Welkom bij het Nationaal HengelSportForum. Als dit uw eerste bezoek is, klikt u dan op FAQ voor de spelregels van dit forum.
Om te deelnemen op het forum dient u zich te registreren.
Meldt u zich vandaag nog aan bij de leukste hengelsportsite van Nederland en België en ontmoet uw (nieuwe) visvrienden online!
We waarderen uw bezoek aan het NHSF. We zouden het echter nog meer waarderen indien u aan de discussies meedoet.
Dus kom op, reageer op een vraag of stel zelf een vraag in het forum!
DAGELIJKSE DISCUSSIE over vangst en problemen van de laatste dag
hoy
Praatjes vullen geen gaatjes Fred.
Moet er meer gezegd worden
Word alleen !@#$ verdrietig van mensen met zo,n
minderwaardigheidscomlpex dat ze dat compenseren
met fabeltjes.
!@#$ !@#$ !@#$ !@#$
In de winter trekt de vis en zeker de voorn naar beschutte plaatsen.
Daar zitten dan geen 100 voorns maar duizende vissen bij elkaar.
Ik kom in de winter elke week bij ons in de haven en soms zie je dan tegen de ondieptes ontelbaar veel vis.
Zo veel vis, dat is eigelijk niet voor te stellen.
Soms wordt daar dan op gevist met ongekende goede vangsten.
Met een hengel van een paar meter legte en niet dieper dan 50cm vangen die mannen dan vis.
Als de made in het water valt heeft de vis hem al te pakken.
Allemaal de zelfde maat vis, soms grote voorn en soms wat kleinere.
Vertel nou niet dat de Havenvisser die daar gericht naar zoekt niet ze veel vis kan vangen als hij verteld.
Hier zal hem dat niet zomaar lukken omdat ie de plaatsen niet weet.
Maar misschien mag je een keer met hem mee.?
Het ongeloof is is hier niet op zijn plaats denk ik.
Als je nou in de plaats eens vraagt hoe de Havenvisser dat doet.en meer belangstelling toont.!!
Kan je misschien nog iets leren.
348 vissen totaal gewicht 60.800 gr.
ga ik uit van 7 uur vissen
50 vissen per uur bijna elke minuut 1 vis
je mag geen enkele verspelen want dan kom je tijd tekort voor de volgende vis.
nieuwe onderlijn of haak verwisselen kost ook tijd niet veel maar toch.
geen broodje geen koffie geen sigaret niet naar de volgende plek lopen.
zo heb ik toch mijn twijfels.
Ik vis altijd van 8:00 tot 15:00.
En natuurlijk kun je wel eventjes koffie drinken of een broodje eten.
Je kunt 3 á 4 vissen in een minuut vangen als je snel bent. 150 vissen in een uur is geen uitzondering.
Je moet gewoon snel en alert zijn. En de vis moet natuurlijk goed bijten. Ik verspeel vaak genoeg een visje, maar daar lig ik niet wakker van.
Het hangt wel af van de plek waar je gaat vissen: de diepte (met een zware of een lichtere dobber vissen?), de dikte van het snoer (zware visssen (zie: 500 gram +) of kleine vissen (50 gram - 500)).
Ik vis met 16/00 zonder onderlijntje. En natuurlijk verspeel je wel eens een haakje. Maar als je iedere wedstrijd een nieuw haakje op je snoer zet, dan verspeel je nauwelijks een haakje en een visje. En als je wel een haakje verspeelt zet je er binnen een halve minuut een nieuwe aan. Als je veel oefent kun je het aardig snel.
Ook moet je niet veel voeren, maar weinig voeren, máár wel met regelmaat. Je vist immers niet op brasem.
In Nederland zijn er tientallen plekken waar je dit aantal vis kunt vangen. Je moet ze gewoon opzoeken.
Als je elke dag aan hetzelfde stukje kanaal zit te vissen, schiet je natuurlijk niet op. Je vangsten zullen nooit spectaculair veranderen.
Als je dit doet, dan vang je ook grote aantallen vis. En dan vang je dat ook met twee vingers in de neus.
Dan hoor je wel eens verhalen over Denemarken, maar in Nederland kun je nog véél meer vis vangen....
Vandaag helaas geen tijd om met volle bepakking te gaan vissen, maar wilde toch echt wel even naar de waterkant. Matchhengel, maden, casters en een klein viskoffertje van mijn zoontje gepakt en lopend naar de waterkant. En wat denk je? Nog nooit zoveel mooie ruisvoorns en winde's gevangen!!! Lekker struinen tussen de rietkragen door en achter elkaar beet.
Ik had niet gedacht dat ik deze manier van vissen nog zo leuk zou vinden. Meestal als ik ga vissen is er toch altijd wel enige voorbereiding en pak ik alles vrij serieus aan. De vangsten die dan tegenover die voorbereidingen staan vallen dan best vaak tegen.
Dit sluit waarschijnlijk niet aan op het laatste bericht, maar ik wilde het gewoon even kwijt.
Dat soort dagen heb ik altijd, Eric. Vooral s'zomers als de vis nog niet massaal in de havens zitten. Dan struin ik ook tussen de rietjes door om vervolgens op een klein laagje water (40 cm diep?) veel mooie voorns te vangen. Vooral wanneer de vis gaat paren is dit geweldig!
Er is niets mooier dan gewoon lekker plekjes afstruinen. Ik wil nooit meer een stekwedstrijd.
Zondag ben ik aan het vissen geslagen in een kanaal bij Wageningen. Met een verzadigd voertje want ik had de hoop om wat brasems te vangen. Eerst met de vaste stok op 11 meter maar ik kreeg alleen alvers en kleine voorn te pakken. Is op zich wel leuk, maar was niet echt de bedoeling. Daarom ben ik dieper gaan zitten met meer aas op een grotere haak. Dit hielp echter niet. Om toch een beetje gewicht te vangen ben ik met de feeder aan de slag gegaan op circa 60 meter.
De eerste vis was een mooi bliekje, maar daarna alleen nog maar alver. Omdat de alver kennelijk nogal bijtlustig was heb ik na anderhalf uur de feeder aan de kant gelegd en ben ik met vier delen van mijn topsetje onder de kant gaan vissen. Om de snelheid er een beetje in te houden besloot ik om zolang mogelijk met het haakaas, in dit geval een made, te doen. De alvers waren zo actief dat ik zelfs een stuk of vijf zonder aas heb gevangen, ik kreeg voldoende aanbeet op de rode haak.
Al met al had ik aan het einde van de middag 114 vis waarvan het grootste gedeelte alver, een leuke actieve vismiddag. Maar wat zou ik kunnen doen om toch de grote vis te bereiken ?
Vanochtend op een vijver gevist waar ik veel vaker kom, en wat denk je??, waardeloos, 4 katvisjes verder niks.
Daarna nog even een uurtje naar de Slochter haven helemaal geen beet gehad.
Tot overmaat van ramp was ik ook nog mijn drinkbekers vergeten, dus ik had wel koffie maar kon het nergens uit drinken, nog stress van zaterdag zeker.
[Gewijzigd door Henso op 10-14-03 at 06:35 PM]
Groetjes Henk
KANJER KAMPIOEN 2013 2015 Jaar van de doorbraak.2016 Kleine terugval 2018 weer op de weg terug 😁 2019 is een topjaar🙌
Ik heb heel veel respect voor je als je blijft vissen terwijl je je koffie niet eens kan drinken. Ik zou in alle staten zijn. Ik denk dat ik al m'n maden in het voer had gegooid en de koffie uit m'n madebak had gedronken! Of gewoon direct uit de koffiekan had gedronken.
Ik heb zelf zondag aan het A.dam rijnkanaal gevist. Lekker vroeg aanwezig, spullen voor het licht werd al uitgepakt, nog even een lekker kopje koffie uit een bij de koffiekan behorende drinkbeker. Begin met (feeder)vissen, en binnen 45 minuten 6 brasems gevangen en flink veel beet.
Dit leek een perfecte visdag te worden, totdat er aan de overkant een kolone met auto's aan kwam rijden. Ik dacht nog even dat die mensen kwamen piknicken, maar nee het was een wedstrijd, recht tegenover me. Uit de kilometers lange waterkant kies ik dat stuk waar een wedstrijd is. (volgende keer toch maar even beter opletten)In de 3 uren die volgde nog 2 x beet gehad.
Een paar uurtjes gevist vandaag met de feeder.
Na en stuk of 10 voorn gevangen te hebben was het weer zo ver.
GGGGRRRRRR KRABBEN GGGGGGGRRRRRRRR
Weer twee van die joekels.
Daarna geen beet meer gezien.
Ik denk dat er een hele groep zat van die GGGRRR KRABBEN GGGRRR.
Volgens mij heb ik GGGRRR KRABBENVOER GGGRRR
Reageer