Ik ga zondag trainen waar zou ik moeten gaan zitten dan volgens jou, vis bij de jeugd?
TOPCOMPETITIE
Collapse
X
-
-
Moi,
Ik heb vorig jaar eens een topic opgestart over een soort eredivisie en nog wat andere losse ideeen, waarin maximaal 50 deelnemers konden deelnemen, en waaruit je ook kon degraderen.
Toen was er verrekt weinig animo voor.
Het lijkt er nu op dat de meesten vinden dat de topcompetitie te groot is, of in ieder geval te veel mensen in een vak.
Splits de hele topcompetitie in een "ere" en "eerste divisie en laat elk jaar de beste 10 promoveren en de slechtste 10 degraderen, heb je de helft minder deelnemers en kunnen de vakken dus de helft kleiner.
Je zou de eindstand van de topcompetitie kunnen gebruiken om zoiets op te zetten.
Er is altijd iemand die nog minder vangt.Reageer
-
Het voorstel ligt er al Jans. Maar het is niet zo simpel als het lijkt.
Wanneer je in het voetbal degradeerd (en nog een paar sporten) blijf je als club bestaan en ga gewoon door om te proberen terug te keren op het hoogste niveau. Dan moet men wel het geluk hebben dat ze dezelfde sponsor en spelers behouden, want zonder geld en publiektrekkers komen ze nooit meer terug.
Bij vissers ligt veel op het zelfde vlak, maar het zou een komen en gaan zijn van nieuwelingen die het ook eens een jaartje willen proberen. Daar bouw je niets mee op. Hoeveel zullen bereid zijn om in die tweede divisie door te gaan? Wat zou hun drijfveer moeten zijn? En wat als hun sponsor (als je die al hebt) zich terugtrekt? Een TC kost je per jaar toch al snel rond de 1400 euro aan inschrijfgeld, voer, aas, benzine (je rijdt 2 x 8 keer door Nederland om ook te kunnen trainen op het wedstrijdwater) enzovoort. En dan heb ik het nog niet over de kosten van al je materiaal als nylon en haken en vrije dagen opnemen om te kunnen trainen. En wat dacht je van je afschrijving op je hengels en dergelijke. Dan kom je al snel op minimaal 1800 euro. Voor velen is dat een maandloon of dicht in de buurt daarvan. Wie heeft dat er voor over om in een tweede divisie te vissen? Maar een handje vol denk ik zo. En zonder sponsor zouden die vanwege de kosten ook snel afhaken denk ik. Dan zou dus de tweede divisie instorten als een kaartenhuis. En dan?Mvrgr,
Theo de Kreij.
Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
www.peche-tackle-europe.comReageer
-
Waarom niet net als bij andere sporten werken met meerdere klasses... Wedstrijden op niveau 5 worden bevist in een kleine omgeving/regio. Als je daarin goed presteert mag je meedoen aan wedstrijden op niveau 4, vanwaar je, na goed presteren, door kunt stromen naar niveau 1 (de huidige TC).
Als je de uitkomsten van alle wedstrijden centraal bijhoudt, kun je landelijk presenteren wie op welk niveau mag meestrijden...
Net als in de overige sportcompetities die ons land rijk is... Kun je ook meteen de organisatorische knelpunten inschatten door die opzet af te kijken.
[Gewijzigd door panevino op 08-27-05 at 09:59 AM]Reageer
-
Hoi,
In Frankrijk, België en Engeland vissen ze al jaren zonder problemen met het promotie-degradatie systeem. De sponsors vinden het ook geen probleem. De wedstrijden in de 2e divisie moeten ook ondersteund worden, door goede prijzentafels (via winkeliers?). Als je je eerste jaar in de TC helemaal aan diggelen wordt gevist doordat je tegen toppers moet vissen is dat ook niet leuk. Een tweede divisie geeft de vissers de mogelijkheid om rustig aan hun niveau te werken en te groeien, zonder te forceren.
De 2e divisie kan je gewoon mee laten vissen in de TC, alleen in aparte sectoren en punten laten tellen voor visser v.h. jaar. Ik denk dat op deze voorwaarde niemand problemen heeft met het divisie vissen. Sterker nog, ik denk dat deze divisie dan populairder wordt dan de TC zelf....
groeten,
Breambuster.
Reageer
-
Moi,
Tja, da's een probleem Theo, hoe voorkom je dat er een wachtlijst ontstaat voor de tweede divisie.
Hoewel dit mischien mee kan vallen, als je kijkt naar het aantal deelnemers aan de TC is het aantal vissers dat hieraan mee wil/kan doen niet schrikbarend hoog en is er altijd een x aantal vissers dat om wat voor reden dan ook afhaakt.
Ik heb ook geen idee of het allemaal wel kan, het zijn zomaar wat losse flodders, maar zoals m'n opa altijd al zei, stilstand is achteruitgang, dus er een beetje over nadenken kan geen kwaad.
Mischien is het idee van panevino zo gek nog niet, eerst regionaal b.v per provincie en daarna de eerste 5 of 10 de mogelijkheid geven door te gaan naar een hogere (landelijke) divisie (niet iedereen zal van deze mogelijkheid gebruik maken).
Blijft wel het probleem bestaan van de ongeveer 50 vissers die je jaarlijks weer kwijt moet in de tweede divisie.
En wat betreft de deelnemers die niet bereid zijn een treetje lager te gaan vissen, jammer dan, als je alleen maar mee wil doen om te kunnen zeggen dat je met de grote jongens meevist blijf dan lekker thuis.
Een TC is in mijn ogen een competitie waar je op basis van je prestaties aan mee mag doen, zijn je prestaties niet goed dan degraderen.
Loopt je sponsor dan weg, pech gehad, net als in de echte topsport draait alles om prestaties, hoe beter de prestatie des te meer geld, aandacht en sponsoren.
Slechte prestaties betekenen daar net zo goed minder geld en sponsoren, zou wel van de gekke zijn dat een sponsor maar geld blijft steken in iemand die elke week weer met een zeperd thuiskomt.
Om even bij jouw vergelijking met het voetbal te blijven, als een speler niet presteert zal z'n contract ook niet worden verlengt en kan hij z'n geluk bij een mindere club zoeken.
Dat het klauwen vol geld kost ben ik met je eens Theo maar net als bij elke individuele sport zal je eerst moeten investeren in jezelf om later (als je goed genoeg bent) te kunnen oogsten.
Het ligt aan jezelf of je hiertoe bereid bent of niet.
Iedere hengelboer heeft tegenwoordig minimaal 1 eigen team dus als je op lokaal/regionaal nivo goede prestaties neerzet zal je op een gegeven moment op gaan vallen en door een winkelier worden gevraagd in z,n team plaats te nemen, wat met een beetje geluk het begin van sponsoring is.
Wat voor waarde heeft een TC trouwens als iedere boerenl.. zich in kan schrijven (zelfs ik Ha Ha) zolang hij maar genoeg Eurotjes overmaakt.
We zijn geloof ik een beetje van de topic afgedwaald, die begon met de vraag wie er wel eens meedoet aan de TC.
Er is altijd iemand die nog minder vangt.Reageer
-
Hoi,
Om op de vraag terug te komen, ik doe al voor het 2e jaar mee met de TC.
De meeste keren loot ik op plekken waar ik mezelf niet kan verdedigen (dit wordt overigens ook bevestigd door de toppers). Elke wedstrijd vis ik de buren aan diggelen (heeft geen zin, want 50 meter verder vangen ze kilo's). Kortom, met een beetje geluk en kunde ben je al snel een topper.Mag je vervolgens naar een WK of EK, dan wordt je met de neus op de feiten gedrukt.
Je hebt dan goed gevist in de TC, maar op een ben je EK/WK dan vakvulling, overigens wil ik geen verwijzing maken naar het huidige EK/WK team. Dus puur op klassement gaan selecteren heeft veel nadelen... Ps. Ik zat bij de beste 50 vorig jaar, dus ik ben geen gefrustreerde klapstoelvisser.
Groeten,
Breambuster
Reageer
-
Reageer
-
-
heb jij sponsers anjaVissen is ontspannend.
Maar wedstrijdvissen is juist inspannend
Met Vriendelijke Visgroeten
vaste stokvisser????????

Reageer
-
jah ik heb wel een sponser jah maar ik krijg niet alles voorledig hoor krijg korting enzo...
allen me sponser zit niet bij me om de hoek ik woon in beverwijk en me sponser in lochem komt omdat ik daar op de camping sta!!!
krijg altijd wel wat exstra's hij doet heel veel voor me waar ik super blij me ben ff zijn hengel lenen is geen probleem...
Reageer
-
hoe heb je dat voor elkaar gekregen
Vissen is ontspannend.
Maar wedstrijdvissen is juist inspannend
Met Vriendelijke Visgroeten
vaste stokvisser????????

Reageer
-
De Team van het Jaar wedstrijden gaan we, na een avondje debatteren, nu vissen in een Noord en Zuid regio, met een landelijke finale van 2 wedstrijden er achteraan. Dat heeft toch voordelen, al was het maar vanwege de hengeldruk tijdens een wedstrijd.
Op zich kan ik me goed vinden in wat Panevino schrijft. Het zou het eerlijkste systeem kunnen zijn. Er zitten echter wat haken en ogen aan. Om eerst regionaal te vissen moet je dus bij de plaatselijke club meedoen in hun wedstrijdschema. Vaak zijn die wedstrijden op zaterdag, een dag waarop ik niet kan door het werk. Daarnaast begin je onderaan en heb je minimaal 4 jaar nodig om in de TC terecht te komen. Ook al ben je ambitieus, dat is een erg lang traject om af te leggen, zeker als je al wat ouder bent.
Met regionaal vissen bouw je ook te weinig ervaring op om te kunnen vissen op de lastige of onbekende wateren. Daarnaast is niet iedere regiowinnaar ambitieus of bereid genoeg om hogerop te willen. Zo ken ik er zat. Wie stuur je dan? De nummer 2 of 3 of....
Lastige discussie hoor.Mvrgr,
Theo de Kreij.
Teamcaptain Marcel v/d Eynde Nederland
www.peche-tackle-europe.comReageer
Webbies Forumindex Footer
Collapse

Reageer