veel lossers wat doe ik fout

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • yannik
    De kasteelvissers Viane

• 27-07-2006
    • 694
    • Geraardsbergen

Wel Martin, ik vis wel eens op voorn naast een soort van klein dammetje. als het stroomt vang je daar niets, maar eens dat ding dicht gaat is het the place to be! hele mooie dikke voorn vang je dan. Op karper heb ik daar nog nooit proberen vissen aangezien er nogal wat takken op de bodem liggen, maar in principe zou het moeten lukken!
    Wie vist, die vangt!

Reageer

• maarten197
      Allround prutser

• 21-01-2009
      • 98
      • assen

Pieter, Douwe bedankt voor de tekeningen en uitleg, over het wel of geen loodje op onderlijn ga ik uitproberen.
      Als ik een mix van pellets mais smack hennep etc wil gebruiken om te voeren hoe maak ik dat de voor bereiding moet ik nog dingen mixen in de mixer of dingen koken etc. Hoever van de kant af voeren en hoe groot moet een voerstek worden hoeveel gram voer om te beginnen.
      Pieter ik las iest over een sloot waar je ook karper kunt vangen hoe ziet zo sloot er uit qua diepte begroeing. heb je daar ook een foto van eventueel voor mij een idee te geven.
      Nogmaals iedereen hartikke bedankt.
      Als jullie me missen, ben ik vissen:

Reageer

• Pieter Stam
        -
        • 11-10-2002
        • 2882
        • NL

Voeren zo dicht mogelijk in de buurt van de stek waar je gaat zitten en een klein beetje eromheen. Zelf strooi ik altijd een paar handjes. De hoeveelheid is een kwestie van het jaargetijde (hoe kouder hoe minder) en ervaring. Mixen is niet nodig. Je kunt alles los voeren. Dat is sowieso wel handig want als je een mix van pellets/mais/hennep maakt en je gooit dit in een keer een paar meter uit de kant dan gaat het niet goed. Dan vliegen de hennepkorrels net voor je in het water, de maïs iets verder en de pellets een eind over je voerstek heen. Dat komt omdat ze allemaal veel in gewicht verschillen. Ik ben ervaringsdeskundige...

Het is trouwens handig om eerst al je stekken aan te voeren en daarna pas te gaan vissen op stek numero 1. Dan ligt het voer er alvast een tijdje in en heeft de vis dus de tijd om het te vinden en te gaan azen.

Meestal liggen mijn stekken redelijk dicht bij de kant. Om de simpele reden dat daar meestal de mooiste stekken zijn. Zoals bijvoorbeeld riet, plompen, beschoeiing of een mooi talud.

Ik kan best een paar foto's neerzetten maar daar ga je niet wijzer van worden ben ik bang voor. Maargoed... als ik morgen tijd over heb wil ik best eens kijken!

Groet, Pieter

Reageer

• Austin
          Banned

• 05-12-2008
          • 208
          • veendam

Vissen op een tijd stip is onzin volgens mij[uit evaring]! Ik bedoel als je al een half uur gezeten heeft en dan op na een andere stek en daar vang je wat heeft niets met aanwezig vis te maken...Mijn kast staat vol met eten maar ik eet niet 24/7......
          Even eens is hoe viel voer zou ik voren.Gelukig is vissen geen exacte wetenschap door te doen zou je eigen evaring op doen in viel gevalen, zijn andere mans voor gekauwde evaringen een belemmering voor je eigen ontwikeling.Het wordt en inhaal spel dat wat je niet leukt natuurlijk.Gewoon doen zou ik zeggen eene keer met viel de andere met weinig zo maak je het je eigen....
          Mischeen een of twee platsen voren over meer dagen op de zelfde tijd stip ,voordat je er gaat vissen ,je meer kans geeft halt het geluk element na beneden.........
          Voor het echter werk PAK de stok zou ik zeggen. Seperates the men from the boys me thinks!!

Reageer

• Ramon Ansing
            tsjah?
            • 27-06-2006
            • 760
            • Tolbert

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter Stam
            Voeren zo dicht mogelijk in de buurt van de stek waar je gaat zitten en een klein beetje eromheen. Zelf strooi ik altijd een paar handjes. De hoeveelheid is een kwestie van het jaargetijde (hoe kouder hoe minder) en ervaring. Mixen is niet nodig. Je kunt alles los voeren. Dat is sowieso wel handig want als je een mix van pellets/mais/hennep maakt en je gooit dit in een keer een paar meter uit de kant dan gaat het niet goed. Dan vliegen de hennepkorrels net voor je in het water, de maïs iets verder en de pellets een eind over je voerstek heen. Dat komt omdat ze allemaal veel in gewicht verschillen. Ik ben ervaringsdeskundige...

Het is trouwens handig om eerst al je stekken aan te voeren en daarna pas te gaan vissen op stek numero 1. Dan ligt het voer er alvast een tijdje in en heeft de vis dus de tijd om het te vinden en te gaan azen.

Meestal liggen mijn stekken redelijk dicht bij de kant. Om de simpele reden dat daar meestal de mooiste stekken zijn. Zoals bijvoorbeeld riet, plompen, beschoeiing of een mooi talud.

Ik kan best een paar foto's neerzetten maar daar ga je niet wijzer van worden ben ik bang voor. Maargoed... als ik morgen tijd over heb wil ik best eens kijken!

Groet, Pieter
            Pieter, waarom zou jij je voer niet aanlengen met iets als ttx of panneermeel zodat je enigsinds balletjes kan maken die meteen in het wateroppervlak uit elkaa halen. Dat vocht uit die zaden trekt er dan lekker in en word in het water gelijk weer afgegeven.

austin, penvissen en de stok heeft niets met elkaar te maken! misschien is een dril op de stok wel mooier(heb mijn twijfels) maar bij het pennen gaat het om het totaal plaatje van zoeken, observeren, aanvoeren, en natuurlijk ook een beetje vangen. Dat vind ik toch iets heel anders dan iedere minuut een pultje vol pellets schieten op zo`n volgepropte ***put. En hoe wou jij gaan vissen met de stok op openbaar water? op sien grunning`s met 4 deeltjes en 30/00 ofzo?????

Reageer

• Austin
              Banned

• 05-12-2008
              • 208
              • veendam

Oorspronkelijk geplaatst door ramarte

austin, penvissen en de stok heeft niets met elkaar te maken! misschien is een dril op de stok wel mooier(heb mijn twijfels) maar bij het pennen gaat het om het totaal plaatje van zoeken, observeren, aanvoeren, en natuurlijk ook een beetje vangen. Dat vind ik toch iets heel anders dan iedere minuut een pultje vol pellets schieten op zo`n volgepropte ***put. En hoe wou jij gaan vissen met de stok op openbaar water? op sien grunning`s met 4 deeltjes en 30/00 ofzo?????
              Waarom is je visie zo BEPERKT tenopzicht van wat wel en niet kan met een stok? Obseveren do je met je ogen niet met een hengel eveneens het total plaatje!Wat heeft aanvoeren met welke hengel je gebruikt te maken?
              Zo vaak schieten heb je goed gelezen denk ik! Maar ja ik had het niet over up in the water vissen!
              Twijfels mag er zijn maar persoonlijk en ik heb beiden gedaan stok komt beter uit meen ik maar ja heust wel omstandig heiden waar ik een werp hengel zou nemen.

Met openbaar water wat bedoel je? Groote afstanden? In dat geval zou ik een karper pen niet gebruiken als hier gesproken wordt ,want die zijn niet voor afstanden bedoelt.
              Een voordeel [zijn er 100 meer] van een stok is je kunt het ass platsen waar je met een werp hengel niet kan kommen echt tegen het reit aan .OK met een stok zou je niet in je stoel even een dut kunnen doen of weg lopen en met je maat op de koffie gaan.Je moet waker en aleert blijven obseveren zou ik zeggen!
              Op 4 deeltjes lol lol beperkte visie once more!30/00 ? lol lol ik denk dat je met een stok viel lichter kan dan met een werp hengel ...............

Je voer[particals] zou je in kunnen freezen mischeen in plastic bekers gooit beter[zonder beker] groot en klien tegelijk op een plaats.Als je het over een stek maken en later terug kommen warom niet? Ja en ik heb evaring hier ook mij !!
              Aangepast door Austin; 09-04-2009, 07:52.

Reageer

• Douwe
                NHSF lid van verdienste
                • 01-07-2006
                • 3136
                • Leeuwarden

Seperates the men from the boys me thinks!!
                Dat heb je bij deze dus gedaan.
                Ik wil niet in een discussie tussen stok en penvissen op karper treden dat moet iedereen maar zelf uitzoeken toch heeft Ramarte een goed punt te pakken.

Vissen op een tijdstip en op bepaalde plaatsen die je door ervaring hebt leren kennen is het verschil tussen succes en een blanke vissessie.
                Karpers trekken volgens een vast patroon iedere dag van nachtverblijf- naar voedselplekken als je die verplaatsing leert kennen weet je ook wanneer en waar je de meeste kans maakt om te vangen.
                Verkassen is de enig juiste manier om je kansen te vergroten en dat kan op tien meter een verschil maken, observeren tijdens het vissen noemen ze dat ook wel.
                Juiste hoeveelheden voer is inderdaad belangrijk om de vis te lokken of te verzadigen.
                Watertemperatuur is daarbij een belangrijke leidraad.
                Daglengte van het licht is erg belangrijk nog meer dan de zon.
                Verzamelplaatsen kennen is erg belangrijk in het vroege voorjaar wanneer de vis uit de winterverblijfzone,s komt.
                Paaiplaatsen weten is ook belangrijk.
                Karpervissen is geen exacte wetenschap dat is waar, toch is het wel van belang om het dier te leren kennen in zijn gewoontes en ook het water waar de vis voorkomt.
                Vissers die op kleine afgesloten putten vissen komen niet zo zeer in aanraking met dit soort gegevens maar op plassen van boven de 60 ha. is het wel weer van belang.

Uiteraard zal dit weer ontkent worden ik laat het aan de lezers over welke visie zij willen geloven.

Mijn persoonlijke ervaring ( ook uit boekjes die ik uit heb geprobeerd, nieuwsgierigheid kan geen verkeerde gewoonte zijn denk ik ) en de vele gesprekken met in mijn ogen serieuze vissers geven mij de overtuiging dat de visie zo die hier boven een paar keer wordt weergegeven niet serieus moet worden genomen.

Hoelang is die ervaring dan wel niet? nou soms zeggen jaren niets als je vast blijft houden aan een vooringenomen standpunt en je niet verder in de ontwikkeling mee wilt / kunt gaan.

Mijn eerste karper met de pen ving ik in 1978 voor zover dat iets toevoegd.
                Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Austin
                  Banned

• 05-12-2008
                  • 208
                  • veendam

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe

Vissers die op kleine afgesloten putten vissen komen niet zo zeer in aanraking met dit soort gegevens maar op plassen van boven de 60 ha. is het wel weer van belang.

Uiteraard zal dit weer ontkent worden ik laat het aan de lezers over welke visie zij willen geloven.

Mijn persoonlijke ervaring ( ook uit boekjes die ik uit heb geprobeerd, nieuwsgierigheid kan geen verkeerde gewoonte zijn denk ik ) en de vele gesprekken met in mijn ogen serieuze vissers geven mij de overtuiging dat de visie zo die hier boven een paar keer wordt weergegeven niet serieus moet worden genomen.

Hoelang is die ervaring dan wel niet? nou soms zeggen jaren niets als je vast blijft houden aan een vooringenomen standpunt en je niet verder in de ontwikkeling mee wilt / kunt gaan.

Mijn eerste karper met de pen ving ik in 1978 voor zover dat iets toevoegd.
                  Ah so then if you dont want to discus the pros and cons of which rod to use then why in gods name do you use a citate that was and is about that very subject?

Admitedly fishing big pits isnt something i do regularly like mind you i have read this thread once more and cannot find any refference to the size of water ! It was about missing bites. I can assure you you miss alot less with a stok wether that be on a cannal ,50 hectars or small pond has no relevance at all unless ofcourse its about being seen to do the right thing in the eyes of others.

Now last year i spent two weeks on lake inniscarra county cork ireland true not totally in the presuit of carp however which catagory would you put that in? Ok granted it isnt one of those masive french lakes topped to the brim with 40s lol mind you fished a few of those as well!

I do agree with you when you say many people stay the same keep the same vission and dont want to learn and or see other methods ,mind you isnt that what your doing here right now?
                  I mean i give a different view to yours which gets right under your skin only you go on to say later that you will let the reader decide .
                  If the latter be the case then why dont you let them decide FREELY[not shouting] without trying to taint everything that falls outside of your vission?

Carp are subject to change which also include routes they may or may not follow like you said, subject to any number of things ranging from teperature to the availability of food.Like nothing remains the same!Would you have us believe that a 2 oclock they gather and all decide to eat at the same place? No i thought not which was my point!
                  So i say again go out and try things out dont stick to one method like i always fish 20cm over deepth ! If you do choose to take this advise be warned that you will always remain a novice. Also to say i always feed this amount is ludicrus as somtimes more is beter than less hey ets not forget viseverse.All these things cannot be put into a chart which gives you some great insight into your pray.Ok granted it may help you on your way but at the end of the day carp are animals and not robots following a production line...

AGAIN GET OUT AND TRY [not shouting] leeve the talking for the talkers and the fishing for the fishermen!Just because some self oppointed obi one says it wont work doesnt mean it wont work for you.. Shamfully said often these people are stuck in a rut very stereo typical cliche minded sorts mind you there are always acceptions to the rule, i just have reservations in this case i am afraid.

ps have you noticed how i have neglected to post how and when i caught my first carp? As like you say it isnt relevant especially if someone fishes a life time and show little or no progression!

more time and peace!

Reageer

• Pieter Stam
                    -
                    • 11-10-2002
                    • 2882
                    • NL

Oorspronkelijk geplaatst door ramarte
                    Pieter, waarom zou jij je voer niet aanlengen met iets als ttx of panneermeel zodat je enigsinds balletjes kan maken die meteen in het wateroppervlak uit elkaa halen. Dat vocht uit die zaden trekt er dan lekker in en word in het water gelijk weer afgegeven.
                    Dat zou ik best willen doen, het is ook helemaal geen slecht idee. Maar het is geen goed plan als er op je stek 1000-en voorns hangen. Nu, vroeg in het jaar, valt dat nog wel mee maar vanaf mei/juni heb ik bijna geen stek meer waar ik fatsoenlijk kan vissen zonder voorns. Die storten zich vol op al dat kleine aas. Als er grote vis over de stek gaat gaat paneermeel / ttx weer min of meer stuiven. Met als gevolg dat die kleine -voorns weer actief gaan worden. Bij mij is het soms zo erg dat ik niet met maïs kan vissen maar enkel met groot, hard aas om door de laag witvisjes (vnml. rietvoorntjes) heen te komen.

Groet, Pieter

Reageer

• Douwe
                      NHSF lid van verdienste
                      • 01-07-2006
                      • 3136
                      • Leeuwarden

Austin je bent echt hardleers is het niet, dan bij deze maar een klacht richting forumbeheer.
                      Je gaat in het Nederlands discussiëren of je praat tegen jezelf aan jou de keuze.
                      Vissen is een hobby geen religie!

Reageer

• Austin
                        Banned

• 05-12-2008
                        • 208
                        • veendam

Oorspronkelijk geplaatst door Douwe
                        Austin je bent echt hardleers is het niet, dan bij deze maar een klacht richting forumbeheer.
                        Je gaat in het Nederlands discussiëren of je praat tegen jezelf aan jou de keuze.
                        Thank you for the choice douwe but when it concerns you then i am sorry to say i will chat with myself thank you!

Aan de rest .Ik gebruik een bird food die je als lok voer zou kunnen mengen, tot nu toe heb ik geen last van klein vis!Tis kleeverig mengt goed met andere spullen.Karpers lusten het wel.Klopt kun je ook in de hengel sport zaak kopen maar die van de dieren winkel is van een betere kwalitiet meen ik.

Reageer

• hopjesvla
                          Met enige kennis...

• 26-03-2009
                          • 353
                          • hazerswoude

Pieter als je echt alleen maar last hebt van voorn en brasem en je wilt harder/ander aas gebruiken wat voor aas is dan jouw voorkeur en waarom?

Reageer

• Ramon Ansing
                            tsjah?
                            • 27-06-2006
                            • 760
                            • Tolbert

Oorspronkelijk geplaatst door Austin
                            Waarom is je visie zo BEPERKT tenopzicht van wat wel en niet kan met een stok? Obseveren do je met je ogen niet met een hengel eveneens het total plaatje!Wat heeft aanvoeren met welke hengel je gebruikt te maken?
                            Zo vaak schieten heb je goed gelezen denk ik! Maar ja ik had het niet over up in the water vissen!
                            Twijfels mag er zijn maar persoonlijk en ik heb beiden gedaan stok komt beter uit meen ik maar ja heust wel omstandig heiden waar ik een werp hengel zou nemen.

Met openbaar water wat bedoel je? Groote afstanden? In dat geval zou ik een karper pen niet gebruiken als hier gesproken wordt ,want die zijn niet voor afstanden bedoelt.
                            Een voordeel [zijn er 100 meer] van een stok is je kunt het ass platsen waar je met een werp hengel niet kan kommen echt tegen het reit aan .OK met een stok zou je niet in je stoel even een dut kunnen doen of weg lopen en met je maat op de koffie gaan.Je moet waker en aleert blijven obseveren zou ik zeggen!
                            Op 4 deeltjes lol lol beperkte visie once more!30/00 ? lol lol ik denk dat je met een stok viel lichter kan dan met een werp hengel ...............

Je voer[particals] zou je in kunnen freezen mischeen in plastic bekers gooit beter[zonder beker] groot en klien tegelijk op een plaats.Als je het over een stek maken en later terug kommen warom niet? Ja en ik heb evaring hier ook mij !!

Hoe zou ik als ik met een dobber vis even bij de buurman op de koffie kunnen gaan? Het gaat hier over penvissen en niet over statisch. Misschien komt de stok er beter uit om aantallen te vangen op de die huppel***te schubjes van de vijvers, maar op een kanaal? vanaf een brug en 20tiger drillen met een vaste stok?

Waarom zou ik met een penhengel van 3,90 mijn aas niet perfect tegen het riet aan kunnen leggen, en een beetje gemiddelde visser gooit zijn montage geruisloos op zijn plek!

@pieter, nu je het zegt schiet het me weer te binnen waarom je alleen los aas voerd, dat had je wel eens vaker verteld

Reageer

• Pieter Stam
                              -
                              • 11-10-2002
                              • 2882
                              • NL

Martijn, Mijn voorkeur voor hard aas gaat uit naar Frolic. Ik heb hier veel mee gevist en goede resultaten op geboekt dus vandaar. Elk jaar ben ik weer van plan om boilies uit te proberen (op zeelt) maar het komt er steeds maar weer niet van. Dus opnieuw dit jaar een goed voornemen.

Ramarte, klopt ik heb er geloof ik zelfs wel eens een topic aan gewijd.

Groet, Pieter

Reageer

• maarten197
                                Allround prutser

• 21-01-2009
                                • 98
                                • assen

Ben vandaag weer wezen vissen op dezelfde stek als paar dagen geleden, jullie tips hebben goede resultaten geboekt. Heb er aantal geprobeerd. Heb 20 cm en 30 cm op de bodem gevist. en kwam er achter dat met 30 cm meer aan beten kwamen en minder lijnzwemmers. heb niog geen loodje op de onderlijn gedaan, maybey next time. ik heb met haakje 6 en 8 gevist haakje 8 ging goed met 3 korrels mais, paar keer beet op gehad 2 mee gevangen. Op de 10 mm haak pellet haakje 6 dat ging beter het haakje kwam mooi een stukkie uit de pellet. ook nog met kikker erwten op de hair gevist daar helemaal niet opgevangen. Heb met hennep mais en voer pellets gevoerd af en toe een erwtje erbij.
                                Veel aan het uitproberen geweest dobber scherper afgesteld etc. Heb 7 uurtjes gevist nog een paar keer op de put vol k*****te schubjes vissen hahahaha. en dan heb ik een beetje basis denk ik om op kanalen etc te gaan. we zullen zien. Wel vond ik moelijk om lijnzwemmers van echte beten te onderscheiden. dat zal wel ervaring zijn heb vandaag zoveel misgelagen de vissen zullen me wel hebben uitgelachen.
                                Als jullie me missen, ben ik vissen:

Reageer

Working...