Casters zuur, wat nu?

Collapse
X

• Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • Fishbone
    Vaste stok & Feeder
    • 14-07-2004
    • 217
    • Ridderkerk

Casters zuur, wat nu?

Het was weer eens zo ver....., wegens tijdgebrek om zelf casters te maken heb ik als noodoplossing 'verse' (vacuum verpakte) gekocht bij een lokale winkelier. Eenmaal thuis gekomen knip ik het pak open, en een misselijk makende zure lucht stijgt direct op uit het pak. Ik voel mij bloeddruk lichtelijk omhoog gaan, en werp een blik op de klok. Shit.... de winkel is al een half uur dicht, en morgenvroeg is de wedstrijd, dus geen mogelijkheid meer om met deze 'verse' casters even terug te gaan. Wat nu? Ik besluit om de casters maar goed te spoelen, en ze toch maar mee te nemen en ze (voorzichtig) tijdens de wedstrijd te proberen of er toch nog vis mee te vangen is. Je raad het al, niets, noppes, nul komma nul....! De wedstrijd gevist met de bekende andere aassoorten, en het eindresultaat was ver onder de maat. !@#$

Er zijn vast meer vissers dit hebben meegemaakt, en begrijpen hoe frustrerend dit is. Weet iemand een methode om (licht) zure casters nog enigzins bruikbaar te maken, of is het beter om ze direct weg te gooien?

Fishbone.
    Groeten,

Fishbone
  • Eduard
    Moderator
    • 11-08-2004
    • 3278
    • Sappemeer

Het enige wat ik kan bedenken is: In een bak met water doen, de casters die zinken zijn nog goed, de rest (wat dus blijft drijven) is bedorven en kun je alleen maar weggooien, of bewaren en wanneer de winkel weer open is "ze-d'r-met-hun-neus-doorheen-wrijven". :@
    groet,
    Eduard

Reageer

• pastoor
      ...

• 02-02-2003
      • 1118
      • Drongelen

Ik maak het de laatste tijd ook steeds mee dat de casters vie ruiken.
      Ik zet die dan in het water en laat de kraan een minuut of tien zachtjes lopen.
      Alle drijvende delen verwijderen en daar na een eetlepel zout er op.
      Ze zijn dan goed te gebruiken.

Reageer

• † Frederik de Belder
        [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
        • 13-01-2003
        • 5730
        • Niel (België)

Ik weet niet of jullie de flesjes van DR OETKER kennen wat ze toevoegen wanneer men een Cake bakt.
        Je hebt daar verschillende soorten in zoals vannile, Rhum en amandel.
        Spoel je zure casters en voeg er zo een flesje bij, goed schudden dat boeltje en dan een uurtje laten trekken voor er water aan toe te voegen en klaar is kees, ze zijn heel goed bruikbaar dan.

Probeer het maar eens uit.
        Suc6 ermee.
        Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
        http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• Frits
          gebruiker
          • 22-07-2004
          • 231
          • Papendrecht

In plaats van dr.Oetker gebruik ik de vloeibare geurmiddeltjes die je ook door het voer kan gebruiken b.v. Sensas Secretix , Deze heb ik toch al staan en als ik deze door het voer gebruik waarom dan niet hetzelfde luchtje voor mijn casters. Wel voorzichtig doseren want dit goedje is geconcentreerd en teveel van dit spul heeft op de vis dezelfde uitwerking als die zure caster.

Een drijvende caster is niet per definitie een zure caster. Een drijvende caster is gewoon wat verder in zijn verpoppingsproces. Met drijvende casters kun je je haak uitbalanceren of je aas licht zwevend aanbieden. Bij luie of verzadigde vis wil dit nog wel eens wat extra vis opleveren... Deze drijvende casters dus niet weggooien maar in een apart bakje bewaren.

Reageer

• Vissport
            Sportvisser
            • 07-01-2004
            • 756
            • Maasbracht

Als je op een caster knijpt en de witte materie die eruitkomt mag niet zuur zijn.
            Goed spoelen met fris water en de drijvende casters verwijderen.
            Let wel op met het voeren met casters...drijvende casters worden gevolgd door de vis die dan weg is van je visplaats. Dus wees voorzichtig, en zeker met stroming.
            www.pa3gju.nl
            Beste groeten.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Net wat je zegt Vissport. Eerst eens een caster kapot wrijven tussen de vingers en dan ruiken. Ruikt de inhoud zuur, dan kan je het vergeten.
              Meestal ruiken casters uit een vacuumzakje vies. Spoelen en in zout water zetten maakt de geur aan de buitenkant neutraal. Dat zegt echter niets over de staat van verzuring IN de caster. Dat ruik je alleen door ze te openen. Ruiken ze dan ook zuur, weggooien die hap.

Overigens is er voor deze noodgevallen een prima alternatief! De kunstcasters van Berkley. Zorg dat je ze altijd bij je hebt. Je weet maar nooit!

Reageer

• Fishbone
                Vaste stok & Feeder
                • 14-07-2004
                • 217
                • Ridderkerk

Heren, om de mate van verzuring/versheid te controleren gebruik ik altijd de volgende methode: Ik neem een stuk of tien schoongespoelde casters en leg deze in het midden van een velletje keukenpapier. Het velletje papier vouw ik voorzichtig dicht, vervolgens druk ik tussen duim en wijsvinger alle casters kapot. Als de casters echt vers zijn, dan komt er een vrij neutrale lucht van de kapot geknepen casters. Zijn de casters echter zuur, dan ruik je dat zeer goed, en die lucht vergeet je nooit meer. Soms is het openvouwen van het papier niet eens meer nodig! Zijn de casters goedgekeurd, (dus vers, en schoongespoeld) dan gaan ze tot aan de vissessie onder licht vacuum, in een vacuumpot. Deze vacuumpot gaat vervolgens in de koelkast welke op ongeveer 4 graden celcius staat afgesteld. Op deze manier weet ik ze ongeveer een week bruikbaar te houden. Gezien echter de aankoopprijs aan de hoge kant is, wil ik ze het liefst allemaal gebruiken en zo min mogelijk weggooien. (Ik blijf een echte hollander ) De tips van Frederik (dr. Oetker), en van Frits (vloeibare voeradditieven) ga ik zeker eens uitproberen, en met een potje kunstcasters van Berkley ga ik ook eens wat experimenteren.
                Hoe je casters tijdens het vissen moet gebruiken, dat weet ik al een geruime tijd, en staat op nummer 1 van de door mijn gebruikte aassoorten, gevolgd door de mestpier. In iedergeval bedankt voor de extra informatie, wellicht heeft een andere lezer er wat aan. Met de lokale winkelier ga ik in iedergeval nog een 'praatje' maken over deze kwestie, want ik wil graag zo vers mogelijk aas voor mijn 'zuurverdiende' euro's!

Fishbone.
                Groeten,

Fishbone

Reageer

• Eduard
                  Moderator
                  • 11-08-2004
                  • 3278
                  • Sappemeer

Uit de reacties concludeer ik dat eigenlijk alleen Fishbone zijn eigen casters maakt, alleen was hij het toen een keer vergeten...

Laat ik dan toch ook nog even een echte hollandsche duit in het zakje doen: Ik heb ooit een keer een zakje casters gekocht maar schrok zo van de prijs dat dat dus ook de laatste keer was. Nu haal ik voor een paar eurootjes maden en laat deze, na schoonwassen, drogen en met een beetje polenta, buiten de koeling.
                  Iedere dag de maden even op een oud vergiet laten kroelen, de maden kruipen door de gaatjes, de casters blijven liggen. Deze even goed afspoelen, onder water zetten in de koelkast, vindt mijn vrouw niet erg, want "ze bewegen niet meer", et voila! Zoveel casters, dat kunnen die vissen nooit weg tremmen! Altijd vers en voor den echten Hollander zoals ik: spotgoedkoop!
                  En ook geen geurtjes nodig om nare luchtjes te camoufleren... :engeltje:
                  groet,
                  Eduard

Reageer

• † Frederik de Belder
                    [IN MEMORIAM] Kom maar ff voorbij
                    • 13-01-2003
                    • 5730
                    • Niel (België)

Je bent heus niet de enige die zijn casters zelf maakt Eduard, ik ben geen Hollander maar vind de casters te duur om ze te kopen, daarom koop ik liever castermaden en maak zelf mijn castertjes, altijd zeker van verse casters.
                    Bewaren doe ik ze in de koelkast en kan ze tot 3 weken makkelijk houden mits dagelijks te spoelen natuurlijk en te voorzien van een koffielepeltje keukenzout.
                    En Strewberry doe ik altijd op mijn casters om mee te vissen of ze nu vies ruiken of niet het is er altijd op.
                    Groetjes Freddy

* Teamlid "Dierenvriend" België *
                    http://www.freewebs.com/dendierenvriend/index.htm

http://users.telenet.be/dekarperniel/Home/Home.htm

http://www.visserslatijn.nl/forum/album.php?u=892

Reageer

• swa
                      Theoreticus
                      • 09-05-2003
                      • 718
                      • Tienen

Ik maak ook altijd mijn eigen casters, hoewel er wel hengelsportzaken zijn waar je verse kwailteitscasters kunt kopen.

Reageer

• Frits
                        gebruiker
                        • 22-07-2004
                        • 231
                        • Papendrecht

Deze verse casters zijn alleen nog duurder als de geconserveerde, ik weet niet of de kwaliteit ook beter is. Met de geconserveerde casters is deze ronduit slecht. Vandaar dat ik ook zelf mijn casters maak, maar af en toe tijdens een onverwachte vissessie koop je toch wel eens een zakje van die geconserveerde prut.

Door een vloeibaar additief toe te voegen vang ik er nog leuk vis mee. Ik moet echter wel bijvoegen dat ik dit op stromend water doe.... Op stilstaand water heb ik hier geen ervaring mee.

Reageer

• Theo de Kreij (van Berner

Nu we toch aan het 'casteren' zijn, de volgende vraag. Na het afzeven van de verse casters zetten de meesten deze onder water in de koelkast. Daar gaat de inhoud van de caster door dood neem ik aan. Enkelen doen dat juist niet omdat ze het belangrijk vinden dat de caster nog 'leeft'. Dat zou de vis meer aanspreken. Iemand die deze wijsheid onderschrijft? Moet een caster 'leven' of maakt het niet uit?

Reageer

• roland1
                            Newbie
                            • 23-08-2004
                            • 11

Hoi

Als je de caster niet onder water dan castert hij als het ware te ver door en wordt hij zwart. Met onder water zetten stop je het verder doorgaren als het waar.

Roland
                            heb nooit geen tijd want ik moet gaan vissen

Reageer

• rudy vis
                              sportvisser
                              • 01-02-2003
                              • 656
                              • merelbeke

hoi theo volgens mijn mening is er geen verschil. ik heb wel al meegemaakt dat ik meer beet kreeg met een bepaalde kleur van caster.de ene dag met een donkere en de andere dag krijg je dan meer beet met een lichtere caster.is volgens mij te wijten aan de presentatie.ik maak ook mijn casters zelf enzet ze ook in de koelkast met water en een geurtje erbij en heb nog nooit problemen gehad.ik moet er wel bijzeggen dat ik de casters nooit lang bewaar.ik maak steeds verse.

Reageer

Working...