feedervissen met dyneema of nylon

Collapse
X
 
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts
  • † John van der Zee
    [In Memoriam]
    • 16-11-2005
    • 1761
    • in zuidholland in een mooi visgebied

    feedervissen met dyneema of nylon

    dyneema of nylon

    wat is jullie voorkeur en waarom

    ik viste altijd toen het in de handel kwam met dyneema
    en dan met een voorslag van 18/00
    maar in loop van de tijd werd dit steeds dikker en nu heb ik afhankelijk van waar ik vis 25/00 of zelfs wel eens 30/00 voor slag

    maar het laatste jaar vis ik weer met nylon op hard stromende rivieren
    het liefst met 25/00

    john
    Vissen is ontspannend.
    Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

    Met Vriendelijke Visgroeten



    vaste stokvisser????????

  • rickie
    hoe kouder hoe beter
    • 18-11-2005
    • 2377
    • Oldebroek

    #2
    ik ben pas dit jaar begonnen met feedervissen, ik viste al wel enkele jaren met de picker, maar heb het nu (volgens mij) goed onder de knie, want zelfs met wedstrijden kan ik met deze methode goed uit de voeten. Tot op vandaag de dag heb ik alleen nog maar met nylon gefeedert, (jvs vulcan) maar gooide hier in het begin regelmatig stuk mee.

    Nu ik het feederen volledig onder de knie heb ga ik volgend jaar maar eens overstappen op dyneema met daaraan een voorslagje.

    Wie heeft er nog tips welke lynen ik hiervoor kan gebruiken?


    Gr. RIck

    Reageer

    • † John van der Zee
      [In Memoriam]
      • 16-11-2005
      • 1761
      • in zuidholland in een mooi visgebied

      #3
      ik zou zeggen probeer eens Berkley Whiplash pro 0.06 mm

      ik vis al jaren met dyneema van berkley
      en het bevalt me prima

      is nu trouwens in de aanbieding bij raven en vlemmix 2 voor €15.-

      en als je maar een meter of 30 uit de kant vist hoeft je niet een dynema te gebruiken op stromend water

      john

      Vissen is ontspannend.
      Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

      Met Vriendelijke Visgroeten



      vaste stokvisser????????

      Reageer

      • Gerrit Bakker
        beveiligings specialist

        • 09-11-2003
        • 9796
        • Rijssen

        #4
        Dyneema heeft gewoon als voordeel dat er nagenoeg geen rek in zit, hierdoor wordt elke aanbeet zeer goed wordt doorgegeven naar je top.
        Maar dat verschil merk je pas als je verder dan 40m a 50m weg vist.

        Maar aan dyneema zitten ook nadelen
        ten eerste de prijs
        ten tweede is de opgegeven dikte vaak op z'n dunst gemeten en in werkelijk is de lijn veel dikker dat kan zelfs wel oplopen tot 225% dikker dan is opgegeven.
        Spoel je dyneema voor de eerste keer op je spoel dan valt het vaak nog weel mee, maar heb je de lijn al de nodige keren gebruikt dan zal hij in elkaar draaien. Vooral als de lijn nat is zie je dat dan erg goed, dit heeft echter als gevolg dat die 4/00 lijn plots 25/00 of nog dikker wordt en dat deze door zijn toch veel ruwere oppervlak dus veel meer water cq. stroomdruk ondervindt dan nylon van dezelfde dikte.
        Hierdoor zul je gewoon zwaardere korven nodig hebben op stromend water om het spul aan de bodem te houden.
        als derde omdat de dyneema lijn geen rek heeft zul je voor verre worpen een voorslag nodig hebben welke het effect van de worp verstrekt. Daarnaast geeft deze voorslag de nodige rek zodat als je een keer te hard aanslaat de voorslag de klap opvangt en voorkomt dat je de haak gewoon door de bek van de vis trekt.
        Deze voorslag kan alleen maar met een speciale knoop bevestigd worden anders verlies je vaak je voorslag omdat de knoop nu eenmaal moeilijker door de ogen gaat.
        De speciale knoop is nodig omdat je anders de dyneema lijn zo weer uit de nylonlijn trekt.
        Als vierde dyneema is aan slijtage onderhevig, dus hoe langer je er mee vist (vaker je er mee gooit) hoe meer hij zal gaan rafelen en dus nog meer water opvangen.
        Je kunt dit oplossen door halverwege het seizoen de lijn een keer een keer omdraaien dus het stuk wat je het meest gebruikt nu als soort van spoelvulling gebruiken en dat deel wat altijd nog op de molen heeft gezeten gaat gebruiken.
        Als vijfde dyneema is meestal opgebouwd uit losse draden die in elkaar geweven zijn soms zit er een coating omheen maar meestal niet om zo de lijn soepeler te houden. Tussen deze geweven draden bevindt zich hoe dan ook lucht waardoor de lijn minder snel zal zinken.

        Er zijn nog wel meer voor een nadelen te noemen, maar wil het gras niet voor de voeten van de anderen wegmaaien

        suc6

        Gerrit Bakker
        21 juni 2014: de Belgen verslagen in Oldenzaal
        4 juli 2015: de Belgen verslagen op hun eigen Bieswater te Putte
        2 juli 2016: de Belgen verslagen bij Blauforlaet
        30 juni 2018: de Belgen ...........
        6 juli 2019: bijna gewonnen op 't witven
        4 juli 2020: De Belgen durfden niet
        12 juni 2021: De Belgen al bij de grens een retourtje gegeven

        Reageer

        • † John van der Zee
          [In Memoriam]
          • 16-11-2005
          • 1761
          • in zuidholland in een mooi visgebied

          #5
          maar het vist wel lekker hoor

          Vissen is ontspannend.
          Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

          Met Vriendelijke Visgroeten



          vaste stokvisser????????

          Reageer

          • rickie
            hoe kouder hoe beter
            • 18-11-2005
            • 2377
            • Oldebroek

            #6
            Oorspronkelijk geplaatst door gerrit Bakker

            Dyneema heeft gewoon als voordeel dat er nagenoeg geen rek in zit, hierdoor wordt elke aanbeet zeer goed wordt doorgegeven naar je top.
            Maar dat verschil merk je pas als je verder dan 40m a 50m weg vist.

            Maar aan dyneema zitten ook nadelen
            ten eerste de prijs
            ten tweede is de opgegeven dikte vaak op z'n dunst gemeten en in werkelijk is de lijn veel dikker dat kan zelfs wel oplopen tot 225% dikker dan is opgegeven.
            Spoel je dyneema voor de eerste keer op je spoel dan valt het vaak nog weel mee, maar heb je de lijn al de nodige keren gebruikt dan zal hij in elkaar draaien. Vooral als de lijn nat is zie je dat dan erg goed, dit heeft echter als gevolg dat die 4/00 lijn plots 25/00 of nog dikker wordt en dat deze door zijn toch veel ruwere oppervlak dus veel meer water cq. stroomdruk ondervindt dan nylon van dezelfde dikte.
            Hierdoor zul je gewoon zwaardere korven nodig hebben op stromend water om het spul aan de bodem te houden.
            als derde omdat de dyneema lijn geen rek heeft zul je voor verre worpen een voorslag nodig hebben welke het effect van de worp verstrekt. Daarnaast geeft deze voorslag de nodige rek zodat als je een keer te hard aanslaat de voorslag de klap opvangt en voorkomt dat je de haak gewoon door de bek van de vis trekt.
            Deze voorslag kan alleen maar met een speciale knoop bevestigd worden anders verlies je vaak je voorslag omdat de knoop nu eenmaal moeilijker door de ogen gaat.
            De speciale knoop is nodig omdat je anders de dyneema lijn zo weer uit de nylonlijn trekt.
            Als vierde dyneema is aan slijtage onderhevig, dus hoe langer je er mee vist (vaker je er mee gooit) hoe meer hij zal gaan rafelen en dus nog meer water opvangen.
            Je kunt dit oplossen door halverwege het seizoen de lijn een keer een keer omdraaien dus het stuk wat je het meest gebruikt nu als soort van spoelvulling gebruiken en dat deel wat altijd nog op de molen heeft gezeten gaat gebruiken.
            Als vijfde dyneema is meestal opgebouwd uit losse draden die in elkaar geweven zijn soms zit er een coating omheen maar meestal niet om zo de lijn soepeler te houden. Tussen deze geweven draden bevindt zich hoe dan ook lucht waardoor de lijn minder snel zal zinken.

            Er zijn nog wel meer voor een nadelen te noemen, maar wil het gras niet voor de voeten van de anderen wegmaaien

            suc6

            Gerrit Bakker
            Gerrit, vertel verder? Ik vind dit toch wel érg nadelig klinken. Met mijn feeder gooi ik met nylon tot maximaal 65 meter uit de kant. Volgens mij is het dan verstandiger om bij nylon te blijven of niet?
            Ook omdat je met dyneema tijdens de dril meer grote vis verspeeld doordat het niet rekt.

            en door het zien van de tabel die jij pas plaatste op dit forum, was ik ook aardig geschrokken.

            Gr Rick.


            [Gewijzigd door rickie op 12-07-05 at 10:16 PM]

            Reageer

            • † John van der Zee
              [In Memoriam]
              • 16-11-2005
              • 1761
              • in zuidholland in een mooi visgebied

              #7
              dat valt wel mee hoor rickie
              als je een voorslag gebruik en je moet niet als een bezettene binnen willen halen

              en als het minder stroomd en de beten zij flauw dan zie je het met dyneema beter dan met nylon en je heb tegen woordig ook dyneema die niet zo gaan pluizen hoor
              je moet gewoon op je gemak gaan kijken naar wta is het beste en wat wil ik ermee doen

              en zoals ik al zei ze zijn bij raven en vlemmiz in de aan bieding dan ken je geen buil vallen vindt aan de prijs
              maar jij zal dat foldertje ook wel hebben denk ik

              Vissen is ontspannend.
              Maar wedstrijdvissen is juist inspannend

              Met Vriendelijke Visgroeten



              vaste stokvisser????????

              Reageer

              • rickie
                hoe kouder hoe beter
                • 18-11-2005
                • 2377
                • Oldebroek

                #8
                Oorspronkelijk geplaatst door wedstrijdvisser nl

                en zoals ik al zei ze zijn bij raven en vlemmiz in de aan bieding dan ken je geen buil vallen vindt aan de prijs
                maar jij zal dat foldertje ook wel hebben denk ik
                dat foldertje heb ik inmiddels al 3x toegestuurd gekregen op de post, van raven/vlemmix zelf, via het visblad en via de beet. Op de site staat de aanbieding trouwens ook. Maar als ik in die tabel kijk, naar de werkelijke eigenschappen van Berkley whiplash, dan word dat hem zeker niet(@)

                Reageer

                • Fishbone
                  Vaste stok & Feeder
                  • 14-07-2004
                  • 217
                  • Ridderkerk

                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door gerrit Bakker

                  Dyneema heeft gewoon als voordeel dat er nagenoeg geen rek in zit, hierdoor wordt elke aanbeet zeer goed wordt doorgegeven naar je top.
                  Maar dat verschil merk je pas als je verder dan 40m a 50m weg vist.

                  Maar aan dyneema zitten ook nadelen
                  ten eerste de prijs
                  ten tweede is de opgegeven dikte vaak op z'n dunst gemeten en in werkelijk is de lijn veel dikker dat kan zelfs wel oplopen tot 225% dikker dan is opgegeven.
                  Spoel je dyneema voor de eerste keer op je spoel dan valt het vaak nog weel mee, maar heb je de lijn al de nodige keren gebruikt dan zal hij in elkaar draaien. Vooral als de lijn nat is zie je dat dan erg goed, dit heeft echter als gevolg dat die 4/00 lijn plots 25/00 of nog dikker wordt en dat deze door zijn toch veel ruwere oppervlak dus veel meer water cq. stroomdruk ondervindt dan nylon van dezelfde dikte.
                  Hierdoor zul je gewoon zwaardere korven nodig hebben op stromend water om het spul aan de bodem te houden.
                  als derde omdat de dyneema lijn geen rek heeft zul je voor verre worpen een voorslag nodig hebben welke het effect van de worp verstrekt. Daarnaast geeft deze voorslag de nodige rek zodat als je een keer te hard aanslaat de voorslag de klap opvangt en voorkomt dat je de haak gewoon door de bek van de vis trekt.
                  Deze voorslag kan alleen maar met een speciale knoop bevestigd worden anders verlies je vaak je voorslag omdat de knoop nu eenmaal moeilijker door de ogen gaat.
                  De speciale knoop is nodig omdat je anders de dyneema lijn zo weer uit de nylonlijn trekt.
                  Als vierde dyneema is aan slijtage onderhevig, dus hoe langer je er mee vist (vaker je er mee gooit) hoe meer hij zal gaan rafelen en dus nog meer water opvangen.
                  Je kunt dit oplossen door halverwege het seizoen de lijn een keer een keer omdraaien dus het stuk wat je het meest gebruikt nu als soort van spoelvulling gebruiken en dat deel wat altijd nog op de molen heeft gezeten gaat gebruiken.
                  Als vijfde dyneema is meestal opgebouwd uit losse draden die in elkaar geweven zijn soms zit er een coating omheen maar meestal niet om zo de lijn soepeler te houden. Tussen deze geweven draden bevindt zich hoe dan ook lucht waardoor de lijn minder snel zal zinken.

                  Er zijn nog wel meer voor een nadelen te noemen, maar wil het gras niet voor de voeten van de anderen wegmaaien

                  suc6

                  Gerrit Bakker
                  Oorspronkelijk geplaatst door rickie

                  Gerrit, vertel verder? Ik vind dit toch wel érg nadelig klinken. Met mijn feeder gooi ik met nylon tot maximaal 65 meter uit de kant. Volgens mij is het dan verstandiger om bij nylon te blijven of niet?
                  Ook omdat je met dyneema tijdens de dril meer grote vis verspeeld doordat het niet rekt.

                  en door het zien van de tabel die jij pas plaatste op dit forum, was ik ook aardig geschrokken.

                  Gr Rick.

                  [Gewijzigd door rickie op 12-07-05 at 10:16 PM]
                  Wat aanvullende info:

                  Als dyneema tijdens het binnendraaien (of tijdens het werpen) een keer om je topoog slaat dan is de kans heel groot dat je direct op zoek kan gaan naar een andere top. (Deze breekt dan ineens heel gemakkelijk.)
                  Als de hengel/molen/dyneema combinatie goed is, dan zal je zeker verder gooien dan de 65 meter met nylon.
                  Ga zeker in het begin niet zonder nylon voorslag met dyneema vissen, want dit kost je gegarandeerd vis/materiaal.
                  Het vissen met dyneema is net als het vissen met elastiek, als je eenmaal de smaak te pakken hebt wil je niet meer zonder. (De nadelen wegen niet op tegenover de voordelen, en met name op stilstaand water, en tijdens die dagen als de vis slecht aast.)
                  Niet bang zijn en het gewoon eens proberen, en ervaar zelf het verschil. Bouw de visafstand rustig op, en blijf nadenken bij alle handelingen, dan gaat het op een gegeven moment als 'vanzelf'. Je merkt op een gegeven moment wel wanneer je beste met nylon, of met dyneema moet/kan vissen.

                  suc6,

                  Fishbone
                  Groeten,

                  Fishbone

                  Reageer

                  • SvVoorden
                    Sportvisser
                    • 26-07-2002
                    • 747
                    • Woerden

                    #10
                    Als je met nylon op 65 meter gaat vissen zul je vaak een lege haak terugkrijgen zonder dat je ook maar beet hebt gezien, zeker als de vis aarzelend bijt.
                    Verder kloppen de nadelen die Gerrit schetst wel maar veel daarvan zijn gemakkelijk te voorkomen. Zelf vul ik mijn spoel eerst op met touw, hierover een stuk tape zodat de lijn hier niet meer tussen kan en daarna de dyneema.
                    De slijtage vind ik meevallen maar dat hangt van de lijn af. De fireline bv vind ik zeer slijtvast. Ik vis met een lange (15-20 meter 25/00 nylon) voorlsag en daardoor lijdt de dyneema ook een stuk minder. Sommige spoelen gebruik ik wel twee jaar en dan trek je die echt nog niet stuk.

                    De toppen kapot trekken gebeurt alleen als je niet oplet. In het begin heb ik veel toppen gebroken maar dat gebeurt me nu niet meer omdat je goed op let en je past je handelingen er gewoon op aan.

                    Ik vind het vissen met dyneema ideaal vanaf een meter of 30 a 40. Vis je nooit verder dan moet je je afvragen of je je geld uit wil geven aan zo'n dure lijn.

                    Succes met feederen

                    sjaak
                    Sjaak van Voorden

                    Reageer

                    • john van den broek
                      Specimen Hunter
                      • 30-03-2003
                      • 1089
                      • Venray

                      #11
                      Nylon of dyneema is waar je zelf het beste gevoel bij hebt.
                      Mijn persoonlijke voorkeur is fireline omdat het contact met de vis veel directer is.
                      Ik heb vroeger ook altijd met nylon gevist, maar zou nu niet anders meer willen dan fireline, zelfs op de korte afstand niet meer.
                      Nylon gebruik ik nu alleen bij harde stroming en als er veel vuil in het water drijft.

                      Hoe verder de afstand die je vist met nylon, hoe harder je aan moet slaan.
                      Met fireline maakt dit niets uit, hengel oppakken en de vis zichzelf laten haken.

                      Het haakpercentage ligt bij mij bij de fireline vele malen hoger dan bij de nylon.

                      Dat je met gevlochten lijn, dyneema of fireline toppen stuk maakt, heeft niets met de lijn te maken.
                      Er zijn hiervoor twee redenen nl. tijdens het opnieuw beazen haal je de spanning van de lijn of de top zelf draait niet goed tijdens de beweging naar achteren.
                      Groet John.

                      www.baitstore.nl

                      Reageer

                      • rickie
                        hoe kouder hoe beter
                        • 18-11-2005
                        • 2377
                        • Oldebroek

                        #12
                        fireline en whiplash zijn beiden van berkley. Volgens berkley is de trekkracht van whiplash hoger dan die van fireline, maar toch is fireline duurder . Als ik kijk naar de tabel van gerrit bakker, lijkt mij dat de trekkracht van fireline ook hoger is dan die van whiplash, dus ik denk dat ik de fireline maar eens moet proberen

                        Gr Rick

                        Reageer

                        • Eduard
                          Moderator
                          • 11-08-2004
                          • 3278
                          • Sappemeer

                          #13
                          Al die merken, diktes, nylon versus dyneema... Lang leve de commersie, maar laten we ons niet blind staren. Ik heb op de drie molens die ik het meest gebruik verschillende diktes (ik geloof 06/100, 08/100 en 13/100) dyneema van fabrikanten waar ik bij god niet meer weet hoe ze heten... Met één spoel vis ik al voor het derde seizoen...geen rafeltje te zien, dus, of het is een super lijn, of de ogen van mijn hengel zijn heel glad, of ik ben gewoon heel goed... (Wie het weet mag het zeggen). Mij interesseert het geen biet of mijn lijn nu 5,8kg of 6,0 kg kan hebben. Een brasem van 6kg heb ik althans nog nooit gevangen bovendien is je hele tuig(je) zo sterk als het zwakste knoopje.
                          Toppen sneuvelen inderdaad door je gevlochten lijn eromheen te draaien, maar dat is onze eigen schuld (kwestie van opletten en geloof mij maar dat ik ook een aantal "hele stijve toppen heb voor zwaar stromend water")

                          Ik sluit mij (behalve wat stromend water betreft) weer helemaal aan bij John: Ik ben ook begonnen met nylon, ging prima, totdat ik een keer mocht proberen met dyneema van een collega en het verschil in aanslaan en niet te vergeten de dril voelde. Zelfs op stromend water pak ik gewoon dyneema. Het is waar jij je het beste bij voelt.
                          groet,
                          Eduard

                          Reageer

                          • Rinko
                            *************
                            • 14-08-2005
                            • 1117
                            • ********

                            #14
                            Eduard, je begon zo sterk (het is een super lijn, of de ogen van mijn hengel zijn heel glad), maar wat je als laatste zegt vind ik toch heel jammer.

                            Ik ga voor de dyneema lijn, momenteel vis ik met een 0,04 jvs en een 8 meter lange voorslag van 0.25 nylon, de voor en nadelen van dyneema zijn al zo'n beetje allemaal opgenoemd, maar ook dit is denk ik weer een persoonlijke voorkeur dyneema of nylon.

                            Groeten Rinko

                            Reageer

                            • rickie
                              hoe kouder hoe beter
                              • 18-11-2005
                              • 2377
                              • Oldebroek

                              #15


                              de voorslagen op deze tabel zijn in werkelijk net zo sterk als de dyneemalijnen, het verschil tussen de voorslagen en de dyneemalijnen is dus ook enkel de rek, of heb ik dat verkeerd?


                              [Gewijzigd door rickie op 12-08-05 at 06:39 PM]

                              Reageer

                              Working...