Welkom bij Visserslatijn Nederland

Nu op Visserslatijn...

Win een ticket voor de NHSF Forumdag / viswedstrijd!
Lees meer ...

Leden Login

De eerste keer dat u inlogt, dient u dat twee keer achter elkaar te doen

Account aanmaken

Om in te loggen op deze website, dient u een account aan te maken.

U kunt het gratis account aanmaken op ons forum.

Wachtwoord vergeten

Uw nieuwe wachtwoord wordt per email naar u verzonden.

Letop! Thans buiten gebruik!

Visserslatijn Nederland

Meervalvissen op de Ebro 2011

Eindelijk was het dan zover met nog de herinnering van het meerval vissen in maart 2009 in ons achterhoofd reden we naar Caspe waar we stiekem hoopte op weer veel spierpijn en grote monsters. Wederom ging ik samen met mijn meerval maat Ron naar Spanje.

Jurgen VerstratenDoor gastauteur Jurgen Verstraten

Na een rustige vlucht en autorit waren we om 14.00 uur in Caspe waar we ons melden bij Gert en Jacintha van Catfish Camp Caspe.  Na wat gedronken te hebben en de koffers in het nieuwe appartement te hebben achter gelaten gingen we naar de haven, waar de boot op ons lag te wachten. Met twee hengels gingen we toch nog een uurtje varen kijken of we toch wat konden vangen.  Op een rustige plek in het zonnetje vingen we met twisters , verticaal vissend twee mooi snoekbaarzen van 65 cm.
Hierna zijn we terug gegaan en hebben de locale chinees bezocht.

Meervalvissen op de Ebro27 maart 2011
Omstreeks 10.00 uur voeren we uit met onze boot de Ebro op. We zaten op een andere locatie als de vorige keer en de zon scheen volop. Vandaag zouden we trollend gaan vissen. We voeren de Ebro op tot we een plek hadden gevonden waar het ongeveer tussen de 7 en 8 meter diep was. Voorts  voeren we een kleine 50 meter lijn uit om de pluggen van Rapala op deze diepte te krijgen.  Hierna was het gewoon domweg kilometers maken en maar hopen dat de meerval zin had in een Rapala. Omstreeks 15.00 uur nog steeds geen aanbeet gehad. Het enige wat we gevangen hadden was een vleermuis, die, terwijl we onder een brug zaten, midden in zijn remslaap met mach 2 in het water viel. Nadat hij droog was vloog hij weer weg. Voorts hebben we diverse malen vast gezeten in de boeien ( lees plastic flessen ) die de vissers achter laten in het water als markeringspunt van hun visplek.  Wel zagen we een Spanjaard met een kromme hengel langs de kant staan. Hierheen gevaren en met hem gesproken. Hij vertelde dat hij al 50 minuten met een meerval aan het vechten was en deze geen cm toe wilde geven. Ik zag inderdaad dat zijn hengel krom stond maar geen bewegende top. Zijn slip ging alleen af wanneer hij aan de hengel top.  Hem niet verteld dat hij volgens mij gewoon vast zat. Ik wenste hem succes en we  maakte nog wat kilometers in de hoop op een meerval..Omstreeks 16.00 uur zijn we zonder vis terug gevaren naar de haven. Wel kwamen nog de Spanjaard tegen met nog steeds zijn kromme hengel, hij lachte en zwaaide naar ons. Tegen Ron verteld dat hij morgen nog zo stond.

Meervalvissen op de Ebro28 maart 2011
Die dag gingen we vanaf de kant met pallets vissen. Gert ging mee als gids. Omstreeks 08.30 uur vertrokken we en omstreeks 10.00 uur waren er 4 hengels uitgevaren met aas. We hadden en mooie stek en zagen continu karpers en meervallen uit het water springen.
Om 12.00 uur kregen we een voorzichtige aanbeet die mis werd geslagen. Ook de zachtjes bewegende top om 12.45 uur leverde niks op.
Om 14.00 uur hadden we nog steeds geen vis aan de hengel gehad, wel werden we bekeken door de meervallen, die  voor onze neus uit het water sprongen. Dit hadden we niet verwacht,  één vis aan de hengel zou toch geen probleem mogen zijn ? Door Gert werd er een string van pallets gemaakt met PVA lijn ( deze lost in het water zeer snel op ) en aan de haak vast gemaakt. Opnieuw werden de vier hengels voorzien van aas en uitgevaren. 18.00 uur vertrokken we  gedesillusioneerd  zonder vis naar huis. Dit was het laatste wat we verwacht hadden.

Meervalvissen op de Ebro29 maart
Met al twee dagen zonder vis in onze gedachte gingen we terug naar onze stek van gisteren. Door Gert werd ons verteld dat de meerval op de plek blijft waar het aas ligt.  We hoopten vandaag toch echt wel wat meters te vangen en eindelijk eens wat visfoto’s te maken. Wederom werden we door de karpers en meervallen opgewacht en was het prachtig weer ( 24 graden ) Dit beloofde weer niet veel goeds.
Nadat om 09.30 uur de hengels waren uitgevaren stond om 10.30 uur een van de toppen te dansen in de steun, zowel  Gert als Ron stonden op. We hadden van te voren afgesproken dat de eerste aanbeet voor Ron zou zijn. Gert sloeg aan en gaf de hengel aan Ron. Na een dril van een 10 minuten lag er eindelijk een meerval op de kant van 135 cm. Hier werden wat mooie foto’s van gemaakt. Het was geen monster maar het was in ieder geval vis.
11.10 uur 2e aanbeet. Ik sloeg aan en haalde na een 15 minuten een meerval van 160 cm binnen. Het begon er wat op te lijken.  11.35 uur weer een aanbeet en Ron haalde een vis van 133 cm binnen. Het was allemaal niet erg groot ( klinkt wat verwend….. ) maar we vingen vis.
12.35 uur Stond de top van hengel 2 te dansen, ik sloeg aan en stond even later op de foto met een mooie meerval van 149 cm.
13.35 net klaar met eten stond wederom hengel 2 te dansen. Een meerval van153 cm werd er door Ron binnen gehaald. Uiteindelijk werden er door ons deze dag 8 meervallen gevangen waarvan de ik de grootste binnen haalde van 164 cm. s’Avonds tijdens het eten konden we terug kijken op een leuke dag waar we toch wat vis hebben gevangen. De gedachte van 2009 met monsters van 80 kilo boven de 200 cm hadden we al uit onze gedachten gezet.

Meervalvissen op de Ebro30 maart 2011
Vandaag is de laatste dag dat we met pallets zouden gaan vissen. Morgen gingen we op de snoekbaars, vandaag moest het dus gebeuren de dag dat er records gebroken moesten worden. 09.30 uur lagen er 5 hengels in het water, drie op de oude stek en twee een kleine 100 meter verderop. Gisteren bleek dat we alles vingen op hengel  1 en 2. Op 3 en 4 geen aanbeet gehad. Deze hebben we dus verderop uitgevaren om de kans op vis te vergroten.13.00 uur al aardig gebruind en eindelijk de eerste aanbeet. Na aangeslagen te hebben haalde ik na een dril van toch wel 5 minuten een  meerval van 110 cm op de kant. Hier kan je wel leuke foto’s mee maken.  Dit was de kleinste vis tot nu toe.
Ron had in 2009 de grootste vis gevangen ( 215 cm ) en ook zou hij het record verbreken met de kleinste meerval. Om 13.35 uur ving hij een meerval van echt wel 101 cm. Na deze een knuffel te hebben gegeven ging hij terug om hopelijk zijn opa en oma te halen. Dit bleek niet het geval. Met de boot werd er naar de aasplek gevaren en met de visvinder werd de voerplek bekeken. Volgens Gert lag er volop meerval op de aasplek  echter verdomde ze het om in de pallets te bijten, ook hij had gen verklaring voor de toch wel slechte vangsten van afgelopen dagen. Normaal worden de vangsten beter wanneer je meerdere dagen op dezelfde plek vis. Tot 18.00 uur bleven er 5 hengels bewegingloos in de steun staan.

31 maart 2011
Vandaag hebben we eerst uitgeslapen.  Voorts zijn we naar de haven gegaan en hebben onze twisters klaar gelegd in de boot. Op diverse plekken geprobeerd echter zonder resultaat. Ook diverse bootjes naast ons vingen niets. Uiteindelijk vonden we een plek waar we 9 snoekbaarzen vingen en twee verspeelden. Aan het einde van onze vakantie stond de teller op 10 meervallen en 11 snoekbaarzen. Achteraf gezien mogen we geeneens klagen. We hebben prachtig weer gehad en toch nog wat gevangen. Dat het geen monsters waren zoals in 2009 kan niemand wat aan doen. De vis deed het gewoon niet. In Nederland het je dat ook zo vaak maar dan kon je volgende week gewoon weer terug. Nu moet alles kloppen in de week dat jij er heen gaat, en dat heb je dus niet voor het zeggen. Ik hoop voor diegene die mee doen aan het WK meerval vissen volgende maand dat het beter gaat. Voor ons zit het er weer op. Gebruind en uitgerust gaan we weer terug naar Nederland.  Ga de volgende keer toch weer vol goede moet naar Caspe alhoewel ik mijn verwachtingen wel wat bijstel. Het kan dan alleen maar meevallen.