam
            -
            • 11-10-2002
            • 2882
            • NL

Oorspronkelijk geplaatst door maarten197
            Had 3 korrels mais op de lijn en twee aan de haak ook met een 10 mm hook pellets wezen vissen allebei op een groot haakje 10.
            Ik lees nu dit pas goed. Begrijpend lezen is ook een vak Als ik het goed heb vis je dus in totaal met 5 korrels, waarvan 3 boven de haak op de lijn. De korrels op de lijn zouden dan de reden wel eens kunnen zijn dat je minder vis vangt. Zoals ik eerder schreef moet de haak goed in de bek kunnen draaien en dat gaat zo zeker niet lukken. Ik zou dus om te beginnen ervoor zorgen dat alle korrels op de haak zitten.

Groet, Pieter

Reageer

• yannik
              De kasteelvissers Viane

• 27-07-2006
              • 694
              • Geraardsbergen

Waarom zet je er dan 3 op de lijn Maarten? Heb je daar een goede reden voor?

@ Pieter: nog eens bedankt om te helpen i.v.m. het aanmelden hier!
              Wie vist, die vangt!

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Pieter ik ben ook Pietje precies dat is ook de reden dat ik zo weinig mogelijk lood op de lijn wil hebben.
                Het is karper die heeft niets met perfect uitloden met valloodjes enz.
                Ik laat zeker 20 - 30 cm lijn over de bodem lopen en daar komt geen lood op wel ontvet ik de lijn regelmatig.

Yannik er is geen goede reden voor je beperkt je inhaakmogelijkheden op die manier.
                Twee korrels op de haak anders een hair gebruiken zo simpel is het soms.

Reageer

• maarten197
                  Allround prutser

• 21-01-2009
                  • 98
                  • assen

Handige tips allemaal hartelijk dank hier kan ik wat mee!!! Ik vind een haakje 6 zo groot ogen dacht dat dat alleen voor het vissen met een hair was.
                  @ douwe meer mais een hair? hoe moet ik dat voor me zien
                  Ik zal ook eens proberen met een 10 cm meer lijn op de bodem. Ik had zelf niet het idee dat het lijn zwemmer waren of vals gehaakte vissen maar kan het mis hebben.
                  Ik heb de korrels maais op de lijn gedaan zodat het aas wat ik de vissen aanbied er wat groter uit en hopelijk aantrekkelijker uitzag.
                  Maar ik ga van de week zeker nog weer proberenen dan met haakje 6 of 8.
                  Gr MAarten
                  Als jullie me missen, ben ik vissen:

Reageer

• Douwe
                    NHSF lid van verdienste
                    • 01-07-2006
                    • 3136
                    • Leeuwarden

Maarten heel simpel een hair monteren en daar een aantal korrels mais opzetten je kunt het ook uitbalanceren met wat gele foam.

10 cm meer lijn? hoeveel heb je nu dan over de bodem liggen?

Laat de meesten maar lu-llen maar 20 a 30 cm tussen je laatste loodje en de haak is echt niet teveel integendeel zelfs.

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

Maarten ik heb nog een montage voor je gevonden.

Reageer

• Austin
                        Banned

• 05-12-2008
                        • 208
                        • veendam

Oorspronkelijk geplaatst door yannik
                        Waarom zet je er dan 3 op de lijn Maarten? Heb je daar een goede reden voor?
                        Goede vraag meen ik! Waarom indeed?

Ik vis niet altijd sus of zo pass me aan wat er op die dag afspeelt. Ik bedoel zoms vang ik ze stande en dan niet maar wel 5cm over de bodem terwel met 20cm op de bodem alleen maar valse gehaakte oplevert!

Probeer dan ook met de stok sla je viel minder mis zelfs is het heel goed die kliene tikkies op de haak te slaan.Probeer ook een kliene haak ok pas je ass daar aan...

Reageer

• Douwe
                          NHSF lid van verdienste
                          • 01-07-2006
                          • 3136
                          • Leeuwarden

Austin dat is voorbehouden aan de meer geroutineerde vissers.

In dit geval is het een beginner die weet niet eens hoe hij moet beginnen laat staan dat hij in kan spelen op veranderingen of kansen.

Beter was het geweest om ietsje meer inhoudelijk in te gaan op de wijze waarop jij dan gaat veranderen en je aan gaat passen.

Ik pas er voor om dat te vermelden om bovenstaande redenen, ik wil de beste brave vraagsteller eerst laten vangen de rest komt dan wel.

Reageer

• Austin
                            Banned

• 05-12-2008
                            • 208
                            • veendam

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                            Austin dat is voorbehouden aan de meer geroutineerde vissers.

In dit geval is het een beginner die weet niet eens hoe hij moet beginnen laat staan dat hij in kan spelen op veranderingen of kansen.

Beter was het geweest om ietsje meer inhoudelijk in te gaan op de wijze waarop jij dan gaat veranderen en je aan gaat passen.

Ik pas er voor om dat te vermelden om bovenstaande redenen, ik wil de beste brave vraagsteller eerst laten vangen de rest komt dan wel.
                            Please dont correct me ! I dont wish to get into one again with you but the fact remains is how else should he learn?
                            To be honest i dont think you yourself are all that experienced yes yes read alot i think but with respect that is always third hand...

Why draw a line for a learner, just makes it harder for him to cross the line at the end of the day crossing the line is what will set him apart from the rest.Thats why i personally would let them discover for themselves rather than start like you did with LIMTATIONS[not shouting].

making him answer a question as to why he did something is a posotive thing ,that when and if he can answer it will give him greater understanding and i hope more fish!

Reageer

• hopjesvla
                              Met enige kennis...

• 26-03-2009
                              • 353
                              • hazerswoude

Maarten ik snap het wel dat je dacht dat als je 3 mais op je lijn zou doen en 2 op de haak dat je daar de vis wel mee zou kunnen lokken omdat het er als een goede aas aanbeiding uitziet alleen mis je hem dan heel vaak. als je (zoals de mensen voor me ook al hebben gezecht) een iets grotere haak gebruikt kan je ongeveer 3 mais op de haak prikken en hoef je niets op het lijntje te doen zodat de haak beter in de vis zijn bek draait. en als er karper op je stek zit willen ze gelijk al het eten wat er op de grond ligt pakken dus zijn 3 korrels zeker genoeg.

Reageer

Working...